Dag Ove Rognmo For tiden NDU. Min plass Arbeidet i NAV - interim i ca 1/2 år Prosjekt Kompetanse og kultur Arbeidsoppgavene var: utvikle forslag til.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
PILOTPROSJEKTET SAFO ØST
Ny arbeids- og velferdsforvaltning
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Kommunen og samhandling - utfordringer
Arbeids- og Velferdsdirektoratet
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Strategiarbeid i praksis
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
L O S Ledelse, organisasjon og styring i Bærum kommune
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Velkommen til opplæring- en ny start!
Tillitspersonforsøket i Drammen Kommune. Formål med tillitspersonforsøket Prøve ulike modeller og metoder for oppfølging Fremme sosial inkludering og.
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Dialogseminar Åre, 16. februar 2006.
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Drammen 20.september 2009 NAV Drammen – Mangfold og omdømme Elisabeth G. Holen NAV – leder Drammen.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
BRUKERMAKT OG BRUKERINNFLYTELSE? Hva opprettholder status quo?
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
Ny arbeids- og velferdsetat (NAV) Seniorseminar, Alta 7
"God bagasje på livets reise."
Arbeid er førstevalget
NAV Verdal Målsettinger NAV-reformen:
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Brukermedvirkning og skreddersøm Ingar Heum
Horten vidergående skole
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Sosialtjenesten i Bergen
Modellkommunene Hva er unikt?
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Eva Buschmann Generalsekretær i CP-foreningen NAV og arbeidsavklaringspenger.
INKLUDERING RÆLINGEN KOMMUNE. Alle innbyggere i Rælingen er hele mennesker. Alle innbyggere i Rælingen er en ressurs, ikke en belastning. Alle innbyggere.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
HVORDAN FORSTÅ SOSIALT ARBEIDS ROLLE PÅ NAV-KONTORET? Fagforbundet, Hanne Glemmestad høgskolelektor ved Høgskolen i Lillehammer (og tidligere NAV.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
1 FAGFORBUNDET Kompetanseutvikling for ansatte på NAV kontor.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Housing First Trondheim: Brukerstyring over styr?
hvordan kan det gjennomføres?
Fra kunnskap til handling
Statpeds digitaliseringsprosjekt
NAV mulighetenes marked
Utskrift av presentasjonen:

Dag Ove Rognmo For tiden NDU

Min plass

Arbeidet i NAV - interim i ca 1/2 år Prosjekt Kompetanse og kultur Arbeidsoppgavene var: utvikle forslag til kompetansekrav for NAV-kontorene. kartlegge kompetansebehov kompetansetiltak (ulike typer tiltak knyttet til kulturbygging, basiskunnskap, brukermedvirkning)

NAV er en innholds- og kompetansereform. Skal vi innfri skyhøye forventninger er det ikke nok med ny innpakning

Visjon Vi gir mennesker muligheter

Sammenheng Løfter –Hva kan omgivelsene våre vente av oss: eier/fellesskapet, brukere, kommunale partnere, partnere, medarbeidere Verdier –Hva skal kjennetegne NAV? Virksomhetside –Hvem gjør hva hvordan for hvem Visjon –Hvorfor skal vi gå på jobb?

Organisering, samfunn og partnerskap

Interne og eksterne samarbeidspartnere Kommunale tjenester - Fastleger - Teknisk etat - Boligkontor - Kultur o.l. Bruker- / frivillige organisasjoner - Frivillighetssentral - Likemannstiltak - Frelsesarmeen Andre NAV kontor Arbeidsmarkedet - Arbeidsgivere - Tiltaksarrangører Andre statlige etater - Kriminalomsorgen / KIF - UDI / Asylmottak - Skoler og utdannings- institusjoner Helse - Helseforetakene - Rusbehandlings- institusjoner - Lærings- og mestrings- sentre - Private helsetjenester bl.a. BHT NAV-kontor

Hvordan jobbe i NAV-kontoret? Hvordan sikrer vi rask og god avklaring, og individuelt tilpasset oppfølging? Overordnet modell for arbeidsprosesser

Innholdet i overordnede arbeidsprosesser og sammenhengen mellom overordnede og andre arbeidsprosesser i NAV-kontoret er framstilt nedenfor.

Ekspedisjon - kanalisering Veiledning egenaktivitet Behovsavklaring og veiledning Drop inn aktiviteter Infomøter Funksjoner i NAV førstelinje Korttidsoppfølging Individuell oppfølging Kartlegging Koordinering Kontaktperson Veiledning Spesialfunksjoner Beredskap for akutte henvendelser Produksjonsoppgaver Overordnet målbilde Formidling av arbeid

BASISKOMEPTANSE Overordnede mål: Sikre at alle ansatte i NAV får felles forståelse for reformens mål, NAVs visjon, verdier og løfter. Videre skal alle ha kjennskap til tjenester NAV kontorene/produksjonenhetene/støtteenhetene tilbyr. Kjennskap til formålet med lovene som forvaltes, Kjennskap til organisering, samfunn og partnerskap Oversikt over IKTverktøy

Kompetanse i NAV Summen av kunnskaper, ferdigheter og holdninger både for organisasjonen og den enkelte ansatte.

BASISKOMPETANSE Rollespesifikk kompetanse Veileder publikumsmottak Ledelse Veileder Oppfølging

Verdier – hva betyr dette for meg? Holdning/atferd Hva betyr dette for - meg i min jobb? - oss i vår enhet? - NAV (internt og eksternt) - samfunnet Gjennomarbeidet forståelse for NAVs grunnverdier. MÅL Mål- Flere i arbeid og aktivitet, færre på trygd- Forenkle for brukerne og tilpasset brukernes behov - Helhetlig og effektiv arbeids- og velferdsforvaltning Visjon Vi gir mennesker muligheter! Verdier - Tilstede- Tydelige – Løsningsdyktige Holdninger Løfter: - Brukere – Medarbeidere - Arbeidsgivere Samfunnet Læringstemaer

Organisering, samfunn og partnerskap Hva styrer oss? Hvem gjør hva? Oppgaver, ansvar og myndighet. MÅL NAVs virksomhetside Overordnede dokumenter Politisk styring Etatens oppbygning og struktur Partnerskapsavtalen Grunnleggende beslutningslinjer NAV-kontorets ansvar og oppgaver Fylkesleddets ansvar og oppgaver Direktoratets ansvar og oppgaver Økonomistyring og resultatmåling Kommunenes oppbygning og organisering Læringstemaer

Rettigheter og plikter som ansatt Hvordan samhandler vi internt? MÅL Læringstemaer Interne rutiner HR Personalhåndbok Organisasjonskunnskap Vernetjenesten HMS/IA

Lover og regelverk Grunnleggende Forståelse for de Regelverk som gjelder for virksomheten MÅL Læringstemaer Den nye velferdsloven Sosialtjenesteloven Folketrygdloven Arbeidsmarkedsloven Arbeidsmiljøloven Forvaltningslovens grunnleggende begreper (likebehandling, skjønnsutøvelse, taushetsplikt og åpenhet/brukers rett til innsyn i egen sak)

Tjenesteinnhold Hva leverer vi til brukerne? MÅL Læringstemaer Veiledning i forhold til: - arbeidsmarked og utdanning, deltakelse i forskjellige typer arbeidsmarkedstiltak eller annen type aktivitet. i forhold til brukernes livsutfordringer av forskjellig art. Oppfølging over tid og en fast kontaktperson dersom man har behov for det. Økonomisk stønad med hjemmel i folketrygdlov, sysselsettingslov og sosialtjenestelov dersom lovens vilkår er oppfylt Arbeidsgiverbistand til rekruttering av arbeidskraft. Forskjeller på hva NAVkontorene tilbyr avhengig av innholdet i den lokale partnerskapsavtalen. Slike tjenester kan være: gjeldsrådgivninghjelp til å skaffe bolig eller midlertidig husvære Hvilke tjenester NAV-kontorets viktigste samarbeidspartnere tilbyr.

Arbeidsmetoder Hvordan jobber vi i et NAV-kontor? MÅL Læringstemaer Behovsvurdering Individuell plan og handlingsplaner Saksbehandling og skjønnsutøvelse Relasjonskomp/veiledning Redskaper (IKT) Brukermedvirkning/myndiggjøring Selvbetjeningsløsninger for enkeltpersoner og arbeidsgivere Avklarings-/kartleggingsverktøy Samtaler med flere hjelpere sammen med brukeren Metoder for samtaleteknikk, konflikthåndtering og kollegaveiledning Grunnleggende prinsipper for likebehandling og skjønnsutøvelse

IKT Kjennskap til saksbehandlingsprogrammer og interne IKT-verktøy MÅL Læringstemaer Selvbetjeningsløsninger Personkort Infotrygd Arena Min Side E-læringsprogrammer Intranett Datasikkerhet Sertifisering Intern brukerstøtte

Brukermedvirkning På organisasjonsnivå Kollektivt representerende Noen representer på vegne av flere På individnivå Den enkelte som sitt eget

Brukermevirkning skal gjennomsyre forvaltning Brukermevirkning skal gjennomsyre forvaltning Verdiforankret Rettighetstenkning (menneskerett og brukerens rettigheter) Demokratiske prosesser Arbeidsformer Formaliserte brukermedvirkningsfora Representativ brukermedvirkning Brukeren som ressurs Strategiske vurderinger i NAV Innføre prinsippet om brukermedvirkning i arbeidsprosesser og beslutningsprosesser på individ- og systemnivå. Sikre at verktøy, metode og indikatorer for kvalitetsutvikling stimulerer til brukermedvirkning. Brukermedvirkning er rasjonell og krever samhandling.

Kollektiv medvirkning gir brukerne anledning til… Å snakke for andre, ikke for seg selv. Å diskutere prinsipielt, ikke egen sak. Å være ressurs, ikke hjelpetrengende. Eksempler på brukermedvirkning på systemnivå: Brukerutvalg/brukerråd. Brukerrepresentasjon i plan-, utrednings- og prosjektgrupper. Brukerdeltakelse i styrene. Brukerrepresentasjon i kvalitetsutvalg og kontrollkommisjoner. Dialogkonferanser.

Hvorfor individuell medvirkning er utilstrekkelig Rammene for den individuell hjelpen bestemmes av overordnede I møtet med likestilte skapes gjenkjennelse og anerkjennelse, og ny kunnskap Grenser for innflytelse i de individuelle relasjonene: avhengighet og avmektighet, innsiktsproblemer og diagnostisering

Forutsetninger for reell brukermedvirkning på systemnivå At brukerne gjør en jobb At hjelpeapparatet ønsker å lytte Ikke brukermedvirkning for å sikre oppslutning Ikke brukermedvirkning for at brukerne skal lære At brukernes synspunkter behandles saklig At organiseringen tas på alvor

…å overgi seg til andres kontroll ”Det kan føles truende å komme i en situasjon der man er nødt til å overgi seg til en slik opplevelse av hjelpeløshet og dumhet, av å ikke kunne fungere som et selvstendig menneske.” Finn Carling

Respektfylt møte med brukeren Vise respekt for brukers kompetanse, verdier og ønsker Utforske brukers perspektiv Brukerens behov, ønsker og drømmer Samhandle med bruker Gi bruker muligheter til medvirkning og innflytelse på sin egen sak

Brukermedvirkning forutsetter… Likeverdig relasjon Utformes i møtet med bruker og NAV-medarbeider og krever derfor situasjonsforståelse Kommunikasjon Forutsetter kommunikasjonskompetanse, bl a forstå at kommunikasjon er mye mer er ord. Samhandling Kompetanse om organisering, koordinering, evne til å bygge tillit i relasjonen, være løsningsfokusert, støtte i beslutningsprosesser og gjennomføring. Prosessforståelse Bidra til å starte en prosess som ofte dreier seg om endring. Støtte brukeren i å stå i krevende endringsprosesser og ”tåle” å være i en hjelptrengende posisjon.

Hva preger møtene mellom veileder og bruker? Hvordan var arbeidsplassen der møtene fant sted? Din oppfatning av brukers atferd? Hvordan påvirket dette veileder? Din oppfatning av veileders atferd? Hvordan påvirket dette bruker? DVD ”NYE ØYNE”