Kultur, inkludering og deltaking Bibliotekene som møteplass i et flerkulturelt samfunn Nordic Library Conference 14.mai 2012 Oppland fylkesbibliotek Gunhild.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Fagforeningens arbeid for mangfold
Deltaking, inkludering og velferd
Kort om modellbibliotek
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Mitt innlegg vil dreie seg om at bibliotekene tar nye roller, men mest vil jeg nok vektlegge nye måter å tenke organisering av nye tjenester på. Organisering.
4. Formidlingsparaplyen Et Litteraturhus-tiltak i regi av bibliotekene og fylkesbiblioteket i Hedmark.
Frivilligpolitikk i Askim
Erfaringer fra Grundvig-partnerskap. Hva vi gjør Fylkesbiblioteket skal på ulike måter initierere bibliotekutvikling, være en koordinator og et kompetansesenter.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Kompetansekartlegging
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
EU-prosjekt ”Stepping Stones into the Digital World” Internasjonalisering i Oppland
Helseinfo via folkebibliotek Forprosjekt : fra idé til første sving.
Utviklingsarbeid i europeiske partnerskap
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Folkebibliotekene vil: - være omstillingsdyktige - gi bedre tjenester til alle innbyggerne - demokrati -sosial utjevning.
Senter for omsorgsforskning ved Høgskolen på Gjøvik Prosjektbasert fra 2005 Offisielt åpnet høsten 2006 Viktigste oppgaver –Et større forskningsprosjekt.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Folkehelse, idrett og friluftsliv Handlingsplan for Troms 2008 – 2013
Forankring fryder! Sammen for en levende by Rådmann Inger Østensjø
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Prosjektet er støttet av:. Hovedmål ”Det sømløse bibliotek – region Oppland” innebærer at innbyggerne i Oppland skal oppleve et helhetlig bibliotektilbud.
Sokrates Sokrates (EUs utdanningsprogram)
Litteraturhus Nord-Trøndelag – en distriktsløsning Ved Terje Sørvik, fylkesråd for regional utvikling.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Støttemuligheter og internasjonalt samarbeid Sturla Bjerkaker Voksenopplæringsforbundet
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Historien  NFR-satsing overfor høgskolene siden slutten av 90-årene med sikte på næringsrettet arbeid  Sjømatklynge Nord  Næringsrettet høgskolesatsing.
Litteraturhus Vestfold Prosjekteier: Vestfold fylkesbibliotek Støttet av: Nasjonalbiblioteket.
EU kommisjonenlytter til Sørum Hvorfor?. Hva er Caic? -creative approaches to intercultural competence zGruntvig mobilitetsprosjekt 2008 – 2010 zInstitusjoner.
Dialogseminar Storlien. FOREBYGGING De utfordringer innen helse og kultur vi har fokusert på er ulike former for forebygging. Grunnen til.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Østre Toten folkebibliotek Globale Døråpnere 2 - Storytelling.
BIBLIOTEKSTRATEGI FOR BUSKERUD BLI KJENT MED FYLKESBIBLIOTEKET, 15. JANUAR 2015.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Revidert biblioteklov - nye muligheter!
Storytelling og Globale døråpnere Lom folkebibliotek Lillehammer, 29. januar 2015.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Internasjonalisering i grunnopplæringen Stig Helge Pedersen.
Bibliotek på dagsorden! Om å bli hørt i kommunale prosesser Ruth Ørnholt Bodø, 5.otober 2011.
Digitale tjenester Improvisert. Digidel Digital agenda for Norge — IKT for en enklere hverdag og økt produktivitet Digital agenda for Norge, Meld. St.
Bibliotekene som motor i Leseåret 2010 Eva Haga Rogneflåten ABM-utvikling Fauske,
Samarbeid fylkeskommune og kommune Kunst, kultur og helse – Bergen 16.juni 2005.
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
MoM-biblioteket i landskapet - hvilken PLACE har & tar vi? CULTURE, INCLUSION AND PARTICIPATION - Nordic Library Conference 2012.
TRØ TE I LAG Bibliotekutvikling sammen. hovedmål: samarbeid om bedre bibliotek i Trøndelag Delmål: videreutvikle en lærings- og delingskultur i folkebibliotekene.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
| Kultur, inkludering og deltaking – The Nordic Library Conference 2012.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Strategi for internasjonalisering ved Bjørkelangen videregående skole
Internasjonalisering
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Utdanning som sprenger grenser
Fortell, u sheeg! Camilla Sørbye,
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
RULLERING HOVEDPLAN FOR FYSISK AKTIVITET, IDRETT OG FRILUFTSLIV
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Lokalsamfunnets tilrettelegging for et flerkulturelt samfunn
Status internasjonalisering vår 2019
Utskrift av presentasjonen:

Kultur, inkludering og deltaking Bibliotekene som møteplass i et flerkulturelt samfunn Nordic Library Conference 14.mai 2012 Oppland fylkesbibliotek Gunhild Aalstad Håvard Lund

26 kommuner Oppland fylkesbibliotek

Biblioteket som globale døråpnere – fylkesbibliotekets rolle: - Initiere utvikling ut fra statlige føringer og lokale behov NOU 2011:14 Bedre intergrering Meld.St.10 ( ) Kultur, integrering og deltaking - Skal være en pådriver for at bibliotekene skal utvikle seg som inkluderingsarenaer - Nettverksbygger. Inngå forpliktende Partnerskapsavtaler med ulike samarbeids- partnere for å sikre kvaliteten på tjenestene - Sette bibliotek som inkluderingsarenaer på den politiske dagsorden - Vi skal hjelpe de små bibliotekene til å drive utvikling gjennom å koordinere tiltak - Skaffe eksterne prosjektmidler

26 kommuner Innbyggere i Oppland: innbyggere Minste kommune: innbyggere Største kommune: innbyggere Målrettede tiltak skjer i kommunene. Det er der møte mellom mennesker skjer. P

Hva vet vi om nye samfunnstrender? personer har innvandret til Norge barn er født hvor begge foreldrene har innvandret. Innvandrerne utgjør 13% av befolkningen. 7 av 10 innvandrere kommer fra europeiske land. Flere av disse personene bor spredt i småkommuner i Oppland og resten av Norge. Lange avstander gir noen skyssutfordringer.

Bibliotekene skal være for alle - Bibliotekene skal vær et litteraturhus, en læringsarena, et informasjonssenter og en møteplass – for alle. Hvem er alle? - Analysere målgrupper, spisse tilbudene - Innvandrere – ingen homogen gruppe - Må ha kunnskap om målgruppa - Nettverksbygging en forutsetning. Bibliotekene må ha en helhetlig tilnærming. Må melde seg på de prosesser og nettverk som er i kommunen og delta på de arenaer der inkludering diskuteres

Politisk forankring gjennom planer Oppland bruker bibliotekplaner for å tydeliggjøre bibliotekenes målrettede utviklingsområder, blant annet inkluderingsarbeid Egen strategi for bibliotekene som flerkulturelle møteplasser Planene som varer fra , er politisk vedtatt i alle kommuner. Politisk forankring er viktig (under revidering) Planarbeid og langsiktig planlegging er viktig og tydeliggjør bibliotekenes rolle i inkluderingsarbeidet

Flerkulturelt Råd i Oppland

Flerkulturelt Råd skal være en arena der innvandrergrupper blir hørt. Det skal være et rådgivende organ i utviklingen av bibliotekene..

Tenke globalt – handle lokalt I utviklingen av bibliotekene som globale døråpnere gjennomføres: - målrettede tiltak i kommunene - erfaringene fra lokale tiltak brukes som en forlengelse inn i EU-prosjekter.

Bibliotekene som globale døråpnere

Prosjektet er ledet av Oppland fylkesbibliotek I samarbeid med sju folkebibliotek Samarbeider med Flerkulturelt råd, aktører fra frivillig, privat og offentlig sektor Støttet av Nasjonalbiblioteket med kr Koordinerer tiltakene, driver markedsføring, kompetanseheving Bruker samarbeidsavtaler som arbeidsform Mål: Invitere til flerkulturell dialog Styrke språkferdigheter Fremme inkludering og deltagelse Drive aktiv formidling Historiefortellinger

Bibliotekutvikling i samspill med lokalsamfunnet Bibliotekene: Dovre folkebibliotek Gjøvik bibliotek Lillehammer bibliotek Sel folkebibliotek Vang folkebibliotek Vestre Toten folkebibliotek Østre Toten folkebibliotek

Bibliotekene som globale døråpnere Vang kommune i Valdres I overkant av 1600 innbyggere Rundt 10 % av innbyggerne har vokst opp med annet morsmål enn norsk Rundt 150 beboere på asylmottak Stillinger på biblioteket: 1,3 Mange små bibliotek i Oppland Modeller, arbeidsmetoder og avtaler til nytte for andre

Bibliotekene som globale døråpnere Aktiviteter Lesesirkler Barnehagebibliotek Filmkvelder Lørdagskafè Aktiviteter under barnebokfestival Voksenopplæringsbibliotek

Bibliotekene som globale døråpnere Samarbeidspartnere Voksenopplæring Mottak Santitetskvinner Barnehage Folkeakademi Frivillighetssentral Flyktningekontor

Internasjonale prosjekter

Grundtvig EUs program for samarbeid mellom institusjoner og organisasjoner som legger til rette for voksnes læring. I Norge forvaltes programmet av Senter for internasjonalisering av høgre utdanning (SIU). Grundtvig partnerskap -faglig og personlig utvikling hos deltakerne. Partnerskapet gir elever og lærere anledning til å reise ut og se hvordan læring blir tilrettelagt i andre land.

The Stranger Videreutvikling av Bibliotekene som globale døråpnere Partnerskapsmøte i Belgia november 2011 Finne samarbeidspartnere som ville jobbe med inkludering Søknad levert januar 2012 Svar i løpet av sommeren

The Stranger The Stranger - Storytelling as a method for developing dialogues between majorities and minorities Åtte partnerorganisasjoner fra Norge, Nord-Irland, Tyrkia, Finland, Italia og Belgia Målet er å samle historier om identitet og innvandreres opplevelse av å komme til et nytt land. Historiene vil danne utgangspunkt for gruppediskusjoner og språktrening, og partnerne ønsker å utvikle en håndbok som samler historier og tips om hvordan man kan lede flerkulturelle gruppediskusjoner. Arbeidsforskningsinstituttet AS University of Helsinki Palmenia Centre for Continuing Education Kouvola Unit University of Helsinki Palmenia Centre for Continuing Education Lahti Unit Associazione Culturale Compagnia Teatro Stabile di Anghiari Lessius Mechelen vzw Institute for Conflict Research Hayat Boyu Ilerleme Dernegi

The Stranger Hvorfor EU-prosjekter? Merverdi til Oppland fylkesbiblioteks satsingsområder Forlengelse av fylkesbibliotekets arbeid

Bibliotekene er en ressurs Bibliotekene i Oppland ønsker å ta rollen som inkluderingsarenaer som statlige føringer legger opp til. Prosjektene skal bevisstgjøre bibliotekene på hvilken rolle de kan ha i en flerkulturell sammenheng. Kommunene i Oppland skal bli klar over bibliotekene som en viktig ressurs i inkluderingsarbeidet

. Det er samfunnsmessig lønnsomt å satse på biblioteket. ( Svanhild Aabø)