Internett som læringsarena - flopp eller snarvei til ressurser? http.//trondelag.kulturnett.no Vårmøte for bibliotekansatte i videregående skole i Sør-

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Web 2.0 og Bibliotek 2.0 Frode Pettersen – Vårmøte 8.mai 2007.
Forskning og utvikling
Med forskning på timeplanen
Muligheter for forskning og utvikling i elæring? Haugesund, 9. mars 2004 NVUs fagforum v/Hugo Nordseth.
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Mzoon – for fremtidens filmskapere?  Hvilken funksjon mzoon har, og i hvilken grad den kan sees på som en digital læringsressurs?  Hvilke former for.
Hva er NDLA? Initiativ fra fylkeskommunene Hensikt:
Pilotprosjektet så langt
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Kulturnett som arena for arkivformidling
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Samarbeid folke- og skolebibliotek v/ biblioteksjef Guri Sivertsen Haugan, Levanger bibliotek Skal si litt om hva vi har gjort i Levanger, og hva vi.
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
Digitale læringsressurser i skolen
Bibliotekreform 2014 Utfordringer for kommunene
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Kompetansekartlegging
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
Forside/oversikt Fag / tema
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Strategier for gjenbruk av kulturinformasjon fra arkiv, bibliotek og museer Tone.
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Ungdomstrinn i utvikling
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Sammensatte tekster.
Samfunnsfaget Hva digitale verktøy tilfører faget Digitale verktøy innen samfunnsfaget er glimrende til å anskueliggjøre, illustrere og aktualisere fenomener.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Læreplanen Historie Vg2.
TIDSLINJER nettsted.
Val324 Lokalsamlinger og lokalhistorisk materiale Tor Sveum Forelesning fredag 5. november 2004: ABM-U Statens senter for arkiv, bibliotek og museum.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Film i Den kulturelle skolesekken. Om Norsk filminstitutt * Statlig institusjon under KKD * Forvalter den norske filmarven * Profilerer, restaurerer.
Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om:
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Workshop for masterstudenter Torsdag. 5.februar 2009.
Hvorfor er skolebibliotek viktig?
Kampanjeråd Norsk Bibliotekforening Bibliotekarforbundet Biblioteksentralen Skolebibliotekarforeningen i Norge Utdanningsforbundet Elevorganisasjonen.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Kulturstrategi for Oppland
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
DRI 1002 Våren 2004 Oppsummering Overblikk over kurset : Mål og innhold Forelesningene Obligatoriske oppgaver 2.Litt om eksamen 3.Evaluering.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Oppstartsseminar 14. juni 2006 Saksliste: 1.Velkommen og presentasjonsrunde 2.Status for prosjektet 3.Lunsj 4.Faggrupper og oppgavefordeling 5.Eventuelt.
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Digital startpakke kurs 3
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
Kilder og kildebruk.
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Valgfaget design og redesign
Utskrift av presentasjonen:

Internett som læringsarena - flopp eller snarvei til ressurser? http.//trondelag.kulturnett.no Vårmøte for bibliotekansatte i videregående skole i Sør- og Nord-Trøndelag. Jægtvolden, Inderøya 27. mai 2005

Oversikt over foredraget 1.Digitale kompetanse – læringsstøtte og læringsmåte 2.Kulturnett Trøndelag som snarvei til kilder til kunnskap – snarveien til de regionale eksemplene 3.Gode trønderske og nasjonale eksempler 4.Veier videre – hvordan arbeide lokalt med digital kompetanse?

1. Digital kompetanse – læringsstøtte, læringsstrategier og læremåte Kunnskapsløftet –L97 og Den kulturelle skolesekken åpner for at nye institusjoner skal få en større rolle i undervisningen i skole, de skal bidra til kompetanseutvikling. Program for digital kompetanse , Utdannings- og forskningsdepartementet -IKT- informasjons- og kommunikasjonsteknologi skal tas i integreres i læringsarbeidet -Åpne både for kreativitet og og kritiskblikk Informasjonskompetanse –Hvor finnes relevant informasjon - institusjon? –Hvordan hentes informasjonen ut? Besøk, kataloger på nett, nettbaserte utlånssystemer (bøker, artikler osv), spørretjenester -

Nye krav til basisferdigheter i skolen Digitalkompetanse – En basisferdighet -Fra basisferdigheter knyttet til IKT, til en mer omfattende kunnskap om : -Søke, lokalisere, evaluere, manipulere og kontrollere informasjon fra ulike digitale media. -Utvikle en kommunikativ kompetanse: kildekritikk, fortolkning og analyse av digitale genre og medieformer -Det krever: -Kjennskap til hvordan nettet er bygd opp -Oversikt over relevante kilder/ ressurser/ nettsteder -Hvordan søke på nettet – ulike søkemotorer og hvordan de arbeider Forutsetning for å bruke Internett –Tilgang til PC med Internett tilkobling –Kunnskap om/ opplæring i bruk av datamaskiner og programmer – elevene overvurderes ofte –Gjerne utstyr som projektor osv for å vis hvordan man kan gå fra

Kildekritikk – og behandling referere, fortolke og konstruere Kildekritikk -Kvaliteten på materialet (opphav, eiere, nøyaktighet) -Vurdering (hvem, hva, når, hvor/publisering, for hvem og hvorfor) -Vurdering av troverdighet (motiv, objektivitet) -Egnethet (emneområde, relevans, skrevet av kunnskapsbærere) Søk og finn? –Den største fordelen med Internett er at det er enkelt å søke på nettet! –Den største ulempen er at søkeresultatet ikke nødvendigvis er godt! –Å vurdere ulike søkeresultater er trening i kildekritikk -Refererer, fortolke og konstruere -Hvordan kan materialet (bilder, tekster osv) brukes/gjengis (opphavsett og krav til kildehenvisning) -Fortolkning av det man finner (analyse, forskningsmetode) -Presentasjon – konstruksjon av tekst, film eller annet

Internett som opplevelsesarena – og kilder til kunnskap, refleksjon og erkjennelse Konkurranser - leker, spill og oppgaver –Spill/lek som kilde til kunnskap og erkjennelse –Quiz og oppgaveløsing – ulike tema Bilder, filmer og gjenstander som forteller –Søk i fotosamlinger, tema, person, sted, tidsperiode osv –Se filmer eller gjenstander –Les i dokumenter eller tidsskrifter Nettutstillinger eller tematiske presentasjoner –Mange spennende tema, og mange av dem er tilrettelagt for undervisning

Internett som arena for deltagelse og skaperkraft – informasjon og kommunikasjon Skrivelyst og rom for ord – å kunne bli lest –Publiser bokanmeldelsen: –Skriv for nettet: Kreativitet – idébank og veiledning –Fra ord til bilder: –Fra kunst og håndverk til kunstner og håndverker –Fra musikk til musiker – og Ungdommens kulturmønstring –UKM interaktiv :

Er kunst-, kultur og kunnskapsinstitusjoner viktig for digital kompetanse? -Jeg tror at kultur- og kunnskapsinstitusjonene bidrar positivt i trening av digital kompetanse gjennom sin virksomhet, også gjennom det de publiserer på nettet! Innholdsprodusenter. De utarbeider ressurser som gir kvalitetssikret, fagbasert og relevant informasjon tilrettelagt for ulike brukergrupper. Veiledere. De kan bidra positivt i læringsprosess da de driver faglig veiledning og ofte tilbyr pedagogiske opplegg rettet mot skolen. Inspirasjonskilder. Åpner for deltagelse og skaperglede. -Nå vil jeg vise noe av det som finnes og presentere Kulturnett Trøndelag som en mulig inngang til de regionale ressursene.

2. Kulturnett Trøndelag – kunnskapsbase for kunst, kultur og kunnskap Praktisk organisering: –Eiere: NTFK og STFK, støtte fra Kulturnett.no til etablering. –Prosjektet er lokalisert til Fylkesbibliotekene Produktet: –Kunnskapsbase – oppslagsverk eller redskap –Oversikt over sentrale institusjoner og arrangementer –Kunnskapsstoff –Kilder til kunnskap om fortid, samtid og framtid –Inngang til nasjonale tjenester/register som institusjons- og kunstnerregister

Tematisk inngang til kunst, kultur og kunnskapsbase Informasjonskompetanse – hvor finnes informasjonen? –Tematisk inngang –Assosiativ organisert –Veier videre – nettsted og nettverk Informasjon på tvers av institusjoner, sektorer og politiske skiller Kunnskapsformidling –Samlet inngang til ulike typer kunnskapsressurser

Tema: Arkiv, bibliotek og museum

Tema: Litteratur

Tema: Månedenskulturminne

Trøndelags historie

Nettutstillinger

3. Trønderske favoritter Tiden og valgene følger vi Nygaardsvolds private og politiske liv gjennom en viktig epoke i nyere norsk historie. Her finner du omtrent 200 artikler, bilder, historiske dokumenter, filmklipp og utdrag fra taler. Faldstadsenteret o/nettmuseum/index.htm# o/nettmuseum/index.htm#

Trønderske favoritter 2 Søk i Trondheimsbilder Hundreårsmarkeringen ett.no/hundrearsmarkeringenhttp:// ett.no/hundrearsmarkeringen

4. Nasjonale godbiter Norges nye filmportal på nett Caplex nettleksikon er Cappelens gratis leksikon på Internett.

Et par til Prøv ulike strategier og se konsekvensene rettsmuseum.no/samf/index. htmlhttp:// rettsmuseum.no/samf/index. html Søk i fotosamlinger

4. Mulige strategier Utvikle egen digitale ressurser –Søkbare boksamlinger, samsøk osv –Spørretjenester Videreutvikle eksisterende digitale ressurser –Tips Kulturnett om det som finnes Videreutvikle veilederrollen –Bibliotek som læringsarena – i rom og ram –Brukerveiledning – styrke den digitale kompetansen i bibliotekene

Veien videre Internett og IKT bør integreres i undervisningen –Nye kvalifikasjoner – digital kompetanse –Erfaring fra behandling av ulike medier –Spre kunnskap om nettet og dets bruksområder Kunnskaps- og kulturaktører en ny funksjon i læringsprosesser –Flere institusjoner som kan bidra i den læringsprosessen –Kvalitetssikre/ tilgjengeliggjøre /formidle Opplevelser og deltakelse –Internett er en arena som åpner for deltakelse, kreativitet og opplevelser, både gjennom spill, tilgang til kilder og tilrettelagt informasjon. –Dette gir elevene tilgang til en ny type kunnskap. Kunnskap som vi har sett kan komme fra lokale kultur- og kunnskapsintitusjoner, det gir også et nytt perspektiv i undervisningen.