Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009."— Utskrift av presentasjonen:

1 Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009 Direktør Astrid Søgnen, Utdanningsetaten

2 Oslo kommune Utdanningsetaten 2 Om miniundersøkelsen Fra 14. – 30. oktober 2009 2618 respondenter –lærere og elever på ungdomsskoler og videregående skoler (ca 8 % av ca 30.000 elever/lærlinger/lærere) Formål – en temperaturmåler –Hva synes elever og lærere er en god elev og lærer? –Er det forskjeller hva lærere synes er gode egenskaper og hva elever synes er bra? –Er det forskjeller mellom ungdomstrinn og videregående skole? –Hvilken oppfatning har vi selv til vår egen rolle og hva som er bra egenskap?

3 Oslo kommune Utdanningsetaten 3

4 Oslo kommune Utdanningsetaten 4 Hva synes elever og lærere er de tre viktigste egenskapene til en GOD LÆRER?

5 Oslo kommune Utdanningsetaten 5 Topp 3 – Hvilke egenskaper kjennetegner en god lærer? 1.Faglig sterk (60%) 2.Engasjerende (37,5%) 3.Bryr seg og tar alle elever på alvor (34%) Totalt, alle svar fra alle elever og lærere, ungdomstrinn og videregående 4. Varierer undervisningen (29%) 5. God formidler (26%)

6 Oslo kommune Utdanningsetaten 6 Er elever og lærere enige? Nei? Tydelig klasseleder som én av de tre viktigste egenskapene? Elever ungdomsskole 5,5% Lærere ungdomsskole 57% Elever videregående skole 8,5% Lærere videregående skole 41%

7 Oslo kommune Utdanningsetaten 7 Andre forskjeller? Viktigere for elever enn for lærere: -Godt humør -Rettferdig -Varierer undervisningen -Snill og morsom Viktigere for lærere enn for elever: -Bryr seg og tar elevene på alvor -Følger opp med jevnlige tilbakemeldinger

8 Oslo kommune Utdanningsetaten 8 Hva synes elever og lærere er de tre viktigste egenskapene til en GOD ELEV?

9 Oslo kommune Utdanningsetaten 9 Topp 3 – Hvilke egenskaper kjennetegner en god elev? 1.Lyst til å lære (55%) 2.Viser respekt for lærere og medelever (41%) 3.Engasjert (32,5%) Totalt, alle svar fra alle elever og lærere, ungdomstrinn og videregående 4. Gjør leksene og kommer forberedt til timen (28,5%) 5. Positiv (28,5%)

10 Oslo kommune Utdanningsetaten 10 Er elever og lærere enige? Tja? Gjøre lekser og komme forberedt til timen: Elever ungdomsskole 32% Lærere ungdomsskole 23,5% Elever videregående skole 26% Lærere videregående skole 24% Litt viktigere for elever enn for lærere?

11 Oslo kommune Utdanningsetaten 11 Er elever og lærere enige? Nei? Faglig aktiv i timene som én av de tre viktigste egenskapene? Elever ungdomsskole 19% Lærere ungdomsskole 30% Elever videregående skole 21% Lærere videregående skole 34,5%

12 Oslo kommune Utdanningsetaten 12 Er elever og lærere enige? Nei? Nysgjerrig som én av de tre viktigste egenskapene? Elever ungdomsskole 5,5% Lærere ungdomsskole 12% Elever videregående skole 6% Lærere videregående skole 18%

13 Oslo kommune Utdanningsetaten 13 Andre forskjeller? Elevenes svar på viktigere egenskaper for en god elev: -Konsentrert -Selvstendig -Kreativ Lærernes svar på viktigere egenskaper for en god elev: -Reflektert (vanskelig begrep?) -Sosial og inkluderende (!)

14 Oslo kommune Utdanningsetaten 14 Forskjeller lærer u.trinn og lærer vgs! Sosial og inkluderende er viktig egenskap for en god elev mener: 22 % av lærerne på ungdomstrinn 9 % av lærerne på videregående skole


Laste ned ppt "Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google