Hvordan kan vi arbeide med innovasjonsarbeid i egen kommune?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Advertisements

Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Bevegelse I samlingen snaket vi om bevegelse. Hva tenker barna når vi sier ordet bevegelse? De reiser seg og forklarer at når vi gjør sånn og sånn med.
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi allerede for å inkludere? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Hvilke første skritt kan vi ta? 5.Avslutning.
Kunsten å lykkes med innovasjon i kommunen… Flekkefjord legger stein på stein for å få etablert en innovasjonskultur i organisasjonen…
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
1 Tilfredse og kompetente IKT-brukere i Flekkefjord kommune. Utfordringer.
Etikk – ja takk! Refleksjoner om etikk i praksis Henrik Syse, forsker og filosof Lørenskog kommune 27. og 29. oktober 2014.
 ”Noen vet kanskje hva et barn er, men ingen vet hva det kan bli.  Noen vet kanskje hva en barnehage er, men ingen vet hva den kan bli.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
Fleire Gründerar – korleis? prosjekt kommunal næringsutvikling.
” Medarbeiderskap” - en krevende utfordring for hvem?
PRAKTISKE OPPGAVER.
ÅNDELIG OG EKSISTENSIELL SMERTE
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Hvordan rekruttere nye frivillige? ...og beholde dem?
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Hvordan sette innovasjon på dagsorden i en kommune…
Samhandlingsreformen – St. meld nr 47 ( )
Må verdier telles for å telle?
Familieråd En for alle, alle for en
Evaluering av ”Fritt Fram”
v/Hanne-Lisbet Løite Pilotklasseansvarlig i NDLA
Hvordan lese rapportene
Profesjonsutvikling Relasjonskompetanse som grunnlag for god klasseledelse, tilbakemelding og læring.
Håndtere endringer i organisasjonen
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
For å forstå oss selv, henter vi svar fra blant annet naturvitenskap, religion og filosofi.
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
«Alle med… Går ikke på bare 123»
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Refleksjoner rundt bruk av alternative behandlingsmetoder
Klar ferdig gå….part two!
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Formål og vurdering i høyere utdanning
Bærum inviterer Bærum 2035 Tenke langt – handle nå 22.August 2018
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
alle barna sin rett til god omsorg
Samtaletrekk B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Foreldre – Barnas viktigste Forebygger
Velkommen til førskoledager HASLE SKOLE på Brynseng
Velkommen til foreldremøte
Kommunesektorens bruk av FoU
Læringsreiser Mandat Veien fremover Organisering
Vold og overgrep Hvordan avdekke og følge opp vold og overgrep på helsestasjonen – hvordan kommunisere med barneverntjenesten? Hvordan er vår praksis i.
Lokale lønnsforhandlinger i Sjøsand kommune
Arbeidsgruppe 1. Beredskap 2020 og ROS analyse for sammenslåingsprosessen
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Montessori og teknologi
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Tverrfaglige tema.
Velkommen til foreldremøte
Fysisk og psykisk helse
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Nettverk for kommunikasjon v/ Kristin
Vi vil være en kirke som Strategi for Stavanger bispedømme
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan kan vi arbeide med innovasjonsarbeid i egen kommune?

Vi i Flekkefjord legger stein på stein for å få etablert en innovasjonskultur i organisasjonen…

Innovasjon i Flekkefjord

Regjeringa sin strategi for innovasjon i kommunesektoren «Kommunane sjølve har ansvar både for å utvikle organisasjonen og tenestene sine – og å tilpasse dei ei annleis framtid. Regjeringa ønskjer å gjere rommet for innovasjon større for den enkelte kommune. Me vil vise fram gode løysingar og stimulere kommunar til å samarbeide med kvarandre og andre aktørar om betre tenester til innbyggjarane sine» Liv Signe Navarsete kommunal- og regionalminister

Våre innovasjonsprosjekter…

SVEGE VERKSTED Finne verdiskapende arbeidsoppgaver som er meningsfulle til voksne med store hjelpebehov. 7

Ungdom som ikke kommer på skolen

Tilfredse og kompetente IKT- brukere i Flekkefjord kommune.

10

11Innovasjonssamling

Arbeid for alle Jeg er mer enn Psykisk syk, jeg har arbeidsevne!

Renholdsleder sier om hva det har betydd for henne… «BLT ligger i hodet - ikke vente hele tiden, testing umiddelbart» «L var så stor hele tiden før, med gedigne løsninger som du ikke klarte å sette i gang, nå små l-er som testes ut» «jobber i team, begynne med en liten gruppe så får du med de andre» «team og forankring - både ut i organisasjonen ( både de som jobber med og de som blir berørt) og i ledelsen» «målet er "oppe" men løsningen ligger "ute" hos de ansatte» «smelte sammen kunnskap – kjøkkensjefen hadde erfaring med store omveltninger, spesielt kunne han si noe til de ansatte om viktigheten av å delta og skape samarbeidskultur»

Pådriverne sier om hva som har vært viktig og om veien videre… «Snakker positivt om innovasjonsprosjektet! Skaper entusiasme og engasjement!» «Ved nye problemstillinger – dette er verktøyet vi bruker – vi bør lage en mal og system (pådrivergruppen og rådmannens ledergruppe)» «Tverrfaglige innovasjonsceller/ grupper (etter modell denne gruppen)» «bør ha en interaktiv arena for å melde problemstillingen» «Tror på det vi gjør» «Utholdenhet – komme sammen over tid» «Rause – tenker omdømme og reklame» «Samarbeid på tvers – spille på lag» «Faste samlinger med egen tanker» «Forankring rådmann og kommunalsjef»

Pådriverne sier videre… «Forankring nedover i org – på tvers, må jobbe med nye større, på tvers» «Utfordrer hverandre på positiv måte, en utenfra er bra, nærmer oss offensivt til problemstilling» «Får til små suksesshistorier til å bygge videre på» «Nyttig å bli utfordret fra andre som kunne stille kritiske spørsmål, bør ha en plan for det» «Holdning – dette ordner vi, dette fikser vi» «Små prosjekter til må bli store – de positive» «Holde tak i og bruke mellomroms-kompetansen»

Noen refleksjoner… Vi trenger risikovilje og rom til å mislykkes Vi baserer oss på tillit og frihet Behov for «risikopenger» og krav til økonomiske resultater Mulighet for omprioriteringer Holde fremdrift Må ha vilje til vekst og være sulten nok Tro nok og stå løpet Arbeidsglede og stolthet Relasjoner og forankring Kulturbygging Involvering

Gruppeoppgave BLT metoden i praksis (en smakebit på prosess) 1.Definer et stort problem gruppen har – velg ut en bit av det hvis det er sammensatt 2.Beskriv behovet selv først – definer så hvem andre som kan si noe om behovet/ hvordan behovet kan kartlegges 3.Hvilke løsninger hadde vært spennende å prøvd ut? Prøv å tenke ut løsninger vi ikke har prøvd før…