Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

Informasjon om læreplass
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Øvelse i utdanningsvalg for foresatte i grunnskolen
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Samling Opplæringskontor 12. Desember 2012
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Veien frem til fag-/svennebrev eller kompetanseprøve
Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen.
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
Melding om aktivitet og kvalitet i videregående opplæring Asbjørn Skogum.
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
Møte med opplæringskontor og -ringer 8. april 2011 Fag- og yrkesopplæring Mulighetenes Oppland.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Velg tømreryrket - bruk hodet og kroppen!
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Formidlingsfasen Søknadsfrist til læreplass/opplæringsplass 1. mars. Søkning på nettsiden I tillegg må alle sendes personlig søknad.
Fagopplæring -yrkesfag
Lærekandidatordningen
Fagopplæring i arbeidslivet OpplæringskontorDimensjoneringMarkedsføringFormidling.
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Tilrettelagte søkbare opplæringstilbud
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Rogaland Fylkeskommune
RÅDGIVERSAMLING 2013 Træleborg konferansesenter 4. desember 2013.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
v/Avdelingssjef Turid Borud.
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Per Kristian Storstad AVGO
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
Rådgiversamling OLA, OLK og Alternativt Vg3 i skole Sigurd Vabekk Hjelle Solveig Ljødal.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Ulike veier til Fag – og svennebrev Skolenes økte ansvar for Det 4 årige løpet Karrieresenteret i Vestfold 6. april 2016 Liv Marit Meyer Petersen og Liv.
Mulig revisjon av forskrift til opplæringslova kapittel 3 VII om «Særskilde føresegner for fag-/sveineprøva og kompetanseprøva»
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Rett til vg opplæring  Rett til tre års videregående opplæring i løpet av fem år (oppl § 3-1)  Retten må tas ut i løpet av en sammenhengende periode.
Godkjenning av lærebedrifter/opplæringskontor Oppl lovens § 4-3 og forskriftens §11-1. Kvalifisert faglig leder og flere instruktører for å gi opplæring.
FYLKENES INFORMASJONSTJENESTE FOR SØKERE TIL VIDEREGÅENDE OPPLÆRING Videregående opplæring i Follo Ås ungdomsskole – 14. september 2016.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Videregående opplæring i Follo
Lærekandidatordningen
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Instruktørkurs del 1 Arvid Laukholm og Hans Robert Hansgård
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Læreplass Torbjørn Håmsø
Rådgiversamling 15.november 2017
NAV mulighetenes marked
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Utskrift av presentasjonen:

Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid

Videregående opplæring i bedrift Trond Reinhardtsen Lærlinger og lærekandidater

Videregående opplæring § 3-1 og § 3-3  Rett til 3 års videregående opplæring (ikke plikt)  Opplæringen skal føre frem til: Studiekompetanse Yrkeskompetanse (fag-/svennebrev) Grunnkompetanse (kompetansebrev) Kompetanse som anerkjennes i arbeidslivet og for videre studier

Yrkesfagene  2 år i skole + 2 år i lære (hovedmodell)  Læretiden i bedrift: 50 % opplæring og 50 % verdiskapning Lærling/lærekandidat og arbeidstaker Lære-/opplæringskontrakt og arbeidsavtale  Opplæring etter læreplanen for lærefaget  Sluttvurdering: Fag-/svenneprøve (lærlinger) Kompetanseprøve (lærekandidater) 2 år på skole 1 år på skole 4 år i lære 3 år i lære 2 år i lære Fag/-svennebrev eller kompetansebrev Læretiden gir viktige sosialiserende muligheter som er vanskelig å erstatte med alternativer i skolen!

Lærling/lærekandidat – likheter og forskjeller LærlingLærekandidat LærekontraktOpplæringskontrakt ArbeidsavtaleArbeidsavtale/NAV-tiltak Lønn: 50 %, nyutdannet fagarbeider Lønn: 50 %, hjelpearbeider Basistilskudd Alle læreplanmål for faget, samt bestått i alle fag fra skoledelen Utvalgte læreplanmål for faget, tilpasset opplæring Krav til faglig leder Intern plan for opplæringen Dokumentasjon av opplæringen Fag-/svenneprøveKompetanseprøve Fag-/svennebrevKompetansebrev

Lærekandidater – kjennetegn?  Har forskjellige utgangspunkt og dermed ulike potensialer for utvikling i faget sitt  Noen vil kunne klare å nå de fleste målene i læreplanen for faget, mens andre vil måtte konsentrere seg om færre mål  En del vil kunne oppnå full yrkeskompetanse på sikt, mens andre vil trenge mer tilrettelagte arbeidsoppgaver  Årsakene til reduserte mål kan være; medfødte kognitive/ fysiske begrensninger og/eller psykososiale forhold  Dette er en sårbar gruppe som vi må bli mye flinkere til å samarbeide om!

Tiltak for å øke formidlingen i 2015  Stimuleringsmidler Alle opplæringskontrakter – Alle faglige svake (under 2,6 i snitt) – kr Lærebedrifter som blir godkjente i nye fag kr Markedsføringstiltak Fri formidlingspott  Tilskudd til nye lærebedrifter  UDIR-midler Forskuttering

Tilskudd ved særskilte behov – «udir-midler»  Lærlingar/lærekandidatar som ikkje har eller ikkje kan få tilfredsstillande utbytte av det ordinære opplæringstilbodet  Lærlingar og lærekandidatar med kort butid i landet (6 år) og svake norskdugleikar  Her kan det søkes om opp mot ,- kroner i ekstra tilskudd pr. år (6 timer per uke i 47 uker til å kunne sette inn ekstra personellressurs)

Tilskudd for lærling/lærekandidat  Basis 1 tilskudd: ,-  Udir-midler ved behov – opp til: ,- pr. år  Maks tilskudd for lærling fordelt på 2 år: ,-  Stimuleringstilskudd for lærekandidat: ,-  Maks tilskudd for lærekandidat fordelt på 2 år: ,-  I tillegg: stimulering av nye bedrifter, nye fag og søkere med lavt karaktersnitt

Lærekandidater og samarbeid med NAV  For noen lærekandidater kan det være naturlig å samarbeide med NAV om ytelser som erstatter lønn fra lærebedriften  Avgiverskolen vil i de fleste slike tilfeller ha tatt initiativ til dette samarbeidet ved overgang til bedrift

Basistilskudd 1, «ungdomsrett»  Basistilskudd I for 2015 er på kroner per lærling/lærekandidat for ett år med fulltidsopplæring. SatsFor hvem kroner i 24 måneder (tilsvarer 1 år opplæring og 1 år verdiskaping) For lærlinger og lærekandidater som følger hovedmodellen, dvs. tegner kontrakt etter opplæringsloven § kroner i 36 måneder (tilsvarer 2 års opplæring og 1 år verdiskaping) For lærlinger og lærekandidater som følger særløp, dvs. tegner kontrakt etter opplæringsloven § 4-5 jf. § 3-3 fjerde ledd kroner i 48 måneder (tilsvarer 3 års opplæring og 1 år verdiskaping) For lærlinger og lærekandidater som får hele opplæringen i bedrift, jf. opplæringsloven § 4- 5 jf. § 3-3 fjerde ledd og § 5-5

Økonomiske betraktninger - bemanning  Lærlinger/lærekandidater kan i løpet av læretiden dekke inn en 50 % stilling, noen ganger mer…  Lærlinger kan bidra på bemanningssiden ved sykefravær  Når en barnehage eller en annen avdeling i kommunen vurderer oppbemanning; ansett 1-2 lærlinger! Midlertidig ansettelse i 2 år Valg etter kontrakt: ansette eller ta inn nye lærlinger

Økonomiske betraktninger – samfunn/kommune

Sammen får vi til mer!  Sammen kan vi kvalifisere flere ungdommer for arbeidslivet etter skolen  Sammen kan vi få flere ungdommer til å bidra i arbeidslivet ut fra sine forutsetninger En god strategi for å inkludere flere unge i arbeidslivet betyr svært mye for den enkelte ungdom og er god investering for samfunnet!