Jeg – en merkevare ? Refleksjoner og bevisstgjøring om sluttpakker og jobbsøking/CV ECONA 29.1.2013 Petter A. Knudsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jobbsøking.
Advertisements

- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Normer, verdier og holdninger
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Hva er motivasjon? Motivasjon = bevege Motivasjon er iboende
Idrettsfaglærere ”Lillehammer-seminaret”
”Jobbmulighetskoden” Broen mellom arbeidssøker og arbeidsgiver:
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Omstilling uten nedbemanning
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Profil og omdømme Modul 1 Introduksjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
- roller og forventinger
Om å få det til!.
Strategiarbeid i praksis
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
ROTARYS OMDØMME PÅL ROSENVINGE DISTRIKTSLEDER 2310 PUBLIC RELATIONS.
Profil og omdømme Modul 2 Profilbygging Mål for denne modulen:
Profil og omdømme Modul 2 Kommunikasjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 4 1 Merkevare God profilering vil gi dere –Mer godvilje fra omgivelsene –Større toleranse fra omgivelsene.
Studietur New Zealand LEDELSE: Voksne skal lede seg selv og barna Gi barna trening i å lede seg selv og andre. Egenledelse. De voksne støtter det positive.
Workshop om Norges Omdømme 17. juni 2003 ”Merkevaren” Norge Hvorfor og hvordan Innlegg ved NHOs adm. dir. Finn Bergesen jr.
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Kommunen som arbeidsgiver
Omdømme Grete Wilsgaard Daglig leder og partner i Jobzone Tromsø
Kjøreregler Visjoner Strategier Verdier STYRET 2012.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Navn på nybygget.  Identitet  Tilhørighet  Skape en merkevare  Skape lyst til besøk Hvorfor trenger vi et navn?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lek og Læring i barnehagen
Medlemsutvikling på klubbplan er en av våre viktigste oppgaver fremover! Kommunikasjon er en nødvendighet i dagens strabasiøse dagligliv! Omdømmet gjenspeiler.
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Rekruttering i Skatteopplysningen Øst Rett kompetanse på rett plass Tonje Faraasen.
God service er å innfri over en forventning\ et behov ”gi det lille ekstra”
1 POSISJONERING Trond M. Backer Kommunikasjonssjef i Strømmestiftelsen
Jeg – en merkevare ? Refleksjoner og bevisstgjøring om sluttpakker og jobbsøking/CV ECONA Petter A. Knudsen.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Resultater fra pilotevalueringen MiFA-Pilot 2015/2016.
Aktiv livsstil og hjemmeprogram Uke 3. Aktiv Livsstil Aktiv/ inaktiv familie Trening på ferie Prioritering på lik linje med annet Unaturlig/ ubehagelig.
Avd. for helseopplysning - SiA
Markedsføring.
Verdensdagen for Psykisk Helse
Visjon, virksomhetside og verdier
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Kapittel 18: Ansatte som merkevarebyggere
Verktøy for å kartlegge holdninger
Klubben for alle.
Detta er en automatisk lønnsforhandling
Foreldremøte Hamretun barnehage 26. September. 2017
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Frivillighet Organiser og motiver dine frivillige
Kommunikasjonsstrategi for Meteorologisk institutt
Utvikling av merkevaren Toftøy Barnehage
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Strategisk markedsføring
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Jeg – en merkevare ? Refleksjoner og bevisstgjøring om sluttpakker og jobbsøking/CV ECONA Petter A. Knudsen

Jeg – en merkevare ? Hensikten med merkevarebygging: Skape bestemte forestillinger om eller assosiasjoner til et produkt eller til en person Tydeliggjøre seg og skille seg ut fra konkurrentene

Jeg – en merkevare ? Måling av styrke på merkevare Verdi/image/særegenhet 100% DEG Kjennskap/tilgjengelighet 100% Presentasjon/CV/Profil intervju/Kompetanse Kjent blant rekruttere og headhuntere / LinkedIN / Databaser / Nettverk / NITO

Jeg – en merkevare ? Bli mer bevisst din karriere - En refleksjon over helhet og balanse i livet Når du går herfra skal du ha lyst til å: Ta styring – ansvar for din egen prosess Sette deg mål – hvor vil du og når Starte aktiviteter for å nå målet Iverksette trening og øvelser Sørge for balanse i livet

Jeg – en merkevare ? Hva er Personlig merkevarebygging? Evnen til å synliggjøre din personlighet, din kompetanse og dine egenskaper på best mulig måte, i den hensikt å nå ditt mål. Et personlig brand/merkevare = Hvordan du oppleves når andre tenker på deg Det reflekterer det du står for: din identitet dine verdier og holdninger din kompetanse og egenskaper din adferd dine omgivelser, ditt miljø

Hvorfor bygge deg som merkevare ? Definer deg selv før andre gjør det Bidra til å bestemme hvilken oppfatning du ønsker at andre skal ha av deg. Oppover, bortover og nedover i organisasjonen Bli bevisst dine styrker og svakheter/utviklingsområder

Drømmejobben VisjonDrøm Rolle Hvilken rolle vil du ha? Leder: Avd. leder, adm. direktør, prosjektleder, faglig leder Personalansvar Fagekspert Medarbeider Administrator Verdier Hva er viktig for deg i jobb og privat? I hvilken grad blir det som er viktig for deg mulig i den rollen du ønsker? Kompetanse og egenskaper Hva kan du? Hvilke sterke sider har du og hvilke begrensninger har du? Fagområder og arbeidsoppgaver du trives med?

Resultat Faglig kompetanse Sosiale ferdigheter Personlige egenskaper Energi

Hvordan finne frem til ”den rette jobben” Karrierebehov - stilling Lederkarriere – omfang/nivå Økonomiske rammer - lønn Bosted/arbeidsvei Nasjonal/internasjonal karriere Realkompetanse Formalkompetanse Fagkompetanse Erfaring Bransje Funksjonserfaring Personlige egenskaper Sosiale ferdigheter Lederprofil VIL ER KAN Rett jobb

På rett hylle? Rett person på rett plass

Livskarriere Jobb Karriere Personlig utvikling Økonomi Venner Fritid/Hobby/ Rekreasjon Fysiske omgivelser Bolig Helse Trening Familie Samliv Bli bevisst dine valg og muligheter. Kan du gjøre karriere på flere områder enn jobb? Kartlegg hvordan du ønsker å ha det om 1 år, om 10 år. Velg arbeidsgiver som matcher dine ønsker om et balansert liv.

Hvem er du? Personlighetstyper ”Hunter” ”Farmer” ”Tante Sofie” ”Sosialkontoret” Brobygger Problemløseren Tallknuseren Personlighetsprofiler (JTI) Energi:Ekstrovert vs Introvert Opplevelse:Realist vs Intuitiv Beslutningsstil:Tenkning vs Følelse Livsstil:Organisert vs Spontan

Jeg – en merkevare? Din profil – et resultat av fire forhold: 1Din kompetanse, dine egenskaper og holdninger og nivået og kvaliteten på disse 2Erfaringer vi gjør oss som ”kunde” av deg 3 ”Din fysiske standard” – friskhet 4Din kommunikasjon - språk Innhold hva du sier10% Form hvordan du sier det20% Kroppsspråkhvordan du oppleves visuelt70%

Suksessfaktorer del I Kan du svare klart på disse spørsmålene? Hva skal du være kjent for? Hvem ønsker du å være? I jobbsammenheng Hva gjør du for å få til det? Hvilke assosiasjoner får andre når de tenker på deg? Samsvarer det med den du ønsker å være? Hvis nei, hva vil være et skritt i riktig retning mot ditt mål?

Jeg – en merkevare? Suksessfaktorer del II Troverdig Attraktiv og relevant UNIK Budskap

Jeg – en merkevare? Ledelse oppover Avklare forventninger Avklare og enighet om prioriteringer Være proaktiv og komme med innspill til endring Ledelse nedover Tydelighet i mål og forventninger Tydelighet i retning og visjon Ledelse bortover (kolleger) Støttende Innspill til løsninger Felles løsnings- og adferdstiltak Selvledelse Rolleavklaring som leder Hvordan være seg selv som leder Avklare egne prioriteringer – arbeid vs fritid Avklare egen drivkrefter og karrieremål

Jeg - en merkevare? Evaluer deg selv som merkevare – ditt brand Spørsmål: Har du en klar posisjon? Er det gap mellom det du lover og det du leverer? Er du tydelig og skiller du deg ut tilstrekkelig? Oppleves du som attraktiv? Vekker du positive reaksjoner hos målgruppen? Snakker du til hodet og hjertet? Har du gode suksesshistorier som forteller om din kompetanse?

”Du setter ikke spor der hvor alle andre går” Jan Vincent Johannessen Lykke til med din egen personlige merkevarebygging Petter A. Knudsen