Når skal planer konsekvensutredes? Geir Davidsen, fagleder plan 9. april 2015 Foto: Aase Kristine Lundberg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskrift om konsekvensutredning - KUF
Advertisements

Konsekvensutredninger i ny plan- og bygningslov
UU og Fylkesmannens rolle
Terje Kaldager Hell 1.oktober 2009
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Nina Syversen, Asplan Viak
SNØSCOOTERLØYPER FORSØKSORDNING. Bakgrunn • Strategisk næringsplan vedtatt 2012 – ønsker snøscooterløyper. • MD inviterte til deltakelse i forsøksordning.
Oppstart planprosess Høring av planprogram Vindmølle – Lars Hoem, Rye Informasjonsmøte Rye Bedehus Eirik Lind.
Ny plan- og bygningslov og nye muligheter for uu-arbeidet
Nyere tids kulturminner i kommuneplanens arealdel
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
KONSEKVENSUTREDNINGER AV NYE BYGGEOMRÅDER I SJØ
Samarbeidsavtale mellom Plan- og bygningsetaten og bydelene
Samspill mellom de nye plantypene
Forsøksordning med snøscooterløyper Gjennom arealplanlegging etter plan- og bygningsloven.
1. Gran kommune – planstatus:  Kommuneplanens samfunnsdel: – vedtatt i 1989 – vedtatt i 1998 – vedtatt i 2007  Kommuneplanmelding: – vedtatt i 2008.
Planprogram for revisjon av kommuneplanens arealdel i Trysil kommune Plan- og bygningslovkonferansen 2006 Scandic Hotel, Hamar
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Reguleringsplaner.
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
Elise Nordskag Rådgiver areal og plan Bykle kommune
§ 11-8 Hensynssoner Vise hensyn og restriksjoner for bruk av arealer
Planbestemmelser.
Møte med miljørettet helsevern i Akershus,
Aktørenes roller i planprosessene
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Maridalen – gang-sykkelveg
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Nytt dobbeltspor Oslo – Ski Follobanen
Forslag kommuneplanens arealdel Januar 2015.
Naturmangfoldloven og plan- og bygningsloven
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Reguleringsplan - planprosess
Helhetlig forvaltning av vassdrag og kystvann - forvaltningsplanen - Anders Iversen, DN Jon Lasse Bratli, Klif.
God planlegging Rådgiver Marianne Siiri, seksjon for plan og miljø Dato
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
1 Reguleringsplaner – ny plandel Nye grep – nye plantyper Arealformål og bestemmelser Se: Opplæringsprogrammet Quality, Sarpsborg 17.
Juridisk hjørne, naturmangfoldloven Skogfaglig samling 2011 Camilla Neiden Seniorrådgiver.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Overordnet plan Krav til konsekvensutredninger Svein Einar Stuen Seniorrådgiver - miljøvernavdelinga.
Planlegging. I kommunene er målene formulert på ulike måter, men de fleste har mål som er knyttet til følgende tema: Levekår og livskvalitet Boliger.
Foto: Bjørn Erik Olsen Gode oppstartsmeldinger Geir Davidsen, fagleder plan
Grunnlag for gode detaljreguleringsplaner Hva forventes av kunnskapsgrunnlaget.
Arealplanlegging Kommunestyret Fagområde - Plan Medarbeidere: Wenche Hagestuen Dale, kommuneplanlegger Gunhild Haugum, arealplanlegger - 2.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Foto: Bjørn Erik Olsen Forskrift om konsekvensutredninger for tiltak etter sektorlover – Akvakulturloven Elisabeth Karlsen 10. mars 2015.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
Helsehensyn i planlegging - Orientering om ny veileder Anne Sofie Lauritsen Rådgiver.
Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Kommunal planstrategi
Hvordan planlegge i kystsonen? Marianne Siiri, Nordland fylkeskommune
Hva betyr helhetlig vannforvaltning for lokal forvaltning og saksbehandling? Rådgiver, Lars Ekker Nordland fylkeskommune/ vannregionmyndigheten i Nordland.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Samhandling for effektive planprosesser
Effektiv og god planprosess for IC-utbyggingen
Private aktører - veilednings- og kompetansebehov
Statusoppdatering for planleggingsarbeid
Områderegulering for Øvre Sem
Områderegulering for Øvre Sem
Endringer i plan- og bygningsloven
Ny by – ny flyplass 12. Oktober 2017 Kristoffer L. Seivåg
UU og Fylkesmannens rolle
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Utskrift av presentasjonen:

Når skal planer konsekvensutredes? Geir Davidsen, fagleder plan 9. april 2015 Foto: Aase Kristine Lundberg

Disposisjon Hvorfor konsekvensutredning? KU-forskriften –Når skal det lages konsekvensutredning? –Hva skal utredes? Tre deler –Kunnskapsgrunnlag, vurdering av enkelttiltak og samlet vurdering Husk: Naturmangfoldloven

Fra en til to forskrifter den 1. januar 2015… Forskrift om konsekvensutredninger for planer etter plan- og bygningsloven –Kommunal- og moderniseringsdepartementet – konsekvensutredninger-iverksettes-1.-januar-2015/id / konsekvensutredninger-iverksettes-1.-januar-2015/id / Forskrift om konsekvensutredninger for tiltak etter sektorlover –Klima- og miljødepartementet

De fire «F»-er Folkelig Faglig Fleksibelt Forutsigbart

KONSEKVENSUTREDNING ER IKKE FARLIG

Hvorfor KU? Plan- og bygningsloven fastsetter et krav om at alle planer etter loven skal ha en beskrivelse av planens virkninger som en del av planbeskrivelsen. For nærmere angitte planer kreves en utvidet vurdering og beskrivelse av planens virkninger for miljø og samfunn, en konsekvensutredning, som en del av planbeskrivelsen. Dette gjelder regionale planer med retningslinjer for fremtidig utbygging, kommuneplanens arealdel herunder kommunedelplaner der det angis områder for utbyggingsformål og reguleringsplaner som kan få vesentlige virkninger for miljø og samfunn. Forskrift om konsekvensutredninger etter plan- og bygningsloven (KU-forskriften) gjengir og utfyller lovbestemmelsene på dette området.

Eller med litt andre ord… Planer som er såpass store at konsekvensene av disse ikke umiddelbart er klare skal konsekvensutredes. Dette sikrer et beslutningsrelevant kunnskapsgrunnlag. Sikrer medvirkning og at folk flest, politikere og høringsparter skjønner hva konsekvensene av saken faktisk er. KU er et verktøy som gjør det enklere, lettere og forutsigbart for næringsliv og befolkningen Krever at det (som oftest) utarbeides et planprogram, som beskriver metodikk, utredningstema, medvirkning m.m.

Vurdering av KU eller ikke? Ansvarlig myndighet (oftest kommunen) skal før varsel om oppstart vurdere KU. Vurderingen skal fremgå av varsel om oppstart. –(NB: Dette er ikke en beslutning). Skal i nødvendig grad ta kontakt med berørte myndigheter for å avklare om kriteriene for KU (§4) kommer til anvendelse. –Kulturminner? (Nordland fylkeskommune) –Reindrift? (Reindriftsforvaltningen) –Naturmangfold (Fylkesmannen i Nordland) –o.s.v. Dette skjer i praksis gjennom høringen av oppstartsmelding

KU-forskriften ?q=Forskrift+om+konsekvensutredningerhttps://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/ ?q=Forskrift+om+konsekvensutredninger

KU? PLAN «Alltid» § 2, vedlegg I og II KU Ja Nei KU Ikke KU «Vurder» § 3, vedlegg III NB: Vurdering

Endringer i.f.t. tidligere Ikke krav om planprogram for planer etter §3 c) Vurdering av om en plan får vesentlige virkninger (vedleggIII) –Ved vurderingen av om en plan kan få vesentlige virkninger skal det ses hen til tiltakets størrelse, plassering eller egenskaper, samvirke med andre gjennomførte, vedtatte og planlagte tiltak, og virkningenes omfang, kompleksitet, varighet, frekvens og reversibilitet. Fjernet kravet om at forslag til planprogram sendes Kommunal- og moderniseringsdepartementet for behandling i tilfeller der det er påpekt konflikt med nasjonale eller viktige regionale hensyn. Det er satt frist for fastsettelse av planprogram (ti uker) og mulighet for at planmyndigheten kan unnlate å fastsette planprogram.

Hva skal utredes? (KU-forskriften vedlegg IV pkt b) Kulturminner og kulturmiljø. Naturmangfold, jf. relevante bestemmelser i naturmangfoldloven. Friluftsliv. Landskap. Forurensning (utslipp til luft, herunder klimagassutslipp, forurensing av vann og grunn, og støy). Vannmiljø, jf. relevante bestemmelser i vannforskriften. Sikring av jordressurser (jordvern). Samisk natur- og kulturgrunnlag. Transportbehov, energiforbruk og energiløsninger. Beredskap og ulykkesrisiko, jf. plan- og bygningsloven § 4-3. Mulige trusler som følge av klimaendringer, herunder risiko ved havnivåstigning, stormflo, flom og skred. Befolkningens helse og helsens fordeling i befolkningen. Tilgjengelighet for alle til uteområder og gang- og sykkelveinett. Barn og unges oppvekstvilkår. Kriminalitetsforebygging. En beskrivelse av arkitektonisk og estetisk utforming, uttrykk og kvalitet. For planer som kan føre til vesentlig påvirkning av konkurranseforholdene skal konsekvensutredningen omfatte vurderinger av dette. Vurdere og begrunne Andre tema? Befolkningsutvikling Næringsutvikling Reindrift Fiske Akvakultur Etc…

Husk at konsekvensutredningen skal… være tilpasset plannivået –Kommuneplanens arealdel, kommunedelplan, områderegulering eller detaljregulering være tilpasset innholdet i det aktuelle planarbeidet –Beslutningsrelevant – utred de tema som har betydning. –Begrunn valget og inkluder relevante tema som ikke er i vedlegg IV. få frem: –viktige miljø- og samfunnsverdier i de foreslåtte utbyggingsområdene –virkningene utbyggingen kan få for disse verdiene –hva som kan gjøres for å avbøte negative virkninger

Et sjekkspørsmål kan være: «hva må vi vite for å kunne ta stilling til forslag til ny eller endret arealbruk, og hva kan gjøres for å avbøte negative virkninger?»

Tre deler i KU Kunnskapsgrunnlaget –Redegjøre for tema og kunnskapen som legges til grunn for arbeidet. Vurdere hvert enkelt tiltak –Skjema Samlet vurdering –Tekstlig (og figur/tabell) –Etter arealformål og utredningstema

Naturmangfoldloven kap II Naturmangfoldloven er en sektorovergripende lov som i kapittel II omfatter «Alminnelige bestemmelser om bærekraftig bruk». Kapittelet omfatter fem prinsipper som skal legges til grunn som retningslinjer ved utøving av offentlig myndighet, jf. nml §7. Prinsippene er fastsatt i lovens §§8 til 12, og vurderingen av prinsippene skal fremgå av beslutningen i saken. –kunnskapgrunnlaget (§ 8) –føre-var-prinsippet (§ 9) –økosystemtilpasning og samlet belastning (§ 10) –kostnadene ved miljøforringelse skal bæres av tiltakshaver (§ 11) –miljøforsvarlige teknikker og driftsmetoder (§ 12) BONUS!