Erfaringer fra alternative opplæringsmodeller som fører fram til fag-/svennebrev Utfordringer og muligheter Opplæringskonferansen NFK 27. januar 2016 Finn Pettersen Daglig leder FOKLO
4 ansatte dagl leder sekretær konsulent lærling kontor og adm kjøp av konsulenttjenester fra 2 personer til oppfølging 119 løpende + 8 «på vent» herav 8 lk (+ 9 avslutta) kontrakter kontrakter Litt om FOKLO
Hvilke modeller snakker vi her om? Modeller modellen - fellesfagene Nettskolen i Nordland Studieverkstedet Vi prøver å tilpasse opplegget slik at det passer best for lærling og bedrift.
Hvem er målgruppen ? Innvandrere som trenger ekstra oppfølging i ett eller flere fag som følge av manglende og språkforståelse Det svares ofte ja, men egentlig så forstår de ikke. De ungdommene som ikke liker skole så godt, men som er gode til å arbeide. NB: lysten til å erverve mer kunnskap spesielt på programfagområdet våkner ofte i takt med økende kunnskap og forståelse av faget. Da foreslår en del selv at de gjerne vil ta programfag. Det er ikke vi særlig uenig i. Omvalg eller feilvalg «eldre ungdommer» gjerne modellen
Undervisning 1 til 1 Små grupper I klasser Kombinasjon Studieverkstedet 3102 – bruker karrieresenteret til veiledning – flinke på dette
Gjennomføring av teori I bolker Samlingsbasert 1 til 1 Små grupper I klasser Mappeoppgaver