10 Psykisk helse hos barn og unge i barneverninstitusjoner Nanna Sønnichsen Kayed, Vitenskapelig koordinator, Seniorforsker ved BUS Midt-Norge, NTNU Samfunnsforskning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Unimed 1 Datainnsamling om basisenheten Forskningssjef Torleif Ruud SINTEF Helse Avdeling for psykisk helsearbeid Samling for akuttnettverk.
Konsekvenser for ansatte i Regjeringskvartalet og departementene
Hva er forsvarlighet i LAR?
«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
Helse, trivsel og arbeidsmiljø etter 22/7 En undersøkelse av ansatte i Regjeringskvartalet og departementene Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk.
UiO – Forskningsadministrativ avdeling – 2007 Tiltaksplan for forebygging av uredelighet i forskningen Prorektor, prof. Haakon Breien Benestad Universitetet.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
seniorrådgiver Jin Marte Øvreeide
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
ved Nidaros DPS, rehabiliteringsseksjonen
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Diagnostikk og behandling av rusmiddelavhengige
INTERVJU SOM METODE VEKS II
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
Innlegg psykiskhelse- og rusnettverk v/Johanne M. Benitez Nilsen.
Traumer og posttraumatiske reaksjoner blant nåværende og tidligere omsorgsplasserte Et samarbeid mellom Institutt for klinisk psykologi, Universitetet.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
Status RNNS den Utvikling i risikonivå – norsk sokkel Prosjektets mål  OD skal gjennom prosjektet ’utvikling i risikonivå - norsk sokkel’ utvikle.
”Kompetanseutvikling i bruk og evaluering av kartleggingsverktøy for pasienter med samtidig rus og psykiatriproblematikk”. Erfaringskonferanse Oslo.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Barn i forskning: Barn av innsatte og barn av asylsøkere Rundebordshøring i regi av NESH 17.april 2007 Dr.polit Hilde W.Nagell Sekretariatsleder i NESH.
Av Toril Sørheim Nilsen (UNN, UiTø)
Oslo barnevernsamband Barn i barneverninstitusjon og tilsyn utfordringer og anbefalinger Torill Tjelflaat Barnevernets utviklingssenter i Midt-Norge.
Elisabeth Backe-Hansen NOVA
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Barn som pårørende –lovendring
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
Barn som pårørende.
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Foreldregodkjenning av fosterhjem
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Barnevernets målsetting og oppgaver
Bjørnar og Kjerstin.  Jobbet med helsesøstersaken i 15 år!  Hatt ulike innspill - stykkprisfinansiering  Ulike kartlegginger - hvor mange minutter.
Ot. prp. nr. 58 ( ) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes.
Unge som begår seksuelle overgrep
Hovedoppgaveforberedende seminar
PSYC6100 Forskningsetikk Jan Egil Nordvik
ET HELHETLIG OG TILPASSET TILBUD TIL RETT TID
Samarbeid med familien
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Ås kommune God samhandling til det beste for barn og unge i Ås kommune «Ansatte i ulike tjenester møter det samme barnet, hvordan gir vi da barnet et helhetlig.
Habilitering av barn og unge – gode aldersoverganger og mestrende familier Oslo, 10. juni 2008 av Ingrid Bjørnstad og Grete Müller.
Samfunnsdagen 2012 Forskerjam Barnehagen som forebyggende arena for barn som utsettes for omsorgssvikt Åse Bratterud og Kari Emilsen Barnevernets utviklingssenter.
Om presentasjonen Presentasjonen er bygget opp på følgende måte: Lysbilde 2-4: Om Kultur for læring. Vi mener det er vesentlig å ta med dette for å si.
Om undersøkelsen ■Nullpunktsundersøkelsen 2009 ■Webundersøkelse mot TNS Gallups panel ■Uttrekk basert på forhåndsinnsamlede bakgrunnsvariabler + screening.
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
| Tema for presentasjonen | 1 Arbeid med statistikk i forhold til psykisk helse- og rusarbeid ved Helsedirektoratet.
Psykisk helse hos barn og unge i barneverninstitusjoner Nanna Sønnichsen Kayed Prosjektleder/Førsteamanuensis RKBU/NTNU Thomas Jozefiak Førsteamanuensis.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
M&L2 Kap. 5 - ver.1 Spørre- skjemaer Oslo, okt 2010.
Delprosjekt 3 Endring av praksis på lang sikt Siri A. Devik
Evaluering av prøveprosjektet med etableringen av særskilte ungdomsenheter for unge lovbrytere mellom 15 og 18 år Oppdrag fra JD Evaluering.
Kort presentasjon av prosjektet
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
SHOT 2018.
Helse- og omsorgstjenestelovens Kap. 4A
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Regionale retningslinjer for (medisinsk og helsefaglig) forskning
Utskrift av presentasjonen:

10 Psykisk helse hos barn og unge i barneverninstitusjoner Nanna Sønnichsen Kayed, Vitenskapelig koordinator, Seniorforsker ved BUS Midt-Norge, NTNU Samfunnsforskning AS Colourbox.com

Psykisk helse hos barn og unge i barneverninstitusjoner Hovedsamarbeidspartnere Finansiering fra o Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet med bevilgning til BUS Midt-Norge o Helsedirektoratet med bevilgning til RBUP Midt- Norge o Egenandeler fra forskere ved NTNU 20 10

Tverrfaglighet Prosjektet er tverrfaglig og bryter med tradisjonelle grenser mellom barnevern, psykologi, barnepsykiatri og barnemedisin. Prosjektledergruppen: Professor Ann-Mari Brubakk, DMF, NTNU – barnemedisin 1. amanuensis Thomas Jozefiak, RBUP, NTNU – barnepsykiatri Forskningssjef Torill Tjelflaat, BUS, NTNU Samfunnsforskning AS – barnevern Professor/forskningssjef Lars Wichstrøm, NTNU/NTNU Samfunnsforskning AS – psykologi 20 10

Introduksjon Forskning fra Europa og USA viser at om lag halvparten av barn på barneverninstitusjon har psykiske lidelser og at flertallet ikke får hjelp for disse. En spørreundersøkelse fra barneverninstitusjoner i Oslo indikerte at så mye som 68% av barna hadde psykiske vansker (Kjelsberg & Nygren, 2004). Det er også godt dokumentert at mange barn som har mottatt barneverntiltak har vansker senere i livet med hensyn til utdanning og arbeid (Clausen & Kristofersen, 2008) Bilder hentet fra Adressa.no

Målsetting Å få kunnskap om barn og unge i aldersgruppen 12 – 23 år som bor på barneverninstitusjon med fokus på psykisk helse og psykososial tilpasning Å få kunnskap om barna og ungdommenes behov for og bruk av helsetjenester for psykiske helseplager Å identifisere forhold ved institusjonen som kan ha betydning for barna og ungdommenes helse, tilpasning og utvikling Bilder hentet fra Adressa.no

Design 500 barn og unge mellom 12 og 23 år som bor i barneverninstitusjoner intervjues/testes/besvarer spørreskjemaer Institusjonsledere, hovedkontakter og lærere besvarer spørreskjemaer - hovedkontakter intervjues også Det vil bli koblinger mot ulike registerdata

Gjennomføring Prosjektet gjennomføres i perioden 2010 – Datainnsamling vil foregå i Forskningsassistentene vil oppsøke institusjonene og intervjue/teste barna og ungdommene der de bor. Assistentene har gjennomgått omfattende opplæring og trening.

Forhold som skal undersøkes Oppveksthistorie Skole og yrkesliv Mental helse Psykososial fungering og tilpasning Helsehjelp Beskyttelsesfaktorer Institusjonelle påvirkere

Spørreskjema/tester til barn og unge VerktøyOmrådeInformant CAPAGenerelt barnepsykiatrisk intervju Ungdom CANTABeclipseNevropsykologiUngdom WASIEvnetestUngdom Tilleggsintervju til ungdommen Omsorg/skole/behandlingUngdom Spørreskjema SDQEmosjonell/atferdsproblemerUngdom SPPASelvbildeUngdom DERSEmosjonsreguleringUngdom KINDLLivskvalitetUngdom SSQSosial støtteUngdom SSRSSosial fungeringUngdom COPESInstitusjonsmiljøUngdom

Spørreskjema/tester til institusjonen VerktøyOmrådeInformant Spørreskjema om institusjonen Objektiv informasjonInstitusjon ved leder COPESInstitusjonsmiljøInstitusjon ved leder Intervju om ungdommenADHD/tilknytningsforstyrrelse/ Asperger Institusjon ved hovedkontakt Spørreskjema CBCLPsykisk helseInstitusjonen ved hovedkontakt KINDL for voksneLivskvalitetInstitusjonen ved hovedkontakt

Spørreskjema/tester til skolen VerktøyOmrådeInformant Spørreskjema TRFPsykisk helseLærer SSRS/Sosial Mestring Sosiale ferdigheterLærer Psykososiale vansker Lærer TSRILærer/elev relasjonLærer

Prosjektet følger forskningsetiske retningslinjer, og prosjektet er godkjent av Regional komité for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK). Regler for taushetsplikt, anonymitet og samtykke vil til en hver tid bli fulgt. Det kan bli avdekket et udekket hjelpebehov knyttet til psykisk helse hos noen av informantene, og også behov for akutt bistand. Det er opprettet en beredskapsordning for å ivareta slike tilfeller. Etikk

Frafallsanalyse Individuelt frafall Risiko for at ledere ved institusjonene velger bort barn/unge som er dårlig fungerende. Institusjonelt frafall Risiko for at ledere ved institusjoner som har store utfordringer takker nei til å delta. For å unngå en skjevfordeling i utvalget har REK gitt oss lov til å gjennomføre en frafallsanalyse. Analysen skal være anonym og innhente informasjon om de barna/ungdommene som ikke blir med i undersøkelsen.

Status per i dag Det ble i vinter gjennomført en pilotstudie. Nødvendige justeringer ble gjennomført i etterkant. I mai begynte assistentene å samle inn data. De skal reise til institusjoner over hele Norge de neste to årene. Data vil bli analysert og formidlet fra et forskerteam ved NTNU/NTNU Samfunnsforskning AS

Medarbeidere i prosjektet Prosjektledergruppe: Professor Ann-Mari Brubakk, NTNU 1. amanuensis Thomas Jozefiak, NTNU Seniorforsker Torill Tjelflaat, NTNU Samfunnsforskning Professor Lars Wichstrøm, NTNU Samfunnsforskning/NTNU Vitenskapelig koordinator: Seniorforsker Nanna S. Kayed, NTNU Samfunnsforskning Forskergruppe: 1. amanuensis May Britt Drugli, NTNU Seniorforsker Jim Lurie, NTNU Samfunnsforskning Klinisk psykolog Tormod Rimehaug, BUP Levanger/NTNU Klinisk psykolog Anne Kristine Wormdal, BUP Orkdal/NTNU Forskningsassistenter: Simona Georgescu, NTNU Ingvild Lange, NTNU Helene Holme, NTNU

Takk for oppmerksomheten! Kontaktinformasjon: BUS Midt-Norge RBUP Midt-Norge