Hva sier vannforskriften om overvåking og sektoransvar ? Jon Lasse Bratli Seminar om overvåking av vannmiljø - 9. februar 2016, Stavanger.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vannområdene Glomma og Grensevassdragene
Advertisements

Prosjektområde Ytre Oslofjord Kjell Løkke Leder i Styringsgruppen.
Vannkraft i forhold til Vannforskriften
Mange bekker små gjør en stor Å! Fra helhetlig tenkning til helhetlig handling i ? Kristin Uleberg Vest-Agder fylkeskommune Prosjektleder for.
Miljømål og klassifisering av miljøtilstand
Helhetlig forvaltning av vassdrag og kystvann - planprosessen - Anders Iversen, DN.
Helhetlig forvaltning av vassdrag og kystvann - forvaltningsplanen - Anders Iversen, DN Jon Lasse Bratli, Klif.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
Regionale vannforvaltningsplaner Leidulf Skjørestad direktør Bymiljø og utbygging KS-representant i direktoratsgruppen for vannforskriften Norsk vann,
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Prosjektorganisering av arbeidet med enslige mindreårige i Bufetat region nord. desember 2015 – desember 2018 OSO barnevern
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Resipientundersøkelser Stavangerhalvøya I et vannforskriftsperspektiv.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Vannforvaltning fra regionalt ståsted - erfaringer fra Nordland 15. September 2010 Svolvær.
Drifts- og vedlikeholdskontrakter med funksjonsansvar – alternative modeller årets utlysing Informasjonsmøte 9. oktober 2009 Bjørn Erik Selnes.
§12 i vannforskriften
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Sammenhengen mellom; regional plan for vannforvaltning og regionalt overvåkningsprogram! Presentasjon - Seminar om overvåkning av vannmiljø, 9. februar.
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
Samarbeid mellom skole og barnevern
ROS-analyse.
Handlingsplan for habilitering av barn og unge
Bærekraftig samfunnsutvikling
Overvåkingsprosjekter i Jæren vannområde i 2016
Strategikonferansen okt 2016
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Hvorfor en tilsynsdugnad for barns skolemiljø
Øvelser med kommunal kriseledelse
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Fagråd digital samhandling Sør-Trøndelag
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Forslag til endringar i naturmangfaldslova og vassforskrifta
Balansert omstilling for utvikling
Samlokalisering etter fusjon
Forslag til endringar i naturmangfaldslova og vassforskrifta
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Miljødirektoratet – roller i forvaltningen av tare
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Presentasjon av status for Haugalandet vannområde i VRU
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Ramstadtoppen 14 desember 2018.
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Oppfølging av etterlatte – Bruk av etterlattesamtaler
We serve.
Utdrag fra dokumentet «hovedutfordringer i vannområde Haugaland»
Høstrapport – tall og statistikk
Hvordan fungerer vannforvaltningen?
Presentasjon av Høringsdokumentene
Presentasjon av Høringsdokumentene
Fiskeridirektoratets rolle Hvordan påvirker fiskeri og akvakultur
Hva skjedde i Oslofjorden
Høringskonferanse 21.mai
Regional høringskonferanse 14.mai
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Utskrift av presentasjonen:

Hva sier vannforskriften om overvåking og sektoransvar ? Jon Lasse Bratli Seminar om overvåking av vannmiljø - 9. februar 2016, Stavanger

Disposisjon  3 typer overvåking – ansvar -finansiering  Vannforskrift -Tildelingsbrev og instruks  Erfaringer fra regionale overvåkingsprogrammer  Prioriteringer – konkretiseringer- representativ ov.v  Pålegg vs frivillighet  Hvordan planlegge/iverksette delprogrammer – hvor - organisering  Regionale delprogrammer vs «våre industriprogrammer»

Overvåking etter vannforskriften  Vannforskriften stiller omfattende krav til overvåking  Hvorfor det da?  Du må «kjenne» tilstanden til vannforekomster  Krevende biologiske, fysisk- kjemiske, hydromorfologiske og kjemiske parametre

Tre typer overvåkning – formål Basisovervåkning Referansetilstand - Naturtilstand Langsiktige naturlige endringer Omfattende menneskeskapte påvirkninger Tiltaksorientert overvåkning Overvåke vannforekomster der tiltak blir planlagt eller er gjennomført ProblemkartleggingOvervåking/undersøking for å avklare årsak og omfang av et miljøproblem

Tiltaksorientert overvåking: fokuser på mest følsomme kvalitetselement KategoriPåvirkningstypeMest følsomme kvalitetselement ElvEutrofieringNæringsstofftilstand Begroingsalger Organisk belastningBunndyr ForsuringKjemiske forsuringsparametre Bunndyr VannføringsendringFisk Vannvegetasjon

Vannforskriften  § 18(overvåkingsprogram): Det skal innen utgangen av 2013 foreligge tilstrekkelige programmer som gir en helhetlig overvåking av tilstanden i vannforekomstene  § 21(vannregionmyndighetens ansvar): Vannregionmyndigheten skal koordinere arbeidet med å gjennomføre oppgavene som følger av denne forskriften…  Hvilket betyr at: VRM koordinerer og sørger for at det blir utarbeidet overvåkingsprogrammer – FM som miljømyndighet utarbeider overvåkingsprogrammene

Sektoransvar - Vannforskriften  § 22: Sektormyndigheter, fylkeskommuner og kommuner har innenfor sine ansvarsområder ansvar for å utrede tiltak, samt utrede premissene for fastsettelse av miljømål  Betyr hva ?  tiltak/ikke tiltak  unntak  kunnskapsgrunnlag – overvåke egne påvirkninger eller bidra i felles overvåking  Vannområdenes rolle i overvåkingen – FM kan lene seg på (senior)prosjektledere i vannområdene, men ikke miste «grepet»

Bakgrunn – Basisovervåking – Miljødirektoratet har hovedansvar – Tiltaksorientert overvåking (og problemkartlegging) – FM har hovedansvar  Ting henger sammen: Karakterisering – overvåking – klassifisering - tiltak - overvåking  Kun 7% av dataene har høy pålitelighetsgrad – enda verre på miljøgifter  Finansiering: under halvparten av hva St. prp 75 skisserte (75-95 mill – mest basisovervåking) – noe mer penger etter budsjettforlik  Tiltaksorientert overvåking skal betales av påvirker– noe statlige penger – må i større grad bruke påleggshjemler (aktivt eller frivillighet)

Tildelingsbrev og instruks til FM (foreløpig)  Overvåking er et prioritert område for FM 2016  «Fylkesmannen skal operasjonalisere de regionale overvåkingsprogrammene etter vannforskriften, særlig myndighetspålagt overvåking»  «Etablere regionale overvåkingsprogram og ivareta oppgaver knyttet til overvåking av vannforekomster …»  «Ha en miljøfaglig samordningsrolle i prosesser knyttet til kunnskapsgrunnlaget for regionale vannforvaltningsplaner, …»  «Ved behov gi råd og veilede andre sektorer, kommuner og vannområder» LITT KRYPTISK, MEN BETYR Å LEDE ARBEIDET MED Å IVERKSETTE OMRÅDEVISE DELPROGRAMMER OG BRUKE EGNE PÅLEGGSHJEMLER

Regionale overvåkingsprogrammer  Utarbeidet i 2014 – var på høring sammen med planene i fjor  Løse «rammeplaner» - hva er i drift, hva er fagre ønsker?  For omfattende – alle VF i risiko - mange regioner har ikke prioritert  Ikke kostnadsberegnet – til tross for sjablongkostnader  Kun i noen grad detaljplanlagt og iverksatt – stor variasjon mellom FM

Overforbruk av problemkartlegging – easy way out ?  For mye fokus på problemkartlegging  Skal kun brukes i unntakstilfeller der vi ikke kjenner kildene/problemomfanget  Ingen å «henge bjella på»  Kan bli en sovepute  Tar selvkritikk på at vi lot dette gå som «tiltak»  Derfor: kjenner vi kildene/problemomfanget og blir vi ikke kvitt problemet på en stund  tiltaksorientert overvåking – gjerne spleiselag  Kartlegging av eksempelvis avløp i spredt bebyggelse er bra, men er ikke «problemkartlegging»

Hva skal vi prioritere? Hvilke forventninger har Miljødirektoratet?  kan ikke overvåke alt  prioriter eutrofi, vannkraft og miljøgifter  prioriter områder med størst antatt påvirkning og der det er sannsynlig at tiltak vil kunne ha effekt  Industribransjer: næringsmiddel, trebearbeidende, mineralsk, galvano  Avløp  (Oppdrett)

Representativ overvåking  Lik påvirkning og vanntype – geografisk nær hverandre  Innen samme vassdrag - vannstreng  Forskjellig vanskelighetsgrad: Sur nedbør – forurensning – fysiske inngrep  Hvor langt ned skal vi ?    2 500? Dvs 150 VF pr embete?  Mulig FoU-prosjekt med dose-responsmodeller, to fra FM vil delta

Hva er gjort fra Miljødirektoratets side ?  «Tjuvstarta» med vår storindustri i fjor  130 bedrifter fikk pålegg – 100 programmer iverksatt – noen fellesprogrammer  Strategi om å gå foran med industri – komme etter med andre sektorer, både våre og FM sine

Industriovervåking i Rogaland  Fra Titanina i sør til  Eramet Sauda i nord  no/kart/ no/kart/

Videre oppfølging i 2016  To trinns tilbakemelding – En rask tilbakemelding om tilstanden og om det er behov for videre oppfølging med tiltak. Dersom det ikke er det fastsettes neste tidspunkt for overvåking. – Tettere oppfølging av de bedriftene hvor det er dårlig tilstand (nærmere vurdering av utslippsbildet – tiltak)  Tilbakemeldingene vil bli sendt til FM for kommentarer

Samgang mellom regionale overvåkings- programmer og industriprogrammene  Må unngå parallelle og overlappende programmer – lite kostnadseffektivt  En del av industriprogrammene er allerede integrerte  Ulike modeller for felles organisering 1.FM organiserer et nytt progr./bygger på et eksisterende delegert industri og andre påvirkere/sektorer. Med mer eller mindre hjelp av et vannområde 2.FM organiserer et nytt progr./bygger på et eksisterende Miljødirektoratets bedrifter vil inngå 3.FM henger seg på eksisterende industriprogr. – En eller flere dominerende Miljødir-bedrifter Noen vil fortsatt være separate industri-programmer

Pålegg eller frivillighet?  frivillighet bør vurderes først – mer effektivt, involvering – kostnader kan spares  men pålegg der det er nødvendig – bedre sanksjonsmuligheter – kan også pålegge samarbeid/bidrag til fellesprogram (§ 51, § 11/§ 18) – husk at vannforskriften ikke er et hjemmelsgrunnlag: bruk sektorlovene

Tilstrebe felles programmer  Felles: – Mjøsa – Fjordene utenfor Bergen – Grenland – Sørfjorden – Nedre Glomma – Kristiansund  Foreløpig separate industriprogram som kan integreres i felles programmer – Kristiansand – Rogaland – Høyanger – Trondheimsfjorden 19

Basisovervåkingsprogram (nasjonal overvåking)  «Gamle» som er tilpassa vannforskriften: – Elvetilførsler, milkys, miljøgifter i store innsjøer  «Nye» vannforskriftsprogram: – Økokyst, Økofersk I-III(+ M.gift), Store innsjøer (+ M.gift), Grunnvann  Startes opp i år: – Fjordprogram (utvidelse av Økokyst)  Mangler foreløpig: – Store elver - referanseelver

Økokyst – Sør-Norge

Takk for oppmerksomheten !