TBO Trinn 3 dag 1 13. april 2016 Iveland Aud Ørnes og Ruben Gausdal.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Traumebevisst skole i Grimstad
Helhetlig barnevern, Vestfold Mogens Albæk & Inger Lise Andersen
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Traumebevisst omsorg Forstå hvilken del av hjernen som er aktiv, hos den rammede og hos seg selv Ha et «hele hjernen» perspektiv Kontroll til Kapteinen.
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Traumebevisst praksis
Veiledning av elever / lærlinger
Hva mener vi når vi sier: ”Hun trenger traumebehandling”?
«Brain Based Parenting»
Sammenhengen mellom somatisk sykdom og psykiske traumer hos barn
TRAUMATISERING OG SEKUNDÆRTRAUMATISERING I ARBEIDET
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Diagnose – forståelse eller merkelapp
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Blikkets betydning Blikkene mellom personalet
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Et kriminalitetsforebyggende program.
Å møte barn og unge i krise - fokus på traumebevisst omsorg
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Barn utsatt for seksuelle overgrep
Ungdomsrollen i dagens samfunn Elisabeth Backe-Hansen NOVA.
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Traumebehandling i sykehusavdeling
Selvskading RVTS Sør
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
KONFLIKTER ER EN NATURLIG SIDE VED MENNESKELIG KONTAKT
Et kunnskapsbasert barnevern Innlegg på regional barnevernskonferanse, Hell Kjell Erik Øie Statssekretær
BARNAS BARNEVERN 2020.
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Jeg Bygge VerdiSett Pål Solhaug og Ruben Gausdal Kristiansand
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Vi Bygge VerdiSett Ledersamling 2 Pål Solhaug og Ruben Gausdal Kristiansand
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
DU SER DET IKKE PÅ MEG å leve med overgrepserfaring.
Fremtidens tjenester – et skapende blikk inn i glasskulen God samhandling barn og unge – Nettverk i Agder. Tirsdag 25. august 2015 Av Anders Johan W. Andersen.
Spjelkavik omsorgssenter Hvorfor gjør vi som vi gjør? En bedre hverdag gjennom økt kompetanse Avdelingsleder Kjerstin Holen og Virksomhetsleder Fredrik.
SEKSUELLE OVERGREP Utfordringer knyttet til å delta i menighetsfellesskapet Elisabeth Torp kirkeligressurssenter.no.
TBO Trinn 3 dag mai 2016 Iveland Aud Ørnes, Øyvind Dåsvatn og Ruben Gausdal.
Workshop Iveland skole 16. august 2016 Iveland Øyvind Dåsvatn og Tone Weire Jørgensen.
Tilknytningsorientert miljøterapi som behandlingsform ved komplekse traumer hos barn og unge. Institusjonskonferansen
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Regulering for inkludering
Helsesøsterkongressen 2017
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
1 Kommunikasjon.
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
Kasusformulering i kognitiv rehabilitering
«KOMPETANSE FOR MANGFOLD» UIS 23. MAI 2018
Psykisk helse.
Fest & følelser Velkommen
Referat foreldremøte 11. september 2018
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Sinne Film:
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Danning og voksenrollen i barnehagen
Enhet for sorgstøtte finner du i inngang 9 (Basecamp), i 1. etasje
Om Verdensdagen for psykisk helse
Utskrift av presentasjonen:

TBO Trinn 3 dag april 2016 Iveland Aud Ørnes og Ruben Gausdal

Tilbakeblikk fra mai med Mogens Albæk Reis dere opp og hils på sidemann – snakk om: ”Hva husker dere fra sist?” Når jeg sier fra går dere og finner en annen partner og snakker om det samme: ”Hva husker dere fra sist?”

Verdier / holdninger Kunnskap Erfaring / ferdigheter Kompetanse Falender C. Kompetanse

Fagfolks utvikling tiltak metode teori Kultur/Verdier

Tiltak Metode Teori Kultur/Verdier Grensesetting, gi råd, individuelle samtaler, familiesamtaler, utredning, følelsesregulering CBT,Familieterapi, Affektintervju, Motiverende intervju, PMTO, MST Atferdsteori, psykoanalyse, Traumebevisst forståelse, utviklingspsykologi, tilknytningsteori Egne holdninger, mentale modeller, teorier om hva barn trenger, selvforståelse

Rammeverk. Traumebevisst praksis Allmennmenneskelige behov Individspesifikke behov Traumespesifikke behov

Traumebevisst praksis Traumeforståelse Trygghet Relasjoner Reguleringsstøtte (Bath 2015)

Hva trenger vi? Maslows behovshierarki (Koltko-Rivera 2006)

Unge traumatisertes primære bekymring er trygghet (Bruce Perry)

Trygghet 1.Fysisk - omgivelser 2.Emosjonell - tanker, følelser og oppfatninger erkjennes, aksepteres, respekteres og regnes med 3.Sosial/relasjonell - ærlig, åpen, pålitelige, konsistente relasjoner 4.Kulturell - forståelse av den enkeltes livsverden, re-spekt

Fagoppdrag: Følt Trygghet Tenk på de barn eller ungdom som du arbeider med. Er det noen som kan oppleve utrygghet skolen, i barnehagen osv i forhold til punktene under her? 1.Fysisk - omgivelser 2.Emosjonell - tanker, følelser og oppfatninger erkjennes, aksepteres, respekteres og regnes med 3.Sosial/relasjonell - ærlig, åpen, pålitelige, konsistente relasjoner 4.Kulturell - forståelse av den enkeltes livsverden, re-spekt

Hva vil det si å være traumebevisst Forståelse av hvordan hjernen formes av bruken Oppmerksomhet på egen sårbarhet og hvordan egen utviklingshistorie inneholder ressurser og sårbarheter i menneskemøter Oppmerksomhet på barnas utviklingsmessige sårbarhet

TRAUMER. En traumatisk belasting: «..er en opplevelse som er overveldende og utenfor det vanlige begrepsapparatet»

Ikke alle traumatiske hendelser er traumatiserende, men innebærer en overveldende psykisk påkjenning Traumatiske hendelser utløser en sterk overlevelsesreaksjon i nervesystemet vårt, nærmere bestemt i stress- respons systemet

ReMoved

Komplekse traumer Single-event traume Hjernens organisering og utvikling Gjenopplevelse av traumet Unngåelse, Nummenhet, følelsesmessig avflatning, og distanse til andre mennesker Økt kroppslig aktivering; søvnvansker, irritabilitet, Sinneutbrudd, konsentrasjonsvansker, overdreven Vaktsomhet, skvettenhet, økt reaksjonsberedskap

Hva skjer ved traumatisering Sanseinntrykk/følelser/kroppslige reaksjoner lagres dysfunksjonelt og fragmentert. Sammenhengen mellom hendelsen og reaksjonen på hendelsen koples vekk = dissosiering. Traumet skjer ved at hendelsen ikke blir integrert. Trauma = sår, skade (gresk)

Smart Langsom « Dum » Rask Dampbåtmetaforen! Heine Steinkopf, RVTS Sør

Stress-respons

Heine Steinkopf, RVTS Sør Triggere

Gode menneskemøter

FagØvelse Gå sammen to og to: 1.En skal være A som har noe viktig å fortelle. Den andre skal være B som blir distrahert og ikke følger med 2.B skal nå fortelle om noe viktig. A skal nå ta over samtalen hele tiden og komme bare med sine bidrag

Hjernen formes av bruken

REGULERING Utviklingspsykologien: Det er sannsynligvis den viktigste funksjonen ved den tidlige omsorgen Nevrobiologisk forskning: Reguleringsstøtte er helt avgjørende for en normal hjerneutvikling. Traumepsykologien. De mest skadelige traumene: De som skjer i barndommen, og hvor barnet er overlatt til seg selv, og selv må regulere seg i forhold til intens frykt F. eks vold i nære relasjoner. D.Ø. Nordanger Regulering

Reguleringsvansker Vi må se etter mønster av generelle reguleringsvansker, ikke diagnoser! D. Ø Nordanger 2012 Fordi reguleringsvansker går på tvers av diagnoser Derfor får disse barna mange diagnoser …som ikke alltid er strukturerte og oppdaterte etter den nye kunnskapen

Kanskje vi må redefinere hva slags kompetanse disse barna trenger! Komplekst traumatiserte barn trenger først og fremst høyt spesialisert hjelp! Komplekst traumatiserte barn trenger først og fremst vanlig omsorg! ……bare en ”overdose” av det! D.Ø. Nordanger 2012 Disse barna trenger tjenestenivåer som samhandler og utfyller hverandre godt, og har delt forståelsesramme.

You raise me up Børge Pedersen