Revisjon av nasjonale planer Nasjonalt Utvalg (for toårig) Teknisk Fagskoleutdanning (NUTF) Grunnlag for nasjonale planer er forskriftsendringen i 2003.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Lærerkonferansen på Gjøvik 2010.
Lærersamling på Kråkerøy 27. august 2013 • Grønn skrift: kun teknisk fagskole • Rød skrift: kun helse • Svart skrift: gjelder begge.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Kvalifiserende moduler i fagskolen
Fagskoleutdanning elektro Tilpasning til arbeidslivets behov Gunnar Visnes Norsk Teknologi GVi Norsk Teknologi.
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Etikkutvalg for fagskolen
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Registrert elektroinstallatør
Større fokus på ledelse i toårig teknisk fagskoleutdanning Ørsta 15. og 16. august 2013.
Gruppearbeid Nasjonal plan for fagskolen er en overordnet beskrivelse av næringslivets kompetansebehov for det aktuelle fag(området). Planen forventes.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Årskonferansen i Kristiansund 2010.
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Konferanse om fagskoleutdanning
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøter i N-T vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Frihet Trygghet Handlekraft Bergen Offentlig fagskole konferanse.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Samarbeid fagskole høgskole
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
Karl Olav Nummedal Avdeling for ingeniørutdanning Høgskolen i Bergen.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun.
FAGSKOLEUTDANNING.
Lærersamling i Ørsta 15. – 16. august Forsiden Begrensingen til toårig er fjernet.
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT BYGGEREGLER, BYGNINGSTEKNIKK, PRODUKTDOKUMENTASJON OG GODKJENNING AV FORETAK Funksjonsrettede krav er ikke krav i veiledning!
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
ERISK på 1, 2, 3… Risikovurdering for å redusere omfang av byggefeil i elektriske og tekniske installasjonsleveranser mot boligmarkedet
Plangruppeledersamling Flyporten Guide til plangruppene ved utarbeiding av nasjonale planer for tekniske fagskoler våren 2009 Innhold identisk.
1 Nasjonal plan for toårig teknisk fagskoleutdanning skal synliggjøre nasjonal standard på arbeidslivets behov for kompetanse på nivå praktisk rettet tertiærutdanning.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
Revidering av nasjonale planer (teknisk) Nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. LærerkonferansenInnlandet 13. – 14. november 2013.
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
ET UFORLØST POTENSIAL ‣ fagskolestudenter kontra studenter på høyskoler og universiteter ‣ Økt oppmerksomhet blant politikere og i næringslivet.
Siste nytt fra RFF. Hva har RFF gjort det siste året: Representasjon i NUTF, NUFHO og Det nasjonale Fagskolerådet Utarbeidet forslag til etiske retningslinjer.
LUB og nasjonale planer
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Forkurs, TRES og Y-veien
Litt historie om Y-veien
Elvy Saus På oppdrag for Nasjonalt fagskoleråd
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Begrepsavklaring Workshop godkjenning godskriving innpassing jevngodhetsvurdering faglig godkjenning erstatte i utdanningsplan fritak fullt fritak.
Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
3. juni 2015 Geir Egil Paulsen Felles utvalgsmøte Arkitektbedriftene i Norge.
Skolefylket Telemark Fagpolitisk utvalg, Østlandssamarbeidet 1. feb 2016.
Samarbeid REN og Høyskolen i Bergen Prosjektnavn: Fra Montør til Ingeniør Bachelorgrad i elkraftteknikk for inntil 24 studenter. Studentene er ansatte.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
FRA MOTTAK TIL ARBEIDSLIV – EN EFFEKTIV INTEGRERINGSPOLITIKK NOEN UTFORDRINGER MED BETYDNING FOR VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Arbeid med ny tilbudsstruktur. Bygg, elektro og industri + transport fra Sercvice og samferdsel er foreslått samlet i ett program Kontor, handel og service.
Veien videre etter VG2 Elektro.
Faglig ledelse, hva er det?
Kompetanse for framtiden
Nasjonalt utvalg for teknisk fagskole fagskoleutdanning
Revisjon av sentral godkjenning våren 2017
Fagforbundet Vest-Agder
Redskapsintegrering i teknisk fagskole
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

Revisjon av nasjonale planer Nasjonalt Utvalg (for toårig) Teknisk Fagskoleutdanning (NUTF) Grunnlag for nasjonale planer er forskriftsendringen i 2003 Uformelle planer Verktøy for å opprettholde nasjonal standard på toårig teknisk fagskoleutdanning

Lov om fagskoleutdanning (fagskoleloven) Lovens tittel endret ved lov 29 juni 2007 nr. 90 (i kraft 1 aug 2007 iflg. res. 29 juni 2007 nr. 758). - Jfr. tidligere lover 14 juni 1985 nr. 73 og 28 jan 2000 nr. 9. § 1. Formål og virkeområde Lovens formål er å sikre fagskoleutdanninger av høy kvalitet gjennom en offentlig godkjenningsordning. Loven skal bidra til at studenter ved fagskoleutdanninger får tilfredsstillende vilkår. Loven gjelder for den som tilbyr fagskoleutdanning (tilbyder), og som har fått godkjenning av fagskoleutdanningen etter § 2. Med fagskoleutdanning menes yrkesrettede utdanninger som bygger på videregående opplæring eller tilsvarende realkompetanse, og som har et omfang tilsvarende minimum et halvt studieår og maksimum to studieår. Med yrkesrettet utdanning menes utdanning som gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere generelle opplæringstiltak. Loven gjelder for tilbydere av fagskoleutdanning med virksomhet i riket. Loven gjelder for Svalbard og Jan Mayen for så vidt ikke annet fastsettes av Kongen. Kongen kan fastsette særlige regler under hensyn til de stedlige forhold. Loven gjelder ikke for virksomhet som utføres utenfor riket. Kongen kan bestemme at slik virksomhet likevel skal omfattes helt eller delvis av lovens bestemmelser.

Fagskolens rammevilkår Lov om fagskoleutdanning NOKUT godkjenning av utdanningstilbud Full frihet innenfor fagskolelovens § 1 Næringslivet synliggjør behov gjennom nasjonale planer som er utarbeidet i samarbeid med fagskolen

Fagskolens rammevilkår Fagskolen vurderer marked eller finner samarbeidspartnere Utarbeider planer for studietilbud Søker NOKUT om godkjenning Markedsfører tilbudet Inntak gjennom samordnet opptak Oppstart i august, eller nettbasert Hva med endrede rammevilkår fra 2010 ? Fagskolens fremtid er avhengig av et godt samarbeid med næringslivet

Grunnskole 10 år Videregående skole Studiespesialiserende 3år Yrkesfag, 2 år Fagskole 0,5 – 2 år Yrkesrettet ut over Vg Læretid 2år i bedrift Universitet Forkurs Master Bachelor (Fagtekniker) Fagarbeider Fagprøve Høyskole Y-vei Grunnutdanning 13år Høyere utdanning Ansvarlige etater Fylke Utdanningsetaten Staten Kommune

Nasjonal plan for toårig teknisk fagskoleutdanning  skal synliggjøre nasjonal standard på arbeidslivets behov for kompetanse på nivå praktisk rettet tertiærutdanning  skal ivareta eventuelle formelle kvalifikasjonskrav (FKE, PT, PBL, etc.)  skal brukes som mal og hjelpeverktøy for utarbeiding av studieplaner for den enkelte fagskole  kan ivareta fagskolens krav til dokumentasjon av formell kompetanse, i forhold til NOKUT  bør skrives og redigeres overordnet med fagmoduler med anbefalt antall fagskolepoeng og underliggende fagemner

Kvalitet Håndverksnæringens hovedutfordring er ikke mangel på kompetanse Skader, feil og mangler skyldes i større grad holdninger enn for liten kompetanse Bransjens tekniske kompetanse og tilgang til kompetanse er god –(toårig fagskoleutdanning + praksis)

Formelle kvalifikasjonskrav DSBDSB Den ”nye” faglig ansvarligDen ”nye” faglig ansvarlig Den viktigste rollen i forhold til elsikkerhetDen viktigste rollen i forhold til elsikkerhet Skille mellom fag og ledelseSkille mellom fag og ledelse Større fokus på risikoStørre fokus på risiko DSB

Faglig ansvarlig Tilfredsstille krav til teoretiske og praktiske kvalifikasjoner tilsvarende leder for en spesialdisiplinTilfredsstille krav til teoretiske og praktiske kvalifikasjoner tilsvarende leder for en spesialdisiplin Tilleggsutdannelse fra fagskole / høyskole med fokus på HMS, kvalitetsikring, risikovurdering og risikoanalyse,sårbarhetsanalyseTilleggsutdannelse fra fagskole / høyskole med fokus på HMS, kvalitetsikring, risikovurdering og risikoanalyse,sårbarhetsanalyse Må ha kunnskap om forskrifter hjemlet i eltilsynslovenMå ha kunnskap om forskrifter hjemlet i eltilsynsloven I en mindre bedrift er som oftest faglig ansvarlig elektroinstalatør og leder for en spesialdisiplin en og samme personI en mindre bedrift er som oftest faglig ansvarlig elektroinstalatør og leder for en spesialdisiplin en og samme person DSB

Revisjon av fke - ELEKTROVIRKSOMHETER Ledelse Faglig ansvarlig (elektroinstallatør) Lederlavspn.anleggLederlavspn.industriLederlavspn.automatLederlavspn.heisLederhøgspn.anlegg ma exexexex medmedmedmed m exexexex medmedmedmed exexexexm exexexexm FE F ex ind. elektrikerautomatikerspesialkomp. m,a,ex og/eller med elektrikerautomatiker spesialkom p. m,a,ex og/eller med elektrikerautomatiker spesialkom p. m,a,ex og/eller med heismontørelektrikerautomatiker spesialkom p. exenergimontørelverksmontørelektriker a og ex hm s eltilsyn sl. forskrift er fs e ks ro s installatøreksamen DSB

Fra prøve til utdannelse Samarbeid med skoleverketSamarbeid med skoleverket Sikre grunnkompetanseSikre grunnkompetanse Utdannelsen kan være en halvårsenhet med fag som:Utdannelsen kan være en halvårsenhet med fag som: –HMS –Eltilsynsloven –Forskrifter –Fse –Kvalitetsikring –ROS DSB

Hva menes med tilleggsutdanning ? Norsk Teknologi er bekymret for at DSBs forslag til minstekrav til skoleutdanning av tekniske ledere og elektroinstallatører er foreslått til en modell som gjør at det ikke kan legges innenfor de formelle rammebetingelser til toårig teknisk fagskoleutdanning. Faglig ansvarlig (elektroinstallatør) hm s eltilsyn sl. forskrift er fs e ks ro s installatøreksamen

Fagskolens tilpasning til næringslivet Håndverksbedrifter ivaretar ikke lederansvar i tilstrekkelig grad. For mange skader, feil og manglende oppfølging av forskriftskrav. Norsk Teknologi vurderer at fagskolen ikke i tilstrekkelig grad har tilpasset seg den endring i fagprofilen som har utviklet seg gjennom innføring av internkontrollprinsippet i næringslivet, og myndighetenes endring av krav til kompetanse i forhold til dette. For Norsk Teknologi er det viktig å opprettholde minstekravet til skoleutdanning til toårig teknisk fagskoleutdanning. Vi ser derfor behov for at fagskolen rydder bedre plass til å styrke opplæringen og implementering av internkontrollprinsippet i den daglige drift av håndverk- og servicebedrifter

Moduler i gjeldende plan FELLES M1 Linjefag –Nettverkskommunikasjon M2 Lokale valgfag –IKT og datateknikk –Kjemi og miljølære M3 LØM fag –Organisajon og ledelse –Økonomistyring –markedsføringsledelse M4 Linjefag –Elektroteknikk –Elektroniske systemer M5 Linjefag –Måleteknikk –Tegning og dokumentasjon ELKRAFT M6 linjefag elkraft –Energiproduksjon og – distribusjon –Automatiserte anlegg M7 Linjefag elkraft –Elektriske installasjoner –El.maskiner og omformere M8 Hovedprosjekt elkraft M9 lokale valgfag elkraft

Nasjonal plan fagskoleutdanning elektro Synliggjøring av profesjonsbehov ? Maskiner og utstyr Bedriftsledelse og internkontroll Formelle krav i forskrifter og normer Infrastruktur; El. Anlegg og installasjoner Automatisering Tele- og datasystemerSikkerhet- og alarmssystemer TEK -energirådgiver ?

Nasjonal plan: -Forslag til struktur Linje for ---- Formål eller beskrivelse av fagområdet –Viktighet for individ bedrift Samfunn Struktur, Fagmoduler med overordnet beskrivelse Læringsutbytte for de ulike fagemner i fagmodulene beskrives med innhold og omfang –Dekker bla. Formelle kompetansekrav til fag/bransjer Grunnlagsemner, - grunnleggende ferdigheter integrert i læringsutbyttet –Matematikk, fysikk, grunnleggende yrkesteori, etc. Kan beskrives med innhold og omfang Fagmodul 1Fagmodul nFagmodul 2

Takk for oppmerksomheten !