Vedlegg 4: Relevant tilleggsinformasjon Anbud nr. 08-027 – Verdikjede AS Vinmonopolet, april 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Gjennomgang ved sigmund jensen, skanska
Advertisements

Norsk Resirk AS Bent Ringvold Logistikksjef.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer
Kontraktsoppfølging mv.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Stoffkartotek-veileder
INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
Optimering i verdikjeder i næringsmiddelsektoren
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
1 DA-fondet LandbrukReiselivSMB/Ind.Etabl./Entr. IN Hedmark Departementer Marked/kunder Regionale fortrinn Trender -Innlandsindeksen -Næringsanalysen Norges.
ARNE – prosjekt – faggruppe handel/grossist Målsettingen som fungerer som basis for utviklingen av regionen som logistikk- knutepunkt:  Regionen utvikles.
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
KF PROSJEKTET.
Miljøvennlig innkjøp – erfaringer Joakim Sveli – Inspiria 7.nov
MarinePack - FOU- program for sjømatemballasje Emballasjeoptimering i henhold til CEN-standardene (EN ) for produkter fra Domstein Et caseprosjekt.
Verdikjedeanalyser av sjømat og kjøttprodukter
MarinPack - FOU- program for sjømatemballasje Gilde Norge - strategisk analyse 4 emballasjeløsninger for 2 ulike produkttyper.
Konsernovergripende anskaffelsesstrategi for Oslo kommune
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
HACCP i ASKO Hvilke utfordringer har vi som vareleverandør ?
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Forutsetninger i forbindelse med prosjektetablering
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Verdikjede- og strategianalyse av emballering av frosne hvitfiskfileter Jan Gjerde Ole Jørgen Hanssen Kjersti.
NTE Allianse ADCom as Etablert 1987 Eid 100% av NTE 30 ansatte
Logistikk NDLA side 77 til 92.
OU-prosess utdanningsavdelinga
Global outsourcing av IT
Finansnæringens tilnærming mot korrupsjon
MER PERSONLIG ØKONOMI I SKOLEN Idar Kreutzer, 20.august 014.
Om SMKKonsernetDistribusjonProdukterSupport Om SMK.
© 2004 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. ”Logistikk som verdiskapning” Effektivisering.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. NTLF Bergen Supply Chain Management.
Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group.
Anskaffelse synstekniske hjelpemidler Leverandørmøte
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Nytt i ny utgave av standarden for ledelsessystem for miljø: NS EN ISO 14001;2015 Resertifisering i 2017 av Kiwa TI AS Møte klinikkenes miljøkoordinatorer.
Mandat og mål Prosjektet har vurdert to modeller for innsatsstyrt finansiering (ISF) av kommunale tjenester. Modellene er utviklet og tatt i bruk i Kristiansand.
INITIATIV FOR ETISK HANDEL
Kjøpmannens perspektiv på lokale nisjematprodukter
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VEIKARTET FOR EN SIRKULÆR ØKONOMI
Tilbudskonferanse Anbud 2014/1030 Diatermiapparater
Miljøstrategiprosjekt Telemark 2017 «Telemarkindustriens posisjon i det grønne skiftet» Status Steinar Kvisle og Grant Gundersen Periti AS.
HMN Orientering om HMN LAB
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Prioritering av kategorier - mulighetsanalyse
Offentlige anskaffelser
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Vedlegg 4: Relevant tilleggsinformasjon Anbud nr – Verdikjede AS Vinmonopolet, april 2008

1 Dagens varestrøm Grossister VSD Cuveco Vectura Butikk Inngående Kunde Grossister Grossist (Incoterms DDP)AS Vinmonopolet Kostnad/Risiko: Produksjon (Arcus) Import Grossister Kunde Distribusjon Netthandel Utgående Lager Inngående Transportør Egen distribusjon 1% Produsent (utland) Importør/grossist/ produsent (Norge) Distributør/transport AS Vinmonopolet

2 Reduserte transportkostnader gjennom redusert totalt antall leveringsfrekvenser/kjørte kilometer, for eksempel ved å: –Innføre samlasting mellom distributørene (spesielt i distriktene) –Etablere mer fleksible leveringsvinduer, inkludert utenfor åpningstid –Akseptere større varebeholdning i butikk –Effektivisere leveringsmønster til nye filial-butikker (vurdere resultat av piloter) Reduserte kostnader til flaskeplukk, for eksempel ved å: –Stimulere til innkjøp av ”rett kvanta” for eksempel kasse- eller pallekjøp, evt kun innenfor basissortimentet –Øke forutsigbarhet, for eksempel gjennom bedrede prognosesystemer –Optimalisere bestillingsmønstre/-rutiner ift. leveringsfrekvens og ordrestørrelse Andre kilder for reduksjon av transaksjonskostnader: –Datakvalitet –Utvidet bruk (og krav til bruk) av EDI-utveksling og evt. andre tilsvarende systemer –Etablering av faste rutiner ifm. retur av varer –Effekter som følge av velfungerende leverandørportal Definere/revidere prosesskvalitetskrav til våre leverandører (grossister), for eksempel: –Krav til leveringspresisjon og leveringsevne (f.eks. for å minimere tomt i hyllen) –Krav om EDI-utveksling for alle leverandører Profesjonalisering av bransjen, inkludert endrede konsekvenser ved brudd på prosesskvalitetskrav, f.eks.: –Bransjestandarder –Utvikle prekvalifiseringskrav til leverandører –Revurdere innkjøpsbetingelser eks. ift. konsekvens ved utsolgt/gjentagende utsolgt, flere produkter Behov for analytisk tilnærming for å beregne økonomiske effekter og andre ringvirkninger av disse tiltakene, samt underbygge prioritering Mulige tiltak for effektivisering av grenseflater mellom grossister/distributører og Vinmonopolet

3 Vurdere kjedekontorets rolle i bestillingsfunksjonen Etablering av velfungerende prognosesystemer Revurdere logistikkstruktur tilhørende nettbutikken (f.eks. vurdering av lagerfunksjon) Vurdere videreutvikling i butikk (f.eks. Space Management, transportenheter, mottaksforhold) Vurdere i hvilken grad man kan nyttiggjøre seg tillit i verdikjeden (f.eks. for å unngå dobbeltarbeid mht. kvalitetssikring av data) Behov for intern vurdering av effekter og ringvirkninger av disse tiltakene, så vel som gjennomføringsevne, samt underbygge prioritering Mulige interne tiltak i Vinmonopolet

4 Endrede miljøkrav (inkl. f.eks. CO 2 -regnskap) til Vinmonopolet og til leverandører (grossister/ distributører/produsenter) for eksempel ift. –Transport og logistikk (f.eks. transportmodus, kjøretøyspesifikasjoner) –Innkjøp/materialvalg i butikker og kontorer –Energibruk i butikker og kontorer –Forbruksmateriell/visuelt inntrykk i butikk (f.eks. arbeidsklær, bæreposer) –Avfallshåndtering/kildesortering (inkl. styrting/destruksjon, retur) –Økologiske produkter Endrede produktkvalitetskrav til Vinmonopolet og til leverandører (grossister/distributører/ produsenter), for eksempel: –Øke krav til sporbarhet/dokumentasjon –Vurdere krav om temperaturlogg –Årlig sensorisk test (SPI) alle basisprodukter Endrede konsekvenser ved brudd på miljø- og/eller kvalitetskrav, f.eks.: –Konsekvens for enkeltprodukt –Konsekvens for grossist ved eks. gjentagende brudd Behov for å beregne økonomiske konsekvenser, samt juridisk vurdering av lovlighet av å stramme inn på krav (ref. ESA) for å definere handlingsrom Mulige tiltak for effektivisering av grenseflater mellom grossister/distributører og Vinmonopolet

5 Nøkkel- aktiviteter Implemen- tering Utvikling av hovedløsning Løsnings- alternativer Situasjons- beskrivelse Motivasjons- sikring Beskrive for alle berørte parter: –Hvorfor prosjektet er viktig –Hvordan effektivi- seringstiltak vil komme alle til gode –Hvorfor kvalitet og miljøhensyn er kritisk viktig for Vinmonopolet, og dermed for de andre aktørene i kjeden Understreke viktigheten av transparens hos alle parter Analytisk/fakta- basert vurdering av hovedproblem- områder, inkludert –Hoved- kostnads- drivere –Praksis/ standar-der i andre bransjer/ markeder Identifisering av mulige tiltak for –Effektivi-sering –Miljø-forbedring –Produkt-kvalitet Kvantifisering av tiltakene Vurdering av implikasjoner av mulige tiltak og sammenhenger mellom ulike sett av tiltak Fasilitering av juridisk vurdering av krav/ standarder til miljø og produktkvalitet Mulig igangsetting av ”quick wins” Beskrive effektiviserings- løsning med forslag til tiltak for berørte parter og implikasjons- vurdering Forslag til nye standarder for miljø og produkt- kvalitet til grossister, distributører og for Vinmonopolet Forankring hos hovedaktører Forberedelse til igangsetting av vedtatte tiltak Implementering, av effektivi- seringstiltak Innføring og oppfølging av standarder for –Miljø –Produkt- kvalitet –Prosess- kvalitet Evaluering i etterkant Tentativ prosess Fase 1Fase 2