Ny betalingsforskrift på 1-2-3 kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter
Advertisements

System for utskrivningsklare pasienter
Hvordan sikre best mulig samhandling for/rundt hver bruker
NFF-møte Dagsorden • Samhandlingsreformen intensjoner • Områder i Samhandlingsreformen i 2012 • Virkemidler i 2012 • Avtaler med sykehuset – samarbeid.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Ny lovgivning – helse- og omsorgstjenesteloven Signe L
Ny helse- og omsorgstjenestelov – forskrifter Signe L
Barn som pårørende.
Samhandlingsreformen Signe L. Berthelsen – juridisk rådgiver
Barn som pårørende.
Forskriften har regler om
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Samarbeidsavtale med tjenesteavtaler og rutiner
Om forebygging, folkehelse Og Utskrivningsklare pasienter
Pleie og omsorgsmeldinger PLO meldinger Samhandling mellom helseforetak og kommuner Åse Mette Haldorsen, Prosjektmedarbeider PLO meldinger Sykehust.
PÅ JOBB FOR ET TRYGT HEDMARK HEDMARK POLITIDISTRIKT Alles plikter ved mistanke om vold/ fysiske overgrep mot pasient/klient.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
På lag med deg for din helse BFK Ekstern samhandling mars 2016.
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
ARBEIDSTAKERS YTRINGSFRIHET - VARSLERVERN Nils Kristian Lie advokat.
Legeplan Eldrerådet Meera Grepp kommuneoverlege. Overordnet mål Kommunen skal sikre at innbyggere har tilgjengelige legetjenester av god kvalitet og som.
Eksterne epikriser – hvordan sikre at de når frem til rett mottaker Digital samhandling, OUS –
Møre og Romsdal Tema: Pensjonistforbundet som samarbeids- og diskusjonspartner Utvikling i eldreomsorgen sett med «ombudsøyne» Samhandlingsreformen Hvordan.
Henvisninger fra andre helseforetak Superbrukerforum 18 mars 2015 Stab medisin, helsefag og utvikling.
Pleie og omsorgsmeldinger PLO meldinger Samhandling mellom helseforetak og kommuner Åse Mette Haldorsen, Prosjektmedarbeider PLO meldinger Sykehust Levanger.
Samarbeid om utskriving av pasienter til kommunene Avd. samhandling og helsefremmende.
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
SPF, lokale og regionale, som ledd i overordnet strategi for pasientbehandling og kvalitet i HMN Kl 09:00 – 09:45 Fagdirektør K.Å. Salvesen.
Juridiske utfordringer ved Samhandlingsreformen Av professor dr. juris Asbjørn Kjønstad Universitetet i Oslo.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
LANDSOMFATTENDE TILSYN 2015 TILSYN MED KOMMUNENS HELSE- OG OMSORGSTJENESTER TIL MENNESKER MED UTVIKLINGSHEMMING.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Samtykke. Problemstillinger – Testasjonshabilitet – kan vedkommende skrive testament? – Stemmerett. Kan vedkommende stemme ved et valg? – Bilkjøring?
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
1 Introduksjonsloven 27. september 2016 Ann-Elin Djuvik Kro Fylkesmannen i Rogaland.
Innsyn og adgangsbegresning
Palliativ behandling -Fastlegens rolle og tanker om god samhandling
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Krav til sikring av personopplysninger
Foreldelse av pengekrav
Samhandlingsreformen – St. meld nr 47 ( )
Varsling av fornærmede eller dennes etterlatte
5 Marius Stub.
«Hvordan forhindre at useriøse aktører får oppdrag i offentlig regi?»
Sykepleierens dokumentasjon av helsehjelp
METODE VED GJENNOMFØRING AV TILSYN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Foreldres rettigheter etter barneforskriften § 10
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Legevakt i Røros, Os og Holtålen (ROH) og ambulanser
Velkomen til Møteplassen 2017.
Kontaktlege/-psykolog
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Om fordeling av ansvar og oppgaver mellom UNN og kommunene
Velkomen til Møteplassen 2017.
Kontaktlege/-psykolog
Rett til spesialisthelsetjenester versjon (kan bli endret noe)
Taushetsplikt del 2 Yrkesmessig taushetsplikt 21. mars 2012
Boligsameier som ikke er seksjonerte - rett til å kreve seksjonering
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Anne Gamme, fagleder myndighetskontakt KS
Tvisten Holm – Tak Tekk Partene: Byggherre Holm
Barn og ungdom i pakkeforløp Linda H
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning (herunder om fullt automatiserte avgjørelser) Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Enkel brukerveiledning
Dialogmelding lege - lege
Utskrift av presentasjonen:

Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter

2 Forskrift om kommunal medfinansiering av spesialisthelsetjenesten og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter Fastsatt av Helse- og omsorgsdepartementet 18. november 2011 med hjemmel i lov 24. juni 2011 nr. 30 om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. §§ 11-3 og 11-4 tredje ledd. Bærende prinsipp: Det er den kommune hvor pasienten er folkeregisterført som har betalingsplikten.

3 Overordnede prinsipper og lokale konsekvenser: Kommunal medfinansiering forvaltes sentralt og krever ikke spesielle tiltak fra klinikken. Betaling for utskrivningsklare pasienter forvaltes lokalt og krever høy kvalitet i klinikkens utskrivningsarbeid.

4 Varsel innen 24 timer §7: Når en pasient legges inn på sykehus, skal helsepersonellet på sykehuset gjøre en vurdering av om pasienten kan ha behov for hjelp fra den kommunale helse- og omsorgstjenesten etter utskrivning fra sykehuset. §8: Viser vurderingen etter § 7 at pasienten kan ha behov for hjelp fra den kommunale helse- og omsorgstjenesten etter utskrivning, skal sykehuset varsle kommunen om dette innen 24 timer etter innleggelsen. Dersom vurderingen tilsier at pasienten ikke har behov for hjelp etter utskrivning, men dette endrer seg i løpet av sykehusoppholdet, skal fristen løpe fra det tidspunktet det blir klart at et slikt behov foreligger. Varselet etter første ledd skal inneholde a) pasientens status b) antatt forløp c) forventet utskrivningstidspunkt

5 Varsel innen 24 timer – unntaksvilkår i §8 Dersom det antas å være behov for omfattende eller langvarig behandling på sykehus, eller det på grunn av pasientens helsetilstand ikke er mulig å foreta vurderingene etter andre ledd innen 24 timer etter innleggelsen, skal vurderingene foretas og kommunen varsles så snart det lar seg gjøre. Sykehuset skal varsle kommunen dersom det blir endringer i forventet utskrivningstidspunkt eller hjelpebehov.

6 §9 – Krav til definisjon av utskrivningsklar pasient En pasient er utskrivningsklar når lege på sykehus vurderer at det ikke er behov for ytterligere behandling i spesialisthelsetjenesten. Vurderingen skal være basert på en individuell helsefaglig vurdering, og følgende punkter skal være vurdert og dokumentert i pasientjournalen problemstillingen(e) ved innleggelse, slik disse var formulert av innleggende lege, skal være avklart –b) øvrige problemstillinger som har fremkommet skal være avklart –c) dersom enkelte spørsmål ikke avklares skal dette redegjøres for –d) det skal foreligge et klart standpunkt til diagnose(r), og videre plan for oppfølging av pasienten –e) pasientens samlede funksjonsnivå, endring fra forut for innleggelsen, og forventet framtidig utvikling skal være vurdert.

7 § 10 Varsel til kommunen om utskrivningsklar pasient Når en pasient er definert som utskrivningsklar, jf. § 9, skal sykehuset straks varsle kommunen. Dette gjelder ikke utskrivningsklare pasienter som ikke har behov for et kommunalt helse- og omsorgstjenestetilbud.

8 § 12 Overføring av utskrivningsklar pasient fra sykehuset til kommunen Sykehuset kan overføre utskrivningsklar pasient når kommunen har bekreftet at et kommunalt helse- og omsorgstjenestetilbud til pasienten er klart. Ved utskrivning fra sykehuset skal epikrise eller tilsvarende informasjon* sendes det helsepersonell som trenger opplysningene for å kunne gi pasienten forsvarlig oppfølging, jf. forskrift om pasientjournal § 9. * Sykehjemslege, fastlege og innleggende lege er aktuelle epikrise-mottakere. I løpet av 2012 vil valget stå mellom epikrise eller elektronisk PLO-melding - utskrivningsrapport.

9 § 13 Betaling for utskrivningsklare pasienter på sykehus i påvente av et kommunalt tilbud Kommunen skal betale for utskrivningsklare pasienter som er innlagt i sykehus i påvente av et kommunalt helse- og omsorgstjenestetilbud. Betalingsplikten inntrer fra og med det døgnet pasienten blir erklært utskrivningsklar og vilkårene i §§ 8 til 10 er oppfylt, og kommunen har gitt beskjed om at den ikke kan ta imot pasienten. Betalingsplikten inntrer også dersom kommunen ikke har svart på varselet etter § 10 om utskrivningsklar pasient. * *Det forutsettes at man lokalt avtaler varslings- og responsrutiner som vil være styrende for når betalingsplikt inntreffer

10 § 14 Krav på redegjørelse Kommunen kan kreve å få en redegjørelse for de vurderinger sykehuset har foretatt etter § 9. Redegjørelsen skal inneholde tilstrekkelig og nødvendig informasjon slik at kommunen kan etterprøve vurderingene foretatt av sykehuset. * De alminnelige regler om taushetsplikt gjelder ved utlevering av opplysninger etter første ledd. * Partene lokalt forventes å avtaleregulere innholdet i slike redegjørelser