– Vi tar ansvar for sjøvegen Bred samfunnsanalyse av godstransport : Havner – utviklingstrekk og muligheter Møte KS/KS Bedrift Oslo, 30.10.2015 Thorkel.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rygge-Vaaler Sparebank
Advertisements

Havneutvikling i Skagerak og Kattegat Workshop 18. april 2013 i Borg havn Varför så mycket gods på E6:an? Geir Berg Den nye Svinesundbrua.
Hvordan fungerer ulike typer finansieringskilder i urolige tider? Bente A. Landsnes – FNHs årskonferanse.
BEDRIFTSANALYSEN DELES I EN INTERN OG EN EKSTERN DEL
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
 Hva kan forklare innovasjonsresultatene fra statistisk sentralbyrå (SSB) for Risør/Gjerstad? Tina og Inger Beate.
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Arctic Sea and Rail Express
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
Seminar januar 2012 Geir Berg
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Markedsstruktur - teori og empiri
10. Organisasjoners effektivitet
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Oppdrettsnæringa utvikles gjennom levende lokalsamfunn Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
Tilbudskonferanse 23. april 2014 Nytt båttilbud Aker brygge - Fornebu Gylve Aftret-Sandal Analysesjef Ruter.
KJERNFJELLET; NÅ ELLER ALDRI?
Havnedirektør, Bodø havn KF
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
Næringsarealer i Kristiansandsregionen
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Regional transportplan Agder
Foto: Helén Eliassen Hva er de strategisk viktigste forskningstemaene fremover? Helge Garåsen, 10.januar 2012.
Kostnadsbesparelser ved sammenslåing av kommuner Audun Langørgen, Rolf Aaberge og Remy Åserud.
Næringsstruktur og utvikling i godstransport
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Regjeringens havnestrategi og endringer i havne- og farvannsloven Årsmøte Nettverk fjord- og kystkommuner 2015 Pia Farstad von Hall, fagleder havn.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Sekretariatet i samarbeid med utvalgsleder Norges forskningsråd.
Samferdselskonferansen 2007 Kristiansund 21. og 22. mars.
Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015.
Kommunedelplan for Stavanger sentrum Rådmannens forslag 5.april 2016 Kortversjon.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Nasjonal transportplan Prosjektleder Else-Marie Marskar Bred samfunnsanalyse av godstransport 1 KS, 30. okt 2015.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
– Vi tar ansvar for sjøvegen Overføring av gods fra veg til sjø Havnenes rolle som regionale utviklingsaktører Thorkel C. Askildsen, Seniorrådgiver Kystverket.
Fylkeskommunen sine oppgaver og ressursbehov Arild Fuglseth, samferdselssjef.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
1 Innovative offentlige anskaffelser og leverandørdialog Dialogkonferanse AtB, 30. nov 2015.
NTP Godsanalyse Hovedrapport Medlemsmøte NFKK 28. oktober 2015.
Statistikk Dette er Norge Å kunne tolke statistiske data er en.
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
Velg sjøveien Larvik Forutsigbar sjøtransport = samarbeid mellom aktørene.
Åpen høring i Stortingets næringskomite,
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
- Gir statistikken den nødvendige informasjon for regional næringsutvikling trender FoU-utgifter - næringslivets forskerkompetanse.
Kapittel 3 Diskontering Tillegg
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
Oppsummering 02.september 2016
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
10. Organisasjoners effektivitet
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Utskrift av presentasjonen:

– Vi tar ansvar for sjøvegen Bred samfunnsanalyse av godstransport : Havner – utviklingstrekk og muligheter Møte KS/KS Bedrift Oslo, Thorkel C. Askildsen, Kystverket

– Vi tar ansvar for sjøvegen Dagens tema: Godskonsentrasjon, stordriftsfordeler og distribusjonsavstand Havnestruktur, eierskap og finansiering

– Vi tar ansvar for sjøvegen Vår tids mantra: Godskonsentrasjon og spesialisering gir stordriftsfordeler, lavere enhetskostnader og en mer konkurransedyktig sjøtransport: –”For å styrke sjøtransportens markedsandeler, er det avgjørende at havnene utvikler seg til effektive omlastingsterminaler, og styrker sin posisjon som knutepunkt i logistikkjeden og i transportkorridorene. Dette vil kunne gi reduserte transportkostnader for næringslivet, ha positiv miljøeffekt og lette kapasitetsproblemene i deler av vegnettet. (…)En konsentrasjon av godsstrømmene til kombinerte transportkorridorer vil kunne bidra til lavere priser per godsenhet. En konsentrasjon forutsetter færre og til dels mer spesialiserte havner som i enda større grad fungerer som effektive knutepunkt og velfungerende omlastingsterminaler.” (Ot.Prp. nr 75 ( ))

– Vi tar ansvar for sjøvegen Politikkutforming, havner: HFL introduserer allmenn prising av tjenester (bortsett fra anløpsavgiften) og muligheter for OPS for å introdusere prisdifferensiering og ”krevende kapital” – men beholder beskyttelsen av havnekapitalen –”Konkurranse mellom havnene vil etter departementets vurdering, i et fungerende marked, kunne stimulere til kostnadskontroll, strategisk tenking, lavere marginer og prisdifferensiering” (Ot prp 75 ( ) s. 101) Ny forståelse: Problemet er ikke at havnene ikke konkurrerer, de konkurrerer for mye om det samme godset – noe som hindrer ”rasjonelle løsninger” –” Mye tyder på at havnene i for stor grad konkurrerer om godset i stedet for å finne fram til rasjonelle og effektive samarbeidsløsninger” (NTP ” , s. 188) Enkelte markedsaktører etterlyser enda ”kraftigere grep” – vil det si at Staten skal bestemme hvem som skal få drive med containerhåndtering?

– Vi tar ansvar for sjøvegen Havner i Norge 2010: 174 kommuner med definerte havnedistrikt Årsaken til all hurlumhei

– Vi tar ansvar for sjøvegen Har vi for mange, små havner?

– Vi tar ansvar for sjøvegen Havner i Europa

– Vi tar ansvar for sjøvegen Eierskap til europeiske havner

– Vi tar ansvar for sjøvegen Men hva sier tilgjengelige data om godskonsentrasjon? Verdier, normalisert HH- index: < 0,01: Svært dekonsentrert 0,01-0,15: Dekonsentrert 0,15-0,25: Moderat konsentrert >0,25: Høy grad av konsentrasjon Utvikling Europa, ca havner (totalt godsomslag): 1997: 0, : 0,016 (Kilde: Eurostat)

– Vi tar ansvar for sjøvegen Etterspør markedet godskonsentrasjon? Utvikling i fordeling mellom stamnetthavner og øvrige havner LastkategoriHavnekategoriTonnAndelTonnAndel Våt bulk Ikke stamnetthavner % % Stamnetthavner % % Sum % % tørr bulk Ikke stamnetthavner % % Stamnetthavner % % Sum % % Container Ikke stamnetthavner % % Stamnetthavner % % Sum % % Stykkgods Ikke stamnetthavner % % Stamnetthavner % % Sum % %

– Vi tar ansvar for sjøvegen Gir godskonsentrasjon mindre vegtransport og mer sjøtransport? Sjømatproduksjon: Antall slakterier redusert med 60% på 10 år – hvert slakteri håndterer i gjennomsnitt fire ganger større volumer enn for ti år siden. Dette har ikke medført mer ferskfiskeksport på skip Norske og europeiske sentrallagre – dette har medført mer vegtransport og omtales derfor som et problem snarere enn en løsning Reduksjon i samlasterterminaler – mer vegtransport (lengre distribusjonsruter)

– Vi tar ansvar for sjøvegen Containerkostnader i havn – CASE: Fartøy: 750 TEU lastekapasitet, 6901 BT Lossing av 250 containere UtgiftspostNOKAndel Anløpsavgift1 368 Kaivederlag2 806 ISPS-avg200 SUM skip4 374 SUM container17 Kranløft dagtid145 Varevederlag199 SUM til havn36123% Terminaloperatør89057% SUM1 251 Tidskostnader bil og skip30019% TOTALT1 551

– Vi tar ansvar for sjøvegen På leting etter stordriftsfordeler

– Vi tar ansvar for sjøvegen Godsvolum og tidsbruk - containere

– Vi tar ansvar for sjøvegen Havner - eiendomsinntekter

– Vi tar ansvar for sjøvegen Godsfergen - transportpriser x 1 000

– Vi tar ansvar for sjøvegen Distribusjonskostnadene innebærer at: Vi må bringe havnene til folket –Desentralisert havnestruktur Vi må bringe folket til havnene –Næringsarealer i og ved havnene Samlokalisering har også andre fortrinn: –Kunnskapsutveksling –Rivalisering –Relasjonsbygging

– Vi tar ansvar for sjøvegen ”Closest Facility” analyse i ArcGIS: Venstre kart: kartfestede bedrifter i fylkene fra Østfold til Vest- Agder allokert til sentrum i sin postsone (1494 postsoner) som igjen er alloker til nærmeste containerhavn (8 havner i Oslofjorden) Høyre kart: De samme bedriftene allokert til et redusert antall (4) havner. Dette er det mest ”brutale” havnesaneringsscen ariet som er vurdert i SUB 2.

– Vi tar ansvar for sjøvegen Endringer i distribusjonsavstand som følge av havnereduksjon Som følge av havnereduksjonen får av de bedriftene i fylkene (79%) lengre avstand til nærmeste havn når antall havner reduseres fra 10 til 4. Kostnadsfunksjonen som ligger til grunn for ruteberegningene ligger sånn ca på 154 kr/mil, dvs at en 20% kostnadsreduksjon av en havnekostnad på 1200 kr forsvarer ca 15 km lengre kjøring. Kartet viser de områdene der bedriftene får en økt transportdistanse på mer enn 15 km, altså der hvor den ekstra transportkostnaden blir mer enn de sparte havnekostnadene. Dette omfatter bedrifter (77%). Gjennomsnittlig økning i distribusjonsavstand for alle de bedriftene blir ca 61 km (939 kr), noe som altså vil utgjøre en vesentlig høyere økning enn en antatt kostnadsreduksjon i havnene (240 kr)

– Vi tar ansvar for sjøvegen Noen konklusjoner: Godskonsentrasjon og skalafordeler i knutepunktene må veies opp mot effektene av et større omland – noe som gir mindre konkurranse og lengre vegtransport. Hvis fortsatt dekonsentrert havnestruktur er å foretrekke, må vi revurdere vårt syn på –Havnekapitalens beskyttelse: En desentralisert havnestruktur understøttes av lokalt/regionalt eierskap og lokal finansiell styrke –Lokaliseringen av havnearealer: Det er ikke tilstrekkelig med nok havneareal i sum, det må være tilstrekkelig areal lokalt –Havnenære industriområder: Sjøtransportens konkurranseevne er følsom for distribusjonskostnader; Næringsliv bør søkes samlokalisert med havnene –Effekter av samarbeid: Samarbeid uten godskonsentrasjon –Nytten av statlig inngripen: Havnene tjener i all hovedsak et lokalt/regionalt behov, vi har vanskeligheter med å finne ”terminaler med en særskilt betydning i det nasjonale godstransportsystemet” I diskusjoner om havnekonsentrasjon følger argumentet om spesialisering: Vi oppfatter at havnene spiller en viktig rolle i lokal/regional næringsutvikling og er spesialisert i henhold til dette. ”Alle” snakker om overkapasitet i havnene, og om underinvesteringer, vedlikeholdsetterslep og beslutningsvegring når det gjelder statlig transportinfrastruktur. Hvem vil ønske seg statlig havneeierskap?