Kommunedelplan for Stavanger sentrum Rådmannens forslag 5.april 2016 Kortversjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanseprogram for fylkeskommuner og kommuner om universell utforming innenfor plan- og bygningslovens virkeområde Et samarbeid mellom KRD, MD, Deltasenteret,
Advertisements

Harstad Havn KF Utfordringer og planer
Næringsarealprosjektet
Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Tore Mauseth, plan- og miljørådgiver Årsmøte Støyforeningen 15.mars 2012 Støyhåndtering etter plan- og bygningsloven.
Forelesning mars 2008 LAA 234 Landskapsanalysemetoder 2008
Overordnede føringer – arealplan Innspill fra næringslivet i Sarpsborg • Sunn vekst Nærings- og arbeidsplassutvikling må være fokus og drivkraft også i.
MULIGHETSSTUDIER BYREMO
Dialogtorg i Kristiansand
Ny plan- og bygningslov og nye muligheter for uu-arbeidet
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Presentasjon for Drammen formannskap 7. juni 2011
Samarbeidsvtale mellom Jernbaneverket, ROM eiendom, NSB og Drammen kommune Mål: Partene har som felles målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk.
Helhetsplan Haugenstua et mulighetsstudie
Strategi og handlingsplan
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
Resultater fra en undersøkelse i 7 kommuner med vekt på uteområder Rapport august Kostnader ved universell utforming i kommunene.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Kontaktutvalget 21. november 2011 Hans-Petter Tonum, daglig leder i DNF Næringsutvikling videre – med vekt på sentrum.
ARNE – prosjekt – faggruppe handel/grossist Målsettingen som fungerer som basis for utviklingen av regionen som logistikk- knutepunkt:  Regionen utvikles.
Eksempel 4: Smart transport
Begrensninger og muligheter
AREALPROSJEKTET Felles overordnet
Overordnet byplangrep
3 X FJORDBYEN 1. april 2005 Ellen S. de Vibe, direktør i Plan- og bygningsetaten Fremtidsbildeprosessen og Fjordbyprogrammet.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Noen skeive blikk på byutvikling. Er vi i det hele tatt på ballen?
Foto: Helén Eliassen Hva er de strategisk viktigste forskningstemaene fremover? Helge Garåsen, 10.januar 2012.
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Hvorfor BID? Om den videre prosessen.
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Overordnet mål og sluttprodukt
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Forslag til revidert Grøntplan for Oslo
Samarbeid og virkemidler for markedsdrevet utbygging i knutepunkt og tettsteder AV/EP
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Levanger kommune, kommunedelplan Sundet - Havna.
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
Styrker (internt)  Store volum av råstoff (skog og potet)  Sentral beliggenhet (Skandinaviakrysset)  Industrikompetanse  Klyngemiljøer innen bygg og.
Planstrategier og scenarier for Østfolds utvikling Elin Tangen Skeide fylkesplansjef 1.
Velkommen til dialogkonferanse Hvordan styrke de mellomstore byene på Østlandet som motor for regional vekst og næringsutvikling? Roger Ryberg Fylkesordfører.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
UTVIKLING I TILKNYTNING TIL IC-STASJONEN PRESENTASJON I FORMANNSKAPET UTVIKLING I TILKNYTNING TIL HØNEFOSS IC-STASJON.
SENTRUMSKONFERANSEN 15. SEPTEMBER 2016 BO i – ARBEIDE i – HANDLE i – og OPPLEVE BYEN.
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Presentasjon 14. juni 2017 Rådgiver Magnar Simensen
Tove Hellem Arealalternativ i byutredningen i Trondheim - en orientering til Lillehammer kommune
Styring av byutviklingen
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Kommunemøter RPBA - om RTP
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Kamp eller samarbeid?.
1. Muligheter og utfordringer på Furuset og i Bydel Alna
Idé- og plankonkurranse for NTNUs campus i Trondheim
Revisjon av kommuneplan – parkeringsbestemmelser
Sentrumsplan for Arendal sentrum
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Kommunemøter RPBA - om RTP
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Utskrift av presentasjonen:

Kommunedelplan for Stavanger sentrum Rådmannens forslag 5.april 2016 Kortversjon

STAVANGER KOMMUNE Hvorfor lages ny sentrumsplan? ■ Politisk bestilling ■ 20 år siden sist ■ Kommunen, fylket og staten vil styrke bysentrene ■ Bryte trend med svakere vekst ■ Planen skal: ■ Angi mål og strategier ■ Gi plass til større utbyggingsrammer ■ Baseres på bredt samarbeid

STAVANGER KOMMUNE Mål og strategi ■ Hovedmål: ■ Stavanger sentrum skal være regionens viktigste bysenter som går foran og viser framtiden for den bærekraftige byen ■ Innebærer (delmål): ■ Tyngdepunkt for boliger, arbeidsplasser, handel ■ Fortetting av knutepunkt og bystrukturer ■ Gå-vennlig by i gater og byrom ■ Historisk identitet ■ Foretrukket reisemål

STAVANGER KOMMUNE Sentrumsfornyelse ■ Planen skal: ■ Gi nye rammer for sentrumsfornyelse ■ Sikre sentrums regionale posisjon ■ Gjøre at sentrum kan være regional vekstmotor ■ Derfor har planen: ■ Justerte generelle føringer for ny regulering ■ Høyere utnyttelse ■ Mer fleksible krav til utearealer ■ Områder med høy avklaringsgrad for ny utbygging ■ Nok nytt areal til å styrke sentrums posisjon

STAVANGER KOMMUNE Stedstilpassede grep ■ Planen skal: ■ Styrke viktige områder ■ Knytte sammen ulike deler av sentrum ■ Ta vare på sentrums særpreg ■ Derfor har planen: ■ Plangrep tilpasset ulike områder ■ Områder med viktige grep: ■ Knutepunktet ■ Stavanger stasjon ■ Havnefronten ■ Holmen, Jorenholmen, Fiskepiren, Bekhuskaien ■ Viktige bygater ■ Madlaveien, Lagårdsveien, Løkkeveien, Bergelandsgata, Klubbgata

STAVANGER KOMMUNE Samspill byfornyelse og vern ■ Planen skal: ■ Gi samspill mellom ny utbygging og bevaring av historisk bebyggelse ■ Derfor har planen: ■ Tatt stilling til nybygg og vern i viktige områder ■ Styrket kulturminneplanens føringer i sentrum ■ Juridisk forsterket ■ Oppdatert, eks hermetikkindustri

STAVANGER KOMMUNE Levende førsteetasjer ■ Planen skal: ■ Styrke bylivet i sentrumsgatene ■ Derfor har planen: ■ Krav om åpne og publikumsvennlige fasader i utvalgte gater ■ Nye åpninger for handel i gatene der dette kreves

STAVANGER KOMMUNE Nye byrom ■ Planen skal: ■ Gi byen nye byrom ■ Sikre tilgang til sjøen ■ Sikre barns møteplasser ■ Derfor har planen: ■ Viktige ny byrom vist i kartet ■ Langs havnefronten ■ Pocket parks ■ Kvartalslekeplasser ■ Rekkefølgekrav til utbygginger ■ Uteromsbestemmelse tilpasset sentrum ■ Reduserte krav ved kvalitetsheving av offentlig rom ■ Uterom på tak

STAVANGER KOMMUNE Gå-vennlig by ■ Planen skal: ■ Bedre og sikre tilgjengeligheten til sentrum ■ Gjøre byen mer gå- vennlig ■ Derfor har planen: ■ Hovednett for gående med god tilrettelegging ■ Tilpasset og mer sammenhengende sykkelnett ■ Bussgater i kollektivnettet ■ Hovedveinett der bilen fortsatt prioriteres ■ Varierte parkeringskrav og ny plassering av store anlegg

STAVANGER KOMMUNE Havn i samspill med byen ■ Planen skal: ■ Gjøre sentrumshavn tilpasset framtidens behov ■ Sikre samspill mellom havnen og byens behov ■ Derfor har planen: ■ Mer funksjonelle og effektive kaifronter ■ Viser og gir krav til områder som kan tilrettelegges for cruise ■ Krav om tilrettelegging som offentlige områder utenom anløp ■ Samlet rutetrafikk på Fiskepiren ■ Tilrettelagt for Hurtigruten

STAVANGER KOMMUNE Samarbeidsprosjekt ■ Samarbeidsprosjekt om utradisjonelle virkemidler ■ Viktigste arena for felles innsats ■ Prosjektet skal: ■ Teste ut virkemidler for å styrke sentrum ■ Vurdere modeller for samarbeid ■ Utvikle løsninger for interaktiv dialog ■ Finansieres av kommunen og sentrumsaktører

STAVANGER KOMMUNE Visualisering og innbyggerdialog ■ Planen skal: ■ Være forståelig for alle ■ Tilrettelagt for digital innbyggerdialog ■ Derfor er planen: ■ Illustrert i noen områder med byliv ■ Visualisert i 3D-modell som kan brukes i digitale løsninger for innbyggerdialog