Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen
2
Hvem er vi? Hva gjør vi? Noen funn fra forskning
3
Hvem er vi? Senter for IKT i utdanningen ble opprettet 1. januar 2010 Sammenslåing av tre enheter: ITU, UNINETT ABC og utdanning.no Kontorer i Tromsø og Oslo Ca 55 ansatte 3
4
Vår oppgave Senter for IKT i utdanningen skal arbeide for bedre bruk av IKT for økt kvalitet, styrket læringsutbytte og bedre læringsstrategier i utdanningen. Senteret skal vurdere ny teknologi og digitale medier og analysere deres pedagogiske potensial. Senteret har ansvar for å formidle kunnskap av høy kvalitet om IKT og læring. Senterets virkeområde er i hovedsak grunnopplæringen, barnehageområdet og lærer- og førskolelærerutdanningen.
5
Våre hovedmålgrupper Barn i barnehagen Elever i grunnskolen og videregående opplæring Studenter i førskolelærer- og lærerutdanningen
6
Hva gjør vi? Noen eksempler: Digitale praksisnettverk og Rom for læring iTEC FEIDE 6
7
Gripe tak i den gode praksisen
8
Rom for læring 8 http://vimeo.com/17192711
9
Prosjektet iTEC Innovative Technologies for an Engaging Classroom Hovedmål: å utvikle engasjerende scenarier for læring i fremtidens klasserom, som kan valideres i stor-skala pilotforsøk og senere tas i bruk på bred basis. iTEC skal utvikle en modell som beskriver hvordan bruk av teknologi som støtter innovative lærings- og undervisningsprosesser kan tas fra små-skala pilotering til å bli en del av praksis i svært mange europeiske klasserom. http://itec.eun.org
10
Organisering Varighet 4 år Oppstart september 2010 Pilotforsøk i mer enn 1000 klasserom, fordelt på 12 land 27 partnere, inkludert utdanningsmyndigheter, forskere, teknologileverandører, innovative lærere og andre eksperter på teknologi-støttet læring Støttet av EU-kommisjonen med 9,45 milloner Euro Koordinert av European Schoolnet
11
Gjennomføring Prosjektet er rettet mot fagene matematikk og naturfag i ungdomsskolen Vi skal rekruttere 50 -100 klasserom til pilotforsøkene Prosjektet vil ikke utstyre skoler med teknologi, man vil benytte den utrustningen som allerede finnes i skolene.
12
En viktig mekanisme for å skape et velfungerende marked for digitale læremiddel FEIDE - Felles elektronisk identitet 12 http://www.feide.no
13
Noen funn fra forskning 13
14
Elevmotivasjon og digital kompetanse Monitor 2009 viser sammenheng mellom digital kompetanse og skolemotivasjon Dette betyr at elever som ønsker selvutvikling og mestring er mer digitalt kompetente enn andre Undersøkelsen tester ikke sammenheng mellom motiviasjon og spesifikke digitale verktøy 14
15
Differensiering IKT gjør det mulig å differenserie mellom elever når det gjelder: •forventning •målsetting •innhold •oppgavetyper •innlæringstempo •ulike mediesjangre 15
16
Læringstrykk IKT gir mulighet for kontinuerlige innleveringer og tilbakemeldinger Leksearbeidet blir mer synlig, elevenes faglige arbeid og innsats blir sett og følgelig blir elevene mer motiverte Gode lærere bruker teknologi til å gå i dialog med elevene om hvordan de skal nå læringsmålene sine. 16
17
Evaluering Monitor 2009 viser en sammenheng mellom skolens bruk av IKT, lærernes digitale kompetanse og skolens satsning på formativ vurdering. IKT gjør det mulig å både gjennomføre formativ og summativ evaluering Summativ evaluering kan automatiseres, f.eks. ved quiz. Quizer kan også brukes formativt for å trene mot en prøve eller en eksamen. Internasjonal forskning viser at dette bidrar til bedre elevprestasjoner. 17
18
Elever om hvordan digitale læremidler kan motivere, fra Monitor 2010. “…Det er mye fetere å konstruere et øye enn å skrive om hvordan det ser ut, naturfag for eksempel”. “…på nettet til læreboka er det videoklipp, og så er det noen som leser, og så får du oppgaver til det du nettopp har sett. Det synes jeg er veldig bra”. Elever, 9. trinn 18
19
Kontaktpersoner Rom for læring: Øystein Nilsen, oystein.nilsen@iktsenteret.no iTEC: Ola Berge, ola.berge@iktsenteret.no FEIDE: May Britt Stamsø, may.britt.stamso@iktsenteret.nomay.britt.stamso@iktsenteret.no Informasjon og kommunikasjon for senteret, Vibeke kløvstad, vibeke.klovstad@iktsenteret.no 19
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.