25.August 2016 Foreldremøte 8.trinn. Agenda Kort innledning ved rektor Vurdering for læring ved Inspektør It’s learning ved inspektør Lekser Helsesøster.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Advertisements

Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Tema: Velkommen til foreldremøte på Malakoff videregående skole
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Vurdering for læring på Linderud skole
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Samarbeid mellom skole og hjem
Vurdering for læring.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTER HØSTEN MED FOKUS PÅ KUNNSKAP OG GLEDE.
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Lyshovden Oppveksttun!
Velkommen til et nytt skoleår!
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Slåtthaug ungdomsskole
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM GYSTADMARKA UNGDOMSSKOLE
Velkommen til Osloskolen og til Voksen skole!
Hva er viktig for elevers læring?
0. KLASSE – Velkommen til foreldremøte.
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
27.August 2015 Foreldremøte 8.trinn. Agenda Generell info/RESPEKT ved rektor Ungdomstrinn i utvikling ved inspektør Vurdering for læring ved Inspektør.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR 8.TRINN VED GYSTADMARKA UNGDOMSSKOLE
0. KLASSE – Velkommen til foreldremøte.
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
Jørpeland ungdomsskole Et godt sted å være - Et godt sted å lære Velkommen! Foreldremøte 8. trinn høsten 2016.
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 4. TRINN HØST I NNHOLD Oppstart av skoleåret Nye på trinnet Timeplan, ukeplan og årsplaner Hjemmesiden Digital kompetanse.
Foreldremøte 9. TRINN. Saksliste Sak 1: Velkommen v. teamleder Sak 2: Kontaktlærere informerer Visma Lekser i moodle Klasseinndeling, innspill fra.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldre og skole - Forventninger -. Mål for skole/ hjem samarbeid Samarbeid skole/hjem skal bidra til størst mulig læringsutbytte for alle våre elever.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. PROGRAM Quiz Info om klassemiljø, lekser, leksehjelp, foreldreundersøkelsen, lesediplom, utviklingssamtaler, kontakt med.
Foreldremøte 1.trinn 23.mai 2017
Foreldremøte 8.trinn 28.August 2017.
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 25. januar 2017
Velkommen til foreldremøte!
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Velkommen til Nordberg
FORELDREMØTE NYTT 8.TRINN
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til foreldremøte!
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 24. januar 2018
Overgang mellom barnehage og skole/SFO på Søm.
Velkommen til Apalløkka
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Skøyenåsen skole Foreldremøte 9 og 10.trinn Tirsdag 5.september 2017.
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Smestad skole Velkommen til Osloskolen! Smestad skoles visjon: Trygge og samhandlende elever med kompetanse for fremtiden lene.
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til Osloskolen
Foreldremøte 10.trinn
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Foreldremøte høst september.
Tokerud skole Tokerud skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Referat Foreldremøte høst 3.trinn
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
FORESATTEMØTE 1.KLASSE 4. Juni 2019.
Utskrift av presentasjonen:

25.August 2016 Foreldremøte 8.trinn

Agenda Kort innledning ved rektor Vurdering for læring ved Inspektør It’s learning ved inspektør Lekser Helsesøster Kort presentasjon av alle lærerne på trinnet. Fagorientering ved faglærere kunst & håndverk, engelsk, kroppsøving, musikk, uteskole, Klassevis foreldremøte

Skolens oppdrag Utvikle elevens kunnskap og kompetanse Støtte elevenes personlige utvikling og identitetsutvikling slik at de skal bli i stand til å delta og bidra produktivt på alle livets arenaer.

Fokusområder Undervisningens effekt på elevens læring Lekser Vurderingspraksis Tilstedeværelse

Foreldrenes positive bidrag Støtte til elevenes læring Interesse for elevenes læring Formidle positive holdninger til skolen og lærerne

EVNEN TIL TILSTEDEVÆRELSE Ett av de viktigste kriteriene for læring og deltakelse i arbeidslivet Går ikke glipp av undervisning 10% Attraktiv arbeidskraft

Oppfølging av fravær Fravær meldes skolen via elektronisk meldingsbok innen 0800 – Hver dag eleven er borte Skolen ringer hjem når elever ikke møter til første time og melding ikke er mottatt Forhåndsmeldt fravær inntil en dag, meldes via meldingsbok. Utover dette bruker du permisjonssøknad Meldingsboka på app og PC Meld fra til kontaktlærer innen fredag dersom behov for hjelp

Meldingsboka Skal erstatte Papirmeldebok E-post/lapper SMS til læreren Telefon til skolen Hvem ser Alle voksne som arbeider i klassen/gruppa Foresatte som er gitt tilgang En sjelden gang kan det tenkes at du ikke vil at alle skal ha innsyn. Da kommuniserer du direkte med kontaktlærer/lærer

Alle elever har rett til et godt og trygt læringsmiljø Hvordan arbeider vi for det: Fokus på god klasseledelse og gode relasjoner ( respekt, toleranse, inkludering) hva kan oppleves krenkende språkbruk, mobbing o.l. Innhenter opplysninger om læringsmiljøet gjennom elevundersøkelsen, foreldreundersøkelsen, ikke anonym mobbeundersøkelse, elevsamtaler, utviklingssamtaler, friminuttvakter o.l Skolens ordensregler Trivselsledere, frokost og kantine Elevens læringsmiljø

Hva er vurdering? Vurdering omfatter mange ulike ting, fra: Mer formelle sammenhenger og prosedyrer; skriftlige tester som karaktersettes etter strikte prosedyrer, til Uformelle sammenhenger som det å lese en elevs arbeid, lytte til det eleven har å si osv. Skal brukes som et redskap i læreprosessen og som grunnlag for tilpasset opplæring. Underveisvurdering

Vurdering for læring Flere norske og internasjonale studier viser at elevers forutsetninger for å lære kan styrkes dersom de:  forstår hva de skal lære og hva som er forventet av dem  får tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen  får råd om hvordan de kan forbedre seg  er involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og utvikling

Vurdering for Læring Vurderer ut fra kompetansemålene i Kunnskapsløftet Har ”brutt ned” disse målene til konkrete læringsmål o Disse kommer mer til syne på ukeplanen Elevene blir gjort kjent med hvilke kriterier det blir vurdert ut fra.

Vurdering for læring Vurderinger på It’s learning ”fremovermeldinger” + karakterer som foreldre har mulighet til å ha innblikk i. Foreldrebruker Kurs for foreldre i bruken av ITSL

Skolen bruker iPad i opplæringen Alle elevene får utdelt iPad Gode erfaringer fra et års pedagogisk bruk - variasjon, mestring, motivasjon - økt elevproduksjon, stole elever, økt delingskultur, - godt hjelpemiddel for lesesvake elever, - lav terskel for suksess. Et redskap for økt læring Eget infoskriv kommer sammen med iPad Mulighet for kurs for foreldre

Lekser Lekser er en god arena for samarbeid skole-hjem og for foresatte til å få et innblikk i hva elevene lærer på skolen. klar og konkret forbindelse mellom undervisningen og leksene. Leksenes hensikt er at de skal fremme og opprettholde læring.

Lekser Elevene skal mestre leksene og de skal gjennom lekser ha anledning til øving og overlæring. Leksene kan være forberedende, repeterende, lekser med skrivebestillinger, hvor elevene kan bruke ulike læringsstrategier Leksene skal være tilpasset den enkelte og forberedt på skolen.

Lekser Oppfølging av lekser kan være tilbakemelding på it`s learning, muntlig gjennomgang i oppstart av timen, diskusjon med læringsvenn, o.l. Vi har ekstra fokus på lekser i oppstart av nytt skoleår for å få på plass gode rutiner Ha fokus på arbeidsinnsats og ikke alltid på resultater

- Helsesøster - Gry Gunnarschjå - tre dager i uka: mandag, tirsdag og torsdag

Kort presentasjon av lærerne på trinnet

Kunst og håndverk 3 deling (sløyd, tegning, tekstil) Oppgaver på its learning Årsplan på hjemmesiden

Engelsk

Kroppsøving Mestring, treningsglede Vurderingskriterier Innsats Svømming 8. trinn Riskahallen skal være klar til 5.november Gymsko, treningstøy,

Musikk Avgangsfag 9.klasse. 3 lærere på 2 klasser. Faget er organisert i moduler Karakter etter hver modul. Alle modulkarakterer teller med til våren Fagplaner hjemmesiden Modulene: Dans Instrumenter Min musikk Musikk rundt i verden Rytmeprosjekt Sang/ Kor

Uteskole 8. og 9. klasse har uteskole en dag i mnd Mat og klær

Uteskole Kompetansemål fra matte, naturfag og kroppsøving Sosialt…..som grunnlag for godt læringsmiljø

Uteskole Vurdering i friluftsliv- kroppsøving NB! Karakter i 9 kl. teller med i avgangskarakter i 10kl Matte og naturfag

På klasserommene 8a rom 6 8b rom 7 8c rom 10 8d rom 8 Klassekontakt - en viktig jobb for å skape godt læringsmiljø i klassen. FAU representant – foreldrenes stemme inn i skolens styringsorgan