Foreldresamarbeid Arbeidsseminar i Unge & Rus Tromsø 19. Mars 2013 Dosent Øystein Henriksen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldrenes betydning
Advertisements

Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Rusforebyggende plan for Skogmo videregående skole
Hønefoss politistasjon
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Trygge foreldre – trygge barn
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Mette Grytten, prosjektleder for BIRUS 2009 – 2012
Sverre Nesvåg Forskningsleder
: Øystein Gravrok NNK – Rus
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
“FORELDRESKOLE” - obligatorisk uten hjemmel Litt generell informasjon
Bokpresentasjon Oslo.
Helsesøsters rolle i FRI Lillian Larsen, Helseavdelingen Asker kommune
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
Samarbeid mellom skole og hjem
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Foreldremøte 8.september trinn
Foreldremøte 8.september trinn
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Tidlig innsats og samordning av tjenester til utsatte barn og unge Mette Smedstad KS, Innovasjon og utvikling.
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder Innledning.
Hva er viktig for elevers læring?
Forebygging, ungdom og alkohol Arbeidsseminar Nord-Troms oktober 2008 Førstelektor Øystein Henriksen.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
 Unge & Rus eies og driftes av KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge  Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom −KoRus-Nord −Høgskolen i Bergen.
”Når jeg ser han får jeg sånn stikk i hjertet” Hverdagen for barn og ungdom når foreldre strever med rusmiddelproblemer En kvalitativ studie utført på.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
UNGE OG RUS - AUSK. ALTA UNGDOMSSKOLE Alta ungdomsskole har pr. dato ca. 475 elever og ca. 70 ansatte Skolen består av 17 klasser (inneværende år 6 klasser.
Forebygging i skolen Tromsø 19. mars 2013 KoRus-Nord.
Unge & Rus IVERKSETTING OG GJENNOMFØRING. Tiltaket Unge & Rus i Oslo – en prosessevaluering En studie av iverksetting og gjennomføring av Unge & Rus i.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
PSYKISK HELSE & OVERGANG FRA UNGDOMSSKOLEN Skolehelsetjenesten i Stavanger.
Bli med! Barn.
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Skole- hjem samarbeid.
Rykkinn skole September 2017
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Matematikk på ungdomstrinnet
Ung i Agder 2019.
Psykisk helse.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Kan foreldre påvirke ungdommers alkoholbruk?
Oppstart i barnehagen.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Foreldresamarbeid Arbeidsseminar i Unge & Rus Tromsø 19. Mars 2013 Dosent Øystein Henriksen

Utvikling av foreldrefokus i rusforebyggende arbeid Foreldresamarbeid har blitt en naturlig del av rusforebyggende arbeid med barn og unge. Rusen som flyttet hjem. Familiesosiologien som tømte familien – og deretter fylte den igjen. Oppveksttrianglet skolen, familie og vennene.

Utvikling av foreldredelen i Unge & Rus Utvikling av foreldrefokus i forebyggende arbeid. Forskningsprosjektet Kommunikasjon om rus i familien. Utvikling og utprøving av forebyggings- programmet Foreldresamarbeid. Samordning av Foreldresamarbeid og Ungdom og alkohol. Utvikling av Unge & Rus som enhetlig og helhetlig program

Foreldredelen som kjernekomponent i Unge & Rus En alminnelig del av skolens rusforebyggende arbeid Gjennomføre to foreldremøter Betydningen av rusforebyggende innsats på flere arenaer samtidig

Kjerneverdier i foreldresamarbeid Alle –”Alminnelige utfordringer for alminnelige foreldre med alminnelige barn” Alle andre –”Alle andre får lov…….” Engasjerte foreldre har betydning –Foreldre trenger å bli styrket i troen på egen betydning Ikke moralisering –Det er foreldrenes holdninger til barnas rusmiddelbruk som er i fokus

Målsetting for foreldrenes deltakelse Styrke fellesskapet mellom foreldrene Styrke foreldrenes autoritet til å sette grenser for barns utprøving av rusmidler Styrke foreldrenes kompetanse til å snakke med barna sine om bruk av rusmidler

Møte 1: Foreldre - foreldre Kjernepunkter –Bry seg om egne og andres barn –Felles holdninger –Skriftliggjøring –Rus og mye annet Muligheter –Ekstern innledning –Kull, klasse, gruppe –Møteleder; lærer og/eller foreldre- kontakt

Møte 2: Foreldre - elev Kjernepunkter –Presentasjon av elevarbeid –Felles holdninger og grenser –Ikke i gruppe med egne barn Muligheter –Ekstern innledning –Møteleder; lærer og/eller foreldre- kontakt –Fullføre skriftelighet

Oppfølging på 9. trinn. Foreldre – elev møtet. Samme struktur og innhold som møte på 8. trinn. Gjerne ta utgangspunkt i holdningene ble formulert på 8. trinn. Viktig utfordring å skape aktiv medvirkning fra de unge.

Lærerutfordringer og ubegrunnede bekymringer. Kompetanse til å lede foreldremøter. Kunnskapsmangel Det er få som kommer og ingen som sier noe. Skolen har ikke noe med hvordan vi oppdrar våre barn. Uenighet og konflikt.

Hvordan få med foreldrene? Alminneliggjøring over tid. Selvfølgeliggjøring av interesse for deltagelse. Nedtoning av fokuset på dem som ikke kommer. Særskilte tiltak for invitasjon og inkludering?

Noen erfaringer Resultater fra utprøving av Unge & Rus i Oslo (Steinkjer 2008): 76% av foreldrene sier at de har snakket mer om rus hjemme 76% av foreldrene sier at foreldremøtene skapte gode dialoger mellom foreldrene 85% av foreldrene opplevde Unge & Rus som nyttig

En lærererfaring –Jeg kan bare si sånn spontant som jeg føler, og det er at dette syntes jeg har vært kjempefint for meg som lærer. …å kjære vene altså, da ble jeg bare glad… veldig glad.. og så er jeg litt glad for at vi greide å konkludere her.

Det nytter! Elever blir engasjert Foreldre/foresatte blir engasjert Skoler/lærere blir engasjert når de går inn for forebyggende arbeid og lar det bli en del av skolens virksomhetsplan