Innføring i Kunnskapsbasert praksis og litt om studieoppgave 2 Klasse C og D 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bruk av nettstøtte i kreftsykepleierutdanningen
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Senter for kunnskapsbasert praksis
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Møteplass for etisk refleksjon
Lederutvikling og skreddersøm
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Litteratursøking i databaser Kurs for videreutdanning AIO 1. år 3.Februar 2009.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Kritiske røster Ensidig fokus på forskningsbasert kunnskap
Senter for kunnskapsbasert praksis
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Hva er Kunnskapsbasert praksis og hvordan kan vi få til?
Trondheim Helseklynge
Lillebeth Larun, Sosial- og helsedirektoratet
NORDPLUS BARNS KULTUR OG BARNEKULTURELLE UTTRYKK I NORDEN.
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Hva er en kunnskapsbasert praksis?
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Jan Ove Rein, Katrine Aronsen NTNU Medisinsk bibliotek Juni 2013
Veiledning av studenter
Kunnskapsbasert praksis - noe for operasjonssykepleiere?
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Etikk og brukermedvirkning
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten Kunnskapsbasert praksis
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Hvordan jobbe kunnskapsbasert?
”Mat, måltider og ernæring på sykehjem
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Hva slags kunnskap trenger vi
KLINISKE FAGRINGER FOR KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Helsebiblioteket.no ”...og bedre skal det bli!” 9. oktober 2006, Grete Strand.
Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar
VELKOMMEN TIL ZEVS TUR TIL KØBENHAVN Oslo-København-Oslo mai 2013 Oslo kommune Sykehjemsetaten.
Kunnskapsbasert praksis - nye videreutdanninger for ergoterapeuter
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
Workshop for masterstudenter Torsdag. 5.februar 2009.
Formidling av forskning til brukere: Nettportalen «Sunn Skepsis» Erfaringskonferanse om kunnskapsbasert praksis 12. februar 2013 Astrid Austvoll-Dahlgren,
Helsebiblioteket.no – gratis kunnskapsressurser for helsepersonell
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Hvorfor er kunnskapsbasert praksis viktig?
HSH Torbjørn Veiteberg, Benny Huser. 1 Informasjon om 6. semester HSH Kull 2005 Vår 2008.
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Prioritering av lederoppgaver i grunnskolen av Ole Wiig En presentasjon av hovedtrekk i Kommunerevisjonens Rapport 19/2006. Kultur- og utdanningskomiteen.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Hva er god praksis i fremtidens helsetjeneste? Tone Mette Flått, Overhalla kommune Karin Knutsen, Stjørdal kommune Aud Moe, Senter for omsorgsforskning/
Vurderingskompetanse et kurs om klinisk blikk og ansvar Øvre Eiker og Nedre Eiker kommuner høsten 2015 Arr: Kommunehelsesamarbeidet Drammensområdet.
Digital interaktiv opplæring i KBP for praksisveiledere.
Sluttvurdering av student i apotek Tips til utfylling av vurderings-skjema Camilla Foss, ansvarlig for apotek-praksis ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
1 EiT 2006/2007 Eksperter i team Arbeid med loggskriving Utarbeidet for EiT av Professor Are Holen NTNU - Det medisinske fakultet Institutt for nevromedisin.
Vurderingskompetanse klinisk blikk og ansvar Hensikten er å styrke og videreutvikle medarbeidernes kliniske blikk og ansvar i den tjenesten de utøver.
Mulighetene for en videreutdanning
Ny ordning for Utviklingssentrene
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
Kunnskapsbasert praksis på individ- og samfunnsnivå
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Den vanskelige samtalen
Læring på ungdomstrinnet
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Bruk av digitale verktøy ved vurdering av praktisk veiledning
Utskrift av presentasjonen:

Innføring i Kunnskapsbasert praksis og litt om studieoppgave 2 Klasse C og D 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl

Læringsutbytte og obligatorisk litteratur — Studenten har innsikt i kunnskapsbasert praksis i sykehjem — Nortvedt, M. W., Jamtvedt, G., Graverholt, B., Nordheim, L. V. & Reinar, L. M. (2012). Jobb kunnskapsbasert!: en arbeidsbok 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl

Disposisjon — En bildemontasje om pasienter i terminal fase — Refleksjon — Hva er kunnskapsbasert praksis ? — Kort om hvordan anvende KBP i studieoppgave 2 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl

Situasjonsbilder fra sykehjem 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl

Billedmontasjen er laget av studenter ved videreutdanning i Kreftsykepleie Beate Nygaard-Andersen Inger Helene Hansen Linda Olsbø Hansen Ingvild Ramberg Tove Haraldsen 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl

Hvor søker du etter kunnskap når du opplever en situasjon i praksis ? 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl

Kunnskapsbasert praksis — er å ta faglige avgjørelser basert på systematisk innhentet forskningsbasert kunnskap, erfarings basert kunnskap og pasientens ønsker og behov i den gitte situasjonen (Nortvedt mfl. 2012) 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl

Hva er kunnskapsbasert praksis (KBP)? 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl

Ulikt syn på KBP Ulike oppfatninger av KBP: Eks ensrettet og instrumentelt og en innsnevring. En manglende problematisering både av forskning, kunnskapsbegrepet og av den kliniske praksis (Kari Martinesen (2009) 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl

Brukerkunnskap — Pasienten og bruker sitt syn skal ivaretas — Brukermedvirkning, myndiggjøring Empowerment — Kompetanse hos befolkningen 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl

Erfarings basert kunnskap — «kunnskap som utvikles gjennom refleksive prosesser der praktikere lærer av erfaring» (Higgs mfl. 2004) — Klinisk ekspertise forutsetter at sykepleier kan finne, vurdere og bruke forskningsbasert kunnskap 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl

Forskningsbasert kunnskap 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl Forskning er en kreativ virksomhet som utføres systematisk for å oppnå kunnskap. Anvendt forskning og grunnforskning Om fagutvikling og KBP Om pensum og KBP

Konteksten — Det miljøet som kunnskapsbasert praksis skal utøves — Sykehjemmet :kultur, forståelsesramme, ressurser, etiske forhold, politikk og prioriteringer 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl

Studieoppgave 2 i kliniske studier : Kunnskapsbasert praksis – observasjon av et tema — Hensikt : Studenten har innsikt i observasjon som metode innen et gitt tema. Studenten kan reflektere, sammen med de ansatte, over kunnskapsbasert praksis i sykehjem. — Med utgangspunkt i eller før observasjon innen et tema skal dere innhente en fag/forskningsartikkel. — Diskutere funn fra observasjon og forskning med de ansatte 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl

Trinnene i kunnskapsbasert praksis og bruk av eksempler: Omsorg ved livets slutt og legemiddelhåndtering 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl

Hvordan finne litteratur TIPS til hvor dere kan finne forskning når dere er i praksis 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl Se Fagressurser for sykepleie: På den siden finnes lenker til nyttige informasjonskilder: Helsebiblioteket (Fag- og forskningsartikler, retningslinjer, prosedyrer m. m., norsk nettsted) Cinahl (forskningsartikler, internasjonal database) Svemed+ (fag- og forskningsartikler, nordisk database) Logg inn via ”tilgang hjemmefra” når dere skal søke i Helsebiblioteket eller Medline fra praksisstedet. Svemed+ er gratis og trenger derfor ikke innlogging.