Organisering av kjernefasiliteter. Agenda Bakgrunn Hva er en kjernefasilitet? Hvorfor er kjernefasiliteter en god idè? Erfaringer fra Molecular Imaging.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Advertisements

1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Tilbudskonferanse Velkommen til tilbudskonferanse Om tilbudet- Guro Hauge, Lavenergiprogrammet Rehabiliteringskurs – Even Bjørnstad,
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Legeutdanning og forskning i primærhelsetjenesten – to sider av samme sak? Guri Rørtveit Instituttleder, professor dr. med.
Post-FUGE v/UiB Nina Langeland, dekan MOF Dag Rune Olsen, dekan MNF.
Møte m/SAB arbeidsgruppe september 2015 IT for et fremragende universitet Lars Oftedal.
Tilbakemeldinger fra nettverket våren 2006 MOBILITETSBARRIERER FOR FORSKERE Eystein Kallhovde Norges forskningsråd
Utviklingstrekk i forskningen og behovet for en ny evaluering Sølvi Lillejord Direktør, Kunnskapssenter for utdanning Informasjonsmøte Lysaker
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
1 Felles forskningsinfrastruktur. 2 Forprosjekt TekMed Hvorfor? –Utviklingen ved DMF de siste fem år Økt laboratorieareal med > 50 % Utstyrsanskaffelser.
11 Sekretærkonferansen Januar 2010 Plogspissprosjekt Sekretærens rolle i organisasjonen.
Om BALANSE (Kjønnsbalanse i faglige toppstillinger og forskningsledelse) Knut Liestøl Programstyreleder Kick-off seminar
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITSKAP DETTE ER TITTELEN PÅ PRESENTASJONEN 1 FEM TIPS FØR DU BRUKER MALEN!  Hovedfonten i malen er Tahoma.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
Februar 2013 IKT-strategi Gruppe 4 Jan Magne LangsethGro Li Sletvold Fridtjov Valde JansonAmel Konjhodzic Anne Berit SkogvangBerit Aarnes Magnus.
FUGE-videreføring av UiBs satsing Hva gjorde vi i FUGE?
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Helgeland i den nye regionalpolitikken – Regionrådenes rolle.
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Kommunikasjonsstrategi
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
kort om FYR retter seg mot alle elever på YF utdanningsprogram
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
”Grenselaust samarbeid”
Konkurranse grupper Januar 2017
Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010
Målsetting med prosjektet
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Øvelser med kommunal kriseledelse
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Utdanningskomiteen 19. mai
Forskning og innovasjon
Utlysning av studentoppgave
HVA ER BPA? Brukerstyrt personlig assistanse
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
SWOT analyse IKS.
En nasjonal oversikt over tilgjengelige fosterhjem?
Legevakt i Røros, Os og Holtålen (ROH) og ambulanser
Økonomiplanprosessen Budsjett 2018 Økonomiplan
Bosetting av flyktninger og kjennskap til Husbankens virkemidler
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Oppsummering av spørreundersøkelse:
Flere lesere, flere muligheter
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Kulturrådet Fagetat underlagt Kulturdepartementet
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
LMK - den rene motorhistoriske kulturorganisasjon!
Å være ute en vinternatt – på søk etter noen som trenger deg
Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB
Margaret Louise Fotland, AF Elin Stangeland, Universitetsbiblioteket
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Styremøte 20. juni 2018.
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
Orientering HOV 4. juni 2019.
Gevinstrealiseringsstrategi
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Programkontoret.
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

Organisering av kjernefasiliteter

Agenda Bakgrunn Hva er en kjernefasilitet? Hvorfor er kjernefasiliteter en god idè? Erfaringer fra Molecular Imaging Center –Utstyr –Personal –Brukere Administrativt oppsett Utfordringer og resultater

Bakgrunn NFRs satsning innen funksjonell genomikk (FUGE) NFRs krav om åpen tilgang Regionale aktørers krav om ressursutnyttelse Utstyr og personell er dyrt Organiseringen er basert på tilsvarende enheter hos –California Institute of Technology (MIC & økonomi) –Broad Institute of Harvard & MIT (PROBE) Mest mulig forskning for tilgjengelige ressurser

Hva er en kjernefasilitet? Høyteknologisk ”bildelering” med avansert utstyr og høyt kvalifisert personell. –Leier ut både ustyr og personell Todelt oppdrag –Egen forskning –Service til miljøene Tilgang for UoH-forskere på like vilkår Kjernen i en kjernefasilitet: –Åpen tilgang –Kostnadsfordeling –Administrasjon

Hvorfor er kjernefasiliteter en god idè? For forskningsmiljøene/UiB (felles interesse) –Åpen tilgang til utstyr og kompetent personell –Ingen duplikatkjøp –Mindre driftsutgifter for hver forsker –”Alle får mer av alt og med høyere kvalitet” Utstyrets ”eier” (egeninteresse) –Mulig grunnfinansiering (underfinansiert) –Inntekter fra brukere = bedre økonomi Dekker drift, oppgraderinger, personell, reinvestering –Mer bruk = kollaborasjon & ressurser til fagfeltet –Legitimitet = bidrag til nyinvestering/oppgradering –Mer midler til fagfeltet

Organisasjonsmodell God insentivstruktur (grunnfinansiering + brukerbetaling) Styringslinjen tydelig, så stram som nødvendig og så fri som mulig Ledelse –Faglig lederskap Faglig leder (rapporterer til flere nivåer) Ustyrs-”eier” –Sterk administrativ støtte/”to-hodet” struktur Faglig referansegruppe/Local Scientific Advisory Board Instrumenter –Egne –Andres Drift Instrumenter/Brukerstøtte –Dedikerte teknikere Èn ”eier”, mange brukere = klare linjer

Erfaringer, Proteomics Unit at UiB Nye ressurser til PROBE sept –15,6 mill friske forsknings-midler –2 UiB + 1 NFR post doktorer –2 mill i utstyr Eksterne prosjekter –5 mill Andre forhold –Økning i stab/fagmiljø + samarbeid –Ressurser til fagfeltet (2 nye massespektrometre kjøpt av Helse Bergen, 12 mill NOK)

Erfaringer med drift som kjernefasilitet

Hva er MIC og hva gjør vi? MIC er en åpen kjernefasilitet innen avansert imaging med: State-of-the-art imaging utstyr Høyt kvalifisert vitenskapelig og teknisk stab Tilgang for alle forskere på like vilkår MIC tilbyr: Kurs og opplæring Prøvepreparering Selvstendig bruk av instrumenter Assistert bruk av instrumenter Billedbehandling og analyse MIC kan utføre hele prosessen fra prøvepreparering til analyse

Vilkår for tilgang & bruk Lik tilgang for alle forskere fra UoH-sektoren Brukerbetaling pr time/pr prøve Kunnskap/Ferdighetskrav Opplæring/Test før en kan bruke utstyret selvstendig Assistanse kan gis for all bruk om ønskelig Møte om prosjektdesign forut for førstegangs bruk av utstyr

Et nasjonalt imaging nettverk for å forbedre kommunikasjon mellom forskere og utbre ny teknologi mer effektivt i forskningsmiljøene. NFR ønsker en nasjonal spesialisering og arbeidsdeling Norwegian Molecular Imaging Consortium

NanometerSub mmMicrometer  Sample prep. lab  Scanning EM  Transmission EM  Optical imaging  MRI  (PET)  Fluorescence microscopy  Confocal microscopy (3)  Live cell confocal imaging  Multiphoton microscopy  High throughput imaging  Laser microdissection  (Flow cytometry) Fluorescence / confocalElectron microscopySmall animal imaging Hvilket utstyr har vi?

Utstyr – Bidrag fra brukermiljøene –Frivillig utstyrsoverføring/tilgjengeliggjøring Smådyrs Magnetic Resonance Scanner 3 stk Flowcytometre, 4 stk Smådyrs Optisk Imaging enheter 1 stk Confocal mikroskop 1 stk Multiphoton mikroskop –Bidrag mot oppgraderinger i ,2 mill –Bidrag mot drift i ,8 mill, 39% av drift/personell

Utstyrs-samarbeid med andre enheter ved UiB Matnat, UiB –Bidrag opp mot oppgradering MR (2,1 mill NOK) –Utveksling av utstyr innen Elektronmikroskopi Institutt for indremedisin, MOF, UiB – Small Animal Molecular Imager Økt bruk Brukerbetaling dekker all drift og nytt instrument –Flowcytometri Økt bruk Tildelinger fra Helse Vest & UiB Brukerbetaling, ca pr år –Dekker all drift, oppgradering og delfin. instrumentkjøp

Frits Thorsen Professor Platform Leader Jaakko Saraste Professor Reidar Myklebust Professor Arvid Lundervold Professor Grethe Solberg Mjelstad Junior Executive Officer Endy Spriet Chief Engineer Hege Avsnes Dale Chief Engineer Tina Pavlin Chief Engineer Michaël Marie Post doc Geir Olav Løken Senior Executive Officer Emmet Martin Mc Cormack Ass. Professor II Arwed Weigel Chief Engineer Marianne Enger Chief Engineer Lasse Evensen Post doc Ingvild Wendelbo Staff Engineer Anne Nyhaug Staff Engineer Kai Gunter Brandt Staff Engineer MIC Personale & Assosierte forskere

Fordeler for vitenskapelig personale Mulig grunnfinansiering til drift og personale Mange brukere –Inntekter fra brukere = bedre økonomi Dekker drift, oppgraderinger, personell, reinvestering –Større fagmiljø –Mer kollaborasjon –Mer ressurser til eget fagfelt –Legitimitet (avhengig av åpen tilgang) Bidrag til nyinvestering/oppgradering –Brukere –Universitet/Helseforetak/Andre

Fordeler for teknisk personale Flere prosjekter = Interessante arbeidsoppgaver Mange brukere –Bedre ressursutnyttelse betyr mer til den enkelte tekniske ansatte –Kurs og faglige reiser –Mulighet for spesialisering –Kompetanseheving Mange brukere/samarbeidspartnere, èn leder –Ryddige ansettelsesforhold

178 aktive brukere av MIC-Bergen i 2011 Ant. publiksjoner hvor MIC har vært involvert: 2008: : : 31 Andre formidlingstiltak: 2009: : 41 Brukere og publikasjoner i FUGE II perioden

Fordeler for brukerne/fagmiljøene Rett til åpen tilgang Utstyr blir vedlikeholdt Tilgang til kompetent teknisk personell på times/ %-basis Spleising på utstyr/Ingen duplikatkjøp Mindre driftsutgifter for hver forsker Alle får mer av alt og med høyere kvalitet

Mye forskning for pengene UiB fikk 19% av FUGE-bevilgningene UiB har 28% av artiklene på basis av 19% av bevilgningen UiBs fire FUGE-plattformer er organisert som åpne kjernefasiliter Organisering som åpen kjernefasilitet har vært sterkt til fordel for de relevante forskningsmiljøene

Kjernen i kjernefasiliteten? Hva skiller en kjernefasilitet fra en forskningsgruppe? –Åpen tilgang –Organisering –ADMINISTRASJON Informasjonsverktøy Økonomioppsett Booking Fakturering

Mye arbeid, mye unødvendig administrasjon? Plattformledes jobb = ”mini-instituttleder” –Jobber for fellesskapet og seg selv –Krav til personlige egenskaper –Administrativ støtte ”tohodet struktur” –Får mye igjen for jobben –Mer effektivt enn om mange skulle gjøre dele arbeidet Avhengig av –Dyktige medarbeidere –Gode systemer Stort utbytte med lite administrasjon

Informere: Webside: uib.no/rg/mic

Økonomioppsett Kjernefasilitet = Prosjekt (grunnbevilgnings-økonomien) Instrument/Instrumentgruppe = Analysenummer Ulike instrumenter/personell kan føres fleksibelt på samme prosjekt, men ulike k-sted/stedkode Institutt-tilhørighet forblir den samme Eierskap til utstyr for blir det samme Eierskap til budsjettmidler forblir det samme Utstyr og personell kan fleksibelt allokeres en kjernefasilitet Kontroll over ressurser beholdes

Booking & Kostnadsfordeling Online bookingsystem –Booking –Oversikt over eget forbruk –Rapporter til institutter og gruppeledere –Fakturagrunnlag Økonomisystemet –Internfakturering Elektronisk (Manuell) –Eksternfakturering

Hvor hører forskeren til? Hvor ”bor” pengene? Bruker-registrering

Bookingsystem

Fakturagrunnlag

Elektronisk ompostering

Utfordringer Utvidet forståelse for konseptet –(MOF), UIB, NFR, fagmiljøene Kunnskap om tilbudet/markedsføring Optimal økonomiadministrasjon –Fakturering (problem løst) –Økonomistyring –Merverdiavgift

Oppsummering / Resultater Brukere fra MOF, UIB, andre UoH og industrien Godt belegg God ressursbruk (forutsetter teknisk personale) Økte ressurser til fagfeltene Utgiftsdeling ihht bruk Stor grad av legitimitet (NB, kun ved lik prising for alle UoH-brukere) –Bidrag opp mot oppgradering –Ny-innkjøp gis inn mot kjernefasilitetene –Økt samarbeid Tilsvarende organisering flere steder internasjonalt Hovedutfordringene er av administrativ art

Spørsmål?