Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid
Videregående opplæring i bedrift Trond Reinhardtsen Lærlinger og lærekandidater
Videregående opplæring § 3-1 og § 3-3 Rett til 3 års videregående opplæring (ikke plikt) Opplæringen skal føre frem til: Studiekompetanse Yrkeskompetanse (fag-/svennebrev) Grunnkompetanse (kompetansebrev) Kompetanse som anerkjennes i arbeidslivet og for videre studier
Yrkesfagene 2 år i skole + 2 år i lære (hovedmodell) Læretiden i bedrift: 50 % opplæring og 50 % verdiskapning Lærling/lærekandidat og arbeidstaker Lære-/opplæringskontrakt og arbeidsavtale Opplæring etter læreplanen for lærefaget Sluttvurdering: Fag-/svenneprøve (lærlinger) Kompetanseprøve (lærekandidater) 2 år på skole 1 år på skole 4 år i lære 3 år i lære 2 år i lære Fag/-svennebrev eller kompetansebrev Læretiden gir viktige sosialiserende muligheter som er vanskelig å erstatte med alternativer i skolen!
Lærling/lærekandidat – likheter og forskjeller LærlingLærekandidat LærekontraktOpplæringskontrakt ArbeidsavtaleArbeidsavtale/NAV-tiltak Lønn: 50 %, nyutdannet fagarbeider Lønn: 50 %, hjelpearbeider Basistilskudd Alle læreplanmål for faget, samt bestått i alle fag fra skoledelen Utvalgte læreplanmål for faget, tilpasset opplæring Krav til faglig leder Intern plan for opplæringen Dokumentasjon av opplæringen Fag-/svenneprøveKompetanseprøve Fag-/svennebrevKompetansebrev
Lærekandidater – kjennetegn? Har forskjellige utgangspunkt og dermed ulike potensialer for utvikling i faget sitt Noen vil kunne klare å nå de fleste målene i læreplanen for faget, mens andre vil måtte konsentrere seg om færre mål En del vil kunne oppnå full yrkeskompetanse på sikt, mens andre vil trenge mer tilrettelagte arbeidsoppgaver Årsakene til reduserte mål kan være; medfødte kognitive/ fysiske begrensninger og/eller psykososiale forhold Dette er en sårbar gruppe som vi må bli mye flinkere til å samarbeide om!
Tiltak for å øke formidlingen i 2015 Stimuleringsmidler Alle opplæringskontrakter – Alle faglige svake (under 2,6 i snitt) – kr Lærebedrifter som blir godkjente i nye fag kr Markedsføringstiltak Fri formidlingspott Tilskudd til nye lærebedrifter UDIR-midler Forskuttering
Tilskudd ved særskilte behov – «udir-midler» Lærlingar/lærekandidatar som ikkje har eller ikkje kan få tilfredsstillande utbytte av det ordinære opplæringstilbodet Lærlingar og lærekandidatar med kort butid i landet (6 år) og svake norskdugleikar Her kan det søkes om opp mot ,- kroner i ekstra tilskudd pr. år (6 timer per uke i 47 uker til å kunne sette inn ekstra personellressurs)
Tilskudd for lærling/lærekandidat Basis 1 tilskudd: ,- Udir-midler ved behov – opp til: ,- pr. år Maks tilskudd for lærling fordelt på 2 år: ,- Stimuleringstilskudd for lærekandidat: ,- Maks tilskudd for lærekandidat fordelt på 2 år: ,- I tillegg: stimulering av nye bedrifter, nye fag og søkere med lavt karaktersnitt
Lærekandidater og samarbeid med NAV For noen lærekandidater kan det være naturlig å samarbeide med NAV om ytelser som erstatter lønn fra lærebedriften Avgiverskolen vil i de fleste slike tilfeller ha tatt initiativ til dette samarbeidet ved overgang til bedrift
Basistilskudd 1, «ungdomsrett» Basistilskudd I for 2015 er på kroner per lærling/lærekandidat for ett år med fulltidsopplæring. SatsFor hvem kroner i 24 måneder (tilsvarer 1 år opplæring og 1 år verdiskaping) For lærlinger og lærekandidater som følger hovedmodellen, dvs. tegner kontrakt etter opplæringsloven § kroner i 36 måneder (tilsvarer 2 års opplæring og 1 år verdiskaping) For lærlinger og lærekandidater som følger særløp, dvs. tegner kontrakt etter opplæringsloven § 4-5 jf. § 3-3 fjerde ledd kroner i 48 måneder (tilsvarer 3 års opplæring og 1 år verdiskaping) For lærlinger og lærekandidater som får hele opplæringen i bedrift, jf. opplæringsloven § 4- 5 jf. § 3-3 fjerde ledd og § 5-5
Økonomiske betraktninger - bemanning Lærlinger/lærekandidater kan i løpet av læretiden dekke inn en 50 % stilling, noen ganger mer… Lærlinger kan bidra på bemanningssiden ved sykefravær Når en barnehage eller en annen avdeling i kommunen vurderer oppbemanning; ansett 1-2 lærlinger! Midlertidig ansettelse i 2 år Valg etter kontrakt: ansette eller ta inn nye lærlinger
Økonomiske betraktninger – samfunn/kommune
Sammen får vi til mer! Sammen kan vi kvalifisere flere ungdommer for arbeidslivet etter skolen Sammen kan vi få flere ungdommer til å bidra i arbeidslivet ut fra sine forutsetninger En god strategi for å inkludere flere unge i arbeidslivet betyr svært mye for den enkelte ungdom og er god investering for samfunnet!