Å skrive tale. Å skrive en tale Inventio Dispositio Eloqutio, Memoria Actio.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kurs for kulturvertene
Advertisements

God Jul ? Du behøver ikke å vente til Jul….
Kari Pape Den gode assistenten
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
4 Bruk øynene riktig.
Gode grunner for å ikke drikke alkohol!
Tale- og debatteknikk.
22 tips for den faglitterære forfatteren
PRESENTASJONSTEKNIKK Oppsummering fra tidligere forelesning
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Nettvett.
Å skrive en sakpreget tekst
- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!
Kurs i Oslo 11. september 08 Åse Lill Kimestad
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Om å skrive om litterære tekster
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Mandag 8. November Powerpoint..
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
10 Superlesing.
Muntlig framføring Tips til den som skal ha muntlig framføring:
Kjennetegn og følgevansker
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
Grunnleggende pedagogikk,
BARNAS BARNEVERN 2020.
Lesing og lesestrategier
Problemløsning.
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
Kort innføring i retorikk. Hva er retorikk? Bare retorikk? (Retorisk spørsmål...) Kunsten å overtale, overbevise En tverrfaglig teori om å skape, analysere.
Egentrening i ferien Minde Storm. 2 Ha det kjekt med fotballen Det å spille og trene fotball skal stort sett alltid være kjekt. Noen dager har vi skikkelig.
Kapittel 5 Munnleg kommunikasjon Adam Ciereszko/EPA/NTB scanpix.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Her kommer litt om det vi har gjort på i august, og hva vi skal gjøre i september.
Bruk av livshistorie til personer med demens Astrid Håland april 2016.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
Den retoriske arbeidsformen webphotographeer/iStock.
Studieteknikk Bison.
Matematikk i skole og hjem
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Retorikk og muntlig kommunikasjon
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Helsesøsterkongressen 2017
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Virkemidler tegneserier.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Retorikk og munnleg kommunikasjon
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
1 Kommunikasjon.
Nysgjerrighet Hva er du nysgjerrig på akkurat nå?
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Konflikt Hva betyr ordet konflikt? Gi eksempler på konflikter.
Kapittel 14: Tale og lytte
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Retorikk og munnleg kommunikasjon
Fest & følelser Velkommen
Venner & valg Velkommen.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Retoriske appellformer
Utskrift av presentasjonen:

Å skrive tale

Å skrive en tale Inventio Dispositio Eloqutio, Memoria Actio.

Inventio - idéfasen Hvor henter du stoff til talen? Finn ideer til talen. Begynn med dette tidlig Tidspress genererer ikke alltid de beste ideene. Ha mulighet til å skrive ideene ned med de samme de dukker opp.

Idemyldring Skriv ned alt du kommer på, det spiller ingen rolle om det er en god idé eller ikke (det vurderer du senere). Lurt å snakke med søsken, foreldre o.a som kan hjelpe deg å huske morsomme episoder.

Memory Lane”. Ta en tur ned ”Memory Lane”. –Gode minner fra oppveksten, om søsken, foreldre,. besteforeldre, faddere eller onkler og tanter, kan bli fine anekdoter i talen. 0start.jpg

Dispositio – disposisjonen Strukturer alle ideene Kanskje har du altfor mange ideer, av varierende kvalitet. Vurder og forkast de mindre gode ideene, men pass på at du ikke forkaster alt! Noen du vil takke? Hvorfor?

Anekdoter Når det gjelder antall anekdoter og eksempler, kan det være lurt å begrense seg til å ta med tre stykker. Dersom de er veldig korte kan du ha med opptil fem, men tre er et gyllent tall.

Alle gode ting er faktisk tre! Tre gode anekdoter vil gi talen en naturlig symmetri, og den vil bli enklere for tilhørerne å huske. I tillegg vil det være enklere for deg å huske når du faktisk står der og skal holde talen. Alle gode ting er faktisk tre! 53.jpg

Sett stoffet i en rekkefølge. Tenk deg at talen har form som en fisk. Anekdotene kommer i ”kroppen”, som er den største delen av talen.

Eloqutio – språket Nå har du et grovt bilde av hvordan talen blir seende ut, og da er det på tide å formulere den i fulle setninger. Sannsynligvis har du allerede noen setninger, formuleringer og vendinger klart for deg. web-LARGE.jpg

Metaforer og andre språklige virkemidler I den klassiske retorikken var eloqutio læren om språklig utsmykning. Hvor mye du vil bruke av dette er en smakssak. En god metafor eller et godt ordtak kan løfte talen vesentlig, men overdreven bruk vil føre til at talen mister det viktige personlige preget.

Memoria – huske Med all den teknologi vi i dag omgir oss, er god, gammel husketeknikk ikke like nødvendig å kunne. I talesammenheng er det en stor fordel å kunne så mye som mulig utenat. Jo mindre du trenger å se ned på manuskriptet, jo mer ekte vil talen fremstå.

Øv foran speilet Øv deg hjemme foran et speil, en god venn eller et familiemedlem som kan gi tilbakemeldinger. Når du leser talen høyt finner du også raskere ut hva som fungerer og hva som eventuelt må endres. ape_lite.jpg

Utenat De fleste finner en trygghet i manuskriptet. Prøv å lære utenat så mye av talen at du ikke trenger å ha mer enn stikkord på små kort foran deg. Da vil du ha en god hjelp hvis du skulle komme ut av det, samtidig som du ikke blir helt bundet av manuskriptet.

Actio – fremførelsen Da er dagen kommet, du slår bestikket mot glasset og reiser deg. Nå skal talen holdes! Jo mer du kan utenat, jo tryggere vil du føle deg. Det sies at det eneste som skaper en god taler, er øvelse. Likevel er det noen punkter man skal være bevisst på i enhver talesituasjon:

Snakk rolig. Snakk rolig. Det du føler er altfor sakte, er behagelig for dine tilhørere. Snakk høyt og t-y-d-e- l-i-g. Gamle besteforeldre skal også få med seg hva du sier.

Bruk pauser Bruk pauser. Et godt poeng kan understrekes av en pause. La viktige setninger få tid til å synke litt inn hos tilhørerne. Men ikke la pausene bli så lange at det blir pinlig.

kroppsspråket Tenk litt på kroppsspråket ditt. Dersom du hele tiden skifter vekten fra høyre til venstre fot, kan det oppleves som forstyrrende. Men stå heller ikke stiv som en saltstøtte. Bruk gjerne hendene til å gestikulere. Se på de du snakker til /