Frokostmøte Difi Gjennomføring av IKT-prosjekter i staten Oslo, 14. september 2015 Christine Bergland.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Advertisements

Teknisk løsning for kvalitetsregistre Regional kvalitetsregisterkonferanse 18. juni 2010 Knut Hellwege Spesialrådgiver IKT Helse Sør-Øst RHF
De regionale helseforetakenes samarbeid om kvalitetsregistre Olav Røise Leder av Styringsgruppen for nasjonale kvalitetsregistre.
Elektronisk samhandling
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Prosjekt FUNNKe Bardu, 5 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Meldingsutveksling og kommunal utbredelse
Nasjonal IKT Fagforum Arkitektur Virksomhetsarkitekt Torill Kristiansen 10. desember 2009 Innspill til SSP.
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
OFU forprosjekt Veien frem Generelle utfordringer Heidi Jacobsen.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Enkel og trygg tilgjengelighet til pasientopplysninger i EPJ ved ytelse av helsehjelp – vurdering av lovendringer Seniorrådgiver Hilde Jordal.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Prosjekt FUNNKe Bodø kommune 25. januar 2011 Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST Lars Andreas Wikbo, HN-IKT.
Prosjekt FUNNKe modell for støtte til arbeidet i kommunene ved innføring av elektronisk meldingsutveksling i PLO-tjenesten Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Tale Teisberg, Helse- og omsorgsdepartementet
Om KITH Kompetansesenter for IT i helse- og sosialsektoren
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Hilde Gaard, prosjektleder, Indre.
K10 samarbeid IKT Møte med programkomiteen for ASSS 10. juni 2010.
SOFTWARE Arild Jansen AFIN, UiO 1 Rammer for og organisering av €forvaltningen Politikk – styring og prioritering Ledelse, juss og organisering.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling Styremøte HMR
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
Samordning av IKT i spesialisthelsetjenesten v/Administrerende direktør i Nasjonal IKT HF, Gisle Fauskanger INFOBRUK-KURS 2016.
Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten – én helseportal Jostein Listou, kommunikasjonsrådgiver Helse Midt-Norge RHF.
1 FORSLAG TIL FOKUS- OG INNSATSOMRÅDER Sak 19/2015 Forslag til handlingsplan OSU Øystein Lappegard, samhandlingssjef Hallingdal Eva Milde, leder.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Hva er en pasientreise? En pasientreise er transport av pasienter til og fra undersøkelser og behandlinger hos offentlig godkjente behandlere Hovedregelen.
Helse Midt-Norge PAS/EPJ Eneste bruker i verden av dagens systemer.
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Journalføring.
Regjeringens digitaliseringsprogram Hvorfor, hva og hvordan
Samarbeidsgruppemøte 5.november 2015 SAK: 5 Status veikartarbeidet
Direktoratet for forvaltning og IKT
Skatemøte Difi/prosjektledelsen v/ Vidar Holmane
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015
Halvdan Skard 2. September 09
Mal for prosjektinfo og statusoppdatering til nasjonale fora
Nasjonalt prosjekt for DigiHelse
Pasientens legemiddelliste
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Enkel brukerveiledning
Pasientens legemiddelliste
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Digital utsending av brev Presentasjon for ledelsen
Digitale innbyggertjenester - målbilde
Innovasjonspartnerskap
Hva er elektronisk samhandling?
Mal for prosjektinfo og statusoppdatering til nasjonale fora
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

Frokostmøte Difi Gjennomføring av IKT-prosjekter i staten Oslo, 14. september 2015 Christine Bergland

Noen suksesskriterier Styring – Styringsmodell for prosjektet som henger sammen med styring av virksomheten – IT-prosjekter er en viktig del av ansvaret hos mange ledere – Øverste leder viktigst Erfarne prosjektledere og prosjekteiere med tillit og tilstrekkelig tid – Prosjekteier må forstå og beherske rollen – Prosjektleder må ha adekvat kompetanse Risikostyring Prosjektet må inngå i virksomhetens planer og være en del av et større målbilde – Realiseringen kan skje gradvis Målbilder og større prosjekter må være godt forankret i departement – Juridiske endringer, finansiering og avhengigheter Det må foreligge kost-nyttevurderinger med gevinstrealiseringsplaner Difi 2

Ett eksempel… Helsenorge.no KMD 3

Støtter behov for utveksling av strukturert informasjon mellom innbygger og helsetjenesten. Definisjon av skjema; struktur, innhold, regler. Skjemautfylling. K. Digitale skjema Støtter behov for oversikt over nåværende og tidligere behandlere og behandlings-steder. Tilgang til generell informasjon inkl. kontaktopplysninger, behandlingstilbud og kvalitet. E. Om behandler og behandlingssted Støtter behov for innsyn i dokumentasjon om seg selv hos behandler, samt hvordan denne er brukt. Innsyn i journaldokumenter, strukturert informasjon, logg over bruk. F. Tilgang til journaldokumentasjon Det nasjonale målbildet for digitale innbyggertjenester Støtter behov for informasjon, forberedelser og oppfølging knyttet til timeavtaler. Fokus på logistikk og kommunikasjon. A. Timeavtaler og administrativt Støtter behov for bruk av digitale verktøy i symptomavklaring, behandling og oppfølging av tilstand, slik som f eks utveksling av egenregistreringer og -målinger med behandler. B Oppfølging og behandling Støtter behov for person-/situasjonstilpasset informasjon ved å tilgjengeliggjøre relevant informasjon om diagnoser, behandlinger, øvelser og legemidler. D. Personlig kunnskapssenter Støtter behov for oversikt over pasientens forløp. Henvisning, standardisert og personlig/planlagt behandlingsforløp i forhold til faktisk forløp. Beslutningsstøtte. G. Pasientforløp Støtter behov for person-/situasjonstilpasset veiledning ved å tilgjengeliggjøre relevant informasjon om rettigheter f.eks. relatert til fristbrudd, vedtak, diagnose. H. Rettigheter og økonomi Støtter behov for samhandling i grupper innen behandlingsløp og i forbindelse med individuell plan. Grupperom for utarbeiding/oppfølging av plan og deling av informasjon. I. Samhandlingsarena Støtter innbyggers behov for å gi fullmakt til at andre kan agere på egne vegne, til å samtykke til innsyn i/utlevering av egne data, for eksempel til forskningsformål. J. Personvern og tilgangsstyring Støtter behov for å logge og ha tilgang til strukturert informasjon om egen helse. Opplysninger om diagnose, behandlinger, legemidler, symptomer mm. C. Oversikt over egen helsetilstand Tjenestene benytter et sett med felles løsningskomponenter, slik som personlig helsearkiv, meldingsformidler og fullmaktregister.

Helseregistre ogandre Plattform Helsenorge Primærhelsetjenesten [K]-Digitale skjema [A]-Endringer varselprofil [E]-Felles nettløsning [B]-eKonsultasjon [H]-Pasientreiser Hjelpetjenester i brukerflate [A]-Selvbooking timer [B]-Dialog forløpskoordinator [B]-Symptomavklaring [C]-Medisinske prøvesvar [C]-Felles legemiddelvisning ? [D]-Oppslagsverk term [D]-Personlig kunnskapssenter [E]-Behandlerhistorikk, fastlege [ E]-Behandlerhistorikk, spesialist [E]-Velg behandlingssted [G]-Pilot beslutningsstøtte [C]- Livmorhalsprogrammet [I]-Samhandlingsarena [J]-Personvern del 2 [A]-Selvbooking timer [A]-Vise/adm time [A]-Avrop time [B]-Dialog behandler [B]-Strukturert dialog [B]-Individuell plan [F]-Innsyn journal [C]-Tilpasset helseinfo [H]-Innsyn sak [C]- Oppslag (kreft-, vaksine-, & nasj. fødselsregister) Søke om innsyn (alle andre registre) [J]- Reservasjon [ E]- Bytt Fastlege [C]-Egen helseinfo [K]-Digitale skjema [F]-Innsyn journal XDS [A]- Dialogprofil Tentativt veiikart for tjenester på helsenorge.no [D]-Eksterne Apper [B]-Piloter velferdsteknologi [A]-Vise timeavtaler Spesiealisthelsetjensten

Slutta på hn.no helfo.no ehelse.no nyemetoder.no helsedirektoratet.no  spesialisthelsetjenesten (Midt) Portaler på plattformen Forprosjekter - samarbeidsområderVelferdsteknologi Digitale tjenester til fastlege: pilot for en EPJ  pilot for alle EPJ  90 kontorer har innført Valg av behandler:  bytt fastlege i Min helse  velg behandlingssted Min helse kjernejournal: bestille kjernejournal resepter legemidler/handelsvarer kontaktinfo fra DIFI varselprofil Helse Vest: henvisningsstatus innkallingsbrev  meldinger pasient/behandler Helse Nord:  innsyn journal innført alle HF  timeavtaler/henvisningsstatus  meldinger pasient/behandler Mine pasientreiser (HSØ):  selvbetjening refusjon utviklet  helseapp-meny på hn.no  etablert Continua Service Center Norway  Referansearkitektur for velferdsteknologi  strategi og veikart for RHF-ene  livmorhalsprogrammet,reservasjon, varsling?  helsebiblioteket.no på plattformen?  Oslo kommune digitale tjenester?  med. faglig redaksjon/oppslagsverk Felleskomponenter personlig helsearkiv, MT/ST  personvern/fullmakt  skjema  ny bank-id for mobil Besøk i : /mnd Mål i 2015 for Digitale innbyggertjenester Ny brukerflate

Premissgiver Virksomhet Leverandør Endringsråd Prosjekter Leverandør AVTALER Strategiske IKT behov fremmes gjennom deltagelse i eHelse styre og utvalg RHF/HF: mottar mål/krav i oppdragsbrev, finansieringsrammer (øremerking) Kommune: oppdrag i IS 1, stimulere til utbredelse gjennom finansieringsmodellen første 2 år, forskrift om bruk av fellesløsninger fra år 3 Virksomhetsplaner gjenspeiler nasjonal eHelse strategi Rapportering på fremdrift, resultat og effekter Gjennomførings styring som mål/oppdrag og øremerking av midler HOD RHF/ etater Storting Kommuner Gjennomførings styring som forskrift samt bevilgning RHF Kommune Tjenesteeiere RHF Tjenesteeiere Kommune Bruker-/faggrupper Prosjektgjennomføring og IKT forvaltning skjer gjennom styring og deltagelse fra virksomhetene: Tjenesteeiere Helse- forvaltningen Bruker-/faggrupper Helse forvaltningen Pasientforløp og praksis Nasjonale rammer for operasjonalisering (HDIR) HOD Direktoratet for eHelse Leder utvalgene og er sekretariat for eHelse styret Overleverer innstillinger til HOD etter behandling i eHelse styret. Bestiller innspill til politikkutforming og gir rammer. eHelse styre Beslutter nasjonal e-helsestrategi, rullerende treårige planer, oppstart og finansiering av nasjonale prosjekter, arkitektur og standarder, samt IKT leverandørstrategier (sourcingstrategi). Oppretter, gir mandat og delegerer fullmakter til underutvalgene. Øverste leder i virksomhetene (KS, 4 Kommuner, RHF, HDIR, FHI, Dir for eHelse, brukerrepresentanter) Utvalg for Strategi- og porteføljestyring Utvalg for Helsefag, arkitektur og standarder Overordnete faglige føringer og premisser, kan opprette ulike ekspertgrupper Senior fagpersoner fra aktørene Strategiutforming, handlingsplaner, porteføljestyring, forvaltingsstyring Personer med tilstrekkelig myndighet innenfor e-helsestrategi og IKT Nasjonal «leverandør- funksjon» Regionale Kommunale/ interkommunale Leverandører med nasjonale og lokale IKT tjenester Nasjonale Funksjons- inndeling? Geografisk ansvar? utvikling tjenesteprod drift utvikling tjenesteprod drift utvikling tjenesteprod drift Oppdragsbrev fra eier av Leverandøren avhengig av organisatorisk tilknytning – men gjenspeiler nasjonal strategi Nasjonal leverandør Regional leverandør Private leverandører/ partnere HODRHF

Nasjonal IKT strategi og -utvikling skal besluttes i nasjonale fora «Innstiller til beslutninger» Strategi og rullerende treårig handlingsplan, porteføljestyring, forvaltningsstyring, arkitekturstyring og standardisering (teknisk og semantisk) Leverandørstrategi Mandat formaliseres (Helse og omsorgstjenesteloven/ evnt Kommuneloven, oppdragsdokument / tildelingsbrev) KS får en fullmakt til å utpeke representanter fra Kommunene Representasjon formaliseres og forplikter: – Kommuner, AD KS – RHFene – HDIR, Folkehelseinstituttet, Direktorat for eHelse – Pasient- og brukerforeninger – (HOD bisitter) eHelse styre Utvalg for Strategi- og porteføljestyring Utvalg for Helsefag, arkitektur og standarder StrategiutvalgetFagutvalget HOD Direktoratet for eHelse

9 Takk for oppmerksomheten!