Laste ned presentasjonen
1
Tørkeparti PM 5
2
Finne lagerskader på tørkesylindere
Finne lagerskader på tørkesylindere. Drivsiden Papirmaskin 5, Peterson Linerboard Moss Lagerhavarier i drivsiden er kostbare, vi regner ca. 1,5 mill NOK pr. havari. 39 stk sylinderlager som begynner å nærme seg forventet levetid. Det er derfor meget viktig at lager med skader oppdages tidlig for kontrollert bytte i planlagte vedlikeholdstopper. Et planlagt bytte av lager tar 8-12 timer. Uplanlagt tar det over dobbelt så lang tid og gjerne med følgeskader. Lagerskader kan bare oppdages med vibrasjonsanalyse eller lignende tilstandskontroll. Mye støy fra drev gjør det umulig å høre skadene. Off-line vibrasjonsanalyse er en utfordring på grunn av høy temperatur i tørkehetten. Målingene må kunne utføres på så kort tid som mulig. Vi har til nå hatt størst hell med rene akselerasjonsmålinger i området hz. Envelopemålinger med filter 3 har fungert i noen tilfeller men er ikke helt pålitelige. La inn envelopemålinger med forskjellige filter for å finne en bedre og raskere metode. Reduserte oppløsning til 400 linjer (tidligere 800) og satte antall midlinger til 1. Konklusjon: Filter 1 og filter 2 ga ingen resultater Filter 3 fant en skade på sylinder 39 Filter 4 fant to skader, sylinder 39 og i tillegg sylinder 6. Bruker filter 4 fra nå av.
3
Akselerasjon Viser skade på sylinder 39
4
Envelope, filter 1 (5-100hz)
5
Envelope, filter 2 (50-1khz)
6
Envelope, filter 3 (500-10khz) Viser skade på sylinder 39
7
Envelope, filter 4 (5khz-40khz) Viser skade på sylinder 39 og sylinder 6
8
Envelope, filter 4 (5khz-40khz) Sylinder 39: Ytteringskade
9
Envelope, filter 4 (5khz-40khz) Sylinder 6: Inneringskade
10
Envelope, filter 4 (5khz-40khz) Sylinder 6: Inneringskade
11
Sylinder 6: Lager byttet under planlagt stopp, 14.desember 2006
Sprekk i innerring Lite skader ellers på lageret Akseltapp var ikke skadet. Kjører man for lenge med en defekt innerring vil akseltappen ødelegges. Slike skader er vanskelige (eller umulige?) å oppdage uten vibrasjonsanalyse. Som denne casen viser er det også svært viktig å bruke riktig måleoppsett. Kostnader ved planlagt bytte begrenser seg til prisen på lageret og ca. 20 timers arbeid (2 mann x 10 timer), NOK. Konsekvens av havari: Ca. 1 døgns stopp (hvis tappen ikke er skadet) ca. 1,5 mill. NOK Hvis akseltappen ødelegges må tørkesylinderen ut eller repareres på plass. Stopptid 3-5 døgn? Inntjening 1,5-5 mill NOK
12
Sylinder 6: Bilder av lager, 14.desember 2006
13
Sylinder 39: Lager byttet under planlagt stopp, 14.desember 2006
Store skader på ytterring, avskallinger. Kostnader ved planlagt bytte begrenser seg til prisen på lageret og ca. 20 timers arbeid (2 mann x 10 timer), NOK. Konsekvens av havari: Ca. 1 døgns stopp (hvis tappen ikke er skadet) ca. 1,5 mill. NOK Et totalhavari øker sjansen for følgeskader på akseltapp, drev og maskinstativ Inntjening ca.1,5 mill NOK
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.