Kollektivtransport Hallgeir H. Langeland LO Kommune Rogaland 18. oktober 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Advertisements

Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Stortingets rolle – samferdselspolitikk eller køordner? Øyvind Halleraker Fraksjonsleder Transport- og kommunikasjonskomiteen Norvegkonferansen Trondheim.
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Den store parkeringskonferansen Mai 2013
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Finansiering av kollektivtrafikk i byområdene
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Bilkø til evig tid. Stavanger, 5
På vei mot Soria Moria 1. Vi vil endre politikkens innhold og politikkens form. Vi vil føre en politikk for mer fellesskap og rettferdighet. Vi skal endre.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Regional transportplan Agder
HOVEDSTADEN FORNYER OG STYRKER SIN MILJØPOLITIKK Byrådsleder Stian Berger Røsland.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Samferdsel Transportsektoren bidrar til at utslippene øker Veitrafikken står for 1/3 av Norges klimagassutslipp Veiutbygging ødelegger verdifull matjord.
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Bærekraftig bompengeregime Erfaringer fra Oslopakke 3 Fylkesordfører Anette Solli.
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Storbyundersøkelse 2011 Næringslivets utfordringer.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Utredninger og planfase
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
Høyhastighetstog i Norge? Selvfølgelig! Guri Tajet, Leder klima- og miljøavdelingen.
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
Planstrategier og scenarier for Østfolds utvikling Elin Tangen Skeide fylkesplansjef 1.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
1 Møte i Finansdepartementet 28. februar 2012 Cato Kjølstad Daglig leder Norsk Bioenergiforening.
Nasjonal transportplan
Det nyopprettede Jernbanedirektoratet
Hvordan legge til rette for økt kollektivtrafikk ?
Bompenger som politisk virkemiddel
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
Kommunemøter RPBA - om RTP
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Presis, ofte og behagelig
Kommunemøter RPBA - om RTP
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Ny NTP i lys av regjeringsplattformen
Rullering av Regional transportplan
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

Kollektivtransport Hallgeir H. Langeland LO Kommune Rogaland 18. oktober 2009

Klimaendringene er i gang! FNs klimapanel 2008: ”Vekst i klimautslipp må snu innen 2015, og det må kuttes 85 prosent globalt innen De rikeste land må gå foran” Statistisk sentralbyrå 2009: ”Klimautslipp fra veitrafikk er økt med 33 prosent fra 1990 til 2007.”

Kan dette fortsette? Transport står for en tredel av alle norske klimautslipp Veitrafikk svekker luftkvalitet og skaper 80 prosent av våre støyplager Prognosene viser kraftig vekst i utslipp det neste tiåret om vi fortsetter som nå. Hva velger Norge?

Noen satser – andre har det mest i kjeften…. Regjeringen til bane og vei i 2009: (inkludert tiltakspakka) 29,2 milliarder kr Regjeringens nivå i 2009 inkludert bompenger: 35,3 milliarder kr Hva FRP foreslo i NTP i 2004 til vei og bane (prisjustert) 28,2 milliarder kr ”FRP-nivå” i 2009 uten bompenger 22, 5 milliarder kr President i Løvebakken MC klubb Nestformann i FrP

Budsjett + grønn tiltakspakke i 2009: 10 milliarder til jernbanen Nær 20 milliarder til veier En milliard til sykkelveier Kraftig vekst til trafikksikkerhet

100 milliarder mer til samferdsel Nasjonal transportplan 2010 – 2019: Dobling av jernbaneinvesteringene Dobling av statlig satsing på kollektivtrafikk (på ny!) 50 mil med sykkelveier 75 mil med midtrekkverk langs utrygge veier Veibygging med bedre distriktsprofil og 1 mrd til rassikring 30 prosent mer til vedlikehold av vei og bane

2010: Et løft for jernbanen 3,9 milliarder kr til investeringer i jernbane Nær tredobling sammenligna med H + V + KRF i mill kr til planlegging av nye toglinjer – fordi vi skal trappe opp satsingen enda mer de neste åra Økt satsing på kollektivtrafikk og klimavennlig drivstoff (avgift på biodiesel skal vi få reversert…)

Milliarder til jernbanen på Nord-Jæren 2,2 milliarder til nytt dobbelspor Sandnes - Stavanger En halv milliard til ny godsterminal på Ganddal Paradis Ganddal

Ryfast og Rogfast – ”klimabomber” Biltrafikken vil øke – det samme vil køer og trengsel i Stavanger Økte klima- og miljøutslipp Sats på kollektivtilbud og raske miljøferjer

Rushtidsavgift = mindre biltrafikk og utslipp? Stockholm innførte rushtidsavgift 3. januar 2006

Soria Moria II – et grønt sjumilssteg… Regjeringen vil redusere klimautslippene og effektivisere ressursbruken i transportsektoren. Regjeringens samferdselspolitikk skal bidra til å nå målene i klimapolitikken. Arbeidet med å utvikle nye verktøy for å beregne større prosjekters effekt på klimautslipp fortsetter i tråd med Nasjonal transportplan. Arealpolitikk og samfunnsplanlegging skal bidra til å redusere transportbehovet og bygge opp om et godt kollektivtilbud. Norge skal være et foregangsland i å ta i bruk miljøteknologi og fornybar energi i transportsektoren.

Jublende glad for Budsjettmillioner:: ’’ Hallgeirs bybane kommer Onsdag 8. oktober 2008

Hvordan få til satsing på bybaner? Bybaner øker kvaliteten og kapasiteten – og reduserer reisetida Kan kombineres med tog og trikk (kombibaner) Byområdene behøver skinnebasert og høykvalitets busstilbud i egne traseer eller kollektivfelt. Vi må utvikle bedre statlig-kommunale spleiselag!

Soria Moria II – strategi for kollektivtrafikken Regjeringen vil: Styrke fylkeskommunenes mulighet til å bygge ut kollektivtrafikken, herunder bybane Styrke fylkeskommunenes frie inntekter blant annet for å øke fylkeskommunenes muligheter til å utvikle tiltak på samferdselsområdet i de store byene Bidra til at det i større grad benyttes kollektive transportmidler og sykkel til arbeidsreiser Doble midlene til belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i løpet av fireårsperioden. Midlene er reservert byområder som inngår flerårige avtaler med staten om bruk av virkemidler som gir redusert Biltrafikk

Fra lokale anbud til nasjonal strategi? NSB (og Flytoget) skal drive persontrafikken i Norge Lovendringer: Prinsipp om virksomhetsoverdragelse skal gjelde ved anbud. SV grunnholdning (arbeidsprogrammet): Nasjonal strategi for kollektivtrafikken, langsiktighet, samordning av tilbudene og satsing på kompetente fagfolk. Oppgjør med anbudstenking, kortsiktighet og lokale private monopoler Fylkeskommunale kollektivselskaper?

Få lyntoget på skinnene!

Offensivt mål i Soria Moria II ”Regjeringen vil legge fram et beslutningsgrunnlag om høyhastighetsbaner som har bygging som siktemål. Utredningene vil vise om det er mulig å nå dette siktemålet”

Visjonen: 2-3 timer mellom de største byene Klima- og miljøvennlig Verdens mest attraktive og effektive transportsystem! Binder landsdeler og regioner sammen En revolusjon for folk flest og for næringsutvikling SV vil sette spaden I jorda innen 2014

Lyntog eller motorvei? Hvilken transportform har suverent størst kapasitet og den høyeste farta? Hvilken transportform krever minst arealinngrep, har det laveste energiforbruket og nesten ikke utslipp? Hvilken transportform er mest behagelig og sikker?