5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samling 2. Kompetanseprogram for handels- og servicenæringen i omstillingskommuner.
Advertisements

Nasjonal dugnadskampanje 2012 – En veskeholder som gleder.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
12. Oppsummering.
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
1 To viktige fag: • Næringslivsøkonomi (NØ) • Entreprenørskap og bedriftsutvikling (EB)
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Hvordan kan emballasjeindustrien bidra til å firdoble verdiskapningen innenfor marin sektor i Norge innen.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Forslag til oppsett på forretningsplanen
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
8. Kommunikasjonsvirkemidler
Anvendelse av verktøyene
Entreprenørskap og bedriftsutvikling (EB)
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 6
Nettbutikk for proffer gir mer!. MAXBO PROFF har pr. i dag 43 utsalg. Sisteleddsomsetning på 1,6 mrd profesjonelle kunder. Nærhet og tilgjengelighet.
Kapittel 12 – Noen begreper
Markedsplanen At presenteres 30.01
Målgruppen definerte vi som “den kulturinteresserte humanisten” -Universiteter og høyskoler har i dag ca elever til sammen i Oslo området. -De.
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Verdikjede- og strategianalyse av emballering av frosne hvitfiskfileter Jan Gjerde Ole Jørgen Hanssen Kjersti.
Øving 1 - Forretningsideen
Logistikk NDLA side 77 til 92.
Innovasjon Innovasjon
Gruppeundervisning /
FUTURUM DAGENS SITUASJON Nedgang I omsetning med ca.10% Nedgang I markedet med ca. 10% Strategisk valg av kunder Omstrukturering I januar.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Øving 2 – Markedsplanen I
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Felles Identitet Gjennom Merkevare & Omdømme Bodø, 13. sep 2012 Kjetil Aukland BI Kristiansand.
Kapittel 8: Profilering Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Kapittel 12. Finansiering Læreplanmål: – Du skal kunne beregne kapitalbehov – og innhente informasjon om ulike finansieringskilder Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Entreprenørskap Kapittel 9. Regnskapet Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Kapittel 6. Produktutvikling Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Å starte bedrift. Forretningsplan Forretningsidè Markedsvurdering Markedsføring Lokaler og utstyr Organisering Økonomi.
Kapittel 5: Markedsplanen-del Handlingsplaner Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Markedsføringsloven ● Av 16. juni ● Skal sikre at markedsføring skjer under ærlige og sunne forhold. ● Beskytte forbrukerne.
Kapittel 7: Salg Læreplanmål: – Gjennomføre en salgssamtale for et produkt Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Kapittel 11. Budsjetter Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Kapittel 14: Ansette medarbeidere – del 2 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli Intervjue søkere Stille riktige spørsmål Kroppsspråk.
Friele + Farmen = sant! Av Anita, Valeria, Line & Bendik.
Kapittel 9: Regnskapet. Del 3 Postering Bilag Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Produktvalg © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Foto: Scanpix P for plass. Foto: Scanpix I markedsføringsfaget er plass det samme som distribusjon. Distribusjon omfatter beslutninger om hvilket strøk.
Markedsføring.
Tema: Bedriftsutvikling 1.3. Organisasjonsutvikling
Effektiv rente ved kjøp på avbetaling
Kjøpmannens perspektiv på lokale nisjematprodukter
(Selskapsnavn) Forretningsplan
(Selskapsnavn) Markedsplan
Utviklingen av sushimarkedet i Norge 2016
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kapittel 10 Monopol 1.
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Definisjon av en ”FRUST”
Strategisk markedsføring
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning (promotion - reklame) – Personale Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli

5.4 Markedsstrategi- Pris Vi må velge en pris som gjør at vi får… Solgt varene… Tjener penger… Introduksjonspriser? Faste lave priser? Faste høye priser? Varierende priser? Rabattordninger (2 for 1 osv.)? Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli

5.4 Markedsstrategi- Pris Pris er et effektivt, men «farlig» virkemiddel For lave priser – liten/ingen fortjeneste For høye priser – for lite salg Pris er lett å kopiere hos konkurrentene (tenk bensinstasjoner) Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli

5.4 Markedsstrategi Produkt Tre hovedområder 1.Kvalitet 2.Utvalg (av varer og tjenester) 3.Produktutvikling Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli

Produkt - kvalitet Kjøperens oppfatning av kvalitet er avgjørende Sammenhengen mellom pris og kvalitet Funksjonelle krav Funksjonelle krav + design og image/merkevare 10 kroner 1000 kroner Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli

Produkt - Vareutvalget (sortiment) Bredde – Mange produktgrupper Smart Club – Dagligvarer, sportsutstyr, klær, gressklippere, møbler Dybde – mange varianter i samme kategori Norli bokhandel – To millioner boktitler Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli

Produkt - Vareutvalget (sortiment) Bedriften bør vurdere lønnsomheten i vareutvalget Gir større bredde i vareutvalget større økning i inntekter – enn økningen i kostnader? Gir mindre bredde en større nedgang i kostnader enn i inntektene? Bør vi fjerne varer som selger dårlig eller gir liten fortjeneste? Men obs: et stort vareutvalg trekker flere kunder. XXL og IKEA, har sikkert varer som ikke selger så bra…men de beholder de likevel Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli

Produkt - Produktutvikling Produktet er ofte utgangspunktet for en bedriftsetablering Produktutvikling er prosessen fra en idé til et ferdig produkt Produktet må tilpasses til kundene Produktet har begrenset levetid Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli

5.4 Markedsstrategi Plass (Distribusjon) DISTRIBUSJON: – Alle aktiviteter som må til for å få et produkt fra produsent og fram til sluttbruker Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli

Plass (Distribusjon) Tilgjengelighet: Er produktene dine tilgjengelige? Distribusjonsvei: Veien et produkt følger fra produsent til sluttbruker Distribusjonsledd Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli

Plass (Distribusjon) Tjenester Blir ofte distribuert uten mellomledd Frisører, tannleger har direkte kontakt med kundene Distribusjonsveier Mellomledd koster penger Men mellomledd kan gi større spredning av varene, samt at de tar seg av lagring og transport Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli

Plass (Distribusjon) Salg direkte til forbruker Internettsalg Små produsenter av jordbruksvarer på marked Fiskeren som selger fisk direkte på brygga Telefonsalg Salg til detaljist Dagligvareforretninger kjøper inn varer i større kvanta og selger dem ut i små mengder til den enkelte kunde Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli

Plass (Distribusjon) Grossist Bedrifter med store markeder, holdbare varer (møbler, klær osv.) og mange detaljistkunder bruker ofte grossist som mellomledd Grossistene holder lager og frakter varer fra flere produsenter på samme transportmiddel= billigere Hvordan vil du distribuere ditt produkt? Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli

5.4 Markedsstrategi Påvirkning og informasjon Reklame Betalt massekommunikasjon – Aviser – Radio – Tv – Fagpresse – Internett – Plakater osv. Direkte reklame – Flyers – Foldere – Salgsbrev – E-post -reklame Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli

Påvirkning og informasjon Publikumskontakt (PR) Hensikten er å forbedre omdømmet til bedriften PR-byråer Pressemeldinger Personlig salg Direkte, personlig kontakt mellom kjøper og selger – Vurdere kundenes behov – Ha kunnskap om produktene – Kan presentere produkter Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli

5.4 Markedsstrategi Personale Personalet kan være en viktig ressurs i markedsføringen – hvis de er… Serviceinnstilte Har produktkunnskap Har menneskekunnskap Har kommunikasjonsevne Er tilgjengelige for kunden Har godt humør Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli

Markedsmiks Den mest mulig optimale miks og bruk av… Pris Produkt Plass Påvirkning Personale – …For å få solgt produktene dine Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli

Markedsstrategi – del 2: oppsummert Markedsstrategi er da… Definere og velge målgruppe Velge de mest effektive markedsføringstiltakene – dvs. jobbe optimalt med markedsmiksen Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli