Bruk av salt i vinterdrifta Bruk av salt i vinterdrifta - 18. november 2015 Dagens praksis og erfaring med ny vinterdriftsstandard Hågen Ven Statens vegvesen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NaFun 30. oktober 2007 Even K. Sund Vegdirektoratet
Advertisements

Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Dimensionering av vegdrenering i fremtiden
Tørkeparti PM 5.
Inndeling av vegnettet
Hvordan påvirker vår drift pakkingen av jorda
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
Bruk bilen med glede!! Bilfører 65+ Bruk bilen med glede! Bilfører 65+
60 tonn – Økonomiske konsekvenser & utfordringer Virkestransport Øst AS1.
Spørsmål fra Ragnhild Røed, AP: 1.Om skoleveier; sikkerhet og brøyting 2.Om vinterdrift i sentrum.
FORURENSING FRA BIL.
Teknologi og samfunn 1 Fartsmodell for næringslivets transporter av Prosjektleder Dr Trude Tørset.
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Jenslo/ /1 Norsk Asfaltforening - formål Foreningens formål er å virke for asfaltteknisk utvikling gjennom: 1.Å fremme undersøkelse og forskning.
Komite for samferdsel i Oppland fylkeskommune 28.mars 2012
Fylkes- og kommunale veger
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
Bilkø til evig tid. Stavanger, 5
Klassifisering av vegnettet ut fra risikoen for saltskader på vannmiljøet Kjersti Wike (Statens vegvesen) Paul Andreas Aakerøy (Bioforsk) Stein Turtumøygard.
Sektorutvalg Levekår 3. juni 2008 Historie Utfordring nr. 1 – prisstigning SSB indeksen ”Drift og vedlikehold av veier i alt” Prisstigning på gjennomsnittlig.
Krødsherad kommune TRAFIKKSIKKERHETSPLAN
Tiltak mot telehiv og teleskader
Drift og vedlikehold av riks- og fylkesveger
Indikatorbasert måling og evaluering av tilgjengelighetstiltak Norsk Ergonomiforenings seminar 5. juni 2007 Seniorrådgiver Trine Hagen Utbyggingsavdelingen,
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
Sykkelplanlegging Bypakke Kristiansund Bente Kjøll Øverbø
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Drivhuseffekten Krisemaksimering eller naturlig prosess?
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Driftskontrakt 0801 Vest Telemark Dagsorden Innledning med presentasjon av konferansedeltakerne Viktige endringer i årets kontraktsmal ny håndbok.
Forsøk med salting Faktabok om salting og Ph.D-studium Kai Rune Lysbakken Statens vegvesen, Vegdirektoratet Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet.
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
Nye norske vegnormaler Harald Norem, NTNU Standardvalg Tverrprofiler Dimensjonerende hastighet.
Brøyteforsøk Trafikksikkerhet Lillehammer – med nullvisjon i sikte Vinterdrift / TS Lillehammer Erfaring fra nullvisjonsstrekningen Brøyteforsøk Raufoss.
Forvaltningsreformen 8.september 2010 Dialog, samhandling og nasjonale føringer Ved Olav Sætre.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Møte GNA strategisk nettverk og Operative nettverk Felles funksjonskrav drift og vedlikehold København 2. Februar 2010 Odd Barstad Vegdirektoratet.
Vinterdriftskurs for operatører NVF-møte Øystein Larsen Vegdirektoratet, TMT-T, seksjon Vegteknologi.
Kompetanseutvikling drift og vedlikehold Norsk etatsprosjekt Øystein Larsen Statens vegvesen, Vegdirektoratet i Norge.
Miljøvernavdelingens syn på bruk av vegsalt Leif Inge Paulsen Fylkesmannen i Nord-Trøndelag Foto: Andreas Wæhre.
Drift og vedlikehold Kjell Bjørvig Trafikkdirektør 20.Mai 2009.
DIALOGMØTE VEISALTING Steinkjær Glenn Kullberg Stopp Veisaltingen.
Kunderelasjoner v/Olav Slaatsveen Norges Lastebileier-Forbund Skal se på hvordan vi som kunde/bruker opplever trafikksystemet i Norge.
Kap. 4 – Cases of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Fv. 409 Marisberg, rundkjøring og atkomstvei til nytt boligfelt.
Markedsleder i Norge på elektriske busser
Kap. 4 – Cases of Formalization
Nytt i ny utgave av standarden for ledelsessystem for miljø: NS EN ISO 14001;2015 Resertifisering i 2017 av Kiwa TI AS Møte klinikkenes miljøkoordinatorer.
Skredsikring fra 2010 til nå
Vinterdrift av kommunale veier
Kap. 4 – Cases of Formalization
Velkommen til Newtonrommet
Endringer i HB R763 - mal for Driftskontrakter med oppstart i 2018
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Salting av veger - virkemåte og hensikt
Velkommen til Newton-rommet
Registrere økter Driftslogg SjåførApp
Velkommen til Newtonrommet
Trygg Trafikk orienterer. Ungdomsrådet på Notodden
Utskrift av presentasjonen:

Bruk av salt i vinterdrifta Bruk av salt i vinterdrifta november 2015 Dagens praksis og erfaring med ny vinterdriftsstandard Hågen Ven Statens vegvesen Region midt Nord-Trøndelag vegavdeling Vegseksjonen 1

Dagens praksis og erfaring med ny vinterdriftsstandard  Ny standard for vinterdrift  Vinterdriftsklasser  Inndeling av vegnettet  Innføringstakt  Erfaringer  Utvikling i forbruk  På landsbasis  I Region midt  I Nord-Trøndelag  Hva gjør vi for å redusere saltbruken Bruk av salt i vinterdrifta november

Ny standard for vinterdrift Ny håndbok for drift og vedlikehold ble innført i En av hensiktene var å forbedre vinterdrifta. I forkant var det kjørt et stort vinterdriftsprosjekt – SALT SMART - 5 ulike driftsklasser - I stedet for start ved og ferdig innen er det satt krav til «syklustid» - Begrepet «værhendelse» er innført - Det er satt krav til «godkjent føreforhold» - Begrepet «tiltakstid» er fjernet Ny standard har bl.a. til hensikt å øke brøytefrekvensen for å unngå oppbygging av snø-/issåle Kravet til friksjon er skjerpet Bruk av salt i vinterdrifta november

Ny standard for vinterdrift ● Håndbok R610 (111) ● Vinterdrift skal gjennomføres etter valgt vinterdriftsklasse for vegruter. Følgende vinterdriftsklasser benyttes: – Vinterdriftsklasse A – DkA Godkjent føreforhold er bar veg (tørr eller våt). – Vinterdriftsklasse B – DkB Godkjent føreforhold er bar veg (tørr eller våt), hard snø/is tillates utenom hjulspor i begrenset tidsrom. (Tre underklasser) – Vinterdriftsklasse C – DkC Godkjent føreforhold er bar veg (tørr eller våt) i milde perioder og hard snø/is i kalde perioder. – Vinterdriftsklasse D – DkD Godkjent føreforhold er hard snø/is. – Vinterdriftsklasse E – DkE Godkjent føreforhold er hard snø/is. Friksjon ned til 0,20 aksepteres. DkE skal ikke nyttes på riksveg. Bruk av salt i vinterdrifta november

Håndbok R610 ● Vinterdriftsklasse DkA – Salt skal nyttes som preventivt tiltak og for å opprettholde og gjenopprette bar veg – Tilstand på vegen: Bar (våt/tørr). – Maksimal syklustid for brøyting:1,5 time – Maksimal syklustid for strøing (inkl. henting av strømidler): 1,5 time – Preventiv strøing skal starte tidsnok til at den kan avsluttes og gi effekt i forhold til forventet værhendelse – Tidskrav for å gjenopprette godkjent føreforhold: ÅDT > 6000 – Bar kjørebane innen 2 timer ÅDT < 6000 – Bart i hjulspor, på minst 2/3 av kjørefeltsbredden innen 2 timer. Bar kjørebane innen 4 timer Bruk av salt i vinterdrifta november

Håndbok R610 ● Driftsklasse DkB middels – Salt skal nyttes som preventivt tiltak og for å opprettholde og gjenopprette bar veg – I perioder hvor salt ikke kan nyttes, skal det nyttes sand – Tilstand på vegen: Bar (våt/tørr). Snø- og isfri (bar) veg i hjulspor, på minst 2/3 av kjørefeltsbredden. Hardt og jevnt snø- og isdekke med maks 1 cm løs snø tillatt utenom hjulspor i begrenset tidsrom – Ved værforhold hvor salt ikke tillates benyttet eller gir ønsket effekt - friksjonskrav: µ > 0,25 – Maksimal syklustid for brøyting: 2 timer – Maksimal syklustid for strøing (inkl. henting av strømidler): 2 timer – Tidskrav for å gjenopprette godkjent føreforhold etter værhendelser: Bart i hjulspor: innen 4 timer Bar kjørebane: Innen 48 timer Bruk av salt i vinterdrifta november

Håndbok R610 ● Driftsklasse DkC -Sand skal benyttes på snø- og isdekke, også som preventivt tiltak -Salt skal benyttes preventivt for å forhindre glatt veg forårsaket av tynt snø/isdekke eller rim. I perioder uten snønedbør skal det benyttes salt for å opprettholde bar veg. Ved snø/isdekke på deler av vegbanen skal salt bare brukes når dekketemperaturen er over - 3℃, ellers sand -Tilstand på vegen: I periode med lite nedbør/rimdannelse eller temperatur rundt 0℃: Bar veg (våt/tørr). Hardt og jevnt snø- og isdekke med maks 2 cm løs snø i kald periode -Friksjonskrav ved værforhold hvor salt ikke tillates benyttet eller ikke gir ønsket effekt: µ>0,25 -Maksimal syklustid for brøyting: 2,5 timer -Maksimal syklustid for strøing (inkl. henting av strømidler): 3 timer -Tidskrav for å gjenopprette godkjent føreforhold etter værhendelse: 3 timer Bruk av salt i vinterdrifta november

Håndbok R610 ● Vinterdriftsklasse DkD -Sand skal nyttes på snø- og isdekke, også som preventivt tiltak -Salt skal kun nyttes i henhold til beskrivelse i kap. D2-ID9300a, for å forhindre glatt veg forårsaket av tynn is og rim – Tilstand på vegen: Hardt og jevnt snø og isdekke med maks 2 cm løs snø – Friksjonskrav når salt ikke kan benyttes: µ > 0,25 – Maksimal syklustid for brøyting: 3 timer – Maksimal syklustid for strøing (inkl. henting av strømidler): 4 timer – Tidskrav for å gjenopprette godkjent føreforhold etter værhendelse: 4 timer Bruk av salt i vinterdrifta november

Håndbok R610 ● Vinterdriftsklasse DkE -Sand skal nyttes på snø- og isdekke, også som preventivt tiltak -Salt skal kun nyttes i henhold til beskrivelse i kap. D2-ID9300a, for å forhindre glatt veg forårsaket av tynn is og rim – Tilstand på vegen: Hardt og jevnt snø og isdekke med maks 2 cm løs snø – Friksjonskrav når salt ikke kan benyttes: µ > 0,20 – Maksimal syklustid for brøyting: 3 timer – Maksimal syklustid for strøing (inkl. henting av strømidler): 4 timer – Tidskrav for å gjenopprette gogkjent føreforhold etter værhendelse: 4 timer Bruk av salt i vinterdrifta november

Saltstrategi i Nord-Trøndelag Bruk av salt i vinterdrifta november

Inndeling av vegnettet i vinterdriftsklasser i Nord-Trøndelag Bruk av salt i vinterdrifta november 2015 DriftsklasseKm% A90 B1224 C40912 D97029 E

Innføringstakt i Nord-Trøndelag Bruk av salt i vinterdrifta november

Mengder i vinterdrifta i Norge Bruk av salt i vinterdrifta november

Utvikling i saltforbruket i Norge Bruk av salt i vinterdrifta november

Utvikling i sandforbruket i Norge Bruk av salt i vinterdrifta november

Utvikling i brøytemengdene i Norge Bruk av salt i vinterdrifta november

Forbruk av salt regionvis Bruk av salt i vinterdrifta november

Saltforbruket 2015 i Norge pr. vegkategori Bruk av salt i vinterdrifta november

Saltforbruket 2015 fordelt på regioner og vegkategorier Bruk av salt i vinterdrifta november

Fordeling på saltingsmetoder Bruk av salt i vinterdrifta november

Saltforbruk pr. km – Region midt (RM) og Nord-Trøndelag (NT) Bruk av salt i vinterdrifta november

Utvikling/erfaringer ● Hvorfor bruker vi salt? -Vi må bruke salt for å greie friksjonskravene på veger med stor trafikk – Trafikksikkerhet (noen mener den blir dårligere) – Framkommelighet – store deler av nærings- transporten går på veg ● Ulemper med bruk av salt – Miljøet skades – Biler ruster – Frontrute og lykter tilgrises – Øker slitasjen på vegdekkene – Vi ønsker å kjøre på gammeldags vinterføre Bruk av salt i vinterdrifta november

Utvikling/erfaringer ● Hvorfor går ikke saltbruken ned? – Mildere vinterklima, ikke gammeldagse vintre lenger – Innretningen av driftskontraktene – mengdeoppgjør (oppgir vi for gode priser på salting) – Går overgangen til saltløsning for seint? – Saltes det riktig – har de som salter god nok kompetanse? ● Konklusjoner?? – Vi kommer ikke utenom bruk av salt som strømiddel på enkelte veger – Vi må la den nye standarden og opplegget med opplæring av operatører få en sjanse – Den nye standarden må evalueres, men dette er litt for tidligenda Bruk av salt i vinterdrifta november

Fv – dette ønsker vi å unngå Bruk av salt i vinterdrifta november

Noen er glad for at det saltes? Bruk av salt i vinterdrifta november