Erfaringer fra alternative opplæringsmodeller som fører fram til fag-/svennebrev Utfordringer og muligheter Opplæringskonferansen NFK 27. januar 2016 Finn.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Teknologi i klasserommet
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Erfaringer fra innkjøp av forvaltningsrevisjon Lars Normann Mikkelsen, avdelingsdirektør, Oslo kommune Kommunerevisjonen.
NESOs Formannskole klasse / 2014
Veiledning av elever / lærlinger
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Bygg- og anleggsteknikk.
Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen.
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
Velkommen til Service og samferdsel VG1
REKRUTTERING AV NY MEDARBEIDERE I FYLKESKOMMUNEN
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Samarbeid OT/NAV/skole
Norsk friidretts ungdomskomitè. Meg! Navn: Thomas Hordnes Alder: 22 år Yrke: Student, Universitetet i Stavanger, Bygg ingeniør Drev aktivt med friidrett.
Yrkesfag gir mange muligheter
Avdeling for sosionomutdanning
Status for Kunnskapsløftet
Restteori & kurstilbud
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
UTDANNINGSPROGRAM SERVICE OG SAMFERDSEL
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
Ungomsskoleelever som instruktører i programmering: La ungdommen undervise kidsa! Torbjørn Skauli.
Utdanningsvalg 10.klasse
Hva er Fagbrev på jobb? Spredningssamling Prosjektleder Annikken Kjær Haraldsen.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2014 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Dobbel kompetanse 4 årig løp
Samling programfag elektro i Nordland Utdanningsavd. sht 5. nov Foto: Peter Hamlin.
- DÅS (den åpne skole) - Studieverksted - Fengselsundervisning - Kurs.
Hva tilbyr Gand? Vg1 TIP  vg2 Kjøretøy og vg2 bilskade/lakk og karosseri Vg1 Bygg- og anleggsteknikk  vg2 Byggteknikk Vg1 Helse- og oppvekstfag 
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Skolefylket Telemark Fagpolitisk utvalg, Østlandssamarbeidet 1. feb 2016.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Velkommen til erfaringssamling Prosjekt sammenslåing karrieresenter studieverksted/OPUS
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Sammenslåing av Karrieresenteret og Studieverkstedet i Ofoten Prosjektsamling 30. – 31.mars 2016, Bodø.
Oslo kommune Utdanningsetaten Oslo Handelsgymnasium Velkommen til Oslo Handelsgymnasium Foreldremøte 1SEA Onsdag 2. september 2015.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Foto: Carl Erik Eriksson Mangfoldsrådet og Brukerutvalget : Hvordan kan NAV-kontorene i Trondheim sikre at flere flyktninger kommer i jobb?
Lærekandidatordningen
Opplæringskontorenes rolle
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Betraktninger om gjennomføring
LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve
OT samling Bodø, 26. april 2017 Foto: Bjørn Erik Olsen.
Utdanningsvalg 10.klasse
Alta.
Skrive for å lære Kursleder Eevi E. Beck
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Sundvolden NAV-veiledere i VGS.
Hvordan styrke samarbeidet mellom skole og arbeidsliv i Nordland
Læreplass Torbjørn Håmsø
Emilios jobb som assistent
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer fra alternative opplæringsmodeller som fører fram til fag-/svennebrev Utfordringer og muligheter Opplæringskonferansen NFK 27. januar 2016 Finn Pettersen Daglig leder FOKLO

 4 ansatte dagl leder sekretær konsulent lærling kontor og adm  kjøp av konsulenttjenester fra 2 personer til oppfølging  119 løpende + 8 «på vent» herav 8 lk (+ 9 avslutta)  kontrakter  kontrakter Litt om FOKLO

Hvilke modeller snakker vi her om?  Modeller modellen - fellesfagene Nettskolen i Nordland Studieverkstedet Vi prøver å tilpasse opplegget slik at det passer best for lærling og bedrift.

Hvem er målgruppen ?  Innvandrere som trenger ekstra oppfølging i ett eller flere fag som følge av manglende og språkforståelse Det svares ofte ja, men egentlig så forstår de ikke.  De ungdommene som ikke liker skole så godt, men som er gode til å arbeide. NB: lysten til å erverve mer kunnskap spesielt på programfagområdet våkner ofte i takt med økende kunnskap og forståelse av faget. Da foreslår en del selv at de gjerne vil ta programfag. Det er ikke vi særlig uenig i.  Omvalg eller feilvalg  «eldre ungdommer» gjerne modellen

Undervisning  1 til 1  Små grupper  I klasser  Kombinasjon  Studieverkstedet  3102 – bruker karrieresenteret til veiledning – flinke på dette

Gjennomføring av teori  I bolker  Samlingsbasert  1 til 1  Små grupper  I klasser  Mappeoppgaver