1 May Thorseth Førsteamanuensis Filosofisk institutt Daglig leder av Program for anvendt etikk, NTNU

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Når er nok nok? Men når er nok nok?
Advertisements

Verdig død Hva er vi til for?
Hva er forsvarlighet i LAR?
Fagdager i geriatri Når akutt sykdom oppstår hos skrøpelige eldre
Forflytningskunnskap for helsepersonell
Etikk i møte med mennesket
Møteplass for etisk refleksjon
Brukermedvirkning og pasientmakt
Etikk og Verdighet i Demensomsorgen Høgskulen i Førde 27/ Seminar om Demens Tor Jacob Moe Avdelingsoverlege NKS Olaviken behandlingssenter.
Etiske modeller - hva er det?
Kravet til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Avslutning av arbeidsforhold på grunn av langvarig sykefravær
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Etikk.
ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Utdanningsforbundet Halden
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Noen etiske perspektiver Pensumboka: Lingås, 1999
Barn som pårørende.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Klinisk etisk komité i kommunetjenesten – sykehjem
Barn som pårørende.
Kravet til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Hvem tar avgjørelser på vegne av barn?
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Etikk i Haugesund Kommune
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
ERFARINGER OG ETISKE UTFORDRINGER VED BEHANDLINGSAVKLARING SETT FRA EN SYKEHJEMSOVERLEGE NAVIDA HUSSAIN.
Den nasjonale helserettskonferansen 10. og 11. mars 2008
1 May Thorseth Professor Filosofisk institutt og daglig leder Program for anvendt etikk, NTNU
Jus, kultur og ukultur i helsetjenesten
Bjørgene Omsorg- og utviklingssenter Bjørgene omsorg- og utviklingssenter 8.juni 2011.
Introduksjon til etikk for farmasøyter
Internasjonale menneskerettigheter Janne Tysnes Kaasin Rettsavdelingen, UD.
Innføring i yrkesetikk for lærere
Informert samtykke Pasientrettighetsloven (lovbestemt regel)
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Etiske prinsipp i helsevesenet
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Å JOBBE I ANDRES HJEM, GJEST ELLER HELSEPERSONELL? Heidi Kristiansen Fagutviklingssykepleier diabetes.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Taushetsplikten. Hovedregel Hovedregelen i helsetjenestene er at du som helsepersonell har taushetsplikt.
Erfaringer med kliniske etikk- komiteer ved norske sykehus Reidun Førde Lege, professor i medisinsk etikk SME, Universitetet i Oslo.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
1 Genetisk veiledning Termin IC Frank Skorpen Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer NTNU.
Juridiske utfordringer ved Samhandlingsreformen Av professor dr. juris Asbjørn Kjønstad Universitetet i Oslo.
1 Seminar i medisinsk etikk for 1A Å drepe vs å la dø vs å behandle “Dødshjelp”, behandlingsbegrensning og den gode død I hovedrollene: Pål Klepstad,
Av Helle Johannessen A1A. Mine mappeoppgaver: 1. Den gode lærer  Hva forventer jeg av meg selv som lærer? 2. Individuell oppgave om veiledning og didaktikk.
Velferdsteknologi.
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Verdier i helsevesenet med vekt på to store samfunnsdebatter - Når legen motsetter seg å behandle pasienten - Når legen «pålegges» ikke å behandle pasienten.
1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Etiske utfordringer i livets sluttfase
Hverdagsmakt Etter foredrag/inspirasjon av Stine Marlen Henriksen på SOR-konferansen Innrømmer glatt: dette er ikke noe jeg har sugd av eget bryst.
Etikk i skole og arbeidsliv
Helse- og omsorgstjenestelovens Kap. 4A
ETISKE DILEMMA I SKOLEHVERDAGEN
Etiske utfordringer i anestesifaget Ulf E. Kongsgaard Prof. dr,med Avd
Hensikt med veilederen Beslutningsprosesser ved begrensning av livsforlengende behandling:
Utskrift av presentasjonen:

1 May Thorseth Førsteamanuensis Filosofisk institutt Daglig leder av Program for anvendt etikk, NTNU Medlem av Klinisk etikkutvalg St. Olavs Hospital - Medisinsk etikk – en innføring (1. time) - De fire prinsipper for helseetikk (2. time) May Thorseth, førsteamanuensis, Filosofisk institutt, NTNU: Medisinsk etikk – en innføring

2 Medisinsk etikk – en innføring Begrepet medisinsk etikk Hovedtyper av etisk teori –Konsekvensetikk – best resultat for flest mulig (Mill, utilitarismen) –Deontologisk etikk – imperativer som rettesnor (Kant, pliktetikk) Autonomi og informert samtykke Toleranse/reservasjonsrett Frivillighet og tvang Gjennomgang av eksempel: Hvem bør ta avgjørelsen?

3 Begrepet medisinsk etikk Medisinsk etikk = medisinsk og helsefaglig etikk –Profesjonsetikk: legeetikk, sykepleieetikk, sosionometikk med mer –Biomedisinsk etikk – eks. anvendelse av bioteknologi på mennesker (humanmedisin) –Helsetjenesteetikk –Bioetikk (humanmedisin, helsetjeneste, dyreetikk, miljøetikk, bioteknologi); omfatter pasientrettet/klinisk etikk og medisinsk forskningsetikk  omfatter odontologer, veterinærer, biologer som genetikere, biokjemikere, radiografer, molekylærbiologer m.fl.

4 Hovedtyper av etisk teori Deontologisk etikk –imperativer som rettesnor (Kant, pliktetikk), universaliseringsprinsippet grunnleggende, moralloven Konsekvensetikk –Konsekvensetikk – best resultat for flest mulig (Mill, utilitarismen), nytteprisnippet grunnleggende

5 Autonomi og informert samtykke Autonomi = selvstyre, selvbestemmelse; gjelder alle myndige mennesker generelt; medbestemmelse mer spesielt innen helse –Autonomi for pasienter (ja/nei til behandling) –Autonomi for de helsearbeidere (reservere seg mot visse typer behandling) –Eksempler på områder der autonomi kan skape dilemma mellom legeautonomi og pasientautonomi: abort og eutanasi –Kritisk faktor: asymmetri mht kunnskap Legen: medisinsk kompetanse, kan avgjøre diagnose Pasienten: vet selv sitt eget beste? Toleranse/ reservasjonsrett – en følge av autonomi? Frivillighet og tvang – nødvendige motsetninger?

6 Etiske dilemma – prinsipper i konflikt Eksempel 1: Pasient som motsetter seg blodoverføring – hvem bør avgjøre og hvorfor? –Pasient tilhører Jehova Vitner –Pasientrettighetsloven § 4-9, rett til å nekte –Helsepersonell som ønsker å reservere seg mot behandling av pasienter som motsetter seg hjelp –Dilemma: Hensynet til pasientens religiøse overbevisning, autonomi, medbestemmelse vs. behandlingspersonellets plikt til å gi faglig forsvarlig behandling –Verdier som står på spill: respekt for liv, respekt for religiøs overbevisning, autonomi/medbestemmelse, faglig forsvarlighet, velgjørenhet og ikke-skade, rettferdighet og likhet, tillit

7 Etiske dilemma – prinsipper i konflikt Eksempel 2: Assistert befruktning, ønske om søsken og risiko for tvillinger –Paret har fått ett barn vha assistert befruktning –Ønske om søsken  ny behandling, resultat spontanabort –Nytt forsøk  tvillinggraviditet, paret kjent med risk for tvillinger (to eggposer) –Paret valgte abort pga ønske om kun ett barn –Paret ønsker nytt forsøk med assistert befruktning –Betraktes som ferdigbehandlet (rett til to forsøk) –Dilemma: Ønsket om å gi ny behandling og frykten for at ny behandling kan medføre tvillinggraviditet

8 Eksempel 2 forts. – Assistert befruktning –Hensynet til parets autonomi og medbestemmelse i konflikt med andre viktige verdier: Respekten for (det ufødte) liv Prinsippet om ikke-skade Prinsippet om rettferdighet Spørsmål: Hvorfor kan det oppfattes som problematisk å gi behandling en gang til av frykt for at paret skal velge ny abort; spiller det numeriske en viktig rolle?

9 De fire prinsipper for helseetikk Moralske normers status – absolutte og prima facie plikter –Absolutte plikter: ufravikelige (eks. Kants kategoriske imperativ eller utilitarismens nytteprinsipp) –Prima facie plikter (fra latin: ved første betraktning) alltid moralsk relevante (ulikt tommelfingerregler), men krever individuell spesifisering og balansering i forhold til hverandre; kan settes til side i en konkret situasjon (dersom motstridende prinsipp er viktigere å oppfylle)  forpliktelse til å følge prima facie plikter med mindre motstridende prinsipper må tillegges større vekt  viktig spørsmål: Hva bør man gjøre alt tatt i betraktning?

10 De fire prinsipper for helseetikk De fire prinsippene har karakter av prima facie plikter, og de tre første har bakgrunn i den hippokratiske eden: " Jeg vil etter evne og beste skjønn gi forskrifter om livsførsel til gagn for de syke, og jeg vil verge dem mot slikt som fører til skade og urett ”. –Velgjørenhet (beneficence) –Ikke-skade (non-maleficence) –Rettferdighet (justice) –Autonomi (Autonomy)

11 Prinsipper i konflikt Alle prinsippene er like viktige, men de kan likevel komme til å stå i strid med hverandre. Hvordan anvende prinsippene som prima facie plikter; når er for eksempel ikke-skade viktigere enn autonomi? Hvordan unngå at beslutningen blir vilkårlig? (se på liknende tilfeller, åpenhet og debatt om omstridte tema, unngå at bare en profesjon alene definerer praksis).

12 Eksempel: Begrensning av livsforlengende behandling hos pasient med hjerneskade Beskrivelse av pasienten: -Pasient med alvorlig hjerneskade etter trafikkulykke -Pleietrengende de siste 17 år (nå 38) -Uten språk, kommuniserer ”ja”/”nei” med sin mor vha øyebevegelser -Akutt innlagt på sykehus, mistanke om lungeinfeksjon, fikk hjertestans, lagt i respirator, våknet igjen -Avdekker surstoffmangel til hjernen -Pasienten puster selv, men våkner ikke -Beskrivelse av tilstand: hjerneskade med svært dårlig prognose; fortsatt intensivbehandling anses nytteløst – ”HLR minus”.

13 Forts. eks.: Begrensning av livsforlengende behandling hos pasient med hjerneskade Mor krever at HLR ytes når behov oppstår Mor har ikke rett til å overprøve medisinsk behandlingstiltak Domstoler har ikke mandat til å overprøve medisinske vurderinger Saken bringes inn for Klinisk etikkutvalg, behandles der

14 Forts. eks.: Begrensning av livsforlengende behandling hos pasient med hjerneskade Vudering ut fra etiske prinsipper: Å gjøre vel: Er det å gjøre vel å fortsette instensivbehandling når noen er hjernedød? Å unngå skade: Jo mer dramatiske ting som kan gjøres jo større risk for at behandlingen selv kan volde skade. Å utsette pas for plagsom behandling pas selv ikke kan ha nytte av = å skade? Respekt for pasientens autonomi: innebærer retten til å si ”nei takk” til foreslått behandling, men ikke retten til å kreve behandling som er ikke er medisinsk indisert /ikke kan oppfattes som forsvarlig praksis? Rettferdighet: Likest mulig fordeling av ressursene samfunnet stiller til rådighet, samt mest mulig helse for investeringen  ikke all nyttig behandling må ytes?

15 Forts. eks.: Begrensning av livsforlengende behandling hos pasient med hjerneskade Konklusjon: –Komiteen finner ingen tungtveiende argumenter som taler for videre behandling. Sykehusets vurdering har tatt hensyn til faglige, juridiske og etiske argumenter. Man ser ikke at videre behandling tjener til pasientens beste, og heller ikke at slik behandling vil kunne betraktes som omsorgsfull behandling.

16 Et par nyttige referanser: Tranøy, Knut Erik, (2005): Medisinsk etikk i vår tid. Bergen: Fagbokforlaget Ruyter, Knut W./ Førde, Reidun /Solbakk, Jan Helge (2008): Medisinsk og helsefaglig etikk. Oslo: Gyldendal Akademisk forlag