EBygg2009 - samspill mellom arbeidsgivere, arbeidstakere og brukere Per Morten Vigtel FORUM FOR INNOVASJON eForvaltningskonferansen 20. mars 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Advertisements

Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Ragnhild Johnson Mail: Kompetansemegling for Innovasjon i offentlig sektor.
FNF-samlingen, Granavolden Kjetil Bjørklund, KS 28. august 2007.
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
Fusjoner…. Prinsipper og modeller; teori og praksis Bjørn Stensaker.
 Hav  Klima, miljø og miljøvennlig energi  Fornyelse i offentlig sektor, bedre og mer effektive velferds-, helse- og omsorgstjenester  Muliggjørende.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 Visjon ”Et lærende lokalsamfunn”
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Universell utforming Asker kommunes arbeid med universell utforming i kommunikasjon med innbyggerne.
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Nortura flytter skjæreaktiviteten fra Sarpsborg
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Årets norske Leanvirksomhet
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Introduksjon til FINF1001: Digital forvaltning
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
Bærekraftig samfunnsutvikling
Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
Store forskjeller i arbeidsledighet
Evaluering av ”Fritt Fram”
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Næringslivets muligheter i Horisont 2020 – Møre og Romsdal
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Porteføljestyring – hva er det?
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
SkatteFUNN Eirik Normann,
Gruppe 3: samarbeid i partnerskap
Overordnede HMS satsningsområder Overordnede IA mål
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Grunnlovens grenseland Energiunionen og grunnloven
Årets norske Leanvirksomhet
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Anne Gamme, fagleder myndighetskontakt KS
Hva er Lillestrøm? Byen med den sterkeste veksten i landet
Menighetsutvikling i folkekirken – bakgrunn og anliggende
Kunnskapsgrunnlag (kap. 4 og 5.5)
1. Innledende påstander om organisasjoner
Reformarbeidet i offentlig sektor
Årets norske Leanvirksomhet
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Barometeret Utdrag fra Pengepolitisk rapport 2/18 fra Norges Bank. Figurene kan hjelpe deg til å beskrive tilstanden i norsk økonomi. Oppgi følgende kilde.
Ymse om regelverksutvikling
Kraljic matrise.
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Årets norske Leanvirksomhet
ET KOMPETENT ARBEIDSLIV
Årets norske Leanvirksomhet
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Evaluering Regionrådet
Fra regioner til divisjoner
Utredningsgruppe samferdsel
Årets norske Leanvirksomhet
Gevinstrealiseringsstrategi
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

eBygg samspill mellom arbeidsgivere, arbeidstakere og brukere Per Morten Vigtel FORUM FOR INNOVASJON eForvaltningskonferansen 20. mars 2007

Et overordnet perspektiv Regjeringen prioriterte fem næringsområder i Soria Moria-erklæringen – marin sektor, maritim sektor, energi, miljø og reiseliv Som en del av strategien arbeider Forum for Innovasjon med å skape sterke næringsklynger på disse områdene Samtidig arbeider vi for å koble næringsklynger med den nordiske modellen – dette er Norges viktigste suksessformular Disse erfaringene tar vi også med oss i arbeidet med å fornye og styrke offentlig sektor

Noen fakta om Norges internasjonale konkurranseposisjon Norge rangeres som verdens nest rikeste land Norge befinner seg på den internasjonale produktivitetstoppen Norge er blant de land i verden som har lavest arbeidsledighet Norge har lite korrupsjon sammenlignet med andre land Norge har mindre lønnsforskjeller enn noe annet land i verden Norge har litt høyere skatt enn OECD- gjennomsnittet

Hva er årsaken til at Norge i likhet med de andre nordiske landene skårer så høyt på alle internasjonale sammenligninger om velstand og velferd?

Hovedforklaringen ligger i den nordiske modellen Den nordiske modellen innebærer et nært samarbeid mellom myndigheter, bedrifter og de ansattes organisasjoner med sikte på å skape en vinn-vinn situasjon for alle involverte parter. I praksis har det vist seg at samspillet mellom velferd og likhet har vært innovasjonsdrivere og et konkurransefortrinn. Her skiller de nordiske landene seg ut fra et land som USA, der kraftig IKT-basert økonomisk vekst har vært ledsaget av økende sosial ulikhet og fortsatt høy fattigdom.

Hvordan videreføre de gode erfaringene fra næringslivet til offentlig sektor? Det er et paradoks at de som skal fornye offentlig sektor har vært så lite flinke til å utnytte de positive erfaringene fra næringslivet. Effektiviseringsarbeidet bygger i hovedsak på ”New Public Management” (NPM) – som innebærer at elementer fra markedets funksjonsmåte overføres til offentlig forvaltning. Resultatene har vært blandede og konfliktfylte. Mange land har derfor reversert utviklingen. Det er således et paradoks at Norge gjennom mange år har gått i spissen når det gjelder innføring og praktisering av prinsippene fra ”New Public Management”.

IKT-meldingen var en anledning til å gi et svar på denne utfordringen Stoltenberg-regjeringen varslet allerede i Soria Moria- erklæringen at den ville stake ut en ny kurs i arbeidet med fornyelse og effektivisering av offentlig sektor. Det er derfor skuffende at IKT-meldingen i hovedsak nøyer seg med å omtale de teknologiske utfordringene som knytter seg til en fornyelse av offentlig sektor. Meldingen er blitt en slags ”Victor Normann light”. Dette er også beklagelig sett med næringslivets øyne. Næringslivets konkurranseevne er i stor grad avhengig av at Norge har en god og effektiv offentlig sektor. Den viktigste lærdommen som kan hentes fra næringslivet i arbeidet med å fornye offentlig sektor er ikke markedsteoriene, men erfaringene fra å gjøre bruk av den sosiale kapitalen i omstillingsprosesser.

Sosial kapital – det teoretiske grunnlaget for en alternativ praksis For å gi dette arbeidet faglig tyngde besluttet Norsk Investorforum og Fagforbundet å gi et utredningsoppdrag til Fafo ved Gudmund Hernes. Denne rapporten blir offentliggjort i dag. Hans hovedbudskap er at et faglig alternativ til NPM bør bygge på teoriene om sosial kapital. I disse teoriene er det en gjensidig avhengighet mellom den humane kapitalen og den sosiale kapitalen. Det er det vellykkede samspillet mellom disse to som er den viktigste forklaringen på det Hernes beskriver som den norske mikromodellen. I den norske mikromodellen er samarbeidet styrket og befestet gjennom omfattende avtaler og lover over lang tid.

Sosial kapital som virkemiddel for fornyelse av offentlig sektor Utgangspunktet for fornyingsarbeidet er selvsagt at IKT gir et formidabelt verktøy. For å gjøre offentlig sektor best mulig i stand til å utnytte dette verktøyet har det vært gjort godt arbeid fra både denne og tidligere regjeringer. Den viktigste kilden til effektivisering ligger imidlertid ikke i teknologien som sådan, men i evnen til å organisere nye løsninger som kan hente ut produktivitetsgevinstene fra de nye teknologiene. Samdrift i nettverk må erstatte de hierarkiske strukturene. Dette innebærer omstillinger – fra byråkratier til tjenesteyting. Skal disse omstillingsprosessene lykkes må det utvikles modeller der de ulike partene samarbeider om å finne de beste løsningene. Den sosiale kapitalen må benyttes.

En vellykket omstilling krever omskolering Kompetansereformen av 1999 var ment som et virkemiddel for å gi ansatte tilbud om relevant kompetanse. Denne reformen er nå stort sett lagt på is. Men Hernes påpeker at reformen kan gjenoppvekkes ved ett strategisk grep: Nemlig ved å gjøre den til en integrert del av omstilling i og av nærings- og arbeidslivet. En slik reform bør ikke først og fremst være som et individuelt tilbud, men som tilbud til dem som står overfor omstillinger i den virksomheten de er knyttet til. Et partnerskap om en revitalisering av reformen kan også gi kraft til reformene av offentlig sektor.

eBygg2009 – et eksempel på sosial kapital i praksis eBygg2009 bygger på en samarbeidsavtale mellom Forum for Innovasjon og Fagforbundet. Målet er en fulldigitalisert byggesaksbehandling med mest mulig elektronisk selvbetjening via nett. Prosjektet iverksettes i fire utvalgte regioner – Nedre Romerike, Sør-Østerdal, Nordmøre og Stavanger-regionen. Til sammen er 39 kommuner med. eBygg2009 representerer et koordinerende overbygg over de regionale prosjektene. Gjennom samarbeidet med fagbevegelsen sikres at de ansatte deltar aktivt i alle ledd av beslutningsprosessene. Det er også etablert et nært samarbeid med Statens Bygningstekniske Etat, som har utviklet ByggSøk. Dette er en elektronisk web-tjeneste som kan danne grunnlaget for en standard i det videre arbeidet med å samkjøre digitaliseringen av byggesaksbehandlingen i kommunene.

Nye grep i forlengelsen av eBygg2009 eBygg2009 kan danne en modell for tilsvarende prosesser også på andre områder av offentlig sektor. eBygg2009 vil også kunne koples til en revitalisering av kompetansereformen. Prosjektet vil kunne være en integrert del av en omfattende samfunnsreform. Partene kan gå i spissen for en unik kopling: Reorganiseringen av kommunesektoren ved bruk av ny teknologi koplet til videreutdanning av en stor gruppe kommunalt ansatte.

Konklusjon En god og effektiv offentlig sektor er et konkurransefortrinn for norsk næringsliv. I arbeidet med å fornye offentlig sektor bør man velge en langt mer offensiv strategi enn i dag. I denne strategien bør man bygge på den norske modellen – dvs den sosiale kapitalen som er skapt i samspillet mellom myndigheter, bedrifter og de ansattes organisasjoner. eBygg2009-prosjektet er et konsept som viser hvordan dette kan gjennomføres i praksis.