Modul 5: Håndtere atferd og følelser 1 Illustrations by Erich Ippen, Jr. Used with permission.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Advertisements

Modul 4: Å skape trygghet 1 Illustrations by Erich Ippen, Jr. Used with permission.
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Modul 7: Å være barnets advokat 1 Illustrations by Erich Ippen, Jr. Used with permission.
Ledende vernepleier Tone Kristiansen Hva gjør utfordrende atferd med helsepersonell? Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n «Ka no?» Mestring av hverdagen etter utskriving.
Omsorg for traumatiserte barn - et kurs for fosterforeldre Velkommen!
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
1 Modul 6: Om helende relasjoner Illustrations by Erich Ippen, Jr. Used with permission.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
DU SER DET IKKE PÅ MEG å leve med overgrepserfaring.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
«En god barnehagehverdag» Bergheim Friluftsbarnehage Oktober, 2014.
Modul 3: Hvordan forstå traumenes konsekvenser? 1 Illustrations by Erich Ippen, Jr. Used with permission.
Makt og autoritet. Makt Makt er muligheten til å få en annen til å gjøre noe han ellers ikke ville ha gjort Makt brukt på en konstruktiv og forsvarlig.
Trygge foreldre – trygge barn Foreldremøte Søndre Egge barnehage 11. mars -10.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
Bruk av livshistorie til personer med demens Astrid Håland april 2016.
Omsorg. Omsorg Alle mennesker er avhengig av omtanke og omsorg fra andre.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
0 Psykologisk førstehjelp - å snakke vennlig til seg selv og andre Solfrid Raknes, psykologspesialist.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
En introduksjon.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Kapittel 7 Læring.
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Vold på arbeidsplassen
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
(Parent Management Training - Oregon)
Visjon: Aktiv læring med varme og tydelighet
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Matematikk på ungdomstrinnet
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Kapittel 11 Læringsteori.
Sinne Kraivalee Arnesveen.
Barnehagenorsk Samling 14
Livsstilsendring Uke 6.
Velkommen til foreldremøte
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
Modul 5: Håndtere atferd og følelser
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Side
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Voldsforebyggende opplæring
Tverrfaglige tema.
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til foreldremøte
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Når du blir «pusha» til å gjøre noe du egentlig ikke vil…
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Livsstilsendring Uke 6.
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Hvordan leve med den lange ventesorgen? (ved Dagfinn Follerås)
Validering- å lytte til følelsene
Utskrift av presentasjonen:

Modul 5: Håndtere atferd og følelser 1 Illustrations by Erich Ippen, Jr. Used with permission.

Å se hva som er under overflaten Barns atferd Barns følelser, tanker, forventninger og oppfatninger 2

Grunnleggende elementer 3 og Erkjenne konsekvensene av hva traumene har påført ditt barn. 2. Hjelpe ditt barn til å føle seg trygg 3. Hjelpe barnet til å kunne forstå og kunne regulere vanskelige følelser. 4. Hjelpe barnet til å kunne forstå og kunne regulere vanskelig atferd 5. Respektere og støtte positive, stabile og vedvarende relasjoner i barnets liv 6. Hjelpe barnet til å utvikle et nytt og «styrke-basert» narrativ (historien om meg) 7. Være barnets «advokat» 8. Foreslå og støtte at barnet kartlegges og evt. behandles for komplekse traumer 9. Ta vare på deg selv - egenomsorg

Hva hvis...? (gruppeoppgave) 4

Det kognitive triangel Tanker Følelser Atferd 5

Traume og det kognitive triangel  Se sammenhengen mellom sine følelser, tanker, og sin atferd  Forstå og uttrykke emosjonelle reaksjoner  Kunne tolke andres følelsesuttrykk  Kontrollere sine reaksjoner når traumeminnene blir trigget og de føler seg truet. 6 (Fortsettes) Barn som har opplevd traumer har problemer med å:

Traume og det kognitive triangel (fortsatt) Barn kan utagere for å:  Gjenoppleve mønstre eller relasjoner fra fortiden  Øke samhandling, selv om disse samhandlingene er negative  Holde omsorgspersoner på fysisk eller emosjonell avstand  “Bevise” oppfatningene i sin “Usynlige koffert”  “Få ut” frustrasjon, sinne eller redsel  Beskytte seg selv 7

Alltid når jeg føler meg truet får jeg behov for å såre eller skade alle som vil skade meg eller min søster. Jeg begynte å banne til fostermor. Jeg ville at hun skulle miste kontrollen. Jeg tenkte at før eller siden ville hun si noe sårende til meg. Jeg ville såre henne først... Senere ble jeg lei meg. Jeg visste at jeg hadde handlet uten kontroll. Når jeg blir sint legger jeg ikke merke til at jeg sårer de som er rundt meg... Jeg var lei meg fordi jeg ikke klarte å uttrykke meg godt nok. Jeg føler meg som en vandrende tidsinnstilt bombe. Jeg håper jeg kan finne en fostermor som kan håndtere sinnet mitt, og hjelpe meg til å få kontroll. 8 Am I too angry to love? Represent. Nov./Dec Available at — A. M.

9 Tanker? Følelser? Atferd? Avkode det kognitive triangel (gruppeøvelse) (Fortsettes)

10 Tanker? Følelser? Atferd? Avkode det kognitive triangel (Fortsatt) Hva er ditt barns...

Erfaring er biologi... Foreldre er skulptører som former barnas hjerner. Siegel, D.J. & Hartzell, M. (2003). Parenting from the inside out: How a deeper self- understanding can help you raise children who thrive. NY: Jeremy P. Tarcher/Putnam. 11 —Daniel J. Siegel, MD & Mary Hartzell, MEd

Hvordan kan du hjelpe  Skille deg ut fra barnets tidligere omsorgspersoner.  Leve deg inn i barnets følelser.  Være et eksempel ved å utrykke følelser og handlinger på den måten du ønsker å lære barnet.  Oppmuntre positive måter å uttrykke følelser og atferd ved å styrke barnets interesser og ressurser.  Korrigere negativ atferd og upassende eller destruktive følelsesuttrykk. Hjelpe barnet til å bygge ny atferd og emosjonelle ferdigheter. 12

Differensiere 13 Pass på at du ikke:  “Kjøper” antakelsene de har i sin “Usynlige koffert”  Reagerer med sinne “i kampens hete”  Være bevisst ditt eget kroppspråk  Tar det personlig

Inntoning (innlevelse) 14 (Fortsettes)

Inntoning (fortsatt)  Hjelp barnet til å identifisere og sette ord på følelser som ligger bak atferd.  Anerkjenne og bekrefte barnets følelser.  Anerkjenne alvoret i situasjonen. 15 (fortsettes)

Inntoning (fortsatt)  La barnet forstå at det er greit å snakke om vonde ting.  Vær sensitiv i forhold til kulturelle forskjeller.  Vær bekreftende og trøstende, men vær ærlig. (fortsetter) 16

Gi mulighet til å øve på emosjonelle ferdigheter gjennom lek og aktiviteter som ikke blir truende for barnet:  Følelsestermometer/oversikt over følelser  Mime følelser  Andre praktiske øvelser  Leker og historier Inntoning (fortsatt) 17

La oss leke Hva er mine følelser?

Vær et eksempel Gi uttrykk for alle følelser:  Vær tydelig, rolig og konsistent.  Vær ærlig og ekte.  La barnet forstå at det er normalt å ha flere følelser på en gang (motstridende følelser). 19

[En dag] døde kaninen min. Jeg begynte å gråte. Denne kaninen var så liten og forsvarsløs. Den trengte meg og jeg lot den dø. Da ga [min fostermor] meg en klem. “Hvis det samme hadde skjedd med katten min... Da ville jeg følt det på samme måten ” sa hun. Hun ville vi skulle begrave kaninen, og sa at vi kunne kjøpe en ny til meg. Det var slik jeg skjønte at hun var ekte. I det øyeblikket følte jeg det anderledes. Det var som om hun følte det sinnet jeg hadde inni meg, og sa at det var helt greit at jeg følte det på den måten. At det var helt OK å være trist og senke guarden... At det var OK å slippe noen inn i livet mitt og la dem hjelpe meg. 20 — A. M. Learning to love again. Represent. July/Aug Available at

Hva skjedde? (gruppeøvelse)  Hvorfor reagerte A. M. på den måten hun gjorde?  Hva gjorde fostermor riktig?  Har du opplevd noe liknende med ditt fosterbarn, eller egne barn? 21

Tid for pause! 22

Oppmuntre 23 Oppmuntre positiv atferd:  “Ta” barnet når det gjør noe bra.  Anerkjenn, anerkjenn, anerkjenn! Vær spesifikk. Vær der i øyeblikket. Vær varm.  Forsøk å gi seks positive tilbakemeldinger for hver korreksjon. (6-1) (fortsettes)

Oppmuntre (Fortsatt) 24 Gi støtte og oppmuntring til barnets interesser og ressurser:  Gi valg når dette er mulig.  Gi mulighet til at barna kan få “gjøre det selv.”  Legg merke til og oppmuntre barnets unike interesser og talenter.  Hjelp barnet til å mestre en ferdighet.

Oppsummering og tilbakeblikk (gruppeøvelse)  Gav du barnet ros for å ha gjort noe bra?  Sa du “takk” til barnet ditt?  Spurte du om barnets mening om noe?  Gav du barnet en sjanse til å gjøre noe for seg selv?  Gav du barnet et valg mellom flere muligheter?  Lo du sammen med barnet? 25 I uken som gikk, hvor mange ganger... (Fortsettes)

Oppsummering og tilbakeblikk (Fortsatt)  Bedt barnet om å gjøre noe?  Bedt barnet om å ikke gjøre noe?  Bedt barnet om å stoppe med noe det gjorde?  Måttet gi konsekvenser i forhold til noe barnet har gjort?  Spurt barnet om hva i himmelens navn han/hun tenkte på? 26 I uken som gikk, hvor mange ganger har du...

Oppnå balanse  Hvilke talenter/ferdigheter/interesser kan du oppmuntre?  På hvilke områder kan du gi barnet kontroll?  Hvilke positive aktiviterer/interesser kan du dele med barnet?  Hvilken type ros ville ditt barn sette pris på?  Hvilke belønninger ville være mest meningsfulle? 27

Korriger og bygge 28  Vær tydelig, rolig og konsistent.  Konsentrer deg om en handling om gangen.  Unngå å true og påføre skamfølelse eller forlegenhet  Vær oppmerksom på barnets alder(og “emosjonell alder”).  Vær forberedt på å “Velge dine kamper” (Fortsettes) Når du må korrigere negativ eller uønsket atferd :

Korrigere og bygge (Fortsatt)  Å forstå sammenhengene mellom tanker, følelser og atferd  Å forstå de negative følgene av den problematiske atferden  Å finne alternativer til problematisk/negativ atferd  Å øve på teknikker for å endre på negative tanker og roe ned sterke følelser 29 Fokus på å hjelpe barnet til...

Håndtere problematferd (gruppeøvelse)  Hva er de negative følgene av denne atferden på barnets liv?  Hvodran kan du hjelpe barnet til å forstå disse effektene?  Hvilke alternativer kan du foreslå for denne atferden?  Hvilke konsekvenser kan du bruke hvis atferden fortsetter? 30

Takk for i dag 31