Norskfaget i møte med generasjon.com Audhild Nedberg og Kari-Anne Sæther UiT.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Det multimodale læringsrommet - arbeidsmåter og organisering i spenningsfeltet mellom det digitale læringsrom og det fysiske møtet Tjalve Gj. Madsen.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Avis i skolen – digital kompetanse i praksis
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan?
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan? Louise Mifsud Seksjon for Digital kompetanse.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Tidligere læreplaner.
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Bokpresentasjon Oslo.
Sammensatte tekster.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Norskfaget i ei multimedietid
”Morderne” Fra novelle til film.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
TEKSTEN I BRUK-PROSJEKTENE
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Boknytt Hva er nytt i Panorama Vg1?
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
som lingvistisk disciplin
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Skriving i begynneropplæringa
Sammensatte tekster PPU
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Sammensatte tekster ALU
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Ove Eide VEGAR INN I FILM. Forteljingar: ei grunnleggande kommunikasjonsform - munnleg - skriftleg - film - tv -
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Sammensatte tekster LUT LK 06 - Sammensatte tekster Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt.
Ingvill Dahl, Høgskolen i Nesna Biblioteket og den nye læreplanen Foredrag Nesna 28.september 2006 Plankonferanse skolebibliotek i Nordland.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
Klasseledelse: Oppstart av en undervisningstime Berit Bratholm:
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Norsk som skolefag og studiefag
Utskrift av presentasjonen:

Norskfaget i møte med generasjon.com Audhild Nedberg og Kari-Anne Sæther UiT

Hvem er generasjon.com? E. Tønnessen (2007) Mediekulturens innvirkning på hva det vil si å leve et barne- og ungdomsliv i vår tid  Internasjonal/kommersiell  Arena for utfoldelse  Nye arenaer for kompetansebygging  Sosiale skiller

Utfordringer for norskfaget Skolekultur Fritidskultur skriften forrang multimodalitet lukket lærerautoritet systematisk og langsomt fy til klipp og lim ønske om autentisitet autentisitet ja til remiks spontant og raskt ÷ autoritet åpen Personlig? tålmodighet øyeblikkelig behovstilfredsstillelse

Norskfaget fylles - og tømmes Fylles: Mange nye emner:  Fra norsk kanonlitteratur til ”hele verdens tekster”  Økende fokus på sakprega tekster  Kunsthistorie, bildeanalyse og grafisk design  Mediefag: film, ikt og massemedier Og tømmes:  Grunnleggende ferdigheter: å kunne lese, skrive og uttrykke seg muntlig er nå ”flyttet” ut til andre fag  Mindre vekt på tradisjonelle norskfaglige emner i både språk og litteratur

Hva velger vi å gjøre i lærerutdanninga? Grunnleggende og videregående lese- og skriveopplæring (literacy) Basisferdigheter Vekt på barne- og ungdomslitteraturungdomslitteratur Sakprega tekster Samarbeid med byens bibliotek Estetiske arbeidsmåter Studenten som forsker Multimodale tekster Fortsett

Aktuelle barn- og ungdomsbøker Biografier for ungdom Fantacy Humor Spennende sakprosa Grøsser Utradisjonelt om et urolig sinn Kjærlighet

Multimodale krav - eksempler på arbeidsoppgaver Digital bildebokbildebok Tolking av skjønnlitterære tekster via Power Point og Photostoryskjønnlitterære tekster Dokumentasjon av praksis som vedlegg til fagtekst Wiki som samskrivingplattform: felles utvikling og deling av fagstoff, (og hypertekstfortelling) Wiki

Multimodale krav - eksempler på arbeidsoppgaver (2) Film som inntak til didaktisk refleksjon Utvikling av og refleksjon over vurderings- kriterier til digitale tekster og til muntlige framføringer. Etiske problemstillinger, kildekritikk og opphavsrettigheter

Konklusjon: For å remikse må man ha noe å remikse

Fortsatt mange utfordringer for norskfaget… Hva slags kunnskap trenger elevene som basis for å ”remikse”? Forholdet til andre fag – grunnleggende ferdigheter: Skal elevene skrive fagtekster/saktekster i andre fag og bare litterære og personlige tekster i norsk? Forholdet til det tradisjonelle norskfaget