Grunnskolebibliotek i Nordland ABM-statistikk 2002-2004 –bokstamme –tilvekst av bøker –utlån –bemanning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Advertisements

FOLKEHELSE OG YRKET MITT Bok: Om helse Kap: 2 side 48-71
NESOs Formannskole klasse / 2014
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Hvordan forbedre seksjonsarbeidet? Rammene Erfaringene Forslag til neste skoleår Seksjonsarbeid Realfag/Idrett1.
Bibliotekprosjekt Spjelkavik barneskole
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Maria Tindberg.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Slik ser Megamenyen ut. Tekster til Megamenypunkt På de stedene i Megamenyen hvor det ikke finnes menypunkter på nivå 3, er det plass til å legge inn.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Kulturetaten/Nordland fylkesbibliotek Nordland fylkesbibliotek Elevane skal ha tilgang til skolebibliotek (Opplæringslova §9.2) Skolen skal ha skolebibliotek.
Bodin vgs og maritime fagskole Biblioteket 1 Fordypningsemne i norsk Hva kan biblioteket hjelpe deg med.
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
TILPASSET OPPLÆRING I MATEMATIKK Hva sier K06? Læringsplakaten gi alle elever like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Grunnskolen: skjema og veiledning GSI-samling 22. september 2015 Roald Fremstad Ingrid Damlien Haraldsen.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Kartleggingsprøver på godt og vondt- hva gjør vi? Tove Mathisen og Kurt Henriksen Hvorfor kartleggingsprøver? Begrepsforståelse? Hvilke kartleggingsprøver.
WORLD SKILLS Skolekonkurranser som metode.. Hvorfor kan dette gi bedre læring? Å konkurrere kan være et virkemiddel for å sette fokus på bil og yrkesfag.
Kunnskapsløftet – fra ord til handling Elevinfo - database for planlegging, gjennomføring og vurdering Elevinfo - database for planlegging, gjennomføring.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
VISJON: Kompetanse for alle i mulighetens skole VELKOMMEN TIL BLOKKHAUGEN SKOLE.
Skolebiblioteket - boklager eller læringssenter. Ønsket vårt er å få til en planmessig bruk av skolebiblioteket:  i informasjonssøking og prosjektarbeid.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
LÆRERROLLEN L 97: Formidler, omsorgsperson, veileder, samtalepartner, og regissør.
Utforming av skolebygg
Praksisbrev Torun Pedersen
Punkt 1 - Forstår hva de skal lære og hva som forventes av dem
Eilert Sundt videregående skole
Informasjon til FAU
DRI3001 V-16 Bacheloroppgave
NORDPLUS junior Programmet
Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle
Samarbeidsgruppemøte 5.november 2015 SAK: 5 Status veikartarbeidet
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Samtalens didaktiske muligheter
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Velkommen til foreldremøte i
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Karlsrud skole.
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Sentrale lover og regler
Rektornettverk Sandefjord 4. mai 2018
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Foreldremøte nye 8.trinn
Skolebibliotekprosjekt- Gjettum skole
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Læring i dag for i morgen.
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
En kort innføring til foreldre
Ny inntaksordning - Med læring som konsekvens
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Tilpasset opplæring Kurs 5
Modul 3 – Intensiv opplæring
Foreldremøte 9.klasse
Utskrift av presentasjonen:

Grunnskolebibliotek i Nordland ABM-statistikk –bokstamme –tilvekst av bøker –utlån –bemanning

”Nasjonal standard” Noen skoler/fylker har utarbeidet standarder Handlingsplan - Skolebibliotek i Karmøy –basisressurs for alle skoler lik 6 timer Forslag til nasjonal standard for skolebibliotek i grunnskolen –Bibliotekaksjonen/Biblioteksentralen/skolebibliotekets interesseorganisasjoner (2003) –bygger på UNESCOs skolebibliotekmanifest –på tidligere veiledninger, utredninger og handlingsplaner omkring skolebibliotek i Norge

Krav til innhold, bemanning og areal: Skolebibliotekaren skal disponere et budsjett som tilsvarer innkjøp av minimum en ny bok pr. elev pr. år. Et skolebibliotek skal ha en grunnstamme på minimum 2500 bøker. Antall bøker bør tilsvare 10 til 15 bøker pr. elev. Skolebiblioteket må inneholde faglitteratur til bruk i opplæringen samt skjønnlitteratur som inngang både til fag- og fritidslesing. Elever må delta i beslutninger om hva skolebiblioteket skal inneholde. Skolebiblioteket må bemannes med en grunnressurs på 7 klokketimer pr. uke. Tilleggsbemanningen bør tilsvare 1 undervisningstime pr. uke pr. klasse. Skolebiblioteket må plasseres sentralt i skolen. Anbefalt areal for skolebiblioteket er fra 120 m2 (for skoler med 7 klasser) til 210 m2 (for skoler med 21 klasser). Det må være datamaskiner i eller i tilknytning til skolebiblioteket. Skolebiblioteket må utstyres slik at elevgrupper og klasser kan arbeide i lokalene. Det må også være møblert for stille lesing. Skolebibliotekaren må ha egen kontoravdeling.

Skolebibliotekets egenart SkolebibliotekAspektFolkebibliotek Elever og lærereMålgruppeKommunes innbyggere Klasser, grupper, enkelt- elever Gruppeorientering - styring BrukereIndivider som kommer frivillig Individorientering -frihet Skolens mål, læreplaner Jmfr læreplan: læring, læringssyn / skillet mellom læring og undervisning … MålKulturpolitiske mål Pedagogiske, veiledende Veileder eleven fram i en prosess (NB! tema-, prosjektarbeid) ArbeidsmåterService, individuell referansetjeneste Veileder individ for å gi et svar eller produkt Begrenset, tar utgangspunkt i læreplan og pedagogiske behov Tilpasset undervisning og fag MediebestandBredt utvalg både med hensyn til form og innhold

Det pædagogiske servicecenter og de fysiske rammer Afstand til hjemklasseområder for alle skolens årgange Afstand til lærernes specielle arbejdsområder Afstand til edb-lokaler og faglokaler Rum for samlingerne af undervisningsmidler Rum for værkstedsfunktioner Rum for arbejdspladser Rum for fordybelse Rum for samvær og æstetik Rum for nye tiltag Udstillingsarealer Lyd- og lysforhold Har skolen lavet en pædagogisk strategi for placering af audiovisuelle midler og IT- hardware.