Oppstartsoppgave 2 : 0,5 Diskuter med læringspartneren din (Den som sitter ved siden av deg). Hvordan kan du forklare/vise/konkretisere denne oppgaven.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til presentasjon av Multi!
Advertisements

PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Foreldremøte for 2A, 7.mars Kl
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
”TALL-LINJEN” Positive og negative tall
”MULTIPLIKASJONSBÅNDET” Telling, antall og symboler for antall 1i:SEE Conceptual Learning DA i:SEE
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Dialogen som pedagogisk verktøy
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Veiledet matematikk.
Samarbeidsmøte GLSM.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Læring og utvikling Hvordan ønsker Steindal skole å legge til rette for elevaktivitet i matematikkundervisningen?
Cafédialog – elevmedvirkning
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Målene for regning og bruk av regnestrategier
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
i:SEE ”MATTEBOKSEN” Plastkoffert med cuisenairestaver som vi bruker
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Tidlig innsats i matematikk
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Cafédialog – elevmedvirkning
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Matematikk på mellomtrinnet
Matematikkundervisning i Sandefjord
Matematikk/literacy LUB tirsdag Elise Klaveness
Matematikk/literacy LUB Elise Klaveness
Matematikkvansker.
Kort om algoritmer.
Sosialkonstruktivisme
Å jobbe med pluss, minus, gange og dele - algoritmer
Tall og tallregning Kursdag Nord-Gudbrandsdalen sept Svein Torkildsen Anne-Gunn Svorkmo.
Foreldreskole i matematikk - Du utgjør forskjellen! Eirin Anette Ekeberg
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Møte for foresatte 1.trinn IBN vår Klassemiljø – sosial kompetanse MÅL: trivsel og faglig utvikling PERSPEKTIV: nå og i framtiden (skolens visjon)
24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Foreldrekurset Matematikk – spillene. Nettsteder:
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
KOMMUNIKASJON I MATEMATIKKLASSEROMMET  Bygger på Skott, Jess og Hansen: Delta, 2008  Hva?  Hvorfor?  Hvordan?
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Brøk Regneartene.
De fire regneartene.
Hva er nytt? De fire regneartene..
Multiplikasjon - Leksjon 1: Sammenheng mellom multiplikasjon og divisjon Lekse til mandag.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Helsesøsterkongressen 2017
Foreldremøte rød.
Velkommen til foreldremøte
Samtaletrekk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Utskrift av presentasjonen:

Oppstartsoppgave 2 : 0,5 Diskuter med læringspartneren din (Den som sitter ved siden av deg). Hvordan kan du forklare/vise/konkretisere denne oppgaven for barnet ditt? Haakon Killingmoe Westlie Skøyen skole

Matematikk handler ikke om å terpe regler. Det handler om å forstå tankene som ligger bak. Matematikk er kunsten å tenke Haakon Killingmoe Westlie Skøyen skole

Konkurranse Memorering Hurtighet Drill and kill ANGST Haakon Killingmoe Westlie Skøyen skole

Normer i klasserommet Matematikk skal gi mening Vi gir ikke opp, selv om det er vanskelig Det er helt greit å gjøre feil Vi deler ideer med hverandre Vi lytter og gir hverandre tid Spørsmål er viktig for å forstå Vi er enige eller uenige om sak Alle har gode matematiske ideer Haakon Killingmoe Westlie Skøyen skole

I klassen vår Behandler vi hverandre med respekt Gir hverandre tid til å tenke Deltar i diskusjoner Snakker høyt, så alle kan høre Lytter til andres ideer Gjentar andres ideer Forklarer hvorfor jeg er enig eller uenig Husker at det er greit å ta feil, og forandre mening Haakon Killingmoe Westlie Skøyen skole

DEN INTERNASJONALE MATEMATIKK-0LYMPIADEN Haakon Killingmoe Westlie Skøyen skole

Produktiv praksis fokuserer på det å bruke kjente kunnskaper til å utforske noe ukjent og er dermed knyttet til problemløsning. Reproduktiv praksis fokuserer på det å automatisere og huske noe man allerede har utforsket for å befeste kunnskapen. Haakon Killingmoe Westlie Skøyen skole

Matematikk utenfor skolen Haakon Killingmoe Westlie Skøyen skole

”Skolematematikk” kontra matematikk som disiplin Lære regler og metoder for å løse oppgaver Lete etter mønstre og sammenhenger Huske regler og metoderFormulere hypoteser Anvende riktig regel og metodePrøve ut argumentasjon og begrunnelse Læreren - eller fasiten bestemmer om svaret er riktig Bekrefte eller avkrefte hypoteser Lampert 1990 Haakon Killingmoe Westlie Skøyen skole

Litt for raskt fra eple til tallsymbol Lærer: «Hva er fire pluss tre?» Elev: Lærer: «Hva er fire epler pluss tre epler?» Elev: «sju!» Lærer: «Fint, så hva blir fire pluss tre?» Elev: «Eh, fem?» Haakon Killingmoe Westlie Skøyen skole

En gjeter har 125 geiter og 5 hunder. Hvor gammel er gjeteren? = 130 Det er for mye! 125 – 5 = 120 Det er fortsatt for mye! 125 : 5 = 25 Det passer! Haakon Killingmoe Westlie Skøyen skole

Du har en skuff full av sokker. Sokkene har enten fargen rød, hvit eller blå. Uten å se på sokkene, begynner du å ta ut en og en sokk. Hvor mange sokker må du ta ut av skuffen for å være helt sikker på å få to sokker med den samme fargen? Haakon Killingmoe Westlie Skøyen skole

Grupperingsmodell for tall Penger Tellestreker Multibasematriell Haakon Killingmoe Westlie Skøyen skole

Lineær modell – perlesnor og tallinjer Haakon Killingmoe Westlie Skøyen skole

Perlesnora – en visualisering av tallrekka Haakon Killingmoe Westlie Skøyen skole

En 20–perlesnor gruppert i 5 - ere Haakon Killingmoe Westlie Skøyen skole

Perlesnor til 100 – tallinje er 10-er- strukturert Haakon Killingmoe Westlie Skøyen skole

10’erne og 5’erne er gode holdepunkter. Haakon Killingmoe Westlie Skøyen skole

Utvikle gode tallbilder Haakon Killingmoe Westlie Skøyen skole

Hvordan jobbe med perlesnor? Finne tall ved hjelp av 10’er-struktur. 32 = Finne tall med stadig enklere hopp. Fra 1 til 20 om gangen. Logiske resonnement. 50 er halvparten av er like før 100. Hoppe tilbake. 69 er én mindre enn 70. Tallquiz som øver matematikkbegrepene. Mindre enn, mer enn, mellom, halvparten osv. Haakon Killingmoe Westlie Skøyen skole

Tom tallinje – utviklet i Nederland Oppstartsoppgaver – 18 Haakon Killingmoe Westlie Skøyen skole

Matematisering av perlesnoren ved subtraksjon og addisjon Har ingen markeringer/tallskala - hoderegning Fleksibel – kan hoppe på ulike måter/lengder - utvikle egne mentale strategier. Skriftliggjøring av hoderegningsstrategier Kan utvikle tallforståelse og regneferdigheter Haakon Killingmoe Westlie Skøyen skole

Beholder første tallet helt – deler opp neste tallet på ulike måter avhengig av hvilket tall som er med. Man velger den strategien man finner mest hensiktsmessig avhengig av regneart, tallområde og tallene i det gitte stykket. hel tier, regne med tiere, regne via en tier Haakon Killingmoe Westlie Skøyen skole

Regne med tierer: – 20 Haakon Killingmoe Westlie Skøyen skole

Regne via en tier – 5 Utvidere tellestrategiene fra å telle en til en og telle ti eller flere om gangen Haakon Killingmoe Westlie Skøyen skole

SPILL HVORFOR? GJENTAGENDE AKTIVITETER INN I EN MOTIVERNDE RAMME: DET SOM ELLERS ER REPETERENDE OG KJEDELIG, BLIR MORSOMT OG SPENNENDE. SPILL STIMULERER TIL FAKTAKUNNSKAP OG UTVIKLING AV REGNESTRATEGIER. Haakon Killingmoe Westlie Skøyen skole

Gjett tre kort Utstyr En kortstokk (ta ut alle de røde/svarte 1-9) Regler Et spill for 3 – 4 spillere En person trekker to eller tre kort fra kortstokken og sier summen av kortene høyt. De andre skal etter tur komme med forslag på hvilke kort det kan være. Haakon Killingmoe Westlie Skøyen skole

Spill Haakon Killingmoe Westlie Skøyen skole

Multiplikasjon 7 x 6 5 x x = 42 Haakon Killingmoe Westlie Skøyen skole

Divisjon Haakon Killingmoe Westlie Skøyen skole

Holdninger til matematikk Haakon Killingmoe Westlie Skøyen skole

My Favorite No Haakon Killingmoe Westlie Skøyen skole

The Learning Pit Haakon Killingmoe Westlie Skøyen skole

Kan matematikk være morsomt? Haakon Killingmoe Westlie Skøyen skole