Tema og problemstilling Institutt for statsvitenskap Kilde: Jan Erling Klausen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Er standarder en betingelse for godt evalueringsarbeid? Foredrag på EVA-seminar 8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Hvilke verdier ønsker vi faktisk skal prege organisasjonen vår?
Vurdering i utforskende arbeidsmåter
Bostedspreferanser og arbeidsreiser i norske storbyer
Hverdagsforestillinger
Kulturhistorisk perspektiv
1: Gjengs leie Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo første kvartal 2007.
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
1 Veien mot målet: Bakgrunn Mål for oppgaven Litt teori Funn Forslag til forbedring EiT – Jenter og Data – Gruppe 3.
Forelesning 21: Kuhn og Vitenskapelige Revolusjoner
Psykologi som grunnforskning Anvendt psykologi
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Velkommen til kjemi
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Norges branntekniske laboratorium as 1. 2 AKTØRENE I BYGGEMARKEDET PRODUSENTER PROSJEKTERENDE KOMMUNALE MYNDIGHETER SENTRALE MYNDIGHETER EIENDOMSBESITTERE.
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
Skrive masteroppgave (1): idéskisse og problemstilling
En komparativ analyse av normative premisser for transportsikkerhetspolitikken Et prosjekt i RISIT-programmet.
Bachelorprogrammet i offentlig administrasjon og ledelse OADM 3090 AVSLUTNINGSEMNE Faglig opplegg våren 2007 Læringsmål: - Trening i problemløsning gjennom.
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
Masterskolen 2015: Introduksjon
Gruppe J Devdas - En typisk film fra den tredje verden? Av: Ane Schjolden, Anne Linn Ensby, Solveig Hagelund, Trond Halvorsen.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
1 Kap 17: (Finnes ikke) Kortfattet gjennomgang av konklusjoner i forelesningene Kommentarer til karakterskalaen AML og lovdata.no Kommentarer til eksamensoppgaver.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
KOMMENTARER TIL “Strategi til besvær i balansert målstyring. En longitudinell studie” Petter Øgland, Department of Informatics, University of Oslo NEON,
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Validitet i kvalitativ forskning Forelesning 13. november 2008
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Om sosiologi og sosialantropologi Fagene har det menneskeskapte som studieobjekt Vi studerer sosiale fenomener = et trekk eller en side ved samfunnet Fagene.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Kodu Lærings og spillprogrammeringsverktøy
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Det strukturelle perspektivet
Gatelangs siden 1990 Frivillig organisasjon.
Kvalitative og kvantitative metoder
Fremtidige boligbehov
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Utforsking 1 Økt 1.3.
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
OADM Innføring i offentlig administrasjon og ledelse
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Engasjement og undring B – Samarbeid
Å skrive akademisk Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Den nordiske modellen. Et forbilde?
Definisjonsoppgave Definer begrepet TEORI
Hvordan påvirker demokrati økonomisk utvikling
Forslag til for- og etterarbeid
Engasjement og undring B – Samarbeid
Gjennomgang før eksamen
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
- Første forslag til ønsket situasjon
Utskrift av presentasjonen:

Tema og problemstilling Institutt for statsvitenskap Kilde: Jan Erling Klausen

Agenda Fra tema til konklusjon Tema Problemstilling –Deskriptiv –Normativ –Forklarende –Preskriptiv Oppgave

Fra tema til konklusjon

Tema Tema = løst definerte, ikke nødvendigvis i spørsmålsform –Hvilket samfunnsvitenskapelig fenomen snakker vi om? Et fenomen –Helgefyll i Oslo, omorganisering på NAV-kontor En interesse –Fornybare energikilder, transport, nettpoker osv. En observasjon –Levealderen på Oslo øst er mye lavere enn Oslo vest

Problemstilling Et spørsmål som konkretiserer temaet –Deskriptiv problemstilling –Normativ problemstilling –Forklarende problemstilling –Preskriptiv problemstilling

Deskriptiv problemstilling Kjennetegnes av spørreordene «Hva, hvor mange, hvilke» osv. –Hvor mange jobber med eldreomsorg i Bærum kommune? –Hvor mange innvandrere kom det til Norge, Sverige og Danmark i perioden ? Rene deskriptive problemstillinger –Problemstillingen gir ikke rom for forklaringer

Normativ problemstilling Måler opp mot en standard: –«Hvor vellykket er…» –«Hvor fremgangsrik er…» Verdiladde ord som «vellykket» er typisk for normative problemstillinger! –MEN: innebærer at man kan si noe om hva begrepet «vellykket» innebærer – vurderingskriterium? Pass på… –Ofte vanskelig å finne et godt, objektivt mål på «vellykket» –Verdiladede kriterier er ofte politiske eller ideelle, ikke akademiske

Forklarende problemstilling Forklarende problemstilling – «Hvorfor…» –Hvorfor er det mer vold i Oslo sentrum enn i Trondheim sentrum i helgene? (Gitt at det faktisk er sånn) –Sett i lys av et strukturelt perspektiv; hvorfor er de ansatte i organisasjon X mer fornøyd enn ansatte i organisasjon Y? Med en forklarende problemstilling gjør vi mer enn å bare kartlegge et fenomen – ved bruk av teorier!

Preskriptiv problemstilling Preskriptiv – «Hvordan…» Preskriptive problemstillinger sikter på å kunne gi forslag til løsninger –Hvordan kan man redusere volden i Oslos natteliv? –Sett i lys av et instrumentelt perspektiv; hvordan kan man gjøre de ansatte i organisasjon X mer fornøyde?» Man gir inntrykk av å ha løsningsforslag/oppskrift på å komme ut av et problem

Oppgave Finn et eksempel på problemstilling for 3 av disse temaene –Samordning i forvaltningen –Ledelse i nettverksorganisasjoner –Klimaendringer –Katter Er problemstillingene dere lager deskriptive, normative, forklarende eller preskriptive? Én problemstilling per post-it lapp