Skolen og BUP. BUP og skolen. Håndtering av psykiske symptomer og lidelser. Rådgiverkonferansen Geiranger 200416 Eyvind Sommerfelt Overlege BUP poliklinikken.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Avdeling for Kreftbehandling og medisinsk fysikk
Blagg og Yule (1984) – Bruk av makt i tilbakeføring. •3 grupper barn til ulik behandling: A) 30 ”forced flooding”, B) 20 hjemundervisning og terapi, C)
Psykiske utfordringer ved MS
”Psykisk helse i skolen –Noe å snakke om -Noen å snakke med?"
Hønefoss politistasjon
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
SKOLEVEGRING Veileder i skolevegringsproblematikk
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Samhandling for barn: status •Ikkje systematisk samhandling •Store forskjellar mellom •- kommunar og fagområde ( i bruk av spesialist-tenester og ønskje/vilje.
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Haugaland og Karmøy Distriktspsykiatriske Senter (DPS)
Diagnostikk og behandling av rusmiddelavhengige
Et økende problem i skolen?
Konsultasjonsteam for skolevegring
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Innlegg psykiskhelse- og rusnettverk v/Johanne M. Benitez Nilsen.
Pårørendes rettigheter og muligheter Møte med pårørende i klinisk arbeid. Molde 16. mars 2010.
Psykisk helsevern for barn og unge (PHBU). Poliklinikken i Ålesund
Spedbarnsteamet Barne - og ungdomspsykiatrisk avdeling Drammen
Psykiatri på reisen Foredrag for FIRM
I dag snakker vi om psykiske problem:
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
SAMBA småbarnsteam - sammen om barna –
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
ET HELHETLIG OG TILPASSET TILBUD TIL RETT TID
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Psykisk helsevern for barn og unge (PHBU). Poliklinikken i Ålesund
Flyktningehelsetjenesten i Tromsø kommune
Hvor er det hjelp å få? Foreldre og foresatte - VP Venner - VP Lærer - TP Helsesøster -TP Sosialrådgiver -TP Karriereveileder – TP PP-tjenesten - TP Fastlege.
Habilitering av barn og unge – gode aldersoverganger og mestrende familier Oslo, 10. juni 2008 av Ingrid Bjørnstad og Grete Müller.
1 Marit S. Indredavik Oppsummering barnepsykiatri Mai 2015.
”Når jeg ser han får jeg sånn stikk i hjertet” Hverdagen for barn og ungdom når foreldre strever med rusmiddelproblemer En kvalitativ studie utført på.
Kvalitetskonferansen 5.nov Prosjekt i Forbetringsprogrammet SLUTTRAPPORT «Behandlingslinjeprosjektet» Psykisk helsevern for barn og unge.
BUP Fjell sine framtidsvisjoner ved leder Ingeborg Moldstad Solstrand 28. oktober 2009.
Regional barnevernkonferanse juni Bodø. Tiltaksutvikling i bv.tj- Fauske Tiden før og etter Bufetats effektivisering/ nedskjæring Bv.tj har tidligere.
Nytt fra klinikk for psykisk helsevern for barn og unge Oktober – seminar om psykisk helse for barn og unge Solstrand Avdelingssjef Liv Åse Dybdal.
Verdensdagen for psykisk helse. Verdensdagsmarsj i Madrid Aksjonen i Athen Irland Billboardkampanje i Australia Jorden rundt.
Utfordringer for pårørende. Hvem er pårørende? Den eller de personene som den psykisk syke oppgir skal være det Pasienten kan velge fritt hvem som skal.
PSYKISK HELSE & OVERGANG FRA UNGDOMSSKOLEN Skolehelsetjenesten i Stavanger.
Til deg som er henvist og fått tilbud ved Allmenn psykiatrisk poliklinikk, Nydalen DPS Behandling Når utredningen konkluderer med at det foreligger en.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Velkommen til informasjonsmøte
Introduksjonsdag for nyansatte
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Velkommen til foreldremøte på 4.trinn høsten 2017
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Psykiatri-case Høsten 2017
Folkehelseindikatorene våre – med vekt på psykisk helse
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Avdeling for Kreftbehandling og medisinsk fysikk
Psykisk helse.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Erfaringsutveksling og praktisk info
Psykiatri-case Høsten 2017
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Skolehelse-teneste ved Luster ungdomsskule
Utskrift av presentasjonen:

Skolen og BUP. BUP og skolen. Håndtering av psykiske symptomer og lidelser. Rådgiverkonferansen Geiranger Eyvind Sommerfelt Overlege BUP poliklinikken Ålesund

Disposisjon Om psykiske lidelser hos ungdom. Risikofaktorer Om Psykisk helsevern for barn og unge. Hva skal til for at dere skal gå på jobben? Jeanette 17 år. Figuren. Kjepphester Jo Magnes mail.

Folkehelsa: Psykisk helse blant barn og unge. Psykiske vansker: 15–20 prosent av barn mellom tre og 18 år har nedsatt funksjon på grunn av symptomer på psykiske lidelser som angst, depresjon og atferdsforstyrrelser (1–4). Psykisk lidelse: Cirka halvparten (åtte prosent) av disse, det vil si om lag barn, har så alvorlige symptomer at det tilfredsstiller kravene til en psykiatrisk diagnose. De aller fleste av disse trenger behandling (1). Slutten av tenårene: Angstlidelser 10-15% Depresjon 3-8% Atferdsforstyrrelser 7-12% Utviklingsforstyrrelser ADHD 5% Autisme Lærevansker Spiseforstyrrelser Villet egenskade Rusmisbruk Sjeldnere: Psykoser og manier.

Personlighetsforstyrrelser. Dypt innarbeidede og vedvarende atferdsmønstre. Rigide reaksjoner i personlige og sosiale situasjoner. Vesentlige eller ekstreme avvik i måten å oppleve, tenke, føle og forholde seg til andre mennesker på. Rundt 10% av voksenbefolkningen. Starter i barne- og ungdomsårene.

Folkehelsa fortsatt: Risikofaktorer: Vansker på skolen. Mobbing. Sosial isolasjon. Foreldrekonflikt/skilsmisse. Forhold i familien som psykiske vansker, rusmisbruk, mishandling og overgrep. Flyktninger og innvandrere med traumatiske opplevelser og/eller utfordringer knyttet til det å etablere seg i nytt land og ny kultur. Biologisk og genetisk sårbarhet.

…og så kan dere glemme de ulike tilstandene….

Psykisk helsevern for barn og unge, PHBU Møre og Romsdal Klinikk for barn og unge Avdeling for PHBU Pol. ÅPol. VPol. KUPS Barn og unge somatikk Pol. M GTGT GTGT GTGT STST STST

BUPs indre tverrfaglige liv. Psykolog Pedagog Lege Sosionom Barnevernspedagog Fysioterapeut Sykepleier

Helhetsperspektiv i utredning og behandling. Årsaksfaktorer Ressurser Ungdommens beste

Utredning. Oppstart/vurdering Utrednings- og behandlingsplan. Utredningsverktøy: Samtaler/intervjuer Ungdommen Foreldre/søsken/familie Skole v. kontaktlærer ++ Tester, utfyllingsskjema. Observasjoner Konklusjon i tverrfaglig team.

Diagnostikk: 6 akser: 1.Psykisk lidelse 2.Spesifikke utviklingsforstyrrelser 3.Intelligensnivå 4.Somatisk sykdom 5.Avvikende psykososiale forhold. NB! Omsorgssituasjonen! 6.Funksjonsvurdering

Litt mer om diagnostikk Samsykelighet Differensialdiagnoser For mye utredning For lite utredning Diagnosen sier mye, men aldri alt. Mål: En helhetlig nevrobiopsykososial forståelse av ungdommen.

Behandling Behandlingsverktøy. Individualbehandling Strukturerte, målretta behandlingsmetoder. Samtaleterapi Familieterapi Gruppeterapi Medikamentell behandling ALLIANSE

Avslutning på BUP. Alltid et mål få ungdommen i gang med sitt vanlige liv på laveste effektive omsorgsnivå (LEON). Til det har vi:

Samvirkelaget. Ungdommen Foreldre, familie. Nettverk, medelever. Skolen – Det viktigste helsevesenet? Frivilligheten PPT Helsesøster Fastlegen. Kan henvise til BUP. Barnevern. Kan henvise til BUP. BUFetat Familievern Psykisk helsevern for barn og unge.

Hva skal til for at dere skal møte på jobben?

Jeanette 17 år 2. kl. studiespesialisering i oktober. Ett varsel i 1. klasse om økt skolefravær, særlig mandager formiddag. Som vanlig møter bare mor på første kontaktmøte i september og får vite at hun er litt stille og lite med i timene. Økende skolefravær enkeltdager. Kontaktlærer har ikke oppdaget det. En klassevenninne går til kontaktlærer sammen med Jeanette i et vanlig friminutt: «Jeanette har fortalt meg at hun ble voldtatt på en russefest av en 2 år eldre gutt». Jeanette har ferske rispemerker på begge håndledd. Kontaktlærer forlanger av Jeanette går umiddelbart til helsesøster. Helsesøster sender henne til legevakten som anbefaler henne å anmelde voldtekten. Jeanette nekter og drar hjem. Jeanette er borte fra skolen flere dager i trekk i flere omganger. Kontaktlærer har ikke fått tak i henne for å varsle om stort fravær. Ingen i klassen vet hvor hun er eller hva hun driver med. 4. Desember plukker kontaktlærer opp et rykte i klassen om at Jeanette har tatt 15 Paracet, sagt fra til mor, blitt innlagt og overført til ungdomspsykiatrisk sengepost.

Hva er det med Jeanette? Spekuler i vilden sky med naboen!

Hva nå?

TTTSHMM Hjelp, støtte Uavhengighet, Ytelse

Kartlegging. BARNET/UNGDOMMEN FAMILIEN SKOLEN SAMARBEID

Kjepphester Orden kan smitte! Foreldrerollen Ansvarliggjøring Skolevegring Medisinske grunner for å ikke gå på skolen. Legeerklæringer

En helsefremmende skole… Har lærere som mestrer og er glad i faget sitt og på jobben. har det bra er klasseledere. er engasjert kontaktlærer. er veiledere. får hjelp når det trengs til elever med vansker og kan fortsette å være lærer med god samvittighet. Har et sammenhengende apparat Kontaktlærer- Lærerteam- miljøterapeut-rådgiver-helsesøster/fastlege-BUP Har en klar saksgang ved tegn på at eleven sliter.

Fanger opp, tar initiativer. Identifisere elever som sliter. Snakker med (klart å foretrekke) eller sørger for at det blir snakket med eleven. Snakker med foreldrene Håndterer bekymring for omsorgssvikt. «Du hører til her og derfor skal vi hjelpe deg. Du skal gå på skolen, helst her, eller gjøre noe annet du får til.»

…men er fortsatt en skole!

Takk for oppmerksomheten!