Kommunereform, og kommunesammenslåing Effekter på tjenester Jon Arve Hollekim Rådmann Inderøy kommune (til 01.09..) Prosjektleder Kommunereformen Inderøy.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Den ideelle kommunesammenslåing
Advertisements

Fylkesmannens rolle i reformen
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunesammenslåing Avdeling - dato, Nye Sandefjord.
Kommunereform i Valdres. Dialogmøte, Fylkesmannen i Oppland,
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
Kommunereform - hva skjer?
Kommunereformen i Nordland
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Meldal kommune - attraktivitetsundersøkelse 2010.
Kommunereformen og Averøy kommune Hva betyr kommunereform for meg her i Averøy kommune? Skal Averøy kommune slå seg sammen med annen kommune? Hvem skal.
Kommunereformen HTV-konferanse 26. april KMD - egen hjemmeside Milepæler – prosess med 2 løp
Disposisjon utredning: 2 deler Del I: – Tar utgangspunkt i rolle- og kriteriegrunnlaget fra Ekspertutvalget – Formålet med denne delen av utredningen.
FOLKEMØTE VELKOMMEN Til folkemøte om Kommunereform.
Evaluering av Difi Vivi Lassen Leverandørmøte
Folkeavstemning i Stavanger 30. mai Jarl Harry Gjedrem.
Gode alene – enda bedre sammen? – sørover eller nordover? Hva med kommunens egne ansatte?
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Kommunereformen i Sunndal – Fagforbundet Harriet Berntsen, ass. rådmann - norske kommuner og reformen - utredninger - sonderinger/forhandlinger.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Kommunereform Kommunereform: 1.Utredningene 2.Våler kommunes vedtak 3.Nabopratene 4.Status 5.Økonomi ved å stå alene 6.Utfordringer og fordeler ved å stå.
RE KOMMUNE ny og varm 1 ordfører Thorvald Hillestad Kommunesammenslåing virkning på lokaldemokratiet Erfaringer fra Re Folkemøte i Averøy kommune
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
Dialogmøte kommunereform Bakteppe for kommunereformen - Kommunen som tenesteytar.
Inntekter i 2017 Nominell vekst i frie inntekter: 2 % (gjennomsnittet for Nord-Trøndelag 1,8 %) Reell vekst i frie inntekter: -0,5 % (deflator 2,5 %)
Vedtak fra KS Hovedstyre om oppgaveoverføring til kommunene sier bl.a. På barnevernsområdet bør statlige hjemmebaserte hjelpetiltak og fosterhjem.
Kommunereformen – status
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
«Oppvekst og kunnskap» Que vadis?
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
«Å bygge nye Asker kommune»
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
”Grenselaust samarbeid”
Handlingsplan og Budsjett 2017
Fylkesmannens notat: EN STRATEGISK PLAN FOR SAMFUNNSUTVIKLING I HAMARREGIONEN. En viktig forutsetning for utvikling er å se sammenhengen mellom sine sterke.
Fylkestinget, Hammerfest, juni-17 Øystein Ruud, fylkesrådmann
Strategikonferansen okt 2016
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Bærekraftig samfunnsutvikling
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
BUDSJETT 2017.
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Gode alene – enda bedre sammen?
Økonomiplanprosessen Budsjett 2018 Økonomiplan
Kollektivtransport og kostnader
Å bygge en ny kommune! v/ Henning Sunde, prosjektleder Asplan Analyse
Budsjett- og økonomiplan
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Hva består bystyresystemet av ?
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Status i programmet nye Kristiansand
Organisasjons-utvikling FO 2019
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Barn som kommer alene til Norge – under 15 år
AMU juni 2018 Hvor vi er i prosessen
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Informasjonsmøter for ansatte
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
Utredningsgruppe samferdsel
Seniorrådet Helse og Velferd Helse og velferd 2019.
Orientering kommunestyret i Tysfjord kommune den
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Kommunereform, og kommunesammenslåing Effekter på tjenester Jon Arve Hollekim Rådmann Inderøy kommune (til ) Prosjektleder Kommunereformen Inderøy og administrativt hovedansvarlig for kommunesammenslåingen Inderøy Mosvik

Foredraget Kommunereform i våre områder Kommunesammenslåingen Inderøy Mosvik Konsekvenser for økonomi og tjenester – generelt og spesielt

Foto: Gunnar Winther

Den Gyldne Omvei tar 8 minutter mer…. eller en dag, ei uke, en hel sommer, et helt liv… ?

Status Kommunereformarbeid Inderøy/Innherred Ivaretar utredningsansvaret Egen kommune og Inn-Trøndelagskommune skal utredes. Alternative sammenslåingsalternativer under vurdering. Avklares tidlig høst. Kommunestyret desember – avslutte eller forhandle konkrete alternativer ?

Inderøy og Mosvik – en frivillig sammenslåing

Utgangspunkt InderøyMosvik innbyggere 850 innbyggere -6 største kommune NT nest minst i NT -stabilt folketall fallende folketall -sentralt i Innherred mellom Innherred og Fosen -positiv arbeidsplassutvikling negativ arbeidsplassutvikl -tjenestesamarbeid Inn-Trønd tjenestesamarbeid Fosen -I Innherredssamarbeidet utenfor Innherredssamarb

Motivene – Mosvik Fallende folketall og konstant press på økonomien. (tross småkommunetilskudd og konsesjonskraft) 2008/2009 – konkrete behov for reduksjon i tjenestetilbud. Skolenedlegginger. Politisk resignasjon – styringsslitasje !? Behov for betydelig kjøp av tjenester og kommunesamarbeid - ressurskrevende. (Fosen) Liten innflytelse og tjenesteandel i Fosen-samarbeidet Leksvik hovedsamarbeidspartner – stor avstand. (3 mil) Små egne fagmiljøer. Habilitetsutfordringer – både politisk og administrativt !

Motivene – Inderøy: En - i folketall - mediankommune blir tross alt noe større og tydeligere i kommunelandskapet Bro mellom Innherred og Fosen En viss styrking av fagmiljøene Kulturelt fellesskap – felles historie. Felles ungdomsskole for eksempel 1962 – lansert som en aktuell sammenslåing ! Aldri aktuelt for Inderøy ikke å gå inn i dette prosjektet.

Des 2009Vedtak utredning 1723 Mosvik 1729 Inderøy Mars 2010 Intensjonsplan Mai 2010 Folkeavstemning Mosvik Juni 2010 Vedtak om sammenslåing m/ etablering av politiske og administrative styringsorganer. 14 prosjektgrupper November 2010 Kongelig resolusjon April 2011 – Enhetlig administrativ ledelse på enhetsnivå og fremtid 1756 Inderøy Inderøy 2020

Liten kommunesammenslåing !? Folketallsmessig – ja ! Prosessmessig – i en viss forstand like stor som andre ! Norske kommuner er generalistkommuner. Samtlige tjenesteområder må i prinsippet nyorganiseres, redimensjoneres og ”kvalitetssikres”. Sjekk Kommuneforlagets tjenestekatalog !!

Politisk styring av sammenslåingsprosessen Fellesnemnda Partssammensatt utvalg Fellesnemndas arbeidsutvalg Prosjektleder

Administrativ organisering

Utredning – hovedkonklusjon Fordeler samlet sett større enn ulemper Større fagmiljøer – økt rettsikkerhet, opprettholde tjenestenivå og kvalitet/kompetanse, mindre sårbarhet, redusert habilitetsproblematikk mv Kommunesammenslåing styrker evnen til å bedrive nærings- og befolkningsutvikling Fordeler samlet sett større enn ulemper Større fagmiljøer – økt rettsikkerhet, opprettholde tjenestenivå og kvalitet/kompetanse, mindre sårbarhet, redusert habilitetsproblematikk mv Kommunesammenslåing styrker evnen til å bedrive nærings- og befolkningsutvikling

Vi bygget nye Inderøy kommune ! Fra 1723 Mosvik og 1729 Inderøy til 1756 Inderøy (Virksomheten i tidligere kommuner overført til ny kommune etter reglene om virksomhetsoverdragelse. (med reservasjonsrett…!?) Fra et kommunesammenslåingsprosjekt til et tjenesteutviklingsprosjekt !

Hvorfor bygge ny kommune ? fordeler – ulemper ? Sikrer likeverdighet i gjennomføringsfasen og oppfølgningsfasen ? Understøtter fornyingsperspektivet utviklingsperspektivet ? Teknisk mer krevende

Intensjonsplanen Hovedmål: Etablere en livskraftig og attraktiv kommune i hjertet av Innherred. Sikre og videreutvikle kvalitet i tjenestene til innbyggerne.

Intensjonsplan Innledning Mål for kommunesammenslåinga Kommunenavn og kommunevåpen Hva skal kommunesenteret inneholde? Prinsipper for organisering av den nye kommunen. Tjenesteenheter i Mosvik Ansatte Rådgivende folkeavstemning Innledning Mål for kommunesammenslåinga Kommunenavn og kommunevåpen Hva skal kommunesenteret inneholde? Prinsipper for organisering av den nye kommunen. Tjenesteenheter i Mosvik Ansatte Rådgivende folkeavstemning

Intensjonsplanen Delmål: Videreføre det beste i begge kommuner Sikre en demokratisk styring av den nye kommunen. Bredere faglig miljø. Attraktiv arbeidsplass Kostnadseffektive tjenester Attraktive bolig- og fritidsområder i hele kommunen Sikre gode oppvekstvilkår gjennom gode nærmiljø. Offensiv og samordna næringsutvikling og et rikt kulturliv Mosvik - sykehjem, skole, barnehage og servicekontor

Intensjonsplanen - stillingsgaranti En viktig målsetting med kommunesammenslåinga er en kompetent og effektiv tjenesteproduksjon med attraktive og utviklende arbeidsplasser for ansatte. Kommunestyrene gir garantier for at ingen ansatte skal sies opp som følge av prosessen. Eventuelt overtallige skal tilbys nye oppgaver i den nye kommunen. En forutsetning for flertall i folkeavstemningen ?

Ledere og stab Parallell organisering fra tidlig 2011 Rådmann og enhetsledere ansatt fra samme tidspunkt – dog slik at rådmennene i de to kommunene fungerte fram til årsskiftet Enhetsledere rapporterte til to rådmenn ut 2011 Utfordringer rundt byggingen av nye ledelses- og stabsstruktur

Virksomhetsoverdragelse. Medarbeidere. Lønn og betingelser Stillingsgarantien Nye arbeidskontrakter Lønnsmessige «tilpasninger» og utfordringer.

Overføring av personell til 1756 Inderøy Informasjons- og drøftingsmøte AML kap Forslag til detaljert prosess innplassering/tilsetting Fase I og II - drøfting med tillitsvalgte :  administrativ organisering  flere ønsker samme stilling – dublikater  stillingsbeskrivelser  kriterier for utvelgelse  kompensasjon for økt reisetid og avstand Kommunalsjef, rådgivere og enhetsledere på plass 15.februar 2011

Økonomi og økonomistyring Økonomisk styring – Investering og drift – Økonomiske «tilpasninger» Kjøp og salg i overgangsfasen Budsjett og økonomiplanlegging Økonomisk situasjon - epilog

Økonomiske strategier -Ta ut synergier så raskt som mulig -Disponere frigjorte midler og ekstraord inntekter til: -Investeringsfinansiering/nedbetaling gjeld -Samfunnsutvikling Inderøy Vedlikehold, effektivisering og kompetanseutvikling av verdi verdi

Nedbemanning og utfordringer Strategien har vært og ta ut synergier. Uttak innenfor – administrasjon, helse og skole. Skole – i praksis tilpasninger til nye budsjettrammer for Mosvik skolen. Utfordringer - nedbemanning

Samfunnsmessige hensynKriterier Sum Tjenesteyting Kvalitet i tjenesteneTilstrekkelig kapasitet Effektiv bruk av samfunnets ressurserRelevant kompetanse LikeverdighetEffektiv tjenesteproduksjon Økonomisk soliditet Valgfrihet Myndighetsutøvelse RettssikkerhetTilstrekkelig kapasitet Relevant kompetanse Tilstrekkelig distanse Samfunnsutvikling Helhetlig ivaretakelse av areal og transportinteresser tilpasset klima og miljø Funksjonelle samfunnsutviklingsområder Tilrettelegging for positiv utvikling i samfunnetTilstrekkelig kapasitet Relevant kompetanse Demokratisk arena Betydningsfulle oppgaver og rammestyringHøy politisk deltakelse Lokal politisk styring Levende lokalt folkestyreLokal identitet Aktiv lokal politisk arenaBred oppgaveportefølge

Kvalitet i tjenester eller aktivitet i grendene ? Effekt på tjenester kan vel beskrives etter følgende dimensjoner: Volum Kvalitet Lokalisering – distribuert aktivitet

Tjenester – effekter

Etter to år..? Positiv befolkningsutvikling Det organisasjonsmessige klima godt. Gode resultater siste medarbeiderundersøkelse. Det politiske landskapet fremstår harmonisk og samarbeidsorientert. Den sterke samarbeidsviljen gjennom sammenslåingsprosessen vedvarer inn i første virkeår ! Knapt debatt om kommunesammenslåingen i ettertid Tatt ut rundt 7,5 mill. kroner (+/-) i synergieffekt. (normert potensiale 16 mill. kroner) Naturlig avgang en mulig utfordring ! Har gått raskere enn egentlig forventet

Kritiske suksessfaktorer Gode ledelsesrelasjoner – romslig lederskap – politisk og administrativt! Den største enheten må gi noe ! Hvor mye ? Involver organisasjonene – en gang for mye ! Bruk sammenslåingspenger på kultur – støtte til små og store kulturprosjekter Finn et stort rundt møtebord til å diskutere intensjonsplaner ……!

Hovedbilde økonomimulighet eller utfordring

Kommunesammenslåingens økonomi generelt Om inntektssystemets konserverende effekt – undervurdert Men også de egentlige potensialer i overgangsfinansiering og reformstøtte: – 300 millioner kroner – pluss renter …

Foto: Torunn Sandstad Næss

Kostnadskompensasjon - sammenslåingsprosjektet Søknad:19,7 mill. kroner. Fikk:15,0 mill. kroner. Vi holdt budsjettet !! Ingen infrastrukturtilskudd – ingen gulrotpenger ! «Statens finansielle gevinst» – nåverdi bortfall inndelingstilskudd fra år 20 i størrrelsesorden 100 mill. kroner !?

Inderøy – en del av en felles bo og arbeidsmarkedsregion i Inntrøndelag/Innherred Inderøy 6700 innbyggere - av ca innbyggere – innenfor reiseradius på 30 minutter. Variert næring – betydelig industri Høyskolen i Nord-Trøndelag Offentlig administrasjon Sykehuset Levanger. Landbrukskommuner E6 og Trondheim Lufthavn Timestog Trondheim Steinkjer Inderøy - Straumen Innherred Samkommune Inntrøndelagsregionen Fosen

Gjennomgangen Kommunenes plassering – rammebetingelser, samfunnsutvikling Sammenslåingsbeslutningen i lys av objektive og subjektive betraktninger Telemarksforsknings antagelser om effekter Intensjonsplanen og den politiske avtalen Prosjekt og prosjektgjennomføring Kommunesammenslåingens økonomiske rammebetingelser og utsikter Anbefalinger !?

Inderøyningen 12.september 2008

Kommunestyret 16.desember sier opp Fosen

Uansett urealistisk – med endret struktur ! Inndelingstilskuddet i ,7 mill Telemarksforsknings anslag: 19 mill. kr Telemarksforskning – Beregninger besparelser ? Intensjonsplanen gir maks. 10 mill. kr !? Hvordan løser vi dette ?

En innbyggerundersøkelse

Folkeavstemning Mosvik Rådgivende folkeavstemming mai 2010 JA: 295 stemmer 58 % Nei: 214 stemmer 42 % 3 blanke stemmer Frammøte ved folkeavstemmingen: 76,5 %

Vedtak i statsråd 5.november 2010: ” Med hjemmel i lov om fastsetjing og endring av kommune- og fylkesgrenser av 15. juni 2001 (inndelingslova), vedtar Kongen sammenslåing av Mosvik kommune og Inderøy kommune i Nord- Trøndelag fylke med virkning fra 1. januar Navnet på den nye kommunen skal være Inderøy kommune. Det fastsettes bestemmelser og gjøres unntak fra valglov, kommunelov og enkelte særlover i samsvar med vedlagte forslag.”

Vedtak i statsråd 5.november 2010: (vedlegg) ”I § 2 om soner for arbeidsgiveravgift i Stortingets vedtak om fastsetting av avgifter mv. til folketrygden for årene 2012 og 2013 vil det måtte gjøres en presisering, slik at gjeldende satser for arbeidsgiveravgift kan opprettholdes i de geografiske områdene som i dag utgjøres av henholdsvis Mosvik og Inderøy kommuner. ” ”Det gjøres unntak fra lov av 6. juni 1975 nr. 29 om eigedomsskatt til kommunane (eigedomsskattelova) § 13, slik at det kan vedtas ulik skattesats i en overgangsperiode fram til og med 2013.”

Innbyggerundersøkelsen – 2012 – tendenser ? SnittMosvik Deltakelse37 %31 % Tillit4,3 (4,5)4,0

Utviklingen i antall eldre - unge

Fremtidige utfordringer. Ivareta den gode motivasjonen – Inderøy 2020 satsningen Forberede en fremtid hvor Mosvik som sted må finne sin naturlige plass i kommunefellesskapet – på linje med andre grender ! Dokumentere at kommunesammenslåingen var et gode – også for Mosvik – i alle fall for det samlede kommunefellesskap !?

Vedtak i Kommunestyret Det arbeides videre med kommunereformen ut fra en framdriftsplan med endelig beslutning våren Utredning på konseptnivå for alternativene «Inderøy kommune» som egen kommune og «Kommune Inn-Trøndelag» (4–K med Verran, Snåsa, Steinkjer og Inderøy) basert på dagens regionsamarbeid kan igangsettes så langt det er formålstjenlig. Nærmere mandat som grunnlag for eventuell endelig utredningsbeslutning, behandles og konkluderes i kommunestyret i marsmøtet. Før kommunestyrets behandling i mars bør det på konseptnivå vurderes alternative eller supplerende løsninger til 4- K slik: Kommune Inn-Trøndelag (4-K alternativet) med Verdal/Leksvik/Namdalseid. Inn-Trøndelags/Innherredskommunen. En større kommunekonstruksjon på Innherred som også inkluderer Levanger/Frosta. Kommune «Inderøy – med en eller flere av Verdal/Levanger/Frosta