Kapittel 14. Fattigdom og utvikling Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi støtter nå 28 prosjekt i 6 land.  Colombia 11 prosjekt  Kongo 6 prosjekt  Sentral Asia 3 prosjekt  Kina 3 prosjekt  Polen 3 prosjekt  Romania.
Advertisements

Christiane &Bianca 2013.
Konflikter som preget verden
Kapittel 28. Kina Elevene skal kunne
Befolkningsutviklingen i verden.
Mangfold og det flerkulturelle samfunn
Samfunnsøkonomi timer Modul 2 bygger på modul 1
Kapittel 5: Det moderne industrisamfunnet tar form
Kapittel 19: Imperiene rakner
Læreplanen Historie Vg2.
13 En verden uten grenser.
14 Samarbeid over grenser
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Å være eller å drite i været -om å skape et rettferdig klima.
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
FN-SAMBANDET Eva Gran, Internasjonal uke i Bodø 2008.
Det flerkulturelle samfunnet
Pensumbok: Underveis Geografi 10, Kapittel 2-4
FN Forente Nasjoner.
Velkommen til klimatoppmøte!
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Internasjonale forhold. Det internasjonale systemet Det er i underkant av 200 stater i verden Konflikter mellom stater kan løses ved at FN megler i konflikten.
Kapittel 13. Internasjonalt økonomisk samarbeid Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
Kjennetegn ved fattige land Økonomien er i stor grad basert på jordbruk og naturalhusholdning. Inntektene er knyttet til eksport, ofte av bare et par råvarer.
Fattige og rike land Av Elisabeth Slaaen Blikstad.
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Kapittel11. Etablering av bedrift Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne.
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
Kapittel 4. Kultur og religion Del 2 Kultur Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2e definere begrepet kultur og.
Kapittel 3. Kriminalitet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale begreper.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Kapittel 2. Familie og forbruk Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale.
Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
Kapittel 6. De politiske partiene Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Matrix s Et av 1800-tallets største og viktigste byggeprosjekter Knyttet sammen Middelhavet og Rødehavet Ble mulig å seile fra Europa til India.
HANDELSSPILLET med klimaforhandlinger. FNS HOVEDOPPGAVE: FORHINDRE KRIG OG KONFLIKT.
Velkommen til klimatoppmøte! Klimatoppmøte i skolen Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening.
Nytt tema er……... BEFOLKNING. FOLKETALL. Forstår du disse ordene? NORSK MORSMÅL / ENGELSK SETNING PÅ NORSK MED ORDET. en befolkning et folketall å øke.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
| Kulturmøter og kulturkonflikter. Hva er kultur? Kultur er samfunnets språk religion tenkemåte kunnskaper.
KOLONIENE BLIR SELVSTENDIGE IMPERIALISME: Hva? Typer? Hvor? Når? Hvem var imperial.?
Samfunn og produksjon Det er to generelle trekk som preger utviklingen av de ulike samfunnsformene: Samfunnene har blitt stadig mer spesialisert. Både.
1 Hvorfor skal jeg velge statsvitenskap? Studier, forskningsspørsmål og karrieremuligheter med utgangspunkt i statsvitenskap.
Fattige og rike på samme klode FNs tusenårsmål, HDI, Vann, Utdanning.
Fattige og rike på samme klode FNs tusenårsmål, HDI, Vann, Udanning BNP, Verdenshandel,
Fattige og rike land Kapittel 6. Rike land  Vest-Europa, USA, Canada, Australia og Japan  Også mennesker som lever under fattigdomsgrensen i disse landene.
FN- Forente nasjoner Bilder og tekst hentet fra
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
Samfunnsfag.
Kapittel 7. Veier til politisk innflytelse
Kapittel 8. Hva kan true demokratiet?
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
North Atlantic Treaty Organisation
Bibler til Kina Bibeldagen 2011
Befolkning.
Økte forskjeller Inntektsforskjellene er mye større nå enn for 200 år siden. De siste 20 årene har inntektsforskjellene mellom landene blitt mindre, mens.
Historien om Kirkens Nødhjelp startet med sjømannspresten som fikk i oppdrag å reise ned til Tyskland i 1947, for å se til kirka. Det var stor nød i Tyskland,
Den internasjonale arenaen
Bærekraft og global bevissthet
Pensumlitteratur: Underveis Geografi 10, Kapittel 2-4
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Samfunn og produksjon Det er to generelle trekk som preger utviklingen av de ulike samfunnsformene: Samfunnene har blitt stadig mer spesialisert. Både.
HÅP I NORD-KOREA.
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 14. Fattigdom og utvikling Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere begrepet makt og gi eksempler på hvordan makt blir brukt i verdenssamfunnet 5b definer begrepet globalisering og vurdere forskjellige konsekvenser av globalisering 5c gjøre greie for EUs mål og styringsorganer og diskutere Norges forhold til EU 4i Diskutere begrepet økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og bærekraftig utvikling og forholdet mellom dem 5d finne eksempler på forskjellige typer konflikter og menneskerettighetsbrudd og drøfte hva FN og andre internasjonale aktører kan gjøre 5e gjøre greie for ulike forklaringer på hvorfor det finnes fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verden 5f diskutere kjennetegn og årsaker til terrorisme 2f beskrive trekk ved samisk kultur i dag og reflektere over hva det vil si å være urfolk

Kapittel 14. Fattigdom og utvikling Nord-sør-konflikten (253) De rike industrialiserte landene finnes i hovedsak i Europa og Nord-Amerika. I tillegg har vi Japan, Australia og New Zealand i denne gruppa (253) Land i de sørlige verdensdelene, Afrika, Latin-Amerika og Asia, er i stor grad fattige råvareprodusenter (257)

Kapittel 14. Fattigdom og utvikling 20 % av verdens befolkning bor i nord – 80 % bor i sør (253) De fattige landene er ikke en ensartet gruppe NIC-land Noen av de fattige landene har industriutvikling og økonomisk vekst. Disse kalles nyindustrialiserte land (253)

Kapittel 14. Fattigdom og utvikling MUL-land Dette er de minst utviklede land og omfatter de fattigste landene sør for Sahara og noen asiatiske land. (254) OPEC-land De oljeeksporterende landene er en egen gruppe. Store oljerikdommer kommer i liten grad befolkningen i disse landene til gode (254)

Kapittel 14. Fattigdom og utvikling Levekår (254) BNP Brutto nasjonalprodukt er et mål på den markedsmessige omsettingen av varer og tjenester i et land. Et dårlig mål i de fattigste landene som har lavt prisnivå og utbredt selvforsyningsøkonomi (254)

Kapittel 14. Fattigdom og utvikling HDI Indeks for menneskelig utvikling måler i større grad om et land lykkes i å gi innbyggerne positiv utvikling. Den måler levealder, utdanning og BNP pr innbygger (255) Nyhetene vi får fokuserer ofte på de negative sidene. På flere områder har levekårene i u- landene blitt betydelig bedre (256)

Kapittel 14. Fattigdom og utvikling Årsaker til fattigdom (257) Ytre årsaker (257) U-landenes fortid som kolonier (257) Bytteforholdet mellom råvarer og industrivarer (257) Gjeldskrise (257)

Kapittel 14. Fattigdom og utvikling Årsaker til fattigdom (258) Indre årsaker (258) Politiske og sosiale forhold (258) Store sosiale forskjeller Korrupte og udugelige ledere Diktaturer Borgerkriger (259) Befolkningsveksten (259)

Kapittel 14. Fattigdom og utvikling Konsekvenser av fattigdom (259) Fattigdom fører til: Miljøødeleggelser (259) Slumutvikling i byene (260) En strøm av økonomiske flyktninger til rike land (260) Krig og fattigdom hører også nært sammen – krig fører til fattigdom, fattigdom fører til krig (260)

Kapittel 14. Fattigdom og utvikling Løsninger? (262) Bistand FN har vedtatt en oppfordring til de rike landene om å gi minst 0,7 % av sitt BNP som bistand (262) Norge gir 1 % og mestepartene av denne bistanden gis gjennom FN-organisasjoner (263)

Kapittel 14. Fattigdom og utvikling Frivillige organisasjoner som Røde kors, Kirkens nødhjelp og Norsk folkehjelp driver også utviklingsprosjekter i en rekke fattige land (263)

Kapittel 14. Fattigdom og utvikling Sletting av gjeld (263) Kapitalstrømmen som går fra u-land til i-land er større enn bistanden. Dette indikerer at i-landene til tross for ønsket om å hjelpe u-landene, fremdeles utarmer disse landene. Problemet ligger i renter og avdrag på gammel gjeld (263)

Kapittel 14. Fattigdom og utvikling Bedre handelsbetingelser (264) Mer eller mindre frihandel? (264) På den ene siden kan u-land tjene på en mer åpen verdenshandel. Men det kan også bli vanskelig å beskytte seg mot import av varer fra den rike verden (265) (266)

Kapittel 14. Fattigdom og utvikling Kina om Kina: episode 1 (28:33) Sendt: 13. nov 2012 I denne episoden møter vi folk som opplevde kulturrevolusjonen og overlevde opprøret på den Himmelske Fredsplass. Hendelser som har satt dype spor i den kinesiske historien. Kina har gått fra å være et u-land til å bli en økonomisk stormakt i løpet av 1900-tallet. Under lederen Mao Zedong startet endringene av det kinesiske samfunnet både politisk og økonomisk. Med det kommunistiske partiet som styrende organ er Kina i dag blitt et kommersielt samfunn. Politisk er det fortsatt mye i Kina som er tabu å ytre seg om. Svensk dokumentarserie (1:8)

Kapittel 14. Fattigdom og utvikling Oppgaver Flervalgsoppgave Kryssord Luketekst FNs tusenårsmål (Læreplanmål 5d + 5e) FNs tusenårsmål (Læreplanmål 5d + 5e) UNICEF (Læreplanmål 5d + 5e) Utviklingsdebatt (Læreplanmålene 5d + 5e) Utviklingsdebatt (Læreplanmålene 5d + 5e)

Kapittel 14. Fattigdom og utvikling Utforskeren 1b utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problem og drøfte ulike løsningsforslag muntlig og skriftlig med presis bruk av fagbegrep. Drøft hva som kan gjøres for å skape en bedre verden. I denne oppgaven skal du ha fokus på problemer knyttet til miljø og fattigdom.