Planstrategi Kommuneplanens samfunnsdel Kommunedelplan skole Kommunedelplan xxx Kommuneplanens arealdel Reguleringsplaner Rammeplaner/ Handlingsplaner.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Advertisements

Bruk av ulike plantyper og utredninger
Presentasjon for Planforum 14. september Hafslundbyen Hafslundbyen skal være en levende miljøby og et nasjonalt utstillingsvindu for de beste løsningene.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Utenforskap Et nasjonalt problem som må løses lokalt.
FNF-samlingen, Granavolden Kjetil Bjørklund, KS 28. august 2007.
Foto: Einar M. Aslaksen Åse Kari Haugeto, leder Deltasenteret
Mulighetenes Oppland Program 10: :30 PlanOppland 10: :00 Regional planstrategi/Fylkesstatistikk 11: :30 Kommunal planstrategi, Gausdal.
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
Foto: Jo Michael Offentlige anskaffelser som virkemiddel for bærekraftige bygg Økt innovasjonseffekt av offentlige anskaffelser – Smartere innkjøp.
Guri Moen Lajord, Rehabiliteringskonferansen i Nord 2015 Hvordan kan samhandlingsreformen gi et bedre og mer brukerstyrt rehabiliteringstilbud i kommunene?
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
Kommuneplanlegging Lokale utfordringer sett fra regionalt ståsted Dato 11.juni 2012 Foto: Peter Hamlin.
Prosjekt Arbeidskraft Hovedformål og delprosjekter Vi tror på muligheter.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Psykologen i et kommunalt landskap Refleksjoner etter to års arbeid med psykologer i kommune ne Faglig rådgiver Ellen Hoxmark.
Legeplan Eldrerådet Meera Grepp kommuneoverlege. Overordnet mål Kommunen skal sikre at innbyggere har tilgjengelige legetjenester av god kvalitet og som.
NOOS Landskonferanse Langesund september 2015 Hans Jacob Edvardsen Fagopplæringssjef.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Samarbeid om praksisplasser (IA-plasser) i Statsbygg rådgiver Harald Torsvik, NAV Arbeidslivssenter Oslo.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Plansyklus, planstrategi og kommuneplanens samfunnsdel Folkevalgtopplæring
Prioriteringer og handlekraft Sammenheng fra overordnede mål til handling 1.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Kommunereformen – status
Sammen skal vi bygge Nordre Follo kommune
Interreg Europe - forutsetninger og erfaringer med norsk deltakelse så langt Mobiliseringskonferanse for Interreg B- og C-programer, Garderoen
Strategiplan
«Å bygge nye Asker kommune»
Ordfører Ola Heggem, Rindal kommune
Bærekraftig samfunnsutvikling
Fylkesmannens notat: EN STRATEGISK PLAN FOR SAMFUNNSUTVIKLING I HAMARREGIONEN. En viktig forutsetning for utvikling er å se sammenhengen mellom sine sterke.
Rådgiversamling 2. november 2016
SAMHANDLINGSREFORMEN Rett behandling - til rett tid - på rett sted
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Bærekraftig samfunnsutvikling
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
BUDSJETT 2017.
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Kontaktutvalget 19.november 2015
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Budsjett og handlingsplan
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Samfunnsansvarlig forretningsdrift - tjeneste og fortjeneste
Husbankens Hovedkontor flytter til Drammen - Oppfølging av storbymelding og byutvikling i Drammen Miljøsjef Ole Bjørn Edner.
Kulturell infrastruktur - tilskudd
«Hvordan organisere kultursektoren «i kommunen»?»
Modell av ferdig bygg Strategisamlinga
Bærum inviterer Bærum 2035 Tenke langt – handle nå 22.August 2018
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Sentrum for alle Å tilrettelegge sentrum for menneskene som bor der
Hvor er vi nå og hvor vil vi?
Forprosjekt Finnmarksmodell barnevernet
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Ambisjoner for utvikling i Alta
Bærekraftig byfornyelse
«. « Nasjonalformue per innbygger Historisk har arbeid vært en betydelig årsak til tidlig død og store helseproblemer. Stor innsats over mange år.
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Grenland Stabbestad 10 januar 2019.
Kompetansestrategi Agder 2030
Evaluering Regionrådet
Takk for invitasjon, jeg heter……og er avd.dir p strat.kont……..
Konsept regionalutvikling
Seniorrådet Helse og Velferd Helse og velferd 2019.
Utskrift av presentasjonen:

Planstrategi Kommuneplanens samfunnsdel Kommunedelplan skole Kommunedelplan xxx Kommuneplanens arealdel Reguleringsplaner Rammeplaner/ Handlingsplaner

«Steinkjer tar samfunnsansvar» alle strekker seg litt lenger 1.Regionale og interkommunale utfordringer 2.Samferdselsutfordringer 3.Næringsutvikling 4.Stedsutvikling 5.Velferdsutfordringer 6.Kommunale tjenester Gjennomgående tema: Klima, energi og miljø Inkludering og mangfold Samfunnssikkerhet Folkehelse

Folk Fag Politikk Næring P P H H B B P P H H B B P P H H B B P P H H B B Steinkjer tar samfunnsansvar "stemmene" Prosess Høring Beslutning

Regionale og interkommunale utfordringer Steinkjer sin plass i Trøndelag og regionen Trøndelagssamarbeidet. Fortsatt deltakelse i Trøndelagsrådet og Byer i midtnorge. Inn-Trøndelagsregionen. Fra pragmatisk til strategisk og forpliktende. Innherredssamarbeidet. Vår plass i forhold til Innherred samkommune. Aktuelle samarbeids -løsninger og -partnere Kommunestrukturdebatten. Mange mener at en videreføring av dagens kommunestruktur og kommunesamarbeid ikke er bærekraftig. ( Flere oppgaver fra stat til kommune, Kompetansemangel, Økonomi, Teknologiutviklingen, Fragmentert styringssystem i kommunesamarbeidene, Lokaldemokrati) Strategisk rett for Steinkjer. Være åpen for samarbeid og større kommuner, men ikke være pådriver i en slik prosess. Steinkjer i førersetet ved debatt om oppgavefordeling stat, fylke, kommune Steinkjer skal være raus og nytte Steinkjerprofilen Sikre aktivt eierskap i interkommunale samarbeid Styrke kompetansemiljøene i Steinkjer

Samferdsel Det regionale perspektivet Bo- og arbeidsmarkedsregionen Steinkjer – Trondheim. Bane og E6 Steinkjer som innfallsport til Namdalen. E6 Asp og Fv17/fv720 Deltakelse i Trondheimsfjorden havn IKS Miljø- og folkehelseperspektivet Tilrettelegging for gang-, sykkel-, kollektiv Ta vare på investert kapital i kommunale veger Breibånd El-bilsatsing Gods fra veg til bane og sjø Trafikksikkerhetsperspektivet Bygging av gang- og sykkelveger, særlig skoleveger Sykkelby Steinkjer Holdningsskapende arbeid

Næringsutvikling Egendekning av arbeidsplasser, innovasjonskraft, arbeidskraft og rekruttering av kompetanse Kompetansearbeidsplasser Tiltrekke ny statlig virksomhet Styrke eksisterende bedrifter/organisasjoner (eks HiNT) Bedre samhandlingen Variert næringsliv som gir muligheter for alle Næringsareal, felles i Inn-Trøndelag Næringsplan for Inn-Trøndelag Felles næringsapparat i Inn-Trøndelag Aktiv rolle for å utvikle næringssamarbeidet også ut over Inn- Trøndelagsregionen Overskudd av arbeidsplasser innen 2020 Tilby praksisplasser Steinkjerlandbruket som utstillingsvindu for norsk landbruk

Stedsutvikling Bostedsattraktivitet - omdømme Styrke egenkompetansen innen stedsutvikling Styrke egenkompetansen innen prosessledelse, kommunikasjon og formidling Nytt ungboprosjekt Helhetlige samfunnsutviklingsprosjekt for grendesentra Utrede samling av kulturinstitusjonene rundt Steinkjer torg Utvikle grøntområder i sentrum som folkehelsefremmende tiltak Øker handlekraften gjennom frivilligsentraler Satse på breibånd etter bygdefibermodellen Arbeide med kulturminnemangfold

Velferdsutfordringer Redusere behovet for velferdstjenester Satsing på forebyggende virksomhet Bygge opp innbyggernes evne til å klare seg selv (empowerment), Tidlig innsats, Prioritere barn og unge, Fokus på friskhetsfaktorer Målretta innsats mot utsatte grupper Levekårsundersøkelse på skolekretsnivå, Utjevne sosiale forskjeller, Fullført videregående skole og arbeidsdeltakelse, Tilrettelegge møteplasser for utsatte grupper Tiltak på familienivå Styrke familiens hus, familieplanen til fordel for individuelle planer Øremerke midler til forebyggende virksomhet som over tid reduserer behov for ekstraordinære tiltak Bygge kompetanse innen Hjelp til selvhjelp Kostnadseffektive løsninger Samhandlingsmodeller, velferdsteknologi, samhandling på tvers av fagfelt, styrke attføring tilbakeføring til arbeidslivet

Kommunale tjenester Kvalitet, robusthet og forutsigbarhet Rekrutterings- og kvalifiseringsstrategi (rett kompetanse på rett plass) Trenivåmodellen beholdes. Tilpasninger etter behov Interkommunale løsninger vurderes etter bruker-, samhandlings- og regionalperspektivet Samordning på system- og oppfølgingsnivå eks innsats mot barn og unge Utvikling av juridisk kompetanse Brukerdialog Medarbeiderundersøkelser som grunnlag for tilpasninger Kvalitetssystemet EQS implementeres Målstyringssystemet videreutvikles og implementeres Nettbaserte løsninger tas i bruk Lærende organisasjon Forpliktende tiltak for redusert sykefravær Økonomiforvaltningen baseres på langsiktighet Ta vare på investert kapital