Produktet – det viktigste virkemiddelet. Produktnivåene Kjerneproduktet Det konkrete produktet Det forventede produktet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Advertisements

Brannforebyggende tiltak
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Nærings seminar Bakgrunn •Bransje og interesse •Fag kunnskap er viktig •Bransjen manglet fleksibilitet og omstillingsevne…denne og •Prod / Salg.
Kapittel 7 Delkompetansemålet: vurdere betydningen av ekstern, intern og interaktiv markedsføring for å fremme salg.
”Culinahuset” Sentrallager og kjedekontor (Enor)
Markedsføring og pressearbeid
VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING Hvordan møter VIANOVA'ere kunden sin Hjelpe kunden til å lykkes, Skap fremtid og engasjement.
Verdiskapning i lys av fremtidens materialkretsløp Trondheim 9 februar, 2006 Bernt Saugen, Tomra Effektiv produksjon II:
BEDRIFTSANALYSEN DELES I EN INTERN OG EN EKSTERN DEL
PARALLELL MOTIVASJON VIA INSPIRASJON. ERFARINGER Merchandising er en total presentasjon av butikken og varene ut mot kunden. Dette omfatter markedsføring,
Hvorfor mister vi gjester?
Bedrift IMF EMF Kunder Ansatte Interaktiv markedsføring.
Finansregnskap m/IKT Bedriftsøkonomi 1 m/IKT
Det vanskelige valget En orientering om muligheter.
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
VITENSKAP ELLER INTERESSEKAMP? Lars Grue NOVA Dok - senteret 7. desember 2006.
Verdikjeder - hva kjennetegner de beste og hva vil framtiden bringe?
Eksamensoppgave i Design og innovasjon
Re næringsforening og Re-Torvet 4.Februar 2014
Konsept: Pierre Robert ØKO
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
10Velstand og velferd.
Aktivitørfaget vg2, Gand vgs og Bergeland vgs
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Segmentering Kapittel 8.
Posisjonering Kapittel 10.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7
Frederic Ottesen 23. september 2011
Kantinen - Torsdag 03. Mai 2007 ”Introdusere” Blend til studentene.
PROSJEKTSELEKSJON OG RESULTATMÅLING NORGES FORSKNINGSRÅD INDUSTRI OG ENERGI Presentasjon på EVA IX 11. – 12- sept. -03.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Innovasjon Innovasjon
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
© Cappelen Akademisk Forlag Kapittel 3 Budsjettering av kontantoverskuddene for investeringer.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Bilde inn Visjon, forretningsidé og overordnede mål og strategier.
Skråblikk på bilbransjen Gunnar Stavrum, sjefredaktør i Nettavisen.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Anskaffelse synstekniske hjelpemidler Leverandørmøte
VALG AV SPRÅKFAG. FREMMEDSPRÅK :  SPANSK  TYSK SPRÅKLIG FORDYPNING:  NORSK  ENGELSK.
Selge en idé eller et produkt. Målsetting Oppgi ønsket målsetting Bruk flere punkt om nødvendig.
Inflasjonsmål I 2001 ble det innført et inflasjonsmål for pengepolitikken i Norge. Norges Bank fikk i oppdrag å holde inflasjonen nær 2,5 % på årlig basis.Norges.
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
Markedsoppdatering, renter og valuta 29. april 2010 SR-Markets Bjørn Sivertsen.
Produktnavn Tittel på presentasjon. Oversikt Gi en kort beskrivelse av produktet eller tjenesten, brukerproblemene som løses, og brukerne produktet eller.
Brukermedvirkning i formidling av aktivitetshjelpemidler og hvordan har vi på NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal valgt å gjøre denne formidlingsprosessen.
Markedsleder i Norge på elektriske busser
Økt 3 Lyspæra.
Økt 3 Lyspæra.
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
Velkommen til Academic Day!
Produktstrategi på Bedriftsmarkedet
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Aggregert tilbud og aggregert etterspørsel
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Selge et produkt eller en tjeneste
Sett inn bilde av produkt her
Camilla Hall-Henriksen
Kundesenter Direkte Undersøkelse av bruken av
Strategisk markedsføring
Årsaker til økonomisk vekst
Utskrift av presentasjonen:

Produktet – det viktigste virkemiddelet

Produktnivåene Kjerneproduktet Det konkrete produktet Det forventede produktet

Typer av produkter Produkter på forbrukermarkedet TjenesterEtter holdbarhet Etter hvordan kjøpet skjer VarerEtter interesse

Sortiment Hermetikk BønnerFiskebollerErterTomatsaus Krydder PepperKarriKanelOregano Frukt BananerEplerDruerSitroner

Produktgrupper eller produktvarianter?

Produktutvikling 1 Idéinnsamling 2 Utsiling 3 Økonomisk analyse 4 Utvikling 5 Testsalg 6 Lansering

Innovasjon eller produktendring? DSB har i samarbeid med Panasonic utviklet en el-assistert sykkel som gjør sykkelturen mer komfortabel. Batteriet gir 25 % hjelpekraft, slik at det ikke er nødvendig å slite i motbakkene. Sykkelen er i en aluminiums unisex- ramme med lav innstigningshøyde som passer ”alle”. Den elektriske sykkelen har sistegenerasjons Li-ion-batteri fra Panasonic.

Villskap i veven gav suksess på veggen Tradisjonsrike Biri Tapet fikk Merket for god design på Designdagen 2009 for sin nye stråtapet Gangar. Biri Tapet jobbet mye med å få spredninger og fortettinger mellom halmen og bomullen. Men produksjon og markedsføring handler om å fornye seg hele tiden, og design blir viktigere og viktigere – ikke minst for dem som jobber med interiørprodukter.

PLS-kurven Hva er neste trinn? Introduksjon Vekst Modning

Produkt med kort levetid Alienware M17x fra Dell ble oppgitt å være den kraftigste 17- tommers bærbare spillmaskinen i universet. Sommeren 2009 ble den tilgjengelig i Norge. Men hvor lenge var den universets kraftigste? Kanskje til høsten 2009?

Hvor i livsløpet? I anledning Solos 75-års-jubileum lanseres brusen med ny design og kommunikasjonsplattform. Hvor i livsløpet befinner produktet seg – i vekstfasen, modningsfasen eller i tilbakegangsfasen?

Lang levetid for nyttig produkt Lyspæren eller glødelampen ble oppfunnet av den tyske urmakeren G ö bel i 1854 og videreutviklet av Edison og Swan i 1879, men i 2009 er det over og ut – i hvert fall i Europa.

Varemerke ” Et særpreget kjennetegn for en bestemt vare eller tjeneste”

Tre typer service Rent og ryddig God skilting Riktig vareplassering og prising Materiell service Alltid svar på telefonen Lar ikke kunden vente unødig God logistikk Systemservice Kroppsspråk Initiativ Motivasjon Personlig service

Service Hovedtjeneste Tilleggstjenester

Markedsføring fra tre kanter Interaktiv markedsføring Bedrift Kunder Ansatte Internmarkedsføring Eksternmarkedsføring