Nasjonal digital læringsarena Norwegian digital learning arena ndla.no Jan-Helge Atterås, styremedlem og leder Arbeidsutvalget.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Advertisements

Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Medvirkning til utvikling Anja Kildal Gabrielsen, LO www. fellestiltak
Nasjonal digital læringsarena Norwegian digital learning arena ndla.no Liv Heidrun Heskestad Oslo 12.mars 2010.
Naturfag Nasjonal digital læringsarena, Naturfag
Hva er NDLA? Initiativ fra fylkeskommunene Hensikt:
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Nasjonal digital læringsarena
Digitale læringsressurser i skolen
Ndla.no - versjon 2.0Nasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena Eksempel: Hudens oppbygningHudens oppbygning Eksempel: Hudens oppbygningHudens.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Evaluering av elevforsøk med bærbare PC’er 2005/ skoler.
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Og Tilgangsprosjektet og Tilgangsprosjektet Gjermund Lanestedt Prosjektleder – Tilgangsprosjektet Utdanningsdirektoratet.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Hvordan skal vi få fler til å velge samiske fag i videregående opplæring?
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
© Synovate Lærernes bruk og holdninger til digitale læremidler i videregående skole og i ungdomsskolen 2011.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
Nettverkssamling om barnefattigdom
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Dialogseminar Åre Skolebygg og pedagogikk – John Olav Larsen Skolebygg og pedagogikk Verdal kommunes retningslinjer (sak 02/05332): 1.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar, Åre – Utfordringer på oppvekstfeltet - Trude Nøst, kommunalsjef 1 Barnehager Lokal rammeplan for.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum En digital ABM-sektor Jan Seland rådgiver, ABM-utvikling.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Metodefrihetens vilkår i bergensskolen
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Informasjonsmøte FAU Kirkevoll skole desember 2016
Sammenhengen mellom IKT-bruk og. læringsutbytte (SMIL) i videregående
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Skolebasert kompetanseutvikling
Velferdsstaten Foto: Heidi Voss-Nilsen/Scanpix
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
KDTO LÅT Presentasjon av våre oppgaver og prioriteringer
Overgang for elever med spesielle behov
Rådmannens forslag: HANDLINGSPLAN Budsjett 2019
Skolebasert kompetanseutvikling
Skolens læringsressurser og læremidler
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Undervisning og barnehage
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Undervisning og barnehage
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Agenda for nettverkssamling
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonal digital læringsarena Norwegian digital learning arena ndla.no Jan-Helge Atterås, styremedlem og leder Arbeidsutvalget

” Nytt i 2013” Ny eierstrategi for skole og barnehage for KS: Mål om utvidelse av NDLA samarbeidet til å omfatte heler 13- årig løp ndla.noNasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena

Myter om NDLA? Top down Sparetiltak Lærernes valgfrihet er truet Mangfoldet forsvinner! Metodefriheten er truet! Bøkene forsvinner! Kvalitetssikringen er dårlig ndla.noNasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena

Læremidler Felles forankring i opplæringsloven § ” Fylkeskommunen har ansvaret for å halde elevane med nødvendige trykte og digitale læremiddel og digitalt utstyr” Det er en lopålagt fylkeskommunal oppgave å sørge for at det finnes tilstrekkelig med læremidler i alle fag uten at dette skal gi kostnader for elevene ndla.noNasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena

ndla.noNasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena

ndla.noNasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena

Historie KD Utlyste 50 millioner kroner Å øke tilgang til og bruk av digitale læremidler i videregående opplæring. Utvikle videregående skolers og skoleeiers kompetanse som utvikler og/eller bestiller av digitale læremidler. Øke volum og mangfold av digitale læremidler rettet mot videregående opplæring. ndla.noNasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena

ndla.noNasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena Kongstanke Gode, åpne digitale læremidler Elever og lærere i aktivt og deltakende læringsarbeid

Læremidler som er –Redaksjonelt kvalitetssikret –Oppdatert –Tilgjengelig, gratis, til fri bruk –Ressurs, - ikke metode –Mange bidragsytere, produsenter, stemmer –Valg, tilpasning, medvirkning ndla.noNasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena

ndla.noNasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena

Nasjonal digital læringsarena Eid av fylkeskommunene gjennom §27 samarbeid –Alle fylkeskommuner utenom Oslo er med Av en ramme på 1750 kroner pr. elev til læremidler, går 400 kroner til NDLA Arena for frie digitale læremidler –Tilgjengelig for alle – ”gave” til folket, livslang læring, allmennheten fri tilgang Arena for deltagelse, deling og samarbeid ndla.noNasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena

ndla.noNasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena – Et ambisiøst initiativ Offentlig samarbeid og felleseie mellom 17 fylkeskommuner Virtuell organisasjon. Har ikke hovedkontor. Lærere fra hele landet bidrar i fagredaksjoner Høy bruk og økende trafikktall fra hele landet Åpent innhold, åpen tilgang, og fri programvare Innkjøpssamarbeid gir økt kvalitet

ndla.noNasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena NDLA – vekker oppsikt internasjonalt Unikt i norsk, og internasjonal sammenheng –Skolenes eget prosjekt –Åpent og demokratiserende (OER) –Direkte innvirking på læremidler Innkjøp Produksjon Presentasjon –OECD peker på NDLA –Nominert for EPSA 2011 utmerkelse –Skalerbar og åpen teknisk plattform

ndla.noNasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena

Hovedmålene for all aktivitet i NDLA Økning i besøk og trafikk på NDLAs tjenester Forbedret brukertilfredshet og opplevd læringseffekt NDLAs innhold og tjenester skal ha økt tilgjengelighet der elever og lærere ønsker at NDLA skal være Mer kostnadseffektiv og kvalitetssikret produksjon Digitale læremidler for videregående opplæring

ndla.noNasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena

Læremiddel eller læringsressurs? ndla.noNasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena

Analoge strukturer i skolen ndla.noNasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena

Begrepskart for læringsressurs og læremiddel Figuren er lånt med tilatelse av Jan Hylén - METAMATRIX Læringsressurs Lære- middel Digitale lærings- ressurser Digitale Lære- middel ndla.noNasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena

ndla.noNasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena

ndla.no

Nasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena

Status NDLA NDLA lykkes i å kjøpe inn og levere innhold Brukertilfredshet (Synovates, og Athenas brukerundersøkelse) Diskusjon rundt NDLA er preget av dialog Solid bruk og fortsatt vekst ndla.noNasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena

. ndla.noNasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena

Solid bruk og fortsatt vekst ndla.noNasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena

ndla.noNasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena

VS ndla.noNasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena

ndla.noNasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena

ndla.noNasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena

ndla.noNasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena

ndla.noNasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena

Bruk fra en kommune ndla.noNasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena

ndla.noNasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena

Nøkkelfaktorer i VGO Faglig avgrensing 9 yrkesprogram 3 studieforberedende program 336 læreplaner 550 fag Eierskap og finansiering §27 samarbeid (17 av 19 fylkeskomm ) Finansiert ved kr. 400 per elev mill Gjennomsnittlig utviklingskostnader per fag - ca 8 mill. fordelt over 3 år Organisering Fagredaksjoner er ansvarlige i hvert fag: Fagred. av lærere i vgs -- eierforhold til læringsressursene Fagred. ansvarlig for pedagogisk utv./innhold og kvalitetssikring Produksjon, innkjøp og drift egenutvikling av innhold innkjøpte læringsressurser i markedet - over halvparten av budsjettet går til innkjøp Distribusjon og teknisk støtte Felles teknisk løsning ndla.noNasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena

Kommuner Antal elever i grunnskolen i norske kommuner ligger i 2012 på ca Av dette er tallet i barneskolen ca , og i ungdomsskolen ca Storbyregionene har ca ¼ av innbyggertallet, og vi kan dermed grovt regne med at elevtallet i barneskolen er ca , og i ungdomsskolen ca i de fem store byene. ndla.noNasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena

Færre fag Antall fag i grunnskolen er langt færre enn i vgs. Dette betyr at en vil nå langt med en ramme på 65 mill. pr år. Dersom en får med alle kommuner i finansieringsopplegget, er det mulig i løpet av noen få år, å få på plass digitale læringsressurser i alle fag innenfor en ramme på 100 mill. per år. Det betyr 150 kr. per elev per år. ndla.noNasjonal digital læringsarenaNorwegian digital learning arena

Nasjonal digital læringsarena Norwegian digital learning arena ndla.no