Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 Oslo Røde Kors Markedsføring, rekruttering og lojalitet LNU 26.10.2011 Ane Sunde, leder kommunikasjon og rekruttering Oslo Røde Kors.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 Oslo Røde Kors Markedsføring, rekruttering og lojalitet LNU 26.10.2011 Ane Sunde, leder kommunikasjon og rekruttering Oslo Røde Kors."— Utskrift av presentasjonen:

1 1 Oslo Røde Kors Markedsføring, rekruttering og lojalitet LNU Ane Sunde, leder kommunikasjon og rekruttering Oslo Røde Kors

2 Agenda: Om Røde Kors: prinsipper og aktiviteter i Oslo Frivillighet i Oslo Røde Kors Markedsføring: tiltrekke potensielle frivillige Rekruttering Lojalitet Utfordringer Oppsummering og spørsmål 2

3 3 Røde Kors er verdens største humanitære hjelpeorganisasjon med nesten 100 millioner medlemmer. Vårt hovedmål er å redusere lidelser for mennesker i nød.

4 Røde Kors prinsipper Humanitet Upartiskhet Nøytralitet Uavhengighet Frivillighet Enhet Universalitet

5 5 Ett av 19 distrikter i Norges Røde Kors. Nøytral hjelpeorganisasjon der frivillige er bærebjelken. Har over 40 aktiviteter i Oslo aktive frivillige. Om Oslo Røde Kors Å skape møteplasser for medmenneskelig kontakt Gi praktisk støtte til sårbare grupper – særlig barn og unge.

6 6 Frivillige i Oslo Røde Kors

7 Frivillighet i Oslo Røde Kors Alle frivillige får kurs og opplæring Mulighet for lederverv 29 % menn – 71 % kvinner i Frivillige blir i 2,8 år 94 % var fornøyde med å være frivillig i 2009

8 Markedsføring: tiltrekke potensielle frivillige 8 Være synlige i Oslo og skape interesse for Oslo Røde Kors

9 9 95% tar kontakt via internett for å bli frivillig

10 Digitale medier 10 Informasjonssamfunnet: nettsurfing og e-post er en del av hverdagen. Web: nettsider med informasjon om aktivitetene Sosiale medier: Facebook Mobil: melde interesse via SMS Samarbeid og linker via andre nettsteder Digitale medier gjør det - enkelt å finne informasjon - lett å melde interesse

11 11 Synliggjøre hva man kan gjøre som frivillig Tydelig informasjon om hva som kreves (alder, tidsbruk, kurs osv). Samtidig motivere og gjøre det enkelt å engasjere seg! Enkelt å rekruttere til konkrete aktiviteter (eks. leksehjelp, hjelpekorpset) Benedicte på Møteplass for ungdom:

12 Har arbeidet strategisk med rekruttering av nye frivillige de siste 10 årene nye frivillige ble rekruttert i Fokus på informasjonsmøter hvor aktivitetene blir presentert og frivillige står på stand. Tydelig informasjon om våre behov, forventninger og muligheter. Fokus på motivasjon for at den frivillige skal få mest mulig ut av sitt engasjement. 12 Rekruttering: fra interessert til aktiv frivillig

13 13 Å være frivillig i Oslo RK Enkelt å engasjere seg Mange forskjellige aktiviteter Sosialt Faste aktiviteter Kurs og opplæring Tydelig struktur og god informasjonsflyt

14 14 Rekrutteringsprosess Samtale med SFRI eller direkte med aktivitet Melder interesse (internett, SMS, events etc) Intervju Registrering (database) Informasjons- møte (organisert av frivillige) Kurs og opplæring Aktiv frivillig

15 15 Lojalitet: hvordan beholde de frivillige lengst mulig? Lojalitetsundersøkelse hvert annet år Arrangementer (i enkeltaktiviteter og på tvers) Internkommunikasjon (nyhetsbrev, intranett) Kurs og opplæring - lederutvikling Undersøkelse: Hvorfor slutter frivillige?

16 16 Alle frivillige gjennomfører kurset: ”Røde Kors’ historie og verdier” Opplæring i hver enkelt aktivitet Lederutvikling for frivillige ledere Utviklingsmuligheter: Gruppeleder Bytte til en annen aktivitet Bli med i flere aktiviteter / prosjekter Kurs og utvikling

17 Utfordringer Bred målgruppe – vil appellere både til de yngre og eldre. Hvem når vi ikke? -Eks. eldre, menn, geografi – fra østkanten i Oslo Hvem kan vi ikke tilby noe? Hvordan ta vare på de frivillige når pågangen er stor? 17

18 Rekrutteringskampanje 2011 Viser samarbeid mellom organisasjonene – alle kan gi litt av sin tid  &feature=related 18

19 Oppsummering 19 Viktig å være synlig i mange kanaler – hvem vil vi nå ut til? Tydelig på hva man skal gjøre – styre forventninger. Kort tid fra interessert til aktiv frivillig. Tilbakemelding og oppfølging i aktivitet. Utviklingsmuligheter og lojalitetsbyggende tiltak.

20 Case: Hvordan kan Oslo Røde Kors tilpasse seg utviklingen i samfunnet og møte utfordringene beskrevet i presentasjonen? Hvordan er rekrutteringsprosessen i din organisasjon? Hvordan er den forskjellig fra Oslo Røde Kors sin prosess? Hvilke utfordringer ser du i forhold til prosessen og hvordan kan den forbedres? 20

21 21 Verdens største levende Røde Kors 7. mai 2010


Laste ned ppt "1 Oslo Røde Kors Markedsføring, rekruttering og lojalitet LNU 26.10.2011 Ane Sunde, leder kommunikasjon og rekruttering Oslo Røde Kors."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google