Transportetatenes forslag til Nasjonal transportplan 2014 - 2023 Terje Moe Gustavsen Leder for styringsgruppen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Finansiering av kollektivtrafikk i byområdene
Transportetatenes forslag til Nasjonal transportplan
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Kommunereform for vekst
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
Regional transportplan Agder
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Utredninger og planfase
Godsterminal Kongsvinger Rv35 Kongsv.banen Kongsvingerbanen
KVU for kryssing av Oslofjorden
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
NTP Plangrunnlag fra Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen 1.
Kollektivtransport Hallgeir H. Langeland LO Kommune Rogaland 18. oktober 2009.
Fylkeskommunen sine oppgaver og ressursbehov Arild Fuglseth, samferdselssjef.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
Grensekryssende jernbaneforbindelse mellom Halden og Trollhättan Problemer og utfordringer Møte med Dalslandspendel i Halden 2.juni
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Statsbudsjettet 2010 Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 14.okotber 2009.
Prosjekt Gjennomføringsplan InterCity - viktige premisser og opplegg for planarbeidet Lars Erik Nybø Jernbaneverket.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Nasjonal transportplan
Ny nasjonal transportplan ved Jan Fredrik Lund, Statens vegvesen
RV19 og Bypakke i Moss Fra ord til handling.
Byutredningen - hvem, hva, hvorfor
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Leverandørmøte – felles bransjemøte Tiltakspakken
Kommunemøter RPBA - om RTP
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Kommunemøter RPBA - om RTP
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
Mulighetsstudie Grenland / Skien
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

Transportetatenes forslag til Nasjonal transportplan Terje Moe Gustavsen Leder for styringsgruppen

Mandatet Transportetatenes faglige anbefalinger til regjeringens arbeid med Nasjonal transportplan 2014 – 2023  Målstruktur  Økonomiske rammer  Krav om bred involvering  Fylkeskommunene i styringsgruppen 1.Utredningsfase inklusive nordområdeutredning 2010 / Høyhastighetsutredning 2010 / Planforslaget Stortingsmelding fra regjeringen vinteren/våren 2013

Økonomiske rammer

Globalisering Utviklingen i verdenshandelen Mill. US Dollar i løpende priser Kilde: WTO

Befolkningsvekst Byene vokser Flere eldre Gjennomsnittlig befolkningsendring per år. Kommuner Kilde: SSB Kartgrunnlag: Statens kartverk Befolkningsutvikling i Norge. Antall år mellom økning på en million. Kilde: SSB Antall innbyggere i 2011 og 2040 – aldersfordelt for de største byene og for landet for øvrig. Kilde: SSB

Økonomisk vekst

Det mest nødvendige først: Drift, vedlikehold og fornyelse Mer trafikk Mer teknisk komplisert infrastruktur – tunneler, signalsystem, informasjons- systemer Klimaendringer – villere vær krever solid infrastruktur Kostnadsøkninger Nedslitt infrastruktur Historisk løft for oppgradering og fornyelse

Stor økning drift og vedlikehold på riksvegene

Fjerne forfallet på riksvegene Beregnet forfall: mrd. kr 50 % tunneler, 25 % vegdekker, vegkropp og drenering, 15 % bruer og ferjekaier og 10 % vegutstyr og miljøtiltak Foreslåtte midler 13 mrd. kr i planteknisk ramme 18 mrd. kr i høyere rammenivåer Prioritering Vegkropp og drenering for mer robuste veger Tunnelsikkerhetsforskriften og elektroforskriften

Vedlikeholdsetterslep – havner og farleder Beregnet til 2,6 mrd Elimineres etter 15 år ved +20% i løpet av NTP- perioden ved + 45%

Prioriteringer  Gode kollektive løsninger i byene, sykling og gåing  Større og sterkere regioner  Mer effektiv transport mellom landsdeler

Byene  Veksten må tas av kollektiv- trafikk, gåing og sykling  Konsentrert arealbruk  Kraftig satsing på Buss Bybane, trikk, metro Jernbane Vegnett for gående og syklende  Restriktive tiltak for biltrafikken  Bypakker i de største byene – forpliktende avtaler – 13 mrd. kr i 45 prosentrammen

Nasjonal gåstrategi og Nasjonal sykkelstrategi

Persontrafikken rundt de store byene Bergen Økt kapasitet Bergen- Arna (Ulriken tunnel) Trondheim Redusert reisetid Trondheim – Stjørdal (Stjørdalselva bru) Elektrifisering av Trønderbanen (+45%) Stavanger Nytt signalanlegg

Persontrafikken rundt Oslo Nytt togtilbud desember 2014 Øke kapasiteten for ytterligere tilbudsforbedringer Felles KVU for nye jernbane- og t-banetunneler

Halvtimesfrekvens indre IC –Fredrikstad –Tønsberg –Hamar 47 mrd Ferdig 2026 ved +45% 2023 krever +56% Full utbygging –Halden –Skien –Lillehammer 127 mrd Krever 136% økt ramme Utviklingstrinn InterCity

Foreløpig oppfølging av høyhastighetsutredningen Utredninger: Porsgrunn – Kristiansand – Egersund – Stavanger Ringeriksbanen (100 millioner kr ved +45%)

Økt kapasitet til gods på bane Trinn 1: 5,5 mrd. kr Gir 20% økt kapasitet Kryssingsspor Banestrømforsyning Oppstart Alnabru Trinn 2: 16 mrd. kr Gir minst 50% økt kapasitet Effektivisere Narvik, Bergen, Trondheim Flere kryssingsspor Banestrømforsyning Alnabru utvides (ferdig 2025) Trinn 3, store satsinger: 24mrd 100% mer kapasitet Alnabru første byggetrinn klar Ny terminal Trondheim klar

Nytt signalanlegg Signalanleggene har nådd sin levetid Innfasing av ny teknologi etter felles europeisk standard 7 til 8 milliarder NOK Totalt 20 milliarder NOK

Store prosjekter Planteknisk ramme: Prosjekter i NTP , men langt i fra alle +20 %: Mange prosjekter i NTP pluss noe mer +45 %: Oppfølging av NTP , og mer sammen- hengende utbygging langs E6, E16, E18 og E39

Effekter av riksveginvesteringer TiltakPlanteknisk ramme +45 prosent Firefeltsveg150 km44o km Midtrekkverk på 2/3- feltsveg 280 km470 km Gul midtlinje90 km310 km Tilrettelagt for gåing og sykling 280 km580 km

Tiltak for å øke kapasiteten på store lufthavner og forslag om nye lufthavner OSL T2 Ny terminal, Flesland Videreutvikling Sola Utvidelse av ekspedisjonsbygg, Værnes Rullebane 3 på OSL og rullebane 2 på Flesland må besluttes Ny stor lufthavn i Lofoten og på Helgeland

Helgeland Ny lufthavn i Mo i Rana (Polarsirkelen) med 2200 m rullebane Forlengelse av rullebanen på Sandnessjøen lufthavn til 1199 m Forutsetter at Mosjøen lufthavn, Kjærstad og Mo i Rana lufthavn, Røssvoll legges ned Ekstraordinær finansiering er nødvendig - begge lufthavnene er samfunnsøkonomisk lønnsomme, men bedriftsøkonomisk ulønnsomme

Lofoten/Vesterålen Ny lufthavn på Gimsøy – Meteorologiske og miljømessige forhold må avklares – Forutsetter at Leknes lufthavn og Svolvær lufthavn legges ned Vesterålen: Rullebanen på Stokmarknes forlenges til 1199 m

Gods – overføring til sjø og bane  Investeringer i jernbanenettet og - terminaler  Utbedring av farleder  Bedre vegtilknytning til havner og Alnabru  Insentiver for overføring av gods til sjø og bane  Bred samfunnsanalyse, inklusive vurdering av eierskap og organisering av havner og terminaler

Trafikksikkerhet Ambisiøst mål for trafikksikkerhet på veg Halvering av antall drepte og hardt skadde til /400 Krever tiltak fra mange aktører Gjennomsnittlig antall drepte og hardt skadde per år i perioden fordelt på vegkategori og ulykkestype.

Trafikksikkerhetstiltak  Møtefri veg  Midtoppmerking  Sideterreng  Kontroller  Kampanjer  Føreropplæring  Vinterdrift

Trafikanter og kjøretøy Mer målrettet kontroll og tilsyn Bilbeltekontroll Tunge kjøretøyer Verksteder Kjøreskoler Yrkesføreropplæring Føreropplæring Flere selvbetjeningsløsninger

Bidra til å redusere klimagassutslippene Mange virkemidler Utbygging av jernbane og annen kollektivtransport Tiltak for mer gåing og sykling Restriktive tiltak for biltrafikk i byer Arealbruk som begrenser transportbehovet med bil Tiltak for mer godstransport på sjø og bane Avgifter som påvirker til mer klimavennlige transportmidler Utslippskrav til ferjer Støtte til FoU for mer klimavennlig transport og distribusjon av biodrivstoff God effekt krever sterke virkemidler

Miljø  Svevestøv og NO 2  Støytiltak  Etatenes verneplaner  Minimere inngrep i natur- og kulturmiljø, utbedre konfliktpunkter, ivareta vannforskriften og unngå forurensning i grunnen  Utforming av gater og plasser – arkitekturstrategi

Universell utforming – bra for alle Hele reisekjeder  Forutsigbarhet for brukerne  Stasjoner, lufthavner og holdeplasser  Fokus på drift og vedlikehold

Store strategiske satsinger – ut over planleggingsrammene  Enda mer kollektivsatsing i byene  Full utbygging av farledene  Full utbygging IC – høyhastighet  Full utbygging godstiltak  Full utbygging av riksvegnettet Kan gjennomføres på om lag 20 år

Nasjonal dugnad  Mer effektiv planlegging  Raskere og mer helhetlig utbygging  Samarbeid med bransjene – langsiktig oppbygging  Forutsigbar finansiering

VI KAN SKAPE GOD INFRASTRUKTUR PÅ 20 ÅR!