© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. NTLF Bergen Supply Chain Management.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ABC Forum Hva er D? 15. september 2009 Hva er D? 15. september 2009.
Advertisements

Hvordan berede grunnen for de gode………
Styrearbeid i Norwegian
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
ABC – D el 2 Styringspakken
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
10Velstand og velferd.
Halvor Moen, Deloitte Consulting
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
10. Organisasjoners effektivitet
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
ASSS og KOSTRA Disposisjon ASSS prosjektet
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Forretningskonsept og forretningsplaner
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
REGNSKAPSAVSLUTNING OG REGNSKAPSANALYSE
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Kapittel 11 Fra idé til bedrift 19/
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Verdikjede- og strategianalyse av emballering av frosne hvitfiskfileter Jan Gjerde Ole Jørgen Hanssen Kjersti.
Logistikk NDLA side 77 til 92.
Representantskapsmøte Norges Sildesalgslag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Bergen 2. juni 2005.
Jobber du etter riktig metode med dine innkjøp?
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
REGNSKAPSAVSLUTNING OG REGNSKAPSANALYSE
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
REGNSKAPSAVSLUTNING OG REGNSKAPSANALYSE
© 2004 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. ”Logistikk som verdiskapning” Effektivisering.
o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Regnskapsanalyse © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette.
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Regnskap - hva og for hvem MS-forbundets lederkonferanse 7. september 2015 Øyvind Aas, manager i Audit Oslo.
Sør- Trøndelag Idrettskrets Idrettskretsting 2016 Presentasjon av regnskap 2014 – 2015 Statsautorisert revisor Svein Aasved KPMG.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Forenkling med komplikasjoner Revisjonsplikt, unntak og “”tilhørende “ regler 20. mars 2013 Elisabet Ekberg.
Virksomheten din skal effektivisere
Masteroppgaver ved NHH
Masteroppgaver ved NHH
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Gassbasert fermentering og dets kompetansebehov
10. Organisasjoners effektivitet
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Finansregnskap Regnskapsanalyse (del 1) Introduksjon til regnskapsanalyse Eriksen Handel AS (22 % skatt) (student) Trond Kristoffersen.
Utskrift av presentasjonen:

© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. NTLF Bergen Supply Chain Management for økonomisk effektivitet - fra strategi til operasjonell handling

© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. NTLF Bergen  Rolf AarlandKPMG  Kjell BankenHIST/NTNU

© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. Budskap  SCM/verdikjede  kort introduksjon  Strategisk sammenheng - fra strategi til operasjonell handling  Økonomisk styring  duPont vs verdikjeden  Praktisk metodikk i verdikjedeeffektivisering  eksempel – case  Norsk Logistikkbarometer  Diskusjoner underveis

© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. Supply Chain Management – helhetlig verdikjede Vi må besvare følgende spørsmål: ”Hva er dine kunder opptatt av – og hvordan skal du organisere/ strukturere din bedrift for å oppnå økt lønnsomhet i forhold til kundenes krav og behov?”

© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. Hva mener vi med SCM/logistikk ? Fagfeltet logistikk har endret karakter og innhold de siste årene, og årsakene ligger i at rammebetingelsene er endret.  Økt globalisering  fører til økt konkurranse og dynamikk i markedet  har ført til økt grad av utflagging  Markedet krever effektivisering og lave priser  mye større tilbud enn etterspørsel  kundene blir mer krevende og ønsker å velge fritt  Fører til stor fokus på kostnadseffektivisering  Kampen om kundene vil dominere markedet fremover

© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. SCM – hva er det ?  SCM oppfattes å ha stor betydning for næringslivet i Norge  kan begrunnes i at området gir en samtidig fokusering på kostnadseffektivitet og kundeservice gjennom hele verdikjeden.  Fagområdet bør være forankret i bedriftenes strategi og organisasjonsmessig plassert i toppledelsen.  Det har klart vært en økt bevissthet på området.  Betydningen av SCM vil stige ytterligere i årene som kommer.

© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. SCM – hva er det ?  Tøffe rammebetingelser  kostnadseffektivisering  høyt kostnadsnivå i Norge  ustabile næringspolitiske rammebetingelser  Prioriteringer ?  reduksjon av kostnader fremfor forbedring av kundeservice og videreutvikling av markeder ?  Er det et enten eller ?

© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved.  Helhetstilnærming til bedriftens totale verdikjede kan bidra til bedre kostnadsstyring.  Flere og flere bedrifter foretar grundige analyser av sin virksomhet i forhold til kjerneprosesser (primær) og støtteprosesser.  Dette skjer i vurderingen av kostnadsbildet gjennom hele kjeden.  Likevel har bedrifter problemer med å se på hvilke kostnader som følger de ulike prosessene gjennom verdikjeden. SCM – hva er det ?

© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. SCM – hva er det ?  Kostnader som ligger i eksempelvis varebeholdning, transport og varekost er enkle å identifisere  ofte er disse kostnadene relativt høye og utgjør en stor del av bedriftens totale kostnader.  men gir ikke den fulle og hele informasjonen.  Kostnadsbildet i en prosess er ofte komplekst og sammensatt  Ikke alle er i stand til å avdekke kostnadene som ligger skjult i blant annet tids- og ressursbruk  slik at kan man foreta ytterligere effektiviseringstiltak.

© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. Hva betyr rammebetingelser for dere  Hvilke rammebetingelser har endret seg de siste årene for din bransje og bedriften?  På hvilken måte har konkurransesituasjonen endret seg ?  Hva betyr dette av nye utfordringer for dere ? 10 min

© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. Modeller  Ved å bruke modeller får vi en referanseramme  Modellene skal hjelpe oss til å forstå problemstillinger  Modellene skal hjelpe oss til bedre struktur og på den måten bedre lønnsomheten

© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. Hensikt med modeller  Bedrifters bør ha som hovedprioritering 1.Skape økonomisk resultat 1.– bedre bunnlinjen 2.Skape økt konkurransekraft 1.– øke gjenkjøp fra kunder 2.- skaffe nye kunder 3.- unngå å miste kunder  Modeller bør støtte opp under dette X

© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. STRATEGIMODELL Hovedstrategier Visjon, forretningside og overordnede mål Overføring til operasjonelle mål Styringsmål og handlingsplaner

© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. Økonomisk resultat leser vi tradisjonelt fra resultatregnskapet og balansen Vi ser da ”hvordan resultatet ble” Resultat- regnskap Balanse

© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. VERDIKJEDE Vi bruker verdikjeden til å forstå hvordan økonomi skapes. Leverandør Kunde Bedriften Balansen = Ser på varekost og innkjøp for å effektivisere Ser på kostnadsfaktorer og kostnadsdrivere i prosessene Ser på hva som skaper inntekt basert på krav og forventninger Resultat- regnskap Balanse

© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. STRATEGIMODELL For å komme dit må vi ha en strategi som fører oss til målet. Leverandør Kunde VI Resultat- regnskap Balanse = Delstrategier Strategi, visjon og overordnede mål Overføring til operasjonelle mål

© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. Strategi  Hva er de viktigste forutsetningene for skape et godt økonomisk resultat for ditt foretak?  Hvordan er utfordringene i din bedrift for å jobbe fra overordnet nivå og ned til operativ handling  Gi eksempler

© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. Verdikjede  Samarbeid og effektivisering gjennom verdikjeden blir stadig viktigere for å oppnå lønnsomhet og være konkurransedyktig.  Hvordan bruker vi verdikjeden for å se på bedriftens økonomiske potensial ?

© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. Hva betyr rammebetingelser for dere  Hvilke rammebetingelser har endret seg de siste årene for din bransje og bedriften?  På hvilken måte har konkurransesituasjonen endret seg ?  Hva betyr dette av nye utfordringer for dere ? 10 min

© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. Modeller  Ved å bruke modeller får vi en referanseramme  Modellene skal hjelpe oss til å forstå problemstillinger  Modellene skal hjelpe oss til bedre struktur og på den måten bedre lønnsomheten

© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. Hensikt med modeller  Bedrifters bør ha som hovedprioritering 1.Skape økonomisk resultat 1.– bedre bunnlinjen 2.Skape økt konkurransekraft 1.– øke gjenkjøp fra kunder 2.- skaffe nye kunder 3.- unngå å miste kunder  Modeller bør støtte opp under dette X

© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. Strategi  Hva er de viktigste forutsetningene for skape et godt økonomisk resultat for ditt foretak?  Hvordan er utfordringene i din bedrift for å jobbe fra overordnet nivå og ned til operativ handling  Gi eksempler

© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. Verdikjede  Samarbeid og effektivisering gjennom verdikjeden blir stadig viktigere for å oppnå lønnsomhet og være konkurransedyktig.  Hvordan bruker vi verdikjeden for å se på bedriftens økonomiske potensial ?

© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. Sammenhengen mellom økonomi og verdikjeden - DB, DG - Totalrentabilitet - Kapitalens omløpshastighet - Resultatgrad - Egenkapital rentabilitet - Likviditetsgrad - Arbeidskapital - Soliditet Økonomisk resultat Lønnsomhet - likviditet - finansiering Leverandør strategi Servicemål Innkjøps strategi - reduserte priser Redusert varekost Effektive prosesser Prosesskostnader Kapitalkostnader Økonomisk verdiskaping Utnyttelse av IT Forsynings strategi Mål service og kvalitet Mål lager - org Kundemål

© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. SCM vs ERP systemer  Dagens ERP systemer er utviklet for å styre og optimalisere funksjoner internt i en bedrift  Systemene samarbeider ikke med hverandre på tvers av bedriftsgrenser  SCM er utviklet for samarbeid gjennom hele kjeden på tvers av ulike ulike bedrifter med ulike ERP systemer  Verdikjedenettverk med overbygging over ulike ERP

© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. Datagrunnlag  Det har lenge vært hevdet at IT vil styre logistikken  Mange har fortsatt utfordringer på dette området  Hvordan er rådatagrunnlaget ?  ERP-systemene i ulike bedrifter lagrer data forskjellig  Vi må vite hvor vi står og hvor vi vil