Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Suksesskriterier i omorganisering og utviklingsarbeid
Advertisements

Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
STAVANGER REGIONEN SOM NASJONALT LOGISTIKK-KNUTEPUNKT
Medvirkning til utvikling Anja Kildal Gabrielsen, LO www. fellestiltak
Nordiske logistikkløsninger
Stock Optimiser Beslutningsstøtteverktøy for optimalt reservedelslager
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Logistikknettverk Buskerud Sjø/Bil/Bane
NHO – Bistandskonferanse 10. februar 2010 Våre erfaringer fra Afrika – Mulighetenes kontinent!
RT – flis i Norge Bjørn Arild Thon Ragn-Sells AS Ikke søppel!
”Blåbærskogen / Togskogen”
2. mars Hva er problemet?  Kommunale-/interkommunale avfallsselskaper får ikke løpende hentet/kvittet seg med EE-avfall –Skaper store problemer.
Nor Lines – det unike transportsystem.
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Seminar januar 2012 Geir Berg
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
FUNKSJONALITET MULIGHETENES REGION •ØKT MOBILITET, ETT ARBEIDS- MARKED •KUNSKAPSINTENSIV VIRKSOMHET OG SYSSELSETTING •ØKT VERDISKAPING •FUNKSJONELT SAMSPILL.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
ØKONOMI- ISK Innherred samkommune.
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
OFU forprosjekt Veien frem Generelle utfordringer Heidi Jacobsen.
Sammen er vi sterke! MTF Landsmøte Tromsø 27. mai 2009
Felles Bransjemøte med Statens Vegvesen
Havnedirektør, Bodø havn KF
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Sjøveis transport i Nord Norge sett fra LTLs ståsted.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Hva skal til for at mer gods i dagligvarebransjen
Norge AS, logistikk avd. Narvik
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
Grenland Senter for bærekraftig industriell utvikling Hallgeir Kjeldal ViG.
Samfunnsnyttig verdiskaping hjemme og ute – perspektiv fra rederinæringen Elisabeth Grieg Grieg Shipping Group Brodersens minneforelesning 18. november.
Schenker AS I Erling Sæther Polyteknisk forening Punktlighetskrav til gods på jernbane.
Intermodalitet starter på terminalen!
Regional kapital i en global verden Noen innspill til lokaliseringsvalg.
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
”Mottaksterminaler og infrastruktur” Thomas Øien, Prosjektleder Barents NaturGass AS
Fylkesmannens time.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Interkommunalt samarbeid Lokale kartdager Finnmark Ingunn Limstrand Norkart Nord.
Interkommunalt samarbeid - Skjervøy Bakgrunn kompetanse- og kvalitetsutfordringer vanskelig økonomi Kommunenes størrelse, vanskelige økonomi.
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Verdikjede- og strategianalyse av emballering av frosne hvitfiskfileter Jan Gjerde Ole Jørgen Hanssen Kjersti.
Snåsa kommune Samarbeidskonferansen 2007 Hva skjer i kommunene og helseforetaket som påvirker framtidig samhandling? Blir det bedre tjenester og mer samhandling.
Visjoner for norsk sjømatnæring – hva kan fiskerimyndighetene bidra med? FISK 2004,Tromsø, november 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
FUTURUM DAGENS SITUASJON Nedgang I omsetning med ca.10% Nedgang I markedet med ca. 10% Strategisk valg av kunder Omstrukturering I januar.
 Utbyggingsavtale er helt nødvendig for å avklare kostnadsfordeling mellom privat offentlig.  Kommunen må være flikere til å bidra med kostandstilførsel.
Årsmøte Fiskarlaget Vest Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Bergen 12. mai 2005.
© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. NTLF Bergen Supply Chain Management.
(0) Sammen redder vi liv.
Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD Turistnæringen i Midt Buskerud Diskusjonsgrunnlag som innledning til en ny reiselivsatsing !
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Markedstilpasning © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Punktlighetsseminar Lars Lislott, Plansjef CargoNet.
PUNKTLIGHETSSEMINAR 23. november 2017.
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord Norge

Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Status pr. dd: Politisk vilje til å overføre mer gods til bane Realitet: Godsmengde på tog stagnerer. Hva er årsaken: Godset er der men går på bil. Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord Norge

Hva er årsaken: Todelt, først og fremst pris men ustabil fremføring spiller også inn. På kvalitet har manglende vedlikehold vært en vesentlig årsak, dette har blitt bedre i den senere tid. I tillegg kommer manglende krysningsspor og fjernstyring til, noe som kan gjøre en liten forsinkelse om til en relativ stor forsinkelse. Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord Norge

Hva kan gjøres for å få gods over på bane? Først og fremst må det bli økonomisk konkurransedyktig. Hvordan kan så det skje? Optimalisere bane og terminaldrift. Tilpasse driften til markedet. Gi terminalene optimal tilknytning til annen infrastruktur (vei og havn), gjerne felles terminaler der det er mulig. Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord Norge

Retningsbalanse. Ingen kunder er villige til å betale en rundtur pr. dd, (økonomien tillater ikke det). Dette betyr i praksis at enten må man finne returgods eller kjøre tomt, dette betyr at godset man har blir høyt priset og kan forsvinne eller tap på driften, begge deler betyr i praksis stopp. Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord Norge

Retningsbalanse. Ser man på dette betyr det at suksesskriterie nummer 1. vil være retningsbalanse forutsatt at grunnleggende forutsetninger er på plass. Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord Norge

Retningsbalanse. Hvordan kan dette forbedres. Optimal infrastruktur tilpasset markedet. Koordinert markedsarbeid mellom, kunder, togoperatører og markedet Tilrettelegging av offentlige myndigheter. Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord Norge

Hva vil til syvende og sist være avgjørende? Miljøet. Offensiv fokusering og tilpasning vil bety en en gevinst for alle parter. Manglende tilpasning vil på sikt kunne bety tvang og en negativ utvikling for alle parter. Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord Norge

Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord Norge