Ole Kr. Fauchald 1 Oversikt over forelesningene n 1. time: Problemtyper, rettskilder og internasjonal miljørett n 2. time: Virkemidler og prinsipper n.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UU og Fylkesmannens rolle
Advertisements

DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Ny plan- og bygningslov og nye muligheter for uu-arbeidet
Nyere tids kulturminner i kommuneplanens arealdel
Vernekategoriene Nasjonalpark Landskapsvernområde Naturreservat
Kurs i forvaltningsrett
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Prosessuell Materiell Personell
Noen studietips I Valg av litteratur
Oversikt over forelesningene
Viktige lover og regler
Samspill mellom de nye plantypene
Reguleringsplaner.
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Planbestemmelser.
1/9 Christian Steel Rådgiver, SABIMAs sekretariat Ny naturmangfoldlov – Blir det godt nok?
Aktørenes roller i planprosessene
Kort om rettsdogmatisk metode
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
Ole Kr. Fauchald MR i grenselandet folkerett / nasjonal rett n Røttene i nasjonal rett – samspillet mellom forfatningsrett og folkerett ä Dualisme.
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
innholdet i enkeltvedtak
Oversikt over forelesningene
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Naturmangfoldloven og plan- og bygningsloven
Forelesningsoversikt
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Ole Kr. Fauchald Kort om oppgaven n Oppsummering av fase 1 ä Hva har vi lært (utover kunnskap om investeringsavtaler)? ä Forhandling av avtaler.
Oversikt over forelesningene
Ole Kr. Fauchald1 Formålet med forelesningen n Gi en oversikt over grunnstrukturene i miljøretten og menneskerettighetene n Gi et bilde av hvordan miljøretten.
FORVALTNINGSRETT.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Reguleringsplan - planprosess
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Ole Kr. Fauchald1 Oversikt over forelesningene n 1. time: Problemtyper, rettskilder og internasjonal miljørett n 2. time: Prinsipper og virkemidler n 3.
Oversikt over forelesningene
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
Kommunenes oppgaver og kompetanse 8. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Juridisk hjørne, naturmangfoldloven Skogfaglig samling 2011 Camilla Neiden Seniorrådgiver.
Valget mellom lov og andre virkemidler Lovgivningslære 13/10-15 Inge Lorange Backer.
Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Samhandling for effektive planprosesser
Kurs i forvaltningsrett
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
5 Marius Stub.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Forelesninger i statsrett - Dag 2 Vår 2017 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Valget mellom lov og andre virkemidler
Gjennomgåelse av fakultetsoppgave
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 10. januar
Ny plan- og bygningslov
Fylkesmannen i Buskerud
Forelesninger i statsrett -Rettighetsdelen Lovskrav, tilbakevirkning og ekspropriasjon mv Vår 2018 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Ole Kr. Fauchald 1 Oversikt over forelesningene n 1. time: Problemtyper, rettskilder og internasjonal miljørett n 2. time: Virkemidler og prinsipper n 3. time: Prosessuelle rettigheter og plan- og bygningsloven n 4. time: Plan- og bygningsloven og naturmangfoldloven n 5. time: Naturmangfoldloven og forurensningsloven

Ole Kr. Fauchald 2 Læringskravene I n Styringsspørsmål og ”grunnproblemer” som knytter seg til forvaltningen av naturmiljøet som fellesressurs og varetakelsen av allmenne hensyn og ikke-økonomiske interesser i møtet med private rettigheter og utbyggingsinteresser n Innholdet i prinsippet bærekraftig utvikling og andre miljørettslige prinsipper og deres plass i norsk rett, og Grunnloven § 110b n Prinsippene for og de viktigste regler om saksbehandlingen i miljøsaker, med hovedvekt på reglene om konsekvensutredning og retten til miljøinformasjon

Ole Kr. Fauchald 3 Læringskravene II n Systemet for styring av arealbruk gjennom plan- og bygningsloven og naturvernloven, og rammene for skjønnsutøvelsen etter disse lover med særlig sikte på avveiningen mellom miljøhensyn og andre hensyn n Systemet for kontroll med miljøskadelig virksomhet etter forurensningsloven, og rammene for skjønnsutøvelsen etter den loven n Hovedreglene om erstatning for rådighetsinnskrenkninger av hensyn til miljøvern n Internasjonale reglers betydning for norsk miljørett (hovedtrekk)

Ole Kr. Fauchald 4 Miljø som et gode n Miljø som privat rettsgode (antroposentrisk) ä Eiendomsrett til miljøgoder ä Fordeling av miljøgoder (”environmental justice”) n Miljø som fellesgoder ä Allmenningens tragedie ä Rasjonell apati n Miljø som gode ”i seg selv”? (natursentrisk) ä Biologisk mangfold n Miljø i et langsiktig tidsperspektiv n Er disse perspektivene dekket i Grl. § 110 b?

Ole Kr. Fauchald 5 Utbytte Utnyttelse Illustrasjoner av forholdet mellom utnyttelse og utbytte 1 2 3

Ole Kr. Fauchald 6 Ulike typer miljøutfordringer n Lovgivningsbasert tilnærming ä Bugges tilnærming: 10 ”grunnproblemer” n Aktiviteter: Forurensning, arealbruk, ressursuttak n Virkninger: Liv/helse/velvære, ressurstilgang, biodiversitet (på ulike nivåer), estetiske verdier (landskap og kultur), etiske verdier n Noen overordnede perspektiver ä Naturlig utvikling eller menneskeskapt utvikling? ä Hvor alvorlige er problemene? Vårt skadepotensiale ä Sumvirkninger ä Tidsperspektivet ä Interesseavveining (nytte- og kostnadsanalyser) eller absolutte skranker? ä Internasjonalisering av problemene

Ole Kr. Fauchald 7 Forvaltningsrett og miljø Hva gjør miljørett til et interessant studieobjekt i forvaltningsretten? 1. Styrings- (virkemiddel-) perspektivet 2. Kompleksiteten i interessekonfliktene: 3. parts interesser, og ivaretakelse av interesser som ikke har klart definerte talspersoner 3. Utviklingen av prosessuelle virkemidler 4. Bruken av mål – fra generelle formålsbestemmelser til konkrete miljøkvalitetsmål 5. Bruken av prinsipper – politiske (styringsorienterte) og rettslige 6. Graden av usikkerhet

Ole Kr. Fauchald 8 Rettskilder I n Hva er spesielt for miljøretten? ä Samme tolkningsargumenter er relevante, men tilgjengelighet? ä Ulik vekting av argumentene? Generelt fenomen? n Område for mye fullmaktslovgivning ä Strammet noe inn, mye på grunn av EØS-avtalen ä Forholdet mellom jus og politikk – miljøretten som skjønnspregete virkemidler for å nå politiske mål n Grunnlovens betydning n Rettspraksis ä Antall og fordeling av saker: Sammenligne Norden ä Fullmakter og skjønn – vanskelig å etablere rettskrav ä Andre fora for konfliktløsning ä Teknisk tungt område, mange interesser ä Avhengig av frivillige organisasjoner og advokater ä Kostnader ved å føre saker

Ole Kr. Fauchald 9 Rettskilder II n Forarbeider ä Brukes til å styre bruk av fullmakter og skjønnsmyndighet n Etterarbeider – bruk av Stortingsmeldinger n Forvaltningspraksis ä Instrukser, rundskriv og veiledninger, vedtaksregister n Folkerett ä EØS-rett / annen folkerett n Reelle hensyn ä Godt resultat i den enkelte sak / på generelt nivå ä Tilsier miljøproblemenes egenart en spesiell tilnærming til reelle hensyn? ä Formålsbestemmelser og reelle hensyn ä Miljørettslige prinsipper og reelle hensyn

Ole Kr. Fauchald 10 Grunnloven § 110 b n Grunnelementene ä Miljøkvalitet ä Prosessuelle elementer n Betydning som selvstendig rettsgrunnlag? ä For hvem? Lovgiver, forvaltning, domstoler, private rettssubjekter ä 3. ledd n Betydning som tolkningsmoment? ä Grunnlov og lov – Rt. 1993/321 (Hydalen) n Betydning for skjønnsutøvelse ä Hvilke hensyn ”kan” og ”skal” vektlegges? n Hva gjøres i praksis?

Ole Kr. Fauchald 11 Internasjonal miljørett I n Traktater ( og sedvanerett n Traktater: Formål ä Etablere felles problem- og målforståelse ä Etablere samarbeid (kunnskap, kompetanse, teknologi, etc.) ä Vern mot felles bilaterale og regionale miljøproblemer –Grensekryssende påvirkning, fellesressurser ä Sikre minimumsvern av globale miljøgoder ä Harmonisering av virkemiddelbruk –Effektivisering og konkurransemessige virkninger n Dominerende temaer i int’l miljørett ä Klimaproblemet ä Biologisk mangfold ä Kjemisk forurensning og farlige stoffer ä Institusjonelle strukturer (”governance”)

Ole Kr. Fauchald 12 Internasjonal miljørett II n Status ä Ad hoc preget ä I stor grad enighet om problemformuleringer og målformuleringer ä I stor grad svake på formuleringer av konkrete virkemidler, men varierer en god del ä Spenningen mellom fleksibilitet og effektivitet n Europeisk miljøsamarbeid ä FNs økonomiske kommisjon for Europa (UNECE) ä Europarådet (Bern, landskap) ä EU ä Nordisk ä Europa sammenlignet med andre regioner

Ole Kr. Fauchald 13 Internasjonal miljørett III n Sedvanerett ä Suverenitet i historisk perspektiv ä Suverenitet og miljøproblemene –Hva utgjør suverenitetskrenkelser? –Plikten til samarbeid ä ILC Draft Articles on Prevention ä ILC Draft Articles on State Responsibility n Rollen til ”soft law” ä Første skritt i konsensusbygging ä Hjelp til implementering av generelle forpliktelser n Miljø og menneskerettigheter ä M.r. som virkemiddel for miljøformål ä Integrering av miljøhensyn i m.r.

Ole Kr. Fauchald 14 EU- og EØS-miljørett n Miljø og de fire friheter ä Forrang til de fire friheter? ä Behov for harmonisering: Minimums- og total- harmonisering (TFEU art og 114, EØS art. 73) n Gradvis utbygging av miljødimensjonen n Hvilke EU-rettsakter skal inn i EØS-avtalen? ä Relasjonen til de fire friheter ä Over 250 miljørettsakter i EØS-avtalen (vedlegg XX) ä Naturvernområdet holdt utenfor, men vanndirektivet (2000/60/EF) ä Forurensing (96/61/EF), konsekvensutredninger (85/337/EØF), miljøinformasjon (2003/4/EF), klimakvoter (2003/87/EF)

Ole Kr. Fauchald 15 Forvaltn. og miljøproblemene n ”Horisontalt” perspektiv: Integrering ä To temaer: Regler / utøvende myndigheter ä Integrering: Innebærer uklar grense for miljøretten ä Hvilke interesser ivaretar ulike deler av forvaltningen? n ”Vertikalt” perspektiv: Lokal eller sentral tilnærming ä ”Subsidiaritet” eller fellesinteresser? ä Ansvarliggjøring av det lokale nivået – demokratihensyn n ”Bølger” eller varige trender?

Ole Kr. Fauchald 16 Virkemiddelperspektivet n Hvorfor trenger jurister kunnskaper om bruk og utforming av virkemidler? ä Jurister, økonomer og statsvitere ä Et møtested for jus og politikk n Klassifisere på grunnlag av typer insentiver (Eckhoff 1983) ä Normative, økonomiske, informative og fysiske ä Noen virkemidler lar seg ikke så lett kategorisere (f.eks. avtalebaserte) n Rettsregler er relevante i forhold til alle virkemiddelkategoriene

Ole Kr. Fauchald 17 Normative virkemidler n Internalisering av pliktfølelse hos mottager n Problem: Manglende fleksibilitet / kostn.eff. ä ”Command and control” n Hva kan sikre fleksibilitet? ä Unntaksadgang (med vilkår) ä ”Rettslige standarder” ä Målorientert anvendelse (forpliktelse mht. resultat eller fremgangsmåte?) ä Fullmaktstilnærming – gradvis innstramning, myke regler ä Fleksibilitet i etterlevelse og kontroll ä Variasjon av sanksjoner

Ole Kr. Fauchald 18 Valg av virkemidler n Miljørettslige prinsipper og virkemidler n Kunnskap om effektiviteten av virkemidler n Ulike perspektiver på effektivitet: ä Kostnadseffektivitet ä Styringseffektivitet (resultateffektivitet) ä Dynamisk effektivitet ä Effektivitet i internasjonalt perspektiv n Normative eller økonomiske virkemidler? ä Bruk av virkemiddelpakker? ä Eks. klimaproblemet n Domstolskontroll ä Ikke-bruk av virkemiddler: Rt. 2003/1630

Ole Kr. Fauchald 19 Miljørettslige prinsipper n ”Prinsipp”: Ulike forståelser ä Backer har god framstilling ä Forholdet mellom prinsipper og mål / formål n Typer prinsipper ä Rettslige / politiske (virkemiddelvalg) ä Internasjonale / nasjonale n Hvilke prinsipper er sentrale? ä Rom for ulike oppfatninger ä Definisjonsspørsmål ä Hovedprinsipper og avledete prinsipper ä Lovgivning: Grl. § 110 b, forurensningsloven § 2, svalbardmiljøloven (2001/79) §§ 5-10, naturmangfoldloven §§ 6-12

Ole Kr. Fauchald 20 Bærekraftig utvikling n Mål, prinsipp eller begge deler? ä Internasjonal anerkjennelse n To hovedperspektiver ä Tidsperspektivet – fremtidige generasjoner ä Tematiske perspektiver – miljø, økonomi, sosial (fordeling) n Grenser for økonomisk vekst? Sterk og svak versjon n Bruk som prinsipp ä Konkretisert gjennom andre prinsipper, særlig ”forvalteransvar” (Grl. § 110 b) ä Betydning for valg og utforming av virkemidler ä Betydning for relevans og vekt av miljøhensyn og hensyn til langsiktig ressursforvaltning ved rettsanvendelsen ä Eks. genteknologiloven (38/93) § 10, 2. ledd

Ole Kr. Fauchald 21 Integrering av miljøhensyn n Materielt, prosessuelt og institusjonelt n Generelle rettsgrunnlag ä Grl. § 110b: Grunnlag for domstolsprøving? ä TFEU art. 11 og EØS-avt. art. 73 ä Utredningsplikt etter fvl. § 17 ä Utredningsinstruksen pkt n Spesielle rettsgrunnlag ä Arealplanlegging, pbl. ä Miljøkonsekvensutredninger: Mange lovhjemler, detaljerte bestemmelser i forskrifter til pbl. ä Annen lovgivning: Rom for å ivareta miljøhensyn? Rt 1993/528: Lunner pukkverk n Skranke: Grenser for skjønnsmyndigheten

Ole Kr. Fauchald 22 Føre vàr prinsippet I n Rio-erklæringen prinsipp 15 ”Where there are threats of serious or irreversible damage, lack of full scientific certainty shall not be used as a reason for postponing cost-effective measures to prevent environmental degradation.” n Forbindelsen til forebygging og tålegrenser n Begrenset anvendelsesområde ä Alvorlig eller irreversibel skade – økosystemers tålegrense ä Risiko x skadepotensiale n Virkemiddelperspektiv ä Behovet for styringseffektivitet ä Forholdet til kost- nyttevurderinger ä Når skal / kan virkemidler settes inn? ä Hva slags tiltak skal / kan settes inn?

Ole Kr. Fauchald 23 Føre vàr prinsippet II n Rettslige perspektiver ä Handlingsplikt eller handlingsrett? ä Betydning for fremskaffelse og vektlegging av miljøhensyn ä Betydning for plassering av bevisbyrde ä Fortalen til EØS-avtalen, TFEU art. 191 nr. 2 n Norsk rett ä Naturmangfoldloven § 9, Svalbardmiljøloven § 7 ä Ulike former for speilvending –Konsesjonsordninger –Fredning av truede arter / leveområder –Automatisk fredning av kulturminner ä Konsekvens for bevisbyrden ved enkeltvedtak og domstolsavgjørelser – lovlig og pliktig hensyn

Ole Kr. Fauchald 24 Saksbehandling i miljøretten n Tradisjonell forvaltningsrett ä Rettssikkerhetsperspektivet i møtet mellom forvaltning og individ ä Partsbegrepet n Særhensyn(?) i miljøsaker ä Tredjepartsinteresser ä Interesser uten klare talspersoner ä Integrasjon som medfører ”bukken og havresekken” ä Kompleksitet og usikkerhet

Ole Kr. Fauchald 25 Plikter til å sikre kunnskap n Rettsgrunnlag for å skaffe informasjon? ä Miljøinformasjonsloven (31/2003), §§ 8-9 ä Regnskapsloven (56/1998), særlig §§ 3-3a, 11. ledd (årsberetning) og 3-3, 7. ledd (små foretak) n Hvem? ä Både offentlige og private n Hva? ä ”ikke ubetydelig påvirkning av miljøet” – mer enn ubetydelig, men mindre enn betydelig! ä Livssyklusperspektiv? § 16(2) ä Også framtidige virkninger? n Aktiv informasjonsplikt? ä Forbrukerinformasjon og merkeordninger

Ole Kr. Fauchald 26 Retten til miljøinformasjon n Grl. § 110b, EØS, Århuskonvensjonen n Forhold til ytringsfriheten n Offentlighetsloven (16/2006) ä Adgangen til å gjøre unntak (§§ 14, 15 og 20) ä Praktiseringen av meroffentlighet (§ 11) ä Organisering av off. sektor – private rettssubjekter n Miljøinformasjonslov ä Utvidet informasjonsbegrep (§ 10) –Løvenskiold-dommen (Rt 2010/385) ä Absolutt rett til visse typer informasjon (§ 12) ä Særregel om avveining av interessen i informasjon mot interessen i å unnta informasjonen fra offentlighet (§ 11) –Sivilombudets sak om uttalelser ved åpning av oljefelt (2004/1322) ä Informasjon fra private –Eget klagesystem – Løvenskiold-dommen

Ole Kr. Fauchald 27 Borgermedvirkning n Generelt tema, men særlig utviklet på miljørettens område gjennom spesielle saksbehandlingsregler n Viktige hensyn ä Demokratihensyn og medbestemmelse ä Styringseffektivitet n Ulike typer beslutninger ä Konkret nivå (prosjekter) ä Strategisk nivå (planer og programmer) n Regler om offentlig høring ä Utredningsinstruksen ä Miljøinformasjonsloven § 20 – liten selvstendig betydning ä Særlig utviklet i pbl. kap. 4, 5 og 14

Ole Kr. Fauchald 28 Konsekvensutredning n Hovedformål ä Sakens opplysning ä Bringe på banen andre interessenter ä Tvinge til eksponering og presentere alternativer ä Refleksjon over kompenserende tiltak n Utviklingen fra generelle kompetanseregler til detaljerte krav pbl. kap. 14 og forskrift ä Hvem, når og hva ä Saksbehandling og virkning, se § 14-3 om vilkår n Utvikling fra tiltak til strategisk nivå ( EU-direktiv 2001/42, pbl. kap. 4) ä Forebygging, sumvirkninger, flytting av ansvar n Mangler ved KU og domstolenes rolle, Rt 2009/661 ä Forvaltningsloven § 41 – vilkår eller saksbehandlingsfeil?

Ole Kr. Fauchald 29 Klagerett i miljøsaker n Særregler for miljøsaker? ä Særregler om klagerett i pbl. § 1-9: mellom offentlige organer ä Ellers ikke, men mange interessante tvilsspørsmål n ”Rettslig klageinteresse”, fvl. § 28 ä Minst like vid som adgang til å bringe sak for domstolene (merk tvistelov 2005/90, § 1-3) ä Hvor nærliggende interesse må enkeltpersoner ha? ä Hva skal til for at miljøorganisasjoner skal ha klagerett? ä Rt 2003/833: Stopp Regionfelt Østlandet

Ole Kr. Fauchald 30 Lovstudier – hva er formålet? n Gi en oversikt over og forståelse for rettsområdene n Belyse alminnelige forv.rettslige spørsmål ä Særlig fokus på legalitetsprinsippet, grenser for skjønnsmyndighet og vilkårslæren n Forbindelseslinje fra generelle prinsipper til konkret lov- og skjønnsanvendelse ä For eksempel ved rekkevidden av forbud, dispensasjonsadgang, adgang til å stille vilkår og til å omgjøre n Illustrasjon av virkemiddelperspektivet i forvaltningsretten

Ole Kr. Fauchald 31 Arealplanlegging utg.pkt. n Sterkt lovregulert, men også forskrifter: Bruk loven aktivt! ä Omfattende forarbeider: ä Ot.prp. 32 (plandelen), 45 (bygn.delen) ( ) ä NOUer fra planlovutvalget: 2001:7, 2003:14 ä NOUer fra bygningslovutvalget: 2003:24, 2005:12 ä NOU Arealplaner og ekspropriasjonserstatning 2003:29 n Formål: ä § 1-1: Bærekraftig utvikling (se også § 6-1), samordning og prinsipper ä §§ 3-1 – 3-5: Mål for planleggingen n Virkeområde ä § 1-2: grunnlinjen + 1 nautisk mil n Forholdet til forvaltningsloven § 1-9

Ole Kr. Fauchald 32 Hovedelementer i pbl. 1. Krav om tillatelse for arealdisponering ä Speilvending (§§ 1-6 og 20-1) 2. Lovbestemmelser ä Materielle krav (kap ) ä Fastlegging av kompetanse 3. Utarbeidelse av planer ä Fokus på arealplaner n Forholdet mellom disse hovedelementene ä Rettskrav på tillatelse ä Oppstilling av vilkår ä Skjønnsmyndighet og domstolsprøving ä Dispensasjoner n Forankringen i lokale folkevalgte organer

Ole Kr. Fauchald 33 Oversikt plantyper I n Miljøhensyn i planarbeidet (§§ 1-1 og 3-1) n Riksnivå ä ”nasjonale forventninger” § 6-1 ä Statlige planretningslinjer § 6-2 ä Statlige planbestemmelser § 6-3 ä Statlig arealplan § 6-4 n Regionnivå (fylket § 3-4 i.f.) regional plan ä Plikt til å utarbeide slik plan §§ 7-1 og 8-1 ä Generell plan – skal legges til grunn for annen planlegging § 8-2 ä Mulighet for regional planbestemmelse § 8-5 ä Eget kapittel om interkommunalt plansamarbeid kap. 9 ä Den nye loven innebærer en styrking av det regionale nivået! n Overføring av planforberedelse: 3-7

Ole Kr. Fauchald 34 Oversikt plantyper II n Kommunalt nivå n Kommunal planstrategi § 10-1 n Kommuneplanens arealdel kap. 11 ä Generell plan – politisk, forutsatt endret ä Del av den generelle kommuneplanen § 11-1 ä Plikt til å utarbeide slike planer for hele kommunen § 11-5 n Reguleringsplan kap. 12 ä Spesifikk plan – juridisk, mer permanent ä Plikt til å utarbeide slike planer § 12-1: følger av loven, kommuneplanens arealdel (§ 11-9 nr. 1), behov for å sikre visse goder, ”større bygge- og anleggstiltak” og der tiltaket innebærer ”vesentlige virkninger for miljø og samfunn” ä Områderegulering § 12-2 (kommunens ansvar fremhevet) ä Detaljregulering § 12-3 (konkret prosjekt, ofte privat)

Ole Kr. Fauchald 35 Forholdet mellom plannivåene n Skillet mellom ”bestemmelser” og ”retningslinjer” n Er det et hierarki mellom planene? ä Statlige planbest. og arealplan §§ 6-3 og 6-4, vedtak etter § ä Regional planbest. § 8-5 ä Interkommunalt? Nei § 9-6 ä Bestemmelser til kommuneplanens arealdel §§ 11-8 til 11-11? n ”legges til grunn” (§§ 6-2, 8-2, 11-3 (samfunnsdel), 12- 6) ä Presumsjon for å følge, men kan begrunne fravikelse ä Rettsvirkninger hvis ikke lagt til grunn: Innsigelser §§ 5-4 og 5- 5, klager § 1-9, 3. ledd n Hva skjer hvis motstrid? ä Problem med å konstatere motstrid – forbudt / tillatt? ä ”Lex posterior” § 1-5, men se § 11-8, 3. ledd (f)

Ole Kr. Fauchald 36 Inndeling i soner 1 n Læreboka s. 202 n Kan det benyttes flere formål for samme sone? ä Arealdel: –Nei, men underinndeling mulig § 11-7 ä Reguleringsplan: –Ja: § 12-5 n Er det adgang til å spesifisere bruken i KPA? (”vilkår”) ä Ja: Underformål § 11-7, kan ikke kombineres med mindre det er gitt bestemmelse om det ä Er oppregningen av underformål i § 11-7 uttømmende? Ja. ä Nytt: Hensynssoner i § 11-8: innenfor de øvrige sonene, og kan dekke flere hensyn ä Generelle bestemmelser: § 11-9, bestemmelser til arealkategorier: §§ og 11-11, uttømmende!

Ole Kr. Fauchald 37 Inndeling i soner 2 n Er det adgang til å spesifisere bruken i RP? (”vilkår”) ä Arealformål § 12-5 ä Hensynssoner § 12-6 ä Utfyllende bestemmelser § 12-7 (”i nødvendig utstrekning”) ä Uttømmende? § 12-5 (”herunder” + i.f.), 12-6 (?) og 12-7 (”herunder”) n Kan det gis adgang til annen bruk – dispensasjon? ä § 19-2: To vilkår: ä ”hensynene bak bestemmelsene” eller ”hensynene i lovens formålsbestemmelse” må ikke bli ”vesentlig tilsidesatt” ä Fordelene ”klart større” enn ulempene ä Særlig vekt på helse, miljø, sikkerhet og tilgjengelighet ä Ikke dispensasjon fra saksbehandlingsregler ä (Tidl. § 7, ”særlige grunner” – Rt. 2007/57 Trallfa)

Ole Kr. Fauchald 38 Kompetansedeling n Hvem har ansvaret for igangsetting ä Myndighetene §§ til / 12-2 og 12-8 ä RP: Den som planlegger inngrep §§ 12-3 i.f. og n Adgang til delegering for ”mindre endringer” (§§ og 12-14) ä Betydning for saksbehandlingsregler og gyldighet –I hvilken grad er tiltaket i strid med reguleringsformålet? –Hvor stort areal gjelder tiltaket –Hensynet til smidig og rask saksbehandling, Rt. 2003/764 –Uenighet mellom sektormyndigheter? Rt. 2003/764 ä Betydning for adgang til å stille vilkår –Noe snevrere for endringer enn dispensasjon, Rt. 2003/764 n Varsling og konsekvensutredning

Ole Kr. Fauchald 39 Utbyggingsavtaler n Fleksibilitet og arbeidsdeling mot hensynet til tredjepart og rettssikkerhet n Forholdet til utbygger ä Begrense kommunens maktposisjon ä Hva som kan avtales definert § 17-3 n Forholdet til kommunen ä I hvilken grad bindes forvaltningsmyndighet? ä Må ha grunnlag i plan § 17-1, jfr. § 11-9 nr. 2 n Forholdet til tredjepersoners interesser ä Prosedyrer for saksbehandling ä Ikke enkeltvedtak eller påklages, men åpenhet §§ 17-4 og 17-5

Ole Kr. Fauchald 40 Litt om strandvernet n Strandloven -> § 1-8 ä Utg.pkt. er byggeforbud – i bred forstand, jf. tiltak listet i § 1-6 ä Utvidet til visse områder langs vassdrag § 1-8, 5. ledd, handlingsplikt? n Begrensede muligheter for unntak ä via bestemmelser om byggegrenser til kommuneplanens arealdel, § 11-9 nr. 5 ä via bestemmelser om visse næringsbygg i kommuneplanens arealdel, § nr. 4 ä via bestemmelser om byggegrenser til reguleringsplan, § 12-7 nr. 2 ä via dispensasjon, § 19-2

Ole Kr. Fauchald 41 Rettsvirkninger for borgerne I n Klargjort utgangspunktet i § 1-6, 2. ledd ä Merk: Forbud gjelder uavhengig av om det er oppstilt krav om søknad og tillatelse n Begrensninger i borgernes handlefrihet ä Planbestemmelser – statlige og regionale ä Kommunale planer er bindende for borgerne –Skille mellom pågående aktivitet og nye aktiviteter, inkl. endringer av pågående aktiviteter, §§ 11-6 og 12-4 –Formålsbetraktninger helt sentralt – planformålet, andre planvedtak, lovformålet, prinsipper –Ulike endringer i bruk, juridiske disposisjoner

Ole Kr. Fauchald 42 Rettsvirkninger for borgerne II n Gir planen borgerne rettigheter? ä Ikke ubetinget rett til bruksendring i tråd med planen §§ 11-6 og 12-4, jf. § 1-6, men dette kan diskuteres ä Midlertidig forbud, kap. 13: behov for planendring ä Rett til erstatning –Rådighetsregulering: Alminnelige regler + § 15-3 –Innløsning §§ 15-1 og 15-2 –Erstatning overfor andre grunneiere § 15-3, 5. ledd –Betydningen av RP for adgang til erstatning og for utmåling n Konsekvenser for kommunen ä Rett til å ekspropriere –Reguleringsplan § 12-4, 4. ledd og kap. 16 ä Krav om innløsning og erstatning –Byrdefullt for kommunen!

Ole Kr. Fauchald 43 Kontroll og klage n Forhåndskontroll ä Innsigelser §§ 5-4 til 5-6, 11-16, ä Hva slags grunnlag for innsigelse? n Etterfølgende kontroll ä Statlig plan etter § 6-4 ä Endring av plan, lite brukt §§ 11-16, 3. ledd og 12-13, 3. ledd ä Klageadgang § 1-9: Kun for reguleringsplan § 12-12, 3. ledd

Ole Kr. Fauchald 44 Byggesaksbehandling I n Når trenges byggetillatelse? ä Utg.pkt. §20-1: Lang liste! ä Forenkling –Gjort visse unntak fra plikt til å benytte fagperson med ”ansvarsrett” § 20-2 –Unntak for visse tiltak § 20-3, men tillatelse kan kreves etter andre bestemmelser i pbl. –Regler om ”automatisk begunstigende vedtak” § 21-7, 2. ledd ä Tillatelse må foreligge før igangsettelse § 20-1 n Eksempel på ”lovbundet vedtak” (§ 21-4) ä Forvaltningens skjønnsmyndighet er sterkt begrenset ä Men visse unntak kap , særlig §§ 29-2, 30-2 og 30-3 ä Midlertidig bygge- og deleforbud kap. 13 (Rt. 2002/683)

Ole Kr. Fauchald 45 Byggesaksbehandling II n Lovbundet vedtak, forts. ä Innebærer dette også skranke for å oppstille vilkår? –Ja, må finnes særlig grunnlag! –Men, hvis grunnlaget for tillatelse er dispensasjon: Alminnelig adgang til å stille vilkår –I tillegg, krav etter andre bestemmelser i pbl. – grunnlag for å stille vilkår n Må ha tillatelser etter andre lover ä Koordinerende funksjon § 21-5 n Mulighet for å ivareta miljøhensyn? ä Bestemmelser i arealplaner (særlig hensynssoner) ä Utbyggingsavtaler ä Krav i kap (Rt. 1995/1939, § 29-4 i ny lov) n Særregler om bortfall av tillatelse § 21-9

Ole Kr. Fauchald 46 Naturmangfoldloven I n Forholdet til Konvensjonen om biologisk mangfold n Ikke omfattet av EØS, men vanndirektivet og Bern- konvensjonen n Naturvern ä Regler om områdevern og artsvern samlet i en lov? ä Vern og bærekraftig bruk – lovformål og biodiversitetskonv. n Forholdet til annen lovgivning: ”Overordnet” lov? ä Virkemiddel for å sikre nasjonale og langsiktige mål ä De generelle prinsippene og aktsomhetsplikten i kap. II og forholdet til verneområder i § 49 – retningslinjer, generelt relatert til utøvelse av offentlig myndighet ä Kvalitetsmål i §§ 4, 5 og 33, hjemmel for kvalitetsnormer i § 13 ä Pbl: koordinerende, Nml: retningsgivende

Ole Kr. Fauchald 47 Naturmangfoldloven II n Legalitetsprinsippet ä Krav om hjemmel for å gripe inn i privat eiendomsrett ä Aktsomhetsplikten i § 6 ä Særlige rammer for myndighetsutøvelse oppregnet i bestemmelsene ä Lovanvendelse og ordinær lovtolkning, men merk kompleksiteten og behovet for fagkunnskap n Ikke bruk av speilvending (automatisk vern) ä Må ha positivt vedtak om vern av konkrete områder –Bruk av verneplaner for å identifisere og prioritere mellom aktuelle områder (barskogplanen, marine verneområder) –Fritt skjønn når minstevilkår er oppfylt ä Men kap. VI om utvalgte naturtyper –Særlig forbindelse til plansystemet i PBL, § 53, 4. ledd

Ole Kr. Fauchald 48 Verneområder I n Ulike vernekategorier §§ ä Nasjonalpark, landskapsvern, naturreservat, biotopvern, marine verneområder ä Ikke fritt velge hva slags type vern, avhengig av områdets karakter og vernets strenghet ä Domstolsprøving av lovtolkning og subsumsjon, Rt. 1995/1427 ä Lovfestede rammer for aktiviteter i områdene n Vernebestemmelser: Forskrift og enkeltvedtak ä Rettet mot grunneiere, rettighetshavere og allmennheten ä Generelle rammer i målbestemmelsene, prinsippene i kap. II og § 34 ä Konkrete rammer i spesialreglene –Forvaltningspraksis mht. type vernebestemmelser –Øvre og nedre rammer for skjønnsmyndigheten ä Internasjonalt vern § 40 – Verdensarvkonvensjonen og Ramsar- konvensjonen

Ole Kr. Fauchald 49 Verneområder II n Skjøtsel § 47 ä Plikten til å utarbeide skjøtselsplaner som del av forvaltningsplan ä Grenser for skjøtselstiltak i forhold til grunneierinteresser ä Ikke påleggshjemmel overfor private n Forholdet til pbl. ä Gjensidig utelukkende? § 41, 2. ledd ä Særlig om landskapsvernområder ä Virksomhet utenfor verneområdet: § 49 og hensynssoner n Dispensasjonsadgangen, § 48 ä Dispensasjon fra vernebestemmelser ä Adgangen til å stille vilkår ä Supplert av dispensasjonsadgang i vernevedtakene

Ole Kr. Fauchald 50 Erstatning n Adgang til erstatning, § 50 ä Vesentlig endret og et klart unntak fra Grl. § 105 ä ”eier eller rettighetshaver” ä ”vanskeliggjøring av igangværende bruk” –Grensen mellom ”igangværende” og ”påregnelig” –Grunnvilkår: Årsakssammenheng –Vesentlighetskrav? –Totalvurdering av eiendommen? n Utmåling ä Betydningen av prosessuelle regler, § 51 ä Tap for ”igangværende bruk” ä Utgangspunkt i bruksverdi –Problem: Tilpasningsplikt? (illustrerende Rt 2006/720) ä Salgsverdi og differanseprinsippet

Ole Kr. Fauchald 51 Forurensningsloven n Relasjon til IPPC-direktivet (96/61/EF) ä Energieffektivitet: § 16 n Forholdet til pbl.: lokalisering av forurensende aktivitet n Samle alle regler om forurensning og avfall? ä Alle typer forurensning og resipienter –Hva er forurensning – uklar grense: CO2-utslipp, fyllmasser –Må kunne være til ulempe for miljøet (§ 6) + ”fare for” (§ 7) ä De største stasjonære punktkildene ä Forebygging av avfallsproblemer – produktkontrolloven ä Organisering av offentlig myndighet på området n Saksbehandling ä Særregler i loven og forurensningsforskriften (kap. 36 og 37) ä Bredt partsbegrep og bredere deltagelse gjennom varsling og høring

Ole Kr. Fauchald 52 Forurensningstillatelser I n Generell speilvending, § 7 ä Unntak i loven (§ 8), ved forskrift (§ 9) eller enkeltvedtak (§ 11) ä Plikt til tilpasning og til å forebygge: § 7, ledd n Lovens virkeområde / rekkevidden av konsesjonsplikt ä Ikke sammenfall, loven (§ 8), forskrifter, forvaltningspraksis n Konsesjon ä Bred skjønnsmyndighet, men lovens formål (§ 1), retningslinjer (§§ 2 og 11, 5. ledd) og adgangen til å gi forskrifter (§ 9): Betydning for relevans og vekt av hensyn ä Øvre og nedre grenser? Miljøkvalitetskrav? ä Lunner pukkverk Rt 93/528: Rett og plikt (?) til å trekke inn alle forurensningsvirkninger som går inn under lovens formål ä Har vi et ”spesialitetsprinsipp” i forvaltningsretten?

Ole Kr. Fauchald 53 Forurensningstillatelser II n Vilkår ä Rammer i § 16: Detaljert og formålsorientert ä § 17: Spesialbestemmelse om plikt til innløsning ä Suppleres med alminnelig vilkårslære –Supplere vilkårsadgangen etter §§ 16 og 17 ä Vilkår knyttet til andre miljøulemper eller kilder - konkret vurdering av tilknytning n Omgjøringsadgangen, § 18 ä Til skade for forurenser: –Etter 10 år: Generell adgang, Rt 1995/738 –Før 10 år: § 18, 1. ledd nr. 1-3 og 6 –Grensen mot ekspropriasjon ä Til gunst for forurenser: –”Bordet fanger”: Gasskraftsaken og § 18, 1. ledd nr. 4 og 5 –Gjelder 10 års regelen også her? ä Rammer for skjønnet: § 18, 4. ledd, Rt 1995/738

Ole Kr. Fauchald 54 Inntruffet forurensning n Ulovlig forurensning ä Plikt til å treffe tiltak (§ 7, 2. og 4. ledd) ä Grunnlag for omgjøring ä Grunnlag for stansning ä Straff – foretaksstraff aktuelt (Økokrim) n Lovlig forurensning ä Erstatningsregler – dekker også lovlig forurensning ä Begrenset tiltaksplikt (§ 7, 3. og 4. ledd) ä Legalitetsprinsippet: Ikke så sterkt i denne sammenheng?