Hvordan begripe framtida? ”En av de største feilene vi gjør når vi skal tenke og snakke om framtida, er at vi framskriver alt som om framtida var en kopi.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

KONGSVINGER KOMMUNE Ledelse barnehage.
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Levanger kommune Revidering av skolebruksplan - Orientering DK – Øystein Lunnan Revidering av skolebruksplan Orientering DK
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Forslag til ny vurderingsforskrift
Utdanning og oppvekst i Larvik fra en politisk vinkling.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Orientering for Gratangen kommunestyre
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
”PAULSRUDUTVALGET” FRA MAI 2010 TIL 2011 Advokat Mette Yvonne Larsen, medlem av utvalget.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Avfallsplan Erfaringer fra en kommune
1. Tilpasser barnehagerammen til statsbudsjettet Statsbudsjettet innebærer redusert ramme med helårsvirkning på 10,5 millioner kroner fra 2015 Ledige.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Pressekonferanse©Byrådsavdeling for oppvekst PRESSEKONFERANSE Gjennomgang av skolestrukturen i Bergen. BYRÅDETS INNSTILLING.
Velkommen Folkemøte – skole
Inger Lysa Erland Berberg
Skolebruksplan - Driftskomiteen 24.mai 2006 – Øystein Lunnan SKOLEBRUKSPLAN Orientering Driftskomiteen 24.mai 2006.
Dialogseminar Åre Skolebygg og pedagogikk – John Olav Larsen Skolebygg og pedagogikk Verdal kommunes retningslinjer (sak 02/05332): 1.
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Krumspring - demokrati Saksbehandling (historikk) Vurderingsdel Juridiske forhold 1.
Hva er lokalpolitikernes største utfordring for å styrke læringskulturen ? Utsiktspunktet er som lokal skolepolitiker i Ullensaker kommune. Atle Forbord.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Lokal arbeidstidsavtale
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Barnerepresentanten’s (BR’s) rolle Kenneth Arntzen Barnerepresentant Levanger kommune.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Kommuneproposisjonen 2005 Høring Stortingets kommunalkomite
1 av Roger Iversen politisk rådgiver KRD BFO-konferanse Oslo, 18.november 2004 Hvordan skal man sørge for at de private og offentlige aktørene arbeider.
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
Budsjettarbeid i styret
Agenda: –Kort om Utdanningsdirektoratet –Rammen for møtet –Føringer i St. prp. nr. for 2009 – KOSTRA-grunnlaget 2007 – Presentasjon av satsberegningene.
Kommunereform - hva skjer?
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Konst. direktør for oppvekst og utdanning Terje Larsen Tjenesteområde oppvekst Introduksjon til Komité for oppvekst 27. oktober 2015.
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Oppvekst- og kulturetaten Oppvekst og kulturetaten Oppvekst- og kultursjef Avdelingssjef Skole Skoler Avdelingssjef Barnehage Barnehager Avdelingssjef.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Skolebyggene i Meldal.. Grefstad skole Areal totalt 1957 m² Areal pr. elev24,9 m² Areal pr. lærer10,8 m² Utfordrende bygg pga mange nivå/trapper. 22,4%
SAMHANDLINGSOMRÅDET OPPVEKST OG KULTUR Budsjettkonferanse 15.oktober
Dialogmøte vedrørende utredning skolestruktur Skarnsundet Redigert
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på siden og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil» 4.Bla.
Kommunestyremøte - skolestruktur
Den gode skoleeier I Nes.
Møte 7.juni 2017 Få input til hvordan det nye Vidarheim skal være- tekniske krav Fortelle om prosessen og hva som er gjort så langt. Saken sendes på høring.
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Orientering om Solli skianlegg
Hovedmodeller for organisering og styring av kommuner
Tilsyn med Inneklima i skoler og barnehager
Faktorer som bestemmer kostander på bygg
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Vurdering og klage på standpunkt
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Oppvekstutredningen - statusoppdatering
Lindesnes 2020 Vi bygger den nye kommunen sammen.
Seminar med partiene 14. november 2018
Undervisning og barnehage
Sentrale lover og regler
Spareprosjekt Kristiansund kommune – hvorfor?
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan begripe framtida? ”En av de største feilene vi gjør når vi skal tenke og snakke om framtida, er at vi framskriver alt som om framtida var en kopi av i dag + litt til. Mye av 80-tallet er underlig sett med dagens øyne. Mye av 2008 vil være underlig sett med 2030-øyne

Skolebruksplan for Meldal kommune Kommunestyret : ”Med grunnlag i ”Kunnskapsløftet og debatten om dette i kommunestyremøtet den anmodes rådmannen om å foreslå et opplegg for debatt og prosess med siktemål å få en optimalisering av skoledrifta i Meldal, der pedagogiske, sosiale, økonomiske kriterier og andre relevante forhold er forsvarlig vektlagt”

Rådmannens forståelse av vedtaket: Planen skal gi en samlet framstilling av grunnskolen og behovet for tilpassing av skolebygg, oppussing og investeringsbehov, herunder også skolens utearealer Planen skal beskrive dagens struktur og vurdere denne opp mot andre løsninger, herunder peke på svakheter, styrke og konsekvenser ved endring Planen skal synliggjøre kompetansegrunnlaget i dagens skole og gjøre vurderinger opp mot framtidas krav og forventninger, herunder også si noe om behovet for andre faggrupper i skolen

Planen skal gi en oversikt over elevtallsgrunnlaget så langt en har tallmateriale Planen skal beskrive ressurssituasjonen i dagens skole og si noe om framtidige behov Planen skal si noe om skoleskyss knyttet til dagens struktur og eventuelle strukturendringer Planen skal si noe om morgendagens utfordringer når det gjelder utstyr og læremidler, herunder peke på de krav morgendagens informasjonsteknologi vil medføre

Innhold: Innledning – Kunnskapsløftet og nye fagplaner – Elevtallsutvikling – Den enkelte skole/bygninger og uteareal – Ressurser – Læremidler og utstyr inventar – Personal/kompetanse – Voksenopplæring – Skoleskyss – Støttesystemer – Evaluering, tilsyn og kontroll – Vurdering av modeller – Krav og forventning til skolebygg – Bemanning – Lokalisering av de ulike alternativer – Barnehagestruktur – Etterbruk – Prosessbeskrivelse – Endring av struktur – Sluttvurdering og anbefaling

Arbeidsform: Hovedutvalg oppvekst, helse og omsorg = styringsgruppa Egen arbeidsgruppe med politikere og administrasjon Framdrift og tema lagt fram i arbeidsgruppa med innstilling til styringsgruppa. Styringsgruppa sendt oppgaver tilbake til arbeidsgruppa som derfra har gitt arbeidsoppdrag til rådmann Styringsgruppa initiert høring og sendt over planen til kommunestyret. (Kap. 20)

Siste politisk bestilling høsten 2007: Skolebruksplanen skal drives fram med stort tempo med endelig vedtak våren 2008 Vedtaket skal være komplett for den framtidige skolestrukturen Vedtaket skal fjerne mest mulig usikkerhet om framtida Det skal ikke gjennomføres folkeavstemning, men høring hos relevante miljø Elevenes beste og kvaliteten i skolen skal være det viktigste beslutningskriteriet

Siste politisk bestilling høsten 2007: 3 alternativer skal utredes -Beholde dagens struktur -To skoler, en barne- og ungdomsskole på Løkken og en felles barneskole for Å, Grefstad og Storås -En felles barneskole og en felles ungdomsskole for hele kommunen

Barne- og elevtallsutvikling (Kap. 3) Førskolebarn 2002: : : : : :25

Barne- og elevtallsutvikling Grunnskolen 2007/08: /09: /10: /11: /12: / /14:377

Den enkelte skole – bygninger og uteareal (Kap. 4) Krav og forventninger til skolebygg (Kap. 14) Kap. 4: Beskrivelse av nå-situasjonen skole for skole og kostnader ved etterslep på vedlikehold med til sammen ca. 42. millioner 2006-kroner. Forsvarlig vedlikehold? Bør økes med 3 – 400 % i forhold til dagens Bør være kr 110,- pr. kvm tall: kr. 40,- pr. kvm En økning til kr. 110,- pr kvm tar ikke høyde for etterslep Arkitre sine kostnadskalkyler

Kap. 14: Sentrale begrep: Skolens viktigste funksjon: Arena for læring. Utforming skal kunne begrunnes pedagogisk og elevenes læringsutbytte skal styrkes gjennom de løsninger som velges. Pedagogisk ståsted og pedagogisk praksis med basis i den til enhver tid gjeldende læreplan og framtidas utfordringer må være det viktigste styringsinstrument for de løsninger som velges. Stikkord: Fleksibilitet

Ressurser (Kap.5) Meldal 2006/07Gruppe 2 Elever pr. årsverk10,510,1 Inventar/utstyr Underv.materiell Driftsutg Lokaler/skyss Skyss PC’er 3,3/1,93,3 Lønn / driftsmidler: Opptil 97 % av netto driftsbudsjett til lønn

Læremidler og utstyr / inventar (Kap 6) PC-status: God status på PC-tetthet Fokus på oppgradering og fornying/utskifting. Framtidas krav? Inventar/utstyr: Stort etterslepsbehov Paradoks at jo flere PC’er, jo større beløp til lisenser og dermed mindre til å ta etterslep

Opplæringslova § 9A og andre førende dokumenter (Kap. 7) § 9A og Forskrift om miljørettet helsevern i skoler og barnehager 9 år siden godkjenning Helse- og omsorgsdepartementet og Kunnskapsdepartementet

Personal / kompetanse (Kap. 8) Alderssammensetning, % 50 år og eldre: MULB:29,5 % Grefstad:33,3 % Storås:63,6 % Å:30,0 % Kompetanse: Fagmiljø etterspørres Mangler kompetanse i sentrale fag / fagmiljøene for små på mindre skoler

Skoleskyss (Kap. 10) Regelverket (Statlig og kommunalt) Elever med skoleskyss: 271 Statlig regelverk:150 Kommunale regler:121 Regnskap 2007:Kr Små differenser på skysskostnader ved de ulike modeller

Støttesystemer (Kap. 11) Gode støttefunksjoner i stab og hjelpetjeneste. Styrke kompetanse Å være rektor og utføre sekretæroppgaver er kostbar bruk av ressurser

Vurdering av modeller (Kap. 13) Vurdering av fordeler og ulemper på områdene Sosiale aspekt Pedagogiske forhold Administrative forhold Ressursmessige forhold Skolen i samfunnet Vurdert opp mot 1.Dagens struktur 2.MULB som i dag / Grefstad, Storås og Å sammen 3.En barneskole og en ungdomsskole

Bemanning (Kap. 15) Status siste GSI-tall/Kostra: ÅrsverkElev/lærer MULB:25,411,5 Grefstad:6,510,6 Storås:6,5 9,0 Å:6,1 8,5 Lærerårsverk med 11,5 elev/årsverk Grefstad:6,0 Storås:5,1 Å:4,5

Bemanning (Kap. 15) Lærerårsverk med kriterietall 10 – 13 – 15 elever pr.årsverk En felles grunnskole47,236,331,5 En felles barneskole36,225,121,7 Ungdomsskole14,611,2 9,7 G/S/Å18,013,812,0 MULB29,222,519,5 G/Å12,1 9,3 8,1 Storås 5,9 4,5 3,9

Bemanning (Kap. 15) Bemanningsbehov: Lederressurs ut fra følgende kriterietall: Inntil 80 elever: 75 % adm.tid elever:100 % adm.tid 101 – 200 elever: 0,8 % adm.tid pr. elev 201 – 500 elever: 0,4 % adm. tid pr. elev Normtallene er brukt på ulike modeller Fagarbeidere / assistenter Minimum 100 % fagarbeider/assistent 100 % fagarbeider/assistent pr. 100 elev

Bemanning (Kap. 15) Kontorteknisk personale MULB:100 % Grefstad: 30 % Storås: 30 % Å: 30 % Ser effektivisering med færre enheter SFO Større enheter vil kunne gi bedre arbeidstidsordninger for de ansatte Plassering av SFO berørt ved endring av struktur

Lokalisering av de ulike alternativer (Kap. 17) Alternativer sett opp mot det Det areal dagens skoler har Vurdert tillegg rundt dagens skoler Sett på plassering andre steder enn der skolene ligger i dag Ikke alle areal kan romme alle alternativene

Barnehagestruktur (Kap. 18) 2009: Alle barn i førskolealder har rett til barnehageplass Ikke forslag om å endre dagens struktur Bygningsmessige utfordringer på areal for de ansatte møterom og kontor for styrer soveplasser bygningsmessig standard ved Kløverløkken

Etterbruk av bygningsmasse (Kap. 19) Mange kommuner vurderer det som mer lønnsomt å sanere gammel bygningsmasse og bygge nytt for dermed å få optimalisert løsningene både økonomisk og pedagogisk. Sanering Salg Flytting av barnehager Kulturhus

Prosessbeskrivelse (Kap. 20) Beskriver de føringer som hovedutvalg og kommunestyre har lagt opp til. Vedtak gjort i OHO og kommunestyre fra start til i dag Vedtak om struktur våren 2008 Prosess m.h.t. plasseringsvalg i runde 2

Endring av skolestruktur (Kap. 21) Opplæringslova § 8-1: Kommunen kan gi forskrift om kva for skole de ulike områda i kommunen soknar til. Kravet i § 38 første leddet i bokstav c i Forvaltningslova om kunngjering i Norsk Lovtidend gjeld ikkje

Endring av skolestruktur (Kap. 21) I behandling av Opplæringslova i Stortinget ble det fra komiteen vist til: Komiteen viser til at regulering av kretsgrenser bestemmes av kommunen gjennom forskrift, jfr. § 8-1. Spørsmål om skolestruktur og eventuelle nedleggelser av skoler berører foreldre og nærmiljøet stort. Komiteenmener det er viktig å gi foreldre mulighet til å uttale segom disse spørsmåla før beslutning fattes.

Endring av skolestruktur (Kap. 21) Komiteen vil i denne sammenheng vise til at departementet sin kommentar til § 8-1 første ledd andre punktum legger til grunn at Forvaltningsloven § 37 innebærer at blant andre foreldrerådet eller samarbeidsutvalget ved de enkelte skoler skal høres før kommunen fatter vedtak.

Sluttvurdering / anbefaling (Kap. 22) Skolefaglig ansvarlig sin vurdering og anbefaling * En barneskole og en ungdomsskole