NY OFFENTLIG LEDELSE: KOMPARATIV FORSKNING OM NY OFFENTLIG LEDELSE I EUROPA Presentasjon av forskningsprosjektet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fornying av fylkeskommunal forvaltning- og samhandlingspraksis for bærekraftig havbruk. FornyMar
Advertisements

Lis Byberg Forelesning BoS3 2005
Side 1 Fra Nord-Trøndelagsforskning til Trøndelag Forskning og Utvikling AS.
FNF-samlingen, Granavolden Kjetil Bjørklund, KS 28. august 2007.
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Akershus fylkeskommune 2010 Internasjonal strategi Østfold fylkeskommune Kjersti Helene Garberg 21. april 2010.
Nærings- og fiskeridepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 1 Nærings- og fiskeridepartementet Seniorrådgiver Jan Henrik Skogen NHOs Anskaffelseskonferanse.
Youth in a changing society AER Summer School Almere, Flevoland, Nederland 22th – 27st August 2011 Reiserapport til Internasjonalt forum
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Accountability – med tilstandsrapportering som eksempel ”6- Fylkeskommunesamarbeidet” Oslo
VRI Trøndelag Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI Prosjektansvarlig: Nord-Trøndelag.
Revidert programplan VRI Anja Gjærum Informasjonsmøte om VRI 22.april 2013.
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
Rektor-utfordringer Torunn Klemp Samfunnsoppdraget Rektors ulike roller Styreleder eller styrets sekretær Faglig leder Daglig leder.
Styringsutfordringer i offentlig sektor Innledning Master i ledelse Vårsemesteret 2013 Morten Øgård Professor Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Det nye forbrukerstyrte Reiselivet
Interreg Europe - forutsetninger og erfaringer med norsk deltakelse så langt Mobiliseringskonferanse for Interreg B- og C-programer, Garderoen
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
Ingela Enmarker og Siri Andreassen Devik Steinkjer 23. november 2016
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Framtidens ledelse i kommunene
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Kvalifikasjonsrammeverket
Bærekraftig samfunnsutvikling
Målsetting med prosjektet
Fylkesmannens notat: EN STRATEGISK PLAN FOR SAMFUNNSUTVIKLING I HAMARREGIONEN. En viktig forutsetning for utvikling er å se sammenhengen mellom sine sterke.
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
Evaluering av ”Fritt Fram”
Sykehusreformen – Et hamskifte i styring av helsetjenesten
Bærekraftig samfunnsutvikling
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Dialog Elektronisk medisineringsstøtte - fra apotek til mage
Nasjonalt kvalitetsindikatorprosjekt
Veiviser Bolig for velferd
Næringslivets muligheter i Horisont 2020 – Møre og Romsdal
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Hovedstadsregionens rolle for nasjonal og regional utvikling
Porteføljestyring – hva er det?
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Forskningsrådets retningslinjer for datahåndtering
Tema 5 ePlanSak og digitalisering av planprosessen
Samfunn og produksjon Det er to generelle trekk som preger utviklingen av de ulike samfunnsformene: Samfunnene har blitt stadig mer spesialisert. Både.
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Bærum inviterer Bærum 2035 Tenke langt – handle nå 22.August 2018
Den matematiske samtalen
Kunnskapsgrunnlag (kap. 4 og 5.5)
Kommunesektorens bruk av FoU
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Margaret Louise Fotland, AF Elin Stangeland, Universitetsbiblioteket
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
Tittel for bedriftsmøte
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Nå er vi spente!.
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Kompetansestrategi Agder 2030
Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen
Utskrift av presentasjonen:

NY OFFENTLIG LEDELSE: KOMPARATIV FORSKNING OM NY OFFENTLIG LEDELSE I EUROPA Presentasjon av forskningsprosjektet

Bakgrunn for forskningsprosjektet  I løpet av de siste tretti årene har det skjedd en sterk restrukturering av offentlig sektor i Norge. Dette har vært en internasjonal trend som har fått benevnelsen New Public Management. Selv om det er store likhetstrekk mellom endringene i ulike land finnes det mange nasjonale særtrekk. Ut fra politiske og samfunnsmessige forhold er det lagt vekt på ulike sider ved NPM-konseptet. I dag synes det å være stadig mindre å hente gjennom strukturelle endringer – mange av de positive sidene ved NPM er implementert og endringer som ikke svarer til forventningene er på vei ut. Kravene til fornying av offentlig sektor er imidlertid ikke redusert og det er derfor behov for å gå nye veier.  I denne situasjonen har det blitt et økende fokus på å utvikle bedre evne til innovasjon og endringsledelse. Dette gjelder både på organisasjonsnivå, kommunalt nivå og regionalt nivå. Bakgrunnen for dette er en erkjennelse av at løsningen på utfordringene i offentlig sektor ikke nødvendigvis ligger i bestemte former for styring og organisering – det kan være vel så viktig å utvikle en fleksibilitet som gjør det mulig å justere strukturelle og prosessuelle forhold i takt med samfunnsutviklingen for øvrig.

Erfaringer høstet via NPM-bølgen  Det har skjedd store endringer i den offentlige sektor i de skandinaviske land med blant annet innføring av ny budsjettpraksis, nye krav til regnskapsføring, økende bruk av økonomiske insentiver, nye personalpolitiske praksiser, nye former for organisering, styring og kontroll og generelt en sterkere vekt på resultatorientert ledelse  Statens rolle har endret seg med framveksten av den nyliberalistiske staten der marked erstatter sentral planlegging, det stilles sterkere politiske krav til effektiv ressursbruk og fri konkurranse erstatter til en viss grad tradisjonell offentlig styring  Det vil oppstå nye utfordringer på grunn av framveksten av det senmoderne samfunn som er preget av globalisering, miljøproblemene og individualisering

Synlige utviklingstrekk  Offentlig sektor har gjennomgått store institusjonelle forandringer og blitt reformert for å ligne mer på organisasjoner. Det som før var forvaltninger og arenaer for profesjonelle grupper er blitt omformet til organisasjoner og selvstendige strategiske enheter.  Det har blitt sterkere innslag av samarbeid mellom organisasjoner i form av nettverk og partnerskap.  Det er blitt nye krav til profesjonell ledelse og kreativt lederskap

Fra styring til ledelse  Ledelse som samordningsform  6 tendenser: Økt konkurranse i næringslivet – mindre vekt på hierarkiske arbeidsformer – mer fokus på aktivt lederskap Økt desentralisering og fristilling i offentlig sektor Avhierakisering og verdipluralisme- lite aksept for tradisjonell autoritet (argumentasjonsmakt) Ideen om normativ styring står sterkere Kommunikativ ledelse med deliberative trekk – vekt på konsensus og aksept Ledelse som eget kompetansefelt (Ref.: H.Byrkjeflot 1997, Fra styring til ledelse. Bergen, Fagbokforlaget.)

Ledelse og organisering: Ledelse som koordineringsmekanisme – mer fokus på utviklingsledelse

Formålet med forskningsprosjektet  Prosjektets hovedformål er å utvikle større innsikt i begrepet ”Ny offentlig ledelse” i et samarbeid mellom praktikere fra offentlig sektor og forskere i offentlige utdanningsinstitusjoner. Med ledelse i denne sammenheng mener vi en kombinasjon av strategisk, innovativt og politisk ledelse utøvd i et forpliktende, resultatrettet samspill mellom relevante aktører/partnere.

Delmål  Identifisere, beskrive og analysere cases (eksempler på ’good practices’) på ny offentlig ledelse.  Utvikle et diagnoseverkstøy for å identifisere de viktigste kriteriene i ny offentlig ledelse.  Teste ut det diagnostiske verktøyet i praksis.

Faser i forskningsprosjektet  Fase 1:  Fokus settes på å utvikle større innsikt i ”Ny offentlig ledelse” i et forum med deltakere fra nasjonale og internasjonale forskere og representanter fra offentlige institusjoner i Midt Norge. De to første formålene vil knyttes opp til denne fasen.  Fase 2:  Iverksette prosesser med sikte på å utvikle bedre ledelse innen offentlig organisasjoner i Midt Norge. Formål tre er knyttet til denne fasen og lokale aktører fra offentlig sektor vil ha en sentral rolle.  Forskerrollen:  Mens forskerne i den første fasen vil arbeide mer tradisjonelt vil de i den andre fasen kunne gå inn som aksjonsforskere. Det vil si at de vil delta i et forpliktende samspill med aktører fra de to fylkeskommunene for å bidra til utvikling av en mer innovativ offentlig sektor i regionen. Fase 2 vil planlegges nærmere når fase 1 går mot slutten.

Workshops: Metode for utvikling av felles innsikt  Workshop 1: ( oktober 2009)  Identifisering av utfordringene knyttet til profesjonell ledelse i offentlig sektor. Forberedte innlegg fra forskere i nettverket og deltakende praktikere. Hva er utfordringene i praksis? Workshop 2: (vår 2010)  Diskusjon og analyse av tilgjengelige cases fra EIPA samt andre (egne) cases. Utarbeidelse av skisse til et diagnostisk rammeverk for det vi har benevnt som ny ledelse i offentlig sektor. Workshop 3: (høst 2010)  Konkluderende diskusjoner om et diagnostisk rammeverk for ny ledelse i offentlig sektor.

Workshops: Struktur  Akademisk presentasjon av cases  Forelesning over implikasjonene dette har for ledelse  Diskusjoner i grupper og plenum med sikte på å etablere en ny modell for offentlig ledelse  Det skrives et oppsummerende notat fra hver workshop som sendes til deltakerne. Det settes høge kvalitetskrav til disse notatene.

Workshops: Aktører  Key academic speakers  Research stakeholders  Wider academic community  Regional policy makers  Leaders from the public sector  The seminar leader

Forskerteam  Norge  Utgår fra TØH/HiST og ØOL/HiNT m/norske partnere (Tormod Hermansen, Kjell-Arne Røvik)  Danmark  Utgår fra Syddansk Universitet og Copenhagen Business School  Sverige  Utgår fra Stockholm School of Economics  England  Utgår fra Manchester Business School /The University of Manchester

Formidling av resultater  Formidling av resultater vil skje forløpende gjennom papers og artikler på prosjektets hjemmeside. I tillegg er det planlagt å benytte resultatene fra prosjektet til å lage en ny utgave av boka Modernisering av offentlig sektor. Arbeids- tittelen for den nye boken er: Ny offentlig ledelse – fra NPM til innovasjon og kreativ ledelse. Boken vil redigeres av den samme redaktørgruppen som har hatt ansvaret for de to foregående utgavene.

Organisering  Prosjektet er lagt under Senter for ledelse, innovasjon og styring (LIS) ved Trondheim Økonomiske Høgskole, HiST.  LIS har det administrative ansvaret og ivaretar regnskapsføring og overordet prosjektledelse.  Senteret er underlagt styringsgruppen for MPA- programmet ved HiST og HiNT og ledes av professor Tor Busch ved Trondheim Økonomiske Høgskole.  Prosjektleder er professor Jan Ole Vanebo ved HiNT.  Prosjektteam: Prof. Tor Busch, Ass.prof. Stein Jonny Valstad, Assist.prof. Jan Ole Similä  Styringsgruppe for prosjektet består av betalende partnere, og ledes av Morten Wolden

Empirisk grunnlag  HiST og HiNT har en samarbeidsavtale med European Institute of Public Management (EIPA) i Maastricht. EIPA har ansvaret for European Public Service Award (EPSA) som er en konkurranse for offentlige organisasjoner innenfor EU/EØS-området.  Vi har fått tilgang til de casene som ligger i søknadene til konkurransen, noe som gir oss en unik mulighet til både å studere utviklingen i EU/EØS og identifisere gode eksempler på ”best practices” i offentlig sektor.  Det er i tillegg en klar intensjon om å komme opp med gode case fra Midt Norge.

Om EPSA

EPSA 2009: 4 tema

Partnere  Nord-Trøndelag E-verk (NTE)  Nord-Trøndelag Fylkeskommune  Sør-Trøndelag Fylkeskommune  Møre- og Romsdal Fylkeskommune  Trondheim kommune  Steinkjer kommune  Innherred samkommune  Trondheim Økonomiske Høgskole /HiST  Avd. for Økonomi, organisasjon og ledelse /HiNT  KS