Reisemål Stryn & Nordfjord AS Skal Nordfjord lukkast med reiselivssatsinga må alle gode krefter jobbe saman Marita Lindvik Reiselivssjef.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Strategi for Kom vekst AS og Kom vekst
Advertisements

Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Turisme og luftfart som næringsutvikler - bo, arbeid og opplevelser Heidi Jeanette Nygård Kommersiell leder Region Stavanger Region Stavanger BA – Destinasjonsselskap.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
PLANER og planer … Hjelper det med planstrategi?.
Valdres Destinasjon AS
En presentasjon av LMI. LMIs oppgave  LMI skal være den naturlige bransjeforeningen for både store multinasjonale selskaper og små norske grunderselskaper.
REISELIVSNÆRINGEN; DETTE VI SKAL LEVE AV. Ingen spøk, men ramme alvor.
ROTARYS OMDØMME PÅL ROSENVINGE DISTRIKTSLEDER 2310 PUBLIC RELATIONS.
1 Professor Bjarne A. Foss Gassteknisk Senter NTNU – SINTEF.
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Kompetanse suksess Utleiekonferansen 11.Februar 2011 Anita Tjelta, rådgiver kompetanse og rekruttering BNL.
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Interkommunalt legevaktsamarbeid i Sogn og Fjordane
Oppdatert 4. juli Mineralklynge Nord - Et samarbeidsprosjekt for utvikling av mineralnæringen i nord -
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Tre satsningsområder – Næringslivets potensiale Bygge og selge flere hytter Å få hyttefolket til å bruke hyttene sine mer –
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Lågaste forventingar sidan finanskrisa Næringsbarometeret for Sogn og Fjordane Januar 2015.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Kommunesektoren ser muligheter Adm.dir. Sigrun Vågeng.
Regionale forskningsfond
Inn på tunet som moglegheit i velferdstenestene Karoline Bjerkeset, prosjektleiar, Inn på tunet-satsinga Bruk av Ipt innan rusomsorg.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Styreleder Halvdan Skard Strategikonferansene 2010.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Jostedalen – naturleg aktiv Marifjøra 15. september 2010.
Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig
Presentasjon mai 2006 Sogn og Fjordane Partnerne bak Næringsbarometeret: Presentasjon Sogn og Fjordane januar 2007.
ByR har fått et tydelig mandat med klare ambisjoner fra 7 kommunestyrer + fylkesrådet.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Næringsutvikling og verdiskaping Kultur- og naturarv som utgangspunkt for verdiskaping og næringsutvikling Verdiskapingsprogrammet for kulturminner 4 år.
Stjørdal Næringsforum Finansiering av næringsforeninger Dina Elverum Aune.
Nærings- og handelsdepartementet Regjeringens reiselivsstrategi, strukturprosjektet Røros Destinasjon Norge.
-Ein tydeleg medspelar FoI-strategi for Møre og Romsdal FoU-rådgivar Anna-Marie Hatlestad - regional og næringsavdelinga.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
1 Hvilke konsekvenser vil nordområdesatsingen ha på regjeringens distrikts- og regionalpolitikk ? Nordlandskonferansen 2007 Bodø 17. januar Kommunal-og.
”Veien videre for reiselivet i Verdensarvområdet”
Visjon, virksomhetside og verdier
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Medarbeidertilfredshet i kommunene
Tall og fakta om reiselivsnæringen
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
Dialogmøte Hafs Korleis arbeider vi med kvaliteten i grunnopplæringa i Sogn og Fjordane?
Dialogmøte Sogn Korleis arbeider vi med kvaliteten i grunnopplæringa i Sogn og Fjordane?
Nord Troms – et bærekraftig reisemål
Distriktssekretær I LO Nils P Støyva og LO-sekretær Terje Olav Olsson.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Gjennomgang av ei satsing i næringsforum
Reisemål Stryn & Nordfjord AS
Fra 1000 til 1000 FROSTATING Møte med Region-samarbeidet
Arbeidsgivarpolitikk for framtida
Kommunereforma – Telemarksforsking sine utgreiingar
Torbjørn Evanger Daglig leder AJA
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
LMI-strategi
Motor for vekst og opplevelser i Hamarregionen
Utskrift av presentasjonen:

Reisemål Stryn & Nordfjord AS Skal Nordfjord lukkast med reiselivssatsinga må alle gode krefter jobbe saman Marita Lindvik Reiselivssjef

Verdiskapning Ein dekning av underskotet dekker ikkje utfordringa for RS&N… Betre tilgang på kapital –Styrkje produktutvikling –Meir kraftfull marknadsføring

Betalingsvillighet? Samla kroner Stryn kommune45% Eid kommune13% Gloppen kommune 13% Hornindal7% Selje kommune11% Vågsøy kommune11%72 600

Basert på langsiktig strategi, finansiert med grunnfinansiering, og løst med grunnbemanningen. Kjerneoppgaver Finansiert med prosjektfinansiering, løst med ekstern eller intern tilleggs bemanning. Tilleggsoppgaver (prosjekt) Økt relevans – økt effekt – økt effektivitet

Våre oppgåver Marknadsføring Produktutvikling Kompetanseutvikling Vertskap/informasjon Booking Prosjekt Vere eit verkty for å skape verdiar for reiselivet

FORRETNINGSIDÉ VISJON ØNSKET OMDØMME HOVEDMÅL GRUNNVERDIER Nordfjord skal bli det beste og mest attraktive reisemålet i Norge for aktivitets- og opplevingsturisme. Reisemål Stryn & Nordfjord skal på vegne av medlemene drive marknadsføring, informasjon, sal og produktutvikling med hovudfokus på aktivitets og opplevingsturisme som skal tilføre næringa i Nordfjord auka trafikk og lønsemd. Ekte Samlande Dynamisk og framtidsretta Tydeleg og synleg Kunnskapsrike og truverdige Handlekraftig Serviceinnstilt Verdiskapande Tilrettelegging for samhandling Auka trafikk og lønsemd heile året Auka tilfredshet blant ansatte Auka tilfredshet blant medlemer, samarbeidspartnarar og gjester Auka produktkvalitet og attraktivitet Skape verdifulle opplevingar og reiseminne Heve kompetansen i næringa

Organisering Innovasjon NorgeFjord Norge Sogn og Fjordane Fylkeskommune sin reiselivsplan Reisemål Stryn & Nordfjord Sunnfjord Næringsutvikling FjordKystenVisit Sognefjord

Forventningar til ny sesong Utviklingstrekk 2014 Kronekurs Digitalt Tilrettelagt og pakka Berekraftig Forventa vekst – Internasjonal turisme 5-6%, – Norge 1-2%

Profesjonelle aktørar Nyskapande reselivsprodukt Samarbeid mellom aktørane – heilheitlege opplevingar Behov for auka kvalitet i alle ledd Tilgjengeleggjering, pakketering Utnytte cruiseturistane betre Betre tilgang på kapital –Styrkje produktutvikling –Meir kraftfull marknadsføring Stryn ©Fredrik Schenholm/IN Kva må gjerast?

Overnatting 159 mill Servering 123 mill Transport 88 mill Aktiviteter 55 mill Annet 15 mill Varehandel 154 mill Turismerelatert omsetning Stryn & Hornindal 602 mill TØI 2009 Oms. frå eierskap og hold av fritidsboliger 8 mill

Argument for turisme og reiseliv Verdiskaping Arbeidsplasser Goodwill til Norge spesielt og næringslivet generelt Distriktsutvikling Stoltheit Vekstnæring Styrka service og kvalitet på tenester Økt miljøfokus Bevaring av kulturminner og tradisjonar Mellommenneskeleg forståing

Reiseliv skapar store verdiar og er viktig for distrikta Reiselivsnæringa står for 4-5 prosent av norsk BNP Sysselset 130’/ personar bedrifter spredt på alle kommunane i landet 30 mill. kommersielle gjestedøgn årleg (ca. 72 pst. norske, 28 pst. utenlandske) Årleg turistkonsum over 100 mrd. kroner (ca. 71 pst. norsk, 29 pst. eksport) Sikrar servicenivået i distrikta Stryn Sommerski ©Magnus Sandström

Betalingsvillighet? 6 kommunar Stryn, Hornindal, Gloppen, Eid, Vågsøy, Selje – 3 årig avtalar – 1.5 mill 129 medlemsbedrifter – NOK overnattingsbedrifter, 36 akt.bedrifter/andre Rammeavtale med S&Fj fylkeskommune - NOK Årsverk Heiltid 4 Turistinformasjon 1 heilårsåpen, 2 sesongåpen

Tilskotsfordeling pr. kommune

Tilstrekkelig og langsikt finansiering God dialog og individuelle avtaler Tilstrekkelig personell, med riktig kompetanse Fokusert strategi, tilpasset rammebetingelsene Klart definerte ansvarsoppgaver på alle nivå Lokal legitimitet, eierskap og engasjement (=tillit) Tillit mellom partnerne i strukturen (IN, FN, RS&N) Samarbeid på tvers av geografiske strukturer At de store aktørenes interesser blir ivaretatt. At små aktører blir tatt hensyn til og at det ikke blir overkjørt av de store reiselivsaktørene. Kritiske suksessfaktorar