Norskfaget i møte med generasjon.com Audhild Nedberg og Kari-Anne Sæther UiT
Hvem er generasjon.com? E. Tønnessen (2007) Mediekulturens innvirkning på hva det vil si å leve et barne- og ungdomsliv i vår tid Internasjonal/kommersiell Arena for utfoldelse Nye arenaer for kompetansebygging Sosiale skiller
Utfordringer for norskfaget Skolekultur Fritidskultur skriften forrang multimodalitet lukket lærerautoritet systematisk og langsomt fy til klipp og lim ønske om autentisitet autentisitet ja til remiks spontant og raskt ÷ autoritet åpen Personlig? tålmodighet øyeblikkelig behovstilfredsstillelse
Norskfaget fylles - og tømmes Fylles: Mange nye emner: Fra norsk kanonlitteratur til ”hele verdens tekster” Økende fokus på sakprega tekster Kunsthistorie, bildeanalyse og grafisk design Mediefag: film, ikt og massemedier Og tømmes: Grunnleggende ferdigheter: å kunne lese, skrive og uttrykke seg muntlig er nå ”flyttet” ut til andre fag Mindre vekt på tradisjonelle norskfaglige emner i både språk og litteratur
Hva velger vi å gjøre i lærerutdanninga? Grunnleggende og videregående lese- og skriveopplæring (literacy) Basisferdigheter Vekt på barne- og ungdomslitteraturungdomslitteratur Sakprega tekster Samarbeid med byens bibliotek Estetiske arbeidsmåter Studenten som forsker Multimodale tekster Fortsett
Aktuelle barn- og ungdomsbøker Biografier for ungdom Fantacy Humor Spennende sakprosa Grøsser Utradisjonelt om et urolig sinn Kjærlighet
Multimodale krav - eksempler på arbeidsoppgaver Digital bildebokbildebok Tolking av skjønnlitterære tekster via Power Point og Photostoryskjønnlitterære tekster Dokumentasjon av praksis som vedlegg til fagtekst Wiki som samskrivingplattform: felles utvikling og deling av fagstoff, (og hypertekstfortelling) Wiki
Multimodale krav - eksempler på arbeidsoppgaver (2) Film som inntak til didaktisk refleksjon Utvikling av og refleksjon over vurderings- kriterier til digitale tekster og til muntlige framføringer. Etiske problemstillinger, kildekritikk og opphavsrettigheter
Konklusjon: For å remikse må man ha noe å remikse
Fortsatt mange utfordringer for norskfaget… Hva slags kunnskap trenger elevene som basis for å ”remikse”? Forholdet til andre fag – grunnleggende ferdigheter: Skal elevene skrive fagtekster/saktekster i andre fag og bare litterære og personlige tekster i norsk? Forholdet til det tradisjonelle norskfaget