Se mulighetene: Jobbfokuserte samtaler ved depresjon, angstplager og utmattelse Psykolog Torkil Berge IA-konferanse Molde 23. oktober 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Dette er Raskere tilbake
Mestring og forebygging av depresjon
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Å mestre livet med alvorlig sykdom 6. oktober 2015 psykologspesialist Elin Fjerstad.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Nasjonalt studieveilederseminar 22. september 2015 Hvordan har studentene det, egentlig?
Kva med dei stadig omstilte arbeidstakarane? Arbeidsmiljøkonferansen Ulvik 2005.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Konflikthåndtering. Fra Inkluderende arbeidsliv.. Konflikter er en naturlig del av et arbeidsmiljø. Konflikten i seg selv er ikke en negativ arbeidsmiljøfaktor,
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
DU SER DET IKKE PÅ MEG å leve med overgrepserfaring.
® MonikaKorra.org Copyright © All rights reserved. ® DET HANDLER OM Å BESTEMME SEG Monika Kørra.
SEKSUELLE OVERGREP Kjennetegn og Fakta Elisabeth Torp kirkeligressurssenter.no.
Kriser, tap og sorg. Hva er et menneske? Mennesket er et relasjonsvesen Mennesket er en helhet (ånd, sjel og legeme) Mennesket har behov for mening Mennesket.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid Presentasjon av rapport fra spørreskjemaundersøkelsen Gruppearbeid Oppsummering med skisse.
Tillitsvalgte har en sentral og viktig rolle i IA.
Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Hvorfor har Arbeidstilsynet valgt å gjennomføre tidenes største tilsynsprosjekt.
Inkluderende arbeidsliv Ny IA-avtale Sentrale og lokale handlingsplaner ved NTNU.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Egil W. Martinsen Oslo universitetssykehus Universitetet i Oslo
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Hovedmomenter i forslagene til tiltak:
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Er prosessen som fører til at individer eller grupper
Sosiale ytelser/goder (tilpasset Finans Norge-bedrifter)
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Trym Nordstrand Jacobsen
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Venner & valg Avslutning.
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
NOU 2017: 12 BARNEVOLDSUTVALGET
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
1 Egenomsorg og helse.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Psykisk helse -Psykososialt team
HVA GJØR KIRKENS NØDHJELP?
Samarbeidsutvalg Bergensregionen Liv Olsen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
En tenåring i huset.
Å være på internett er ikke et valg - men en nødvendighet
Matematikk på ungdomstrinnet
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Kognitiv terapi ved utmattelse Psykolog Torkil Berge Gamle Logen 13
Velkommen til foreldremøte
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Trude Senneseth, psykologspesialist / FJELL KOMMUNE
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Systematisk arbeid med motivasjon
Voldsforebyggende opplæring
Målprosesser Uke 2.
Velkommen til foreldremøte
Fysisk og psykisk helse
Ny IA-avtale - hva innebærer dette for oss?
IA skole Omsorgstjenesten.
Hvordan leve med den lange ventesorgen? (ved Dagfinn Follerås)
Validering- å lytte til følelsene
Utskrift av presentasjonen:

Se mulighetene: Jobbfokuserte samtaler ved depresjon, angstplager og utmattelse Psykolog Torkil Berge IA-konferanse Molde 23. oktober 2014

Selvhjelp Trange rom og åpne plasser. Hjelp til mestring av angst, panikk og fobier Lykketyvene. Hvordan overkomme depresjon Energityvene. Utmattelse i sykdom og hverdag Selvhjelpsnettside:

Psykisk helse og arbeidsliv Mennesker med psykiske lidelser utgjør en stor del av de med sykefravær eller uførhet En ressurs som samfunnet ikke må gå glipp av Arbeid gir mening, tilhørighet, anerkjennelse, identitet, mestring og struktur Arbeid er helsefremmende for de aller fleste Tap av arbeid svekker helsen Retur til arbeid eller studier styrker helsen

Negative arbeidsbelastninger For mye eller for lite å gjøre, og manglende kontroll Stort tidspress og stramme tidsfrister Monotone arbeidsoppgaver med manglende variasjon Usikkerhet om jobben, som trussel om å bli overflødig Konflikt eller opplevelse av å bli urettferdig behandlet Opplevelse av mobbing, trakassering eller utstøtelse

Kostnader ved depresjon Depresjon og angst er en hovedårsak til sykefravær og til redusert livskvalitet i befolkningen Depresjon vil, etter hjertesykdom, bli den ledende årsak til tapte arbeidsår grunnet uførhet i verden I Europa er depresjon mest kostbar av alle sykdommer Størst kostnad er arbeidsfravær og tapt produktivitet, så trygdeutgifter, og i langt mindre grad behandlingsutgifter Forekomsten øker trolig ikke, debutalderen er synkende Psykisk lidelse gir tidlig uførhet og frafall i utdanning

Sosial angstlidelse og arbeidsstatus En av de viktigste årsaker til tap av arbeidsdager, og for tidlig avslutning av skole og studier Blir i jobber man er overkvalifisert for, tjener mindre, høyere sykefravær og er oftere arbeidsledig Over 90 % sier at angsten hemmer jobbfunksjonen De fleste har problemene før yrkeskarrieren starter, men høye jobbkrav og liten mulighet for personlig kontroll øker risikoen for sosial angst Høy standard for sosiale prestasjoner og ser det å vise angst og gjøre sosiale ”feil” som katastrofale

Sykmelding forsterker problemene Få sykdommer rammer arbeidsfunksjonen så bredt og med så store skadevirkninger som depresjon Sykmelding bygger på ideen om at fravær og hvile hjelper ved sykdom Men ved depresjon og angst er nærvær, aktivitet og struktur viktig Lengre sykmelding reduserer retur til arbeid, mens gradert sykmelding ofte et bedre alternativ Terapi av symptomer alene er trolig utilstrekkelig for å redusere sykefravær

Jobbfokuserte samtaler ved depresjon og angst Kartlegg: barrierer for tilbakevending til jobb tidligere yrkeserfaringer problemer med ulike arbeidsoppgaver Lag plan for tilbakevending via gradert sykmelding, eventuelt retur til annen jobb eller friskmelding til arbeidsformidling Bruk jobbsituasjoner som arena for angsttrening, uttesting av negative tanker, konfliktløsning, sosial trening etc. Lag oppgaver forbundet med opplevde barrierer for tilbakevending

Kartlegg sykmeldingens historikk Hva har du sagt på jobb, og hvem kan du betro deg til? Hvordan påvirker problemene arbeidsevnen? Hvilke arbeidsoppgaver er vanskelige å utføre? Er sykmeldingen forbundet med andre forhold enn psykiske problemer? Hvis plagene var borte, ville du da forbli sykmeldt? Hadde du psykiske plager også før sykmeldingen startet? Hva frykter du kunne skje hvis du skulle returnere til arbeid, med gradert sykmelding, i løpet av en uke?

Utforsk holdninger Vil du bli sykere av å jobbe? Må man først bli frisk, eller få ro og hvile, for å komme tilbake? Er det er mulig å være i arbeid uten å kunne yte maksimalt? –Hva vil du selv tenke om kolleger som er på jobb uten å kunne yte sitt beste? Er du motivert for å vende tilbake til akkurat denne jobben? –Hvis ikke, hva er din plan videre? Hva er dine forventninger til fremtidige jobbsituasjon: – Hvor er du om ett år? Og om ti år?

Inviter til refleksjon om sykmelding Hva er barrierene for retur? Hvordan opprettholder du kontakten med jobben? Hvordan benytter du sykmelding konstruktivt? Hvor gradvis bør du gå tilbake? Kan du be om tilrettelegging av arbeidet? Kan leder og kolleger være støttespillere for deg? Til hvem, når og hvor mye skal du fortelle om dine psykiske plager? Hva er din ”informasjonsstrategi”?

Ubehag og aversjon mot jobben Bruk ”diamanten”-modellen for å belyse ”jobbfobi”: tanker – følelser – kroppsreaksjoner – handlinger Bruk samtale om jobb som en form for innledende angsttrening og utgangspunkt for problemløsning Bruk mentale forestillingsøvelser, som å gå inn i kantinen, ha et møte med leder eller treffe kolleger Utforsk tanker, følelser og kroppslige reaksjoner, og hendelser som utløser dem Gi råd om hvordan møte angsten og ubehaget i selve situasjonen: ”Aksept innover, fokus utover”

Fem-systemsmodellen (diamanten) Handlinger Følelser Tanker Kropp Omgivelsene

… på jobben Se konsekvent psykiske plager i relasjon til jobben: –Du har lite energi nå, hvordan merker du det på jobb? –Er det jobbsituasjoner hvor angsten er mindre? –Hvilke psykiske plager hemmer deg mest på jobben? –Hvordan påvirkes jobben av ditt alkoholbruk? –Hvordan kan jobben gi struktur og støtte? –Det vi snakker om nå, på hvilken måte gjør det seg gjeldende på jobben? Hjemmeoppgaver rettet mot barrierer for tilbakevending

Lag en plan for tilbakevending Fremhev betydningen av en plan for gradvis tilbakevending Drøft muligheten for bistand av leder eller kolleger i tilrettelegging av jobben Få et anslag over hvor lang tid personen vil trenge i tilbakevendingsprosessen Gå gjennom opplevde barrierer for retur til arbeid Sett tidsplan og grader av sykmelding, for eksempel blokker på tre til fire timer, to til tre dager i uken Tilrettelegg for samarbeid med sykmeldende lege

Kartlegg jobbsituasjonen Er plagene til stede uansett, eller varierer de? I så fall, hva konkret virker inn? Er det bedre sammen med noen kolleger? Er deler av arbeidsdagen spesielt vanskelige, og hva kjennetegner dem? Gjør noen arbeidsoppgaver deg nedtrykt, anspent eller irritert, og er det andre som styrker selvtilliten?

Kartlegg arbeidsoppgavene Hvilke oppgaver er vanskelig å gjennomføre, og skyldes det: –din psykiske lidelse –selve arbeidsoppgaven –organiseringen på jobben eller arbeidsmiljø –relasjon til leder, kolleger eller kunder Hvilke arbeidsoppgaver er lettere å gjennomføre? Hva er gjennomførbarheten på en skala fra 1 til 5 I tilbakevendingsplanen kan de lettere oppgavene tas inn først, og de vanskeligere senere

Spør frem løsninger Hva gjør du på jobben de gangene du føler at du får gjort det du vil gjøre? Hvordan ville en god arbeidssituasjon være nå hvis du fikk bestemme selv? Hva er opplegget da, og hvem samarbeider du med? Hva skal til for at du kan komme dit? Hvordan kan vi innlemme dette i vårt samarbeid og i planen for tilbakevending?

Oppfølging og forebygging Drøft jobbrelaterte erfaringer personen har gjort seg Evaluerer kontinuerlig planen for tilbakevending: –Hvilke deler av planer ser ut til å gå bra? –Hvordan er kontakten med leder og kolleger? –Hvordan håndterer personen tilbakeskritt, og hva kan man lære av dem? –Hvilke deler av planen er vanskelig å realisere og bør justeres?